Der har i snart et år været talt om, at det spanske teleselskab, Telefonica, ville gå ind i og købe ejerskabet af Minardi. Men endnu er det ikke blevet til noget. Ved det nyligt afholdte spanske GP, fik snakken en ny vending. Allestedsnærværende Flavio Briatore har ifølge rygter udtalt, at han har givet Telefonica et tilbud om at blive sponsor for Benetton. Rygterne siger også, at Briatore har talt med den nuværende hovedsponsor, Mild Seven, om at forhøje sponsorstøtten for at forsætte deres sponsorat. Årsagen til de mange rygter er sikkert, at reglerne om tobaksreklamer bliver strammere og strammere, og man derfor søger andre typer sponsorer.
Telefonica siges også at være interesseret i at overtage deres hollandske kollega og konkurrent, KPN Telecom. Dermed bliver de endnu større og kan tilbyde flere sponsorkroner, eller købe et team. Telefonica er i øjeblikket også sponsor for de to kørere i Minardi teamet, Marc Gene og Gaston Mazzacane.
Gabriele Rumi, der har aktiemajoriteten i Minardi teamet, siger, at han er klar til at sælge sine 75 % af aktierne i Minardi til den rigtige køber. Men en af betingelserne for at sælge er, at den nye ejer vil garantere for fremtiden for teamet. Minardi søger ved siden af al rygtesnakken nye sponsorer. Der tales i øjeblikket med den amerikanske reservedelsgigant, Tony Johnson.
Og for at gøre forvirringen total, så siger rygterne også, at VW koncernen er interesseret i teamet. Flere har observeret ledende VW folk til et par af GP'erne i år, bl.a. det spanske. Hvis VW køber Minardi, kunne man godt forestille sig VW vil følge strømmen og omdøber teamet til Bugatti.
Hvis man kikker på statistikken, vil det ikke være så dårlig en forretning at købe teamet. Mindst en af bilerne er kommet i mål i hvert af de hidtidige løb i år.
Foreløbigt er der opsat følgende scenarie: Hakkinen vælger at sige stop hos McLaren og går til Jaguar. Johnny Herbert bliver overflødig og må pensioneres - og tager videre til ChampCar. Villeneuve tager Hakkinens plads hos McLaren.
Coulthard er en af favoritterne til at tage en plads hos BAR - og så bliver der yderligere en plads ledig hos McLaren. Hvem der får den plads er uvist, men Olivier Panis kan være et godt bud.
Andre vigtige dispositioner: Hvad sker der hos Williams? De har tre kørere der kan tage sæderne. Hvis teamet vælger at beholde Jenson Button vil de miste Juan Pablo Montoya. Toyota vil gerne have den talentfulde colombianer. Måske kan Williams udskyde problemet til 2002 - det er først dér at Toyota kommer ind i Formel 1. Men Montoya kan sagtens gå til et andet team, og der kan BAR være et godt bud.
Det er tidligt at Silly Season ruller henover Formel 1 - det plejer først at være ved løbet på Monza at rygterne når sit klimaks.
Udover at farten i raceren har været et problem, så har det især været holdbarheden der har givet grund til bekymring - for det ødelægger ikke kun løbene, men genere også i tests. "Det er ikke kun de placeringer og point vi har mistet, det er også den måde det har stoppet os fra at teste og udvikle raceren på andre områder," forklarer Frentzen. Men ifølge tyskeren går det nu fremad. "Jeg er dog meget optimistisk at vi kan tage skridtet fremad fra midt på sæsonen og fremefter for at reducere afstanden til McLaren og Ferrari - det er jeg helt sikker på," siger sidste års nummer 3 i VM.
Den afgående tekniske leder hos Jordan, Mike Gascoyne forklarer hvori problemet har bestået. "Det er blot et problem med vibrationer i gearkassesensoren, hvilket har været meget frustrerende," forklarer han. "Vi har identificeret problemet for lang tid siden, men det har taget fem uger at få mere komplekse dele sat i," siger Gascoyne.
Teamet har haft begge kørere i aktion på Jerez - Trulli lagde ud med at arbejde med opsætning og balancen i raceren. Onsdag blev der kigget på bremser og senere på dagen overtog Frentzen raceren, der på den sidste testdag arbejde med opsætning af ophænget. Dog var der grund til list bekymring da han blev ramt af en motorskade.
