Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.5.2000
 CART - Montoya på pole
 Tysk DTC - Dum gearkasse
 ALMS - Privat team overrasker
 F3 - Flot test af Kiesa
 BTCC - Skotland kalder
 DTC - Jason inviteret af Frank Williams.
 
12.5.2000
 F3000 - Travl tid for Kolby
 ALMS på Silverstone
 

Hop til top13.5.2000

CART - Montoya på pole

Colombianeren Juan Pablo Montoya fortsætter med at vise stærk kørsel i den amerikanske ChampCar-serie. Han kunne uden kamp tage pole position foran den hurtigste mand i fredagens kvalifikation, Kenny Brack.

Men hvor Montoya har blandet sig i front ved kvalifikationen, har han endnu ikke gennemført et eneste løb. "Jeg ser frem til at få mit første pitstop i morgen," sagde han efter kvalifikationen.

Montoya har kun haft succes i kvalifikationen - nu vil han gennemføre et løb!
Foto: Allsport

Men det må Montoya vente yderligere en dag på - regn over Motegi-banen har gjort at løbet er blevet udsat til søndag.

For Kenny Brack blev kvalifikationen et mareridt - hans motor eksploderede under hans forsøg. Men han fik lov til at køre et forsøg mere i reserveraceren, men kun med en flyvende omgang. Det gav dog andenpladsen, så svenskeren har gode chancer for at tage sin første sejr i ChampCar efter skiftet fra IRL.

Dog var dagen ramt af et kedeligt uheld da Norberto Fontana kørte galt og mistede bevistheden en kort tid - han kom dog ud af raceren, men får ikke lov at starte løbet søndag.

Top-6 i kvalifikatonen til ChampCar-løbet på Motegi.

Nr.KørerBedste tid
1Juan Pablo Montoya26,237
2Kenny Brack26,393
3Jimmy Vasser26,455
4Roberto Moreno26,486
5Gil de Ferran26,512
6Christian Fittipaldi26,536

BB  


Hop til top
Tysk DTC - Dum gearkasse

Thomas Serwin har i denne weekend måttet sande at selv topteams har dumme problemer. KFM motorsport har ved testen fredag og kvalifikationen lørdag haft store problemer med gearkassen til stor sorg for den 22-årige dansker