Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.5.2001
 Blandet dag hos Jordan
 Heidfeld med bedste kvalifikation
 Bedste resultat for Williams-BMW
 Schumacher - Afskriv ikke McLaren
 Hakkinen er skuffet
 A1-Ring - Tredje og fjerde træning
 
11.5.2001
 Schumacher havde bremseproblemer
 A1-Ring - Anden frie træning
 A1-Ring - Første frie træning
 Mark Ellis forklarer
 

Hop til top12.5.2001

Blandet dag hos Jordan

De to Jordan-kørere havde ikke en nem dag. Til formiddag var der problemer for Trulli, mens det var Frentzen der blev ramt i kvalifikationen. Trulli starter dog fra en flot 5. plads, men der var mere i raceren, mens Frentzen er tilbage på en skuffende 11. plads.

Trulli var en af de første til komme rigtig tæt på at komme under 1 minut og 10 sekunder, og da det senere lykkedes for både Ferrari og Williams at komme derunder, var det oplagt at pege på at Trulli nok også ville være i stand til det. Men alligevel var det hans første omgang der blev noteret som den hurtigste til stor undren for italieneren. "Jeg kunne ikke forbedre mine omgangstider, hvilket var en skam fordi raceren kørte meget godt. Vi havde fundet en ret god balance til kvalifikationen og lige fra starten var raceren hurtig," siger Trulli der sammen med teamet skal have undersøgt hvorfor han ikke forbedrede sig yderligere.

Frentzen havde sine problemer - ikke tekniske, men i stedet på banen hvor de andre kørere var med til at genere. "Jeg måtte afbryde min første hurtige omgang da jeg lavede en fejl og ved en fejl kom til at aktivere fartbegrænseren til pitten," fortæller han om den første episode. Men generelt havde tyskeren også svært ved at få den rigtige balance i raceren. "Balancen var ikke så god som den havde været til morgen og vi kunne ikke forbedre det. Derudover havde jeg problemer med trafik," siger han skuffet over ikke at have fået en ren omgang på A1-Ring.

BB  


Hop til top
Heidfeld med bedste kvalifikation

Nick Heidfeld kørte sig til en sjetteplads og Sauber havde to kørere i top-10, hvilket er deres mål i denne sæson. Alle i teamet var stort set glade, på nær Räikkönen som havde en hel del problemer - især med andre kørere!

Efter at Sauber havde været med fremme i går forsøgte Peter Sauber at dæmpe forventningerne, men nu var billedet reelt nok - Sauber havde to kørere i top-10. "Jeg er meget, meget glad for Nicks sjetteplads og Kimi Räikkönen som nummer 9. Begge racere meget komfortabelt igen er i top-10," jubler Peter Sauber der i år har fået leveret en rigtig god racer til sine kørere. Nick Heidfeld pegede på at det også var vigtigt at være lidt heldig i dag, fordi den skiftende vind gjorde det svært at time det rigtige tidspunkt til at sætte en god tid. "Man skal være meget heldig og være på banen på det rigtige tidspunkt, fordi tingene ændrede sig meget hurtigt. Raceren var god i dag, så jeg lavede kun en mindre ændring af set-up og efter det blot legede lidt med dæktrykket. Jeg er meget glad for sjettepladsen som er min bedste kvalifikation til dato," siger Heidfeld.

Derimod var Räikkönen irriteret på Jacques Villeneuve - han ødelagde en omgang. "Ved det andet forsøg blokerede Villeneuve for mig. Jeg ved virkelig ikke hvorfor. Han lod en Minardi komme forbi, og der så ud som om han havde set mig, men så speede han igen op og ødelagde min omgang," siger han skuffet. Derefter var det Frentzen der bredte sig på banen og til sidst var det gearskiftet der var problematisk!