Jordan kommer til Nürburgring hvor Frentzen skal forsvare sidste års pole position. Løbet gik dog dårligt da begge kørere udgik med samme elektroniske problem.
Giorgio Pantano er den første kører som teamet har testet, "som en del af en evaluering til arbejdet som testkører," som Benetton selv siger det. Det andet emne er Antonio Pizzonia som lidt overraskende ikke kom i aktion.
Men det sker senere - Pizzonia skal teste for Benetton, hvis det står til ham selv. "Jeg vil helt sikkert teste med Benetton men jeg ved ikke hvornår," siger Pizzonia som kører i det engelske Formel 3. Han undskylder hans fravær på Jerez med en Formel 3-test. "Jeg kunne ikke teste med Benetton fordi jeg skulle teste med Formel 3-teamet på Snetterton," siger Pizzonia.
Enten overspiller han sin rolle ret så kraftigt eller også er han lidt tumpet. Hvem prioriterer en Formel 3-test højere end en test i Formel 1? Så er han da sikker på ikke at få chancen igen.
Talsmanden mener at det blot er rygter som er opstået i folks almindelige kedsomhed. Udtalelserne er interessante da McLaren stadig er med i kapløbet om at sikre sig Jacques Villeneuves underskrift til sæsonen 2001. Det kan blive en interessant duo hos McLaren med Villeneuve og Hakkinen. Coulthard er favorit til at gå den anden vej, eller gå til Benetton/Renault. Han har også været på tale til en plads hos Jaguar, men spørgsmålet er om Coulthard og Irvine vil svinge særlig godt sammen.
Selvom rygterne om et eventuelt farvel til Hakkinen er blevet stoppet, vil McLaren være omgivet af rygter indtil de to kørere for 2001 bliver bekræftet!
Som bekendt måtte flyet nødlande netop fordi der opstod problemer med olietrykket i flyet, med dertil hørende problemer for motorerne. Den amerikanske konstruktør af motorerne afviser dog at det skulle have nogen indflydelse. "Det er noget vrøvl at mene at piloter skulle være bekymrede over holdbarheden i lånte motorer. De er fremstillet, vedligeholdt og serviceret med samme standard som alle andre flymotorer," siger talsmanden fra Honeywell der leverede motorerne, hvor det kunne påvises at de havde fløjet i mindst 50 timer.
Flyet som blev anvendt var næsten helt grotesk blevet sat til salg efter at en amerikansk golfspiller styrtede ned i et lignende fly. Flyets ejer er formanden for det skotske fodboldhold Rangers.
Den endelige rapport om ulykken ventes færdiggjort om en måneds tid.
De to brødre har diskuteret det igennem - men det lader til at der ikke er helt enighed i de to brødres synspunkter. "Duellen med min broder kostede en placering. Vi har talt om hvad der skete, men jeg vil ikke kommentere det," siger Ralf Schumacher der i stedet måtte tage til takke med 4. pladsen og ikke være i stand til at levere en sensationel 3. plads og dermed slå begge Ferrari-kørere på den teknisk svære bane.
I stedet vil han hellere se fremad, end at hæfte sig ved fortiden. "Barcelona er historie - nu skal jeg forberede mig til Nürburgring," siger Ralf. Så der skulle igen være ro i Schumacher-familien. Næste gang kan det jo være at det er Michael der bliver mopset.
Andendagen var både Eddie Irvine og Johnny Herbert i aktion. Programmet for dagen, var den forsatte test af aerodynamiske modifikationer. Desuden arbejde man med nogle omkring gearkassen, og man øvede starten.
Tredjedagen var sat af til set-up forberedelser, men undervejs kom der forskellige problemer med at kunne dosere gassen rigtigt. Derudover har man stadig lidt problemer, med en løs bagende på bilen. Kørerne er glade for de ændringer der er sket, men erkender også, at selvom man er på rette vej, så er der langt endnu.
