Banen i Monte Carlo er den korteste banen som deltagerne kommer ud på i løbet af sæsonen, den er kun 3340 meter lang, og under årets løb skal der køres 78 omgange, hvilket svarer til 260, 520 kilometer.
Banerekorden på banen lyder på 1:14,439, den blev sat tilbage i 2004 af Michael Schumacher i en Ferrari racer.
Michael Schumacher satte banerekorden i 2004 i en Ferrari F2004.
(Foto: Ferrari)
Formel 1 tidsplan for Monacos Grand Prix 2010:
Torsdag den 13. maj:
10:00 - 1. fri træning - 90 minutter
14:00 - 2. fri træning - 90 minutter
Lørdag den 15. maj:
11:00 - 3. fri træning - 60 minutter
14:00 - kvalifikation
Søndag den 16. maj:
14:00 - Monacos Grand Prix løb
FOTA teamene er blevet enige om at ingen skal anvende F-duct systemet efter årskiftet. Det er for dyrt og sikkerheden er ikke i top. Det er konklussion som man er nået frem til efter et møde blandt FOTA medlemmerne. Derfor bliver systemet forbudt efter 2010.
Al udvikling koster penge, og flere teams har allerede ytret at skal man anvende F-duct systemet, må man spare på andre områder hvor man slet ikke har lyst til at spare. Det er de færreste teams der i det hele taget har et system klar. Det var dog forventet at hvis ikke forbuddet var kommet, ville alle teams dog alligevel anvende det inden årets udgang.
McLaren har et system der virker, i hvert fald bedre end andres. Mercedes og Ferrari har noget der fungerer, men ikke optimalt. Og Mercedes har endda udsat debuten af endeligt system et par gange. Mange teams og endda blandt topteamene, diskuterer om omkostningerne kan leve op til de resultater man eventuelt kan opnå. Mercedes er pt. temmelig skeptiske.
F-duct løsningerne er forskellige. Nogen betjenes med benene, mens andre betjenes med hænderne. Ferraris system betjenes med håndryggen hvor kørerens ene hånd bliver fjernet fra rattet for at aktivere eller deaktivere F-duct. Det faktum at Ferrari og et par andre teams har valgt denne løsning, gør at sikkerheden bliver reduceret. Det er ikke alle steder det er lige smart at fjerne den ene hånd fra rattet. At styre en Formel 1 racer med fingerspidserne er vel ikke den mest heldige løsning.
Nu er man så blevet enige om at fra og med næste sæson kører man ikke mere med F-duct. Til gengæld er KERS på vej tilbage. Om man så bliver enige om en mulig og mere fleksibel anvendelse af KERS er så en helt anden sag. Man kunne godt forestille sig at flere kørere og teams, kunne tænke sig at KERS kunne aktiveres noget oftere end man gjorde det i 2009 sæsonen. KERS er også dyrt, men McLaren som havde det mest effektive og driftssikre system, kunne vel godt komme i eneleverandørerens rolle, præcist som det er med motorernes ECU, der er udviklet, produceret og leveret af et McLaren datterselskab i samarbejde med Microsoft. Så bliver prisen ens for alle.