BB  


Hop til top
Bedste resultat for Williams-BMW

Der var glæde hos Williams-BMW. Selvom teamet har sikret sig den første sejr i år, så har de også i kvalifikationen klaret sig bedre end tidligere. En anden og tredjeplads i kvalifikationen er konstellationens bedste præstation siden de i starten af 2000 slog sig sammen.

Juan Pablo Montoya kan glæde sig over at have slået Ralf Schumacher for første gang i år, men det tager Ralf ret køligt og glæder sig over at han til forskel fra colombianeren skal starte fra det rene spor! Montoya forklarer at det især har været vigtigt at få en god træningsdag om fredagen. "Kvalifikationen gik for os meget godt. Vi havde en meget god fredag, som vi havde det i Spanien, og den anden weekend uden problemer på den første dag,gør en stor forskel," forklarer han.

Ralf Schumacher starter som nummer 3 og han er usikker på hvordan det vil komme til at gå i løbet, men mener at der bliver et tidspunkt hvor Williams-raceren kører bedst. "Det bliver svært at sige hvad der sker i løbet, men jeg tror vi bliver stærke i den anden halvdel når banen har fået fræset mere gummi i." Også hos teambosserne var der tilfredshed. Resultatet i kvalifikationen overgik forventningerne. "Resultatet var bedre end vi havde forventet, og begge kørere gjorde det godt i dag. Det er godt at se Juan Pablo vise sit potentiale i kvalifikationen," siger Patrick Head og det samme er BMWs motorsportschef Gerhard Berger enig i: "Tolv hundrededele fra pole position - så tæt på har vi ikke været før. Vi forventede en god kvalifikation i dag, men dette resultat er lidt bedre end vores forventninger, og det giver utrolige chancer i løbet i morgen."

BB  


Hop til top
Schumacher - Afskriv ikke McLaren

For første gang i karrieren holder Michael Schumacher på pole til det østrigske grand prix, og selvom det kunne se ud til at det bliver lidt lettere med McLaren længere tilbage, så advarer han om ikke at afskrive dem som konkurrenter i løbet.

Selvom McLaren blev slået i dag, kan billedet nå at ændre sig i morgen. "Jeg vil ikke udelukke McLaren. Hvis de får en god start kan de ligge nummer fire og frem, og så vil det afhænge om de kan komme videre derfra," siger Michael Schumacher der for femte gang i år holder i pole position. Han kørte i dag to omgange pr. forsøg for at få det bedst mulige ud af dækkene. Til sidst kunne han have sat en tid der var bedre men så spandt Jos Verstappen. "Jeg var uheldig fordi Verstappen spandt lige foran mig. Det var ikke noget stort drama. Jeg troede jeg kunne komme forbi, men det kunne jeg ikke og måtte køre på indersiden. Jeg forventede at han vil komme tilbage på tværs af banen," forklarer Michael Schumacher.

Derimod var Rubens Barrichello skuffet over ikke at have klaret sig bedre, og klagede især over trafik. I sit sidste forsøg var der dog ikke nogen foran ham, og her var han under Michael Schumacher splittider, men mistede masser af tid i de sidste sving - og der var altså ingen bil i nærheden! Alligevel siger han at "min kvalifikation var påvirket af trafik, og det var meget svært for mig at få en fri omgang. Til sidst var der meget skidt på banen og det betød at jeg måtte gå efter fire forsøg, hvilket ikke var ideelt. Jeg var altid tæt på pole, men jeg er skuffet over ikke at være blevet bedre end nummer fire."

Nu skal Ferrari så forsøge at holde fronten, og det bliver meget spændende at se hvordan det spænder af.

BB  


Hop til top
Hakkinen er skuffet

Mika Hakkinen var meget skuffet over blot at være blevet nummer 8 i dagens kvalifikation. McLaren kørte ellers hurtigere til formiddag, men de tider nåede de ikke ned under da først det gjaldt.