Men derudover er man i teamet ved at forberede en ændring af de to køreres fysiske træning. Deres fysiske træner i teamet har nogle forslag til at forbedre en del musklers tilstand. Det er meningen, at det skal styrke kørerne overfor de g-kræfter, de udsættes for under løb. Det har vist sig, at hvis man ikke styrker visse muskelgrupper, så er de slet ikke stærke nok til at modstå g-påvirkningerne, og der kan i værste fald opstå skader i disse muskler.
Neil Ressler forventer en stadig fremgang for teamet, efter en dårlig start på sæsonen.
"Vi er nødt til at gøre tingene bedre. Jeg tror på, at vi kan nå noget endnu. Vi skal stadig arbejde hårdt, men det er ikke alt, vi skal arbejde hårdt med de rigtige ting, ellers oplever vi ingen forbedringer. Da bilen blev designet, skulle vi træffe et valg omkring smøresystemet. (Der er et fælles smøresystem for gearkasse og motor.) Nu kan vi se, at vi måske skulle have truffet et andet valg. Men de problemer vi har haft med systemet, er nu så godt som løste. Vi har mistet en masse tid med udviklingen af bilen, det er noget af det næste vi skal se på. Jeg vil gerne rose kørerne, de har været og er stadig meget tålmodige. De arbejder meget koncentreret. Også Gary Anderson og Nick Hayes fra Cosworth har lagt en utrolig stor indsats i deres arbejde. De er utroligt målrettede i deres arbejde, og har samtidig en god indflydelse på resten af folkene. De udstråler en smittende motivation. Alle går ind i arbejdet med en positiv indstilling."
Forud for løbet blev skotten 'pakket ind' i isposer for at dæmpe smerterne ved de bøjede ribben - alligevel startede han løbet på trods af den store smerte - der også prægede ham løbet igennem. Det var også helt tydeligt at skotten skulle have hjælp til at komme ud af raceren da han parkerede sin racer i parc fermé.
Han giver selv opskriften på hvorfor han startede. "De andre kørere kunne ikke vide hvordan jeg led, da de ville miste respekten for mig i løbet og angribe mig," forklarer han. "Jeg måtte simpelthen køre. Man er en færdig mand i Formel 1 hvis man viser nogen form for svaghed. Jeg kunne køre - men det gjorde ondt," siger Coulthard der sluttede på en fornem 2. plads.
Det var derfor mere en psykologisk kamp der skulle klares for at skotten bevarede sin værdighed og respekten i Formel 1 - og man må sige at det var en høj pris der blev betalt... Skottens ventes at være klar igen på Nürburgring og har haft testfri i denne uge for at pleje sin skade.
Fra gokart til Formel 1 - det går hurtigt i øjeblikket med kørerne
Foto: Allsport
Men nu sidder han altså i en Benetton-racer og er måske på vej til at overtage pladsen som testkører som ellers tilhørte Hidetoshi Matsusada.
"Pantano er et interessant ungt talent," siger Benetton-bossen Flavio Briatore. Kontakten mellem Pantano og Benetton er kommet via det team han kører for. "Han blev foreslået af KMS, det team som han kører for i det tyske Formel 3, som altid har haft tætte forbindelser til os," siger Briatore. KMS bliver i dag støttet af Team Brask der har rødder tilbage i Danmark, og som også støtter flere danske kørere.
Der er ikke sat nogle store mål for Pantano - han skal blot forsøge sit bedste. "Han skal ikke vise noget med det samme da vi vil give ham chancen for udføre yderligere test," lover den nytilkomne Benetton-boss. Han har tidligere ført italienske kørere frem i Formel 1 - og var manden der fik de to nuværende italienske kørere, Giancarlo Fisichella og Jarno Trulli ind i motorsportens superliga, i første omgang via et læreår hos Minardi. Måske er Pantano næste skud på stammen?