Teamet blev især taget på sengen af de ændrede forhold på banen, hvor der skete ændringer i racerens balance. "Jeg er virkelig skuffet over udfaldet af kvalifikationen. Vi var under forholdene i kvalifikationen ikke i stand til at forbedre raceren balance i forhold til i morges," siger en skuffet Hakkinen der som tingene har udviklet sig i år forsvinder mere og mere ud af mesterskabskampen. Derudover havde Hakkinen på den sidste omgang et problem med motoren.

Mercedes har derfor med det samme skyndt sig at undersøge fejlen - motorproblemer er et speciale som det tyske bilmærke kun kender alt for meget til! "Mikas motorproblem var forårsaget af et mindre tab af vandpres, som ifølge vores undersøgelse ikke har nogen indflydelse på motorens præstation," siger Norbert Haug for at dysse problemet ned.

David Coulthard starter en plads længere fremme, og var ikke nær så skuffet. "Balancen ændrede sig og vi ramt af overstyring, og med den tid der var til rådighed var vi ikke i stand til at rette op på situationen," siger skotten der kan se at den VM-førende nok har en lettere dag i vente i morgen! "Vi vil tage dette som det er og se på hvordan vi kan forbedre os til i morgen. Vi har allerede vist at farten er der," siger han fortrøstningsfuldt, mens hans arbejdsgiver Ron Dennis erkender at det ikke var teamets bedste dag. "Nogle gange får man det hele rigtigt, hvilket vi som oftest gør - og det var et af de eksempler hvor vi fik det forkert," siger Dennis.

BB  


Hop til top
A1-Ring - Tredje og fjerde træning

David Coulthard kørte den hurtigste tid i formiddagens træning. Ganske som i går sikrede han sig hurtigste tid i de allersidste sekunder. Tiderne blev barberet godt ned, og ligger ganske tæt på at komme ned under 1 minut og 9 sekunder for en omgang i Østrig.

Coulthard satte tiden 1:10,010 og det er et godt stykke under den tid som Mika Hakkinen satte sidste år til at tage pole position, hvilket er en understregning af at det går hurtigere i Formel 1. Michael Schumacher førte ellers efter lørdagens første frie træning (den 3. i weekenden) og lå også til at have den hurtigste tid, men blev slået på målstregen af Coulthard. Michael Schumacher måtte i dagens træning især hente ind på den tabte tid fra i går. Men der kan nå at ske rigtig meget. Afstandene mellem de fire første er minimal - fra Coulthards bedste og ned til Mika Hakkinen på 4. pladsen er der sølle 0,138 sek. Med andre ord: vi kan se frem til en meget intens kamp for pole.

Hos Williams var det lidt overraskende Juan Pablo Montoya der var den hurtigste, efter at colombianeren lå noget tilbage efter de to træninger i går. Men afstanden mellem ham og Ralf Schumacher er sølle 6/1000 - så det er noget nær den mindst mulige forskel der er på de to kørere! Derefter kommer Jordan på 7. og 8. pladserne med Frentzen som den hurtigste af de to kørere. BAR og Sauber ligger i det efterfølgende felt der runder top-10 af. Ellers ligner feltet sig selv - Jaguar imponerer ikke, Arrows havde en halvskidt dag, hvor ophænget brød sammen på Verstappen racer (gammelkendt problem fra sidste år.), Prost er stadig langt efter mens Benetton og Minardi stadig duellerer om hvem der skal holde bagerst.

Men hold på hat og briller - der bliver hård kamp om pole, og de sidste sekunder af kvalifikationen vil blive altafgørende. Hvis du lige skal have et hvil fra solbadningen, så kan det anbefales at tune ind på RTL der viser kvalifikationen live.

BB  


 

Hop til top11.5.2001

Schumacher havde bremseproblemer

Michael Schumacher fik ikke så meget tid på banen som han gerne ville have haft. Et problem med bremserne gjorde at han mistede store dele af den første frie træning, og dermed ikke fik mulighed for at arbejde meget med opsætning.