Pantano kan blive en ny italiener som Briatore fører til Formel 1
Foto: Allsport
Giorgio Pantanos blå bog:
Født: 4. februar 1979
Nationalitet: Italiener
Bopæl: Conselve, Padova (Italien)
Karrieren
1988 - Begyndte i gokart
1993 - Italiensk, europæisk og verdensmester i juniorklassen
1994 - Italiens og verdensmester i juniorklassen
1995 - Europamester i Formula A
1996 - Europamester i Formula A
1997 - 5. plads i EM i Formula Super A, 3. plads i VM i Formula Super A
1998 - Vinder af Parius Bercy Cup, 2. plads i Ayrton Senna Memorial Cup Suzuka og 7. plads i EM i Formula Super A
1999 - 3. plads i VM i Super A, 3 løb i Formula Nissan (Spanien) og et løb i det britisk Formel 3 (nr. 15 i mesterskabet)
2000 - Tysk Formel 3 med KMS der støttes af Team Brask og Formel 1 test for Benetton.
"Efter uheldet med Nigel Stepney, var vi nødt til at bruge vores reservemand til at hjælpe med at fylde vores biler op. Han gjorde det bedste han kunne, med så kort varsel. Desværre tabte vi meget tid på Michael Schumacher's anden pit stop, og for at gøre skaden endnu værre, så tabte Michael's venstre baghjul luft, så det var umuligt at forsvare hans position da han skulle ind en tredje gang for at få nye dæk på bilen. Det var en streg i regningen, men alle teams må forvente nogle mindre gode løb i løbet af en sæson. Vi må bare arbejde endnu hårdere for at bevare vores forspring." siger Ross Brawn
Wurz fik lidt tiltrængt succes - han var hurtigst i går
Foto: Allsport
Hos Williams havde man begge kørere i aktion - og Ralf Schumacher var markant den hurtigste af de to. Jordan havde også en rimelig dag - de er stadig efter Williams-teamet, men arbejdet hårdt på at genvinde sidste års form.
BAR forsøgte sig med den modificeret gearkasse og det har indtil videre været en succes. "Testen startede dårligt, takket være vejret og det blev gradvist bedre så vi kan sige at det var en succes," siger Steve Farrell. Teamet føler nu at de har løst problemerne med gearkassen. "Vi er næsten sikre på at problemerne med gearkassen som har plaget os indtil videre i år er blevet løst. Begge vores kørere følte at raceren var blevet bedre siden sidste gang vi testede på Jerez og det er meget opmuntrende forud for det kommende løb," siger teamets chefingeniør Steve Farrell.
Teamet havde endvidere testkøreren Darren Manning i aktion og hans test forløb godt - oprindelig skulle han også have kørt onsdag, men der måtte testen afbrydes på grund af tekniske problemer. "Det var fantastisk at være på en ren bane her i Jerez og lave en seriøs test," siger Manning der kører i Formel 3000-serien i år efter stor succes i det japanske Formel 3. Manning skal teste for teamet igen i juni hvor teamet tager tre dage til Monza for at teste.
Jaguar havde lidt problemer og fik ikke gennemført alt arbejdet. "Vi skulle køre nogle længere stræk men fik lidt problemer med speederen og måtte korte det ned," siger en lidt skuffet Johnny Herbert der sluttede som nummer 7 - foran Eddie Irvine. Teamet er lidt i vildrede om de ændringer der er kommet på raceren giver nogen fordel - teamet har jo en sejr at skulle forsvare... "Det bliver godt at komme tilbage," siger sidste års vinder Johnny Herbert, "især hvis vi får det samme resultat som sidste år. Men nu må vi vente og se," siger han - og mon ikke Jaguar først skal forsøge at få hevet nogle point hjem...
Sauber sluttede også deres test hvor Pedro Diniz igen var i aktion. Der stod tre ting på programmet - test af dæk, forbedring af traction og bedre starter. "Vi brugte morgenen til at fokusere på aerodynamik og eftermiddagen til at udføre test af de to dækcompounds som Bridgestone har med på Nürburgring. Vi har også arbejdet på at forbedre C19'erens fart ud af langsomme sving, og øvede starter," siger Jacky Eeckelaert der er leder af Saubers testteam. Pedro Diniz var ganske tilfreds, især med de aerodynamiske forandringer. "Jeg ser virkelig frem til det næste grand prix." Sidste år havde Diniz et kedeligt løb hvor han var indblande i et farligt uheld hvor han var heldig at overleve da hans racer endte på hovedet i gruset.
Arrows blev også færdige med deres test. De la Rosa måtte tage hele testen da Verstappen var blevet syg. Torsdagen blev brugt til at teste mekanisk set-up og forskellige bremse-specifikationer. Testteamet vender nu tilbage til fabrikken i Leafield hvor der arbejdes på højtryk for at få racerne klar til det kommende løb.
Og lige til sidst: Giorgio Pantano fik endnu en testdag for Benetton, men havde en afkørsel inden middag som gjorde at hans test stoppede der. Chassis'et blev lidt trykket og vingerne blev ødelagt sammen med ophænget - ikke lige den bedste reklame.
Testtider fra Jere
På andendagen for testen, skulle teste både aerodynamik og mekaniske ændringer. Nick Heidfeld testede alene, og fik kørt 49 omgange. Men vejret var ikke med teamet. Der var en stærk vind med svag regn. Alligevel har man været rimelig tilfreds. Man har fundet forbedringer som skal testes igennem, ifølge de foreløbige meldinger er der fremgang at spore, men det er ting der skal udvikles noget mere.
Efter lørdagens kvalifikation, fik McCoy lejlighed til at se, hvordan en F1 racer skulle køres, og derefter fik han muligheden for selv at prøvesidde en Formel 1 racer.
"Jeg var overrasket over, hvor komfortabel bilen egentlig er, når man først er kommet ned i den. Dine ben ligger fremad og nærmest en lille smule opad. Det føles bedre end det ser ud til. Jeg har altid syntes, at det kunne være skægt at prøve en engang, og nu fik jeg muligheden for det. De lyder utroligt godt, og de er helt sikkert meget hurtigere i svingene, end jeg er vant til på motorcyklen. Men ned ad langsiden, var den faktisk ikke hurtigere end jeg er vant til."
Spektakulære Garry McCoy udskiftede for en stund den tohjulede med en Sauber-racer - men dette er vist hans rette element
Foto: Allsport
Morgenen blev brugt til fintuning af setup'et til Mugello banen, og derefter kørte Rubens Barrichello en hel løbs distance, 88 omgange, og satte i den forbindelse dagen bedste tid på 1:28,018. Hele distancen blev kørt uden problemer af nogen art.
Barrichello havde en travl dag
Foto: Allsport
Hen på eftermiddagen, blev der øvet pitstops med tankning.
RubensBarrichello udtalte efter testen:
"Jeg er tilfreds med dagens arbejde. det er altid rart at få kørt så mange kilometer, samtidig med at raceren fortsat forbedres. Vi benyttede en modificeret motor i dag, og nu skal teknikkerene analysere data, så vi kan afgøre om denne type motor skal benyttes til Europas Grand Prix. De tider jeg kørte i dag var ikke imponerende, men det skyldes dels at det var meget varmt samt at banen var meget beskidt".
Det må siges at alt er faldet ud til teamets fordel. David Coulthard var i stand til at gennemføre GP'et. Hakkinen vandt og teamet gentog dobbeltsejren.
Men hvad med DC? Hvordan har han håndteret hele situationen omkring ham selv?
Først og fremmest skulle han igennem et lægetjek, inden han kunne stige i sin racer og køre i Spanien. Det gik godt nok, men pga. diverse knubs fik han smertestillende medicin til efter løbet. Han udtalte efter løbet, at det havde været en meget følelsesmæssig oplevelse. Han oplevede flere gange flashbacks til flyulykken. Det var en befrielse at komme hjem og slappe af. DC undlod at tage medicin efter at han var kommet hjem, og opdagede derved hvor stor virkning den havde. Nu kunne han mærke, hvor ondt det gjorde. Han har bl.a. derfor gennemgået endnu et lægetjek, og der konstaterede man, at han havde brækket tre ribben ved flyulykken. Det har været en hård omgang for DC. Man kunne også se ved præmieoverrækkelsen, at der gik mange ting igennem hovedet på ham. I denne uge er der dømt afslapning og ingen arbejde til DC. Han er derfor ikke med ved testen på Jerez. Men han har fået grønt lys af F1 feltets læge, Sid Watkins, til at stille op ved det Europæiske GP på Nürburgring. Og i teamet er der også stort håb om at han stiller op.