"Vi fik til morgen ikke så meget kørsel som jeg gerne ville have haft. Det var på grund af et mindre problem med bremserne som vi har løst. Det kostede os nogle kilometer," forklarer Michael Schumacher efter at være blevet nummer 5 i dagens træninger. Han er dog fortrøstningsfuld forud for den kommende kvalifikation. Der er mere i raceren. "Selvom der er et hul på 4/10 så blev mit sidste forsøg generet af trafik, så jeg er ikke bekymret over forskellen i tid," siger han og forklarer at A1-Ring er en svær bane at få et præcist set-up til. Men med en fri omgang og lidt flere kilometer, så er tyskeren med fremme.

Hans holdkammerat Rubens Barrichello havde en lidt mindre problematisk dag. "I dag kørte vi mange omgange på en bane som vi aldrig tester på, så man skal have kørt nogle kilometer for at samle data," forklarer han og betegner dagen som en god dag.

Nu skal de hos Ferrari finde frem til hvilke dæk der skal anvendes, og her mener Ross Brawn at de allerede har en god formodning om hvad det bliver. "Vi sammenlignede dæk, og jeg tror det er meget klart hvilken type som vi vil bruge. Der er ikke den store forskel på de to forskellige typer dæk," siger Ferraris tekniske leder der ikke yderligere havde det store at melde.

BB  


Hop til top
A1-Ring - Anden frie træning

Det var Mika Hakkinen der dominerede træningerne i dag, men alligevel blev det finnens holdkammerat der kørte hurtigste tid. Det var dog først i de allersidste sekunder at skotten kørte sig i front med et forspring på 0,027 sek.

Mika Hakkinen havde ellers hurtigste omgang med over fra den første times træning, hvor der ikke var den store action. Det var der lidt mere af i den anden træning. Tekniske problemer ramte således blandt andet Jacques Villeneuve og Jenson Button, hvor sidstnævnte parkerede en rygende racer udenfor banen. Benetton skal ifølge teamet selv ikke afskrives, men en succes i år bliver de helt sikkert ikke! Heinz-Harald Frentzen kom endelig på banen, efter ikke at have kørt en ren omgang i formiddagens træning. Tyskeren kom dog stærkt igen og sluttede dagen på 7. pladsen.

Efter en halv times kørsel forbedrede Mika Hakkinen sin tid, og i øvrigt var Michael Schumacher også kommet med frem og lå på 3. pladsen, og ligeledes kørte Rubens Barrichello sig også godt med frem. Hans landsmand Enrique Bernoldi måtte dog tage et større spin da han missede en nedbremsning. Problemer var der også for Olivier Panis der parkerede sin racer i gruset - franskmanden har siden sin entre hos BAR gjort det meget godt og han har haft rigtig godt fat i Jacques Villeneuve.

Mod slutningen blev tiderne rask væk forbedret, og slutteligt lykkedes det altså for Coulthard at tage dagens hurtigste tid. Skotten har en hel del andenpladser på A1-Ring, men ingen sejr - så statistikken taler ikke til fordel for den skotske VM-udfordrer. Det er igen noget overraskende at det er Rubens Barrichello der er den hurtigste af de to Ferrari'er - Michael Schumacher sluttede på 5. pladsen, godt 2/10 langsommere end andenkøreren.

Kimi Räikkönen der lå godt til efter den første træning faldt sammen med Jarno Trulli lidt tilbage - Räikkönen som nummer 8 og Trulli helt tilbage på 13. pladsen. Ellers var billedet som det plejer - det kan nu bemærkes at Minardi nu har overhalet begge Benetton-racere i bundet af feltet mens Jaguar stadig har problemer med at begå sig med fremme indenfor top-10.

Stillingen i top-6 i dagens anden træning

1. David Coulthard - McLaren-Mercedes - 1:11,245
2. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:11,272
3. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:11,401
4. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:11,555
5. Michael Schumacher - Ferrari - 1:11,647
6. Nick Heidfeld - Sauber-Petronas - 1:11,776

BB  


Hop til top
A1-Ring - Første frie træning

Mika Hakkinen og David Coulthard kørte om hurtigste tid, mens Ferrari ikke var helt med fremme. Kimi Räikkönen fortsætter med at imponere og blev nummer 4 - første gang han besøger den østrigske bane!

Træningen blev sendt i gang af Heinz-Harald Frentzen der blev den første til at bryde tavsheden på A1-Ring. Han vendte straks tilbage i pit, mens det blev finnen Kimi Räikkönen der satte den første tid - det er endnu en bane som Sauber-køreren skal lære. Efter et kvarters tid er der ikke sket det helt store - Eddie Irvine har hurtigste tid på 1:14,536.

Juan Pablo Montoya får også et par omgange, men slår ikke Irvines tid. Colombianeren har haft et par triste frie træninger de seneste løb, så han håber meget på at få masser af tid på A1-Ring. På vej mod hurtigste omgang vælger han dog at dykke ind i pitten igen. Nick Heidfeld bliver den første til at slå Irvines tid -endda med meget stor margin, men den føring holder ganske kort tid indtil Ralf Schumacher sætter tiden 1:13,605. På dette tidspunkt har hverken McLaren eller Ferrari sat nogle tider, men venter i pitten indtil banen bliver renset op.

Men så begynder der at ske noget. Jarno Trulli kører 3/10 bedre end Ralf Schumacher og nu begynder også de to topteams at røre på sig. Det bliver McLaren der kører sig i front i første omgang - Coulthard foran Hakkinen, mens den tidligere verdensmester har ikke i sinde at give op, selvom han er milevidt efter i VM, så han overtager føringen.

Stillingen efter en halv time

1. Mika Hakkinen, McLaren-Mercedes - 1:12,474
2. David Coulthard - McLaren-Mercedes - 1:12,747
3. Michael Schumacher - Ferrari - 1:13,122
4. Jarno Trulli - Jordan-Honda - 1:13,315
5. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:13,529
6. Juan Pablo Montoya - Williams-BMW - 1:13,594

Efter lang tids venten kommer Rubens Barrichello endelig på banen og kører sig ind i top-6. Olivier Panis forbedrer sig også og kører ligeledes ind i top-6. Den eneste til ikke at sætte en tid - hvor der mangler trekvarter - er dagens første mand på banen , Heinz-Harald Frentzen. Der har ikke været de helt store 'skovture', men ingen træning uden et spin. Altid spektakulære Jean Alesi forsvinder i en sky af dækrøg og grus på vej gennem A1-Kurve. Ralf Schumacher havde også en tur af banen i det sving. Mod slutningen skete der flere forskydninger. Blandt andet dukkede Jos Verstappen op i top-6, men faldt lidt tilbage til sidst. Det blev McLaren-kørerne der skulle afgøre hvem der blev hurtigst, og føringen skiftede mellem Coulthard og Hakkinen, hvor det blev sidstnævnte der sikrede sig hurtigste tid i den første frie træning med tiden 1:11,751. Rubens Barrichello blev overraskende den hurtigste hos Ferrari, mens Kimi Räikkönen kørte sig til en fornem 4. plads. Ralf Schumacher blev nummer 5 som bedste Michelin-kører, mens Michael Schumacher var helt tilbage på 6. pladsen.

Der køres endnu en times træning senere i dag.