Hakkinen har været en del nede over sine manglende resultater. Der har også været tendenser til en vis frustration. Men efter årets første sejr, ser det måske lidt lysere ud. Optakten til det spanske GP var dog ikke optimal. Pga. andre opgaver kunne Mika Hakkinen ikke teste mere end en dag før GP'et. Og da han skulle teste var det regnvejr. Han havde derfor ikke samme mulighed for at finde et optimalt set-up, som sine kollegaer. Derfor var de sidste dage meget hektiske for MH. Men til løbet fungerede alt optimalt, og han og teamet, fik maksimum udbytte af anstrengelserne. Han udtalte efter løbet, at sidste år var det spanske GP et vendepunkt for ham, og at han håbede det vil gentage sig i år. Måske ser vi nu en Hakkinen, der kan sige mere end enstavelsesord ved diverse interviews.
For teamet var resultatet meget bekræftende. Efter det forrige løb, hvor teamet også fik et godt udbytte, viser det at man er på rette vej. Kørerne nærmer sig Michael Schumacher i pointene. Og i konstruktørernes mesterskab, er man nu meget tæt på Ferrari. Kun syv points skiller de to teams. Der skal ikke så meget til, før McLaren vil være foran Ferrari i dette mesterskab.
Pantano kører i det tyske Formel 3-mesterskab hvor han lagde stærkt ud med at vinde det første løb - og fører også serien. "Benetton har givet mig chancen for at teste her i Jerez og så vil de beslutte om jeg skal blive testkøreren," siger en glad Pantano. "Jeg er så glad for at Benetton har givet mig chancen, og jeg er meget spændt på min første test i en Formel 1-racer - det er en drøm for mig," siger Pantano.
Det har ellers været ventet at det Antonio Pizzonia ville være nummer 1 på Benettons ønskeliste, men indtil videre har Pizzonia endnu ikke testet for Benetton. For Formel 3 som serie er det store fokus kun en fordel for de unge kørere og det kan blandt andet køre en serie som Formel 3000 ud på et sidespor. Formel 3-serierne rider på den store Button-bølge - men det er ikke den store genistreg at få en kører ind i Formel 1 via Formel 3 - Jarno Trulli fik en ligeså kometagtig debut i Formel 1, og kunne med lidt held allerede havde vundet sit første grand prix i debutsæsonen. Der er blot kommet mere fokus på de unge kørere.
Teamet appellerede dommen og derfor var Pedro de la Rosa klar til at starte fra 9. pladsen, mod at Arrows så skulle en tur til FIA-retten for at få afgjort om det var lovligt eller ulovligt. Teamet fandt ud af at det nok kun ville gøre det værre, så de valgte til sidst at acceptere afgørelsen.
Teamet har ikke præcist fundet fejlen men konstateret at det ikke er med vilje at de brugte benzinen i kvalifikationen. "Vi er sikre på at den måde det bliver fremstillet er korrekt og at ændringen opstod under transporten," siger teamchefen. Teamet er sikre på at det ikke bliver gentaget på et andet tidspunkt.
Teamchef Peter Sauber ville gerne have at hans racere fik lidt flere point, men Sauber har enten ikke heldet (eller er det måske i virkeligheden formatet) til at være indenfor de seks første når flaget falder. "Den måde der deles point ud på er en stor vittighed," lyder det fra den schweisiske teamchef. Men han forsøger at bortforklare hvorfor de melder ud med disse holdninger - det er ikke for Saubers skyld. "Jaguar har eksempelvis ikke scoret et eneste point i sæsonen. I værste fald kan de blive trætte og tage til en anden serie. Så bliver den største taber Formel 1," siger teamchefen.
Når man læser sådanne udtalelser kan man ikke lade være med at trække på smilebåndet. Det er meget sjælden om overhovedet nogensinde at en teamchef bekymrer sig om andre teams, så det lyder utrolig komisk. Peter Sauber kan dog presses til også at anlægge en 100% 'selvvisk' indstilling til problematikken. "Mika Salo havde et godt løb i Barcelona - men vi fik ingen belønning," siger han om den ubrugelige 7. plads.
Måske skal vi i stedet stille et nyt forslag: Hvad med at Sauber-raceren blev lidt hurtigere.