Top-6 i den 1. frie træning

1. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:11,751
2. David Coulthard - McLaren-Mercedes - 1:12,036
3. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:12,222
4. Kimi Räikkönen - Sauber-Petronas - 1:12,617
5. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:12,668
6. Michael Schumacher - Ferrari - 1:12,851

BB  


Hop til top
Mark Ellis forklarer

Resultaterne denne sæson er atter udeblevet hos Jaguar, selvom teamet mener at de har noget af det bedste teamwork i hele pitten. Men hvad er det så der afholder dem fra at score point? Deres traction control system er blandt de eneste i felten der fungerer optimalt og fejlfrit, de har 2 dygtige kørere, deres motor er blandt feltets letteste og bilens pålidelighed har indtil videre været bedre end i sidste sæson.

Udefra set, kan det godt virke lidt mystisk at man har så mange ledende figurer ansat, og det er da heller ikke nogen hemmelighed at der har været uenighed omkring hvordan teamet skal nå sit mål - at blive en stormagt i Formel 1. Vi skal nu i gang med det 6. Grand Prix i 2001 sæsonen, og Jaguar har stadig ikke formået at præstere noget, men der udvikles selvfølgelig hårdt på både bil og motor, så Mark Ellis der er endnu et nyt ledende ansigt, i form af teamets nye løbs ingeniør, er fortrøstningsfuld.

Mark Ellis forklarer her hvordan forholdene op til det spanske Grand Prix var optimale, og at han er meget imponeret over det teamwork der er hos Jaguar.

Mark Ellis: "De forberedelser vi havde gjort gennem fredagen og søndagen var perfekte til løbet i Barcelona. Hvad et hold af ingeniører arbejdende omkring kørere angår, gjorde vi faktisk et ret godt stykke arbejde på dagen. Vi var på de rigtige dæk og gjorde de rigtige ting, faktisk var vi et af de eneste teams i pitten på nøjagtigt de rette dæk, det er en skam at vi ikke kunne omsætte det til resultater. Vores traction control system virkede tilmed fejlfrit, mens andre teams havde svært ved at samle noget som helst til løbet."

"Dette viser, at selv uden pointene, det fortræffelige arbejde vi og vores tekniske partnere er i stand til. Som et hold behøver vi ikke at være lige så gode som f.eks. Ferrari, vi er nødt til at være bedre. Hvis vi er lige så gode som de, vil vi fortsætte med at blive hvor vi er, generelt set, eftersom de og resten af feltet forbedrer sig. Det er selvfølgelig nemt at sige disse ting, men vi er simpelthen nødt til at sikre os, at arbejdets processer ikke kun er dem vi behøver, men også at vi udvinder så meget som muligt fra dem fra dag til dag."

"Folk tror at Formel 1 teams har bundløse lommer, men for at være de bedste har du ikke råd til at smide noget som helst væk på nogen som helst. Det er en svær situation, fordi på samme tid må du være forsigtig ikke at overbehandle ting. Hvis du gør det, risikerer du at undertrykke de mere spontane kvaliteter hos dine folk."

Eddie Irvine er vanen tro begyndt at beklage sig højlydt til medierne. Eddie Irvine frygter nemlig at han og Pedro de la Rosa, vil lide under at Jaguar ingen testkører har længere, eftersom noget af testarbejdet bliver overladt til dem og dermed overbebyrder dem. Der er flere kandidater til pladsen efter Thomas Schekter, Jan Magnussen bliver flittigt nævnt i udenlandske medier, men vi her på siten kan bekræfte at der er tale og en dum misforståelse, og at det intet som helst har på sig.

Jaguars nye testkører skal formentligt findes i den britiske Formel 3 serie, hvor Jaguar har deres eget udviklingsteam, med kørerne, Andre Lotterer og James Courtney. Om nødvendigheden af en ny testkører siger Irvine, "Det er vigtigt at vi får en ny testkører, fordi ellers vil jeg blive udbrændt. Vi ved at man ikke kan teste og køre løb samtidigt, det tærer på ens præstation. Jeg ved ikke om der er nogen andre derude, men uanset hvem vi får, er vi nødt til at få dem startet. Jo tidligere man starter at arbejde med dem, desto hurtigere kan de begynde at give dig gode informationer."

RS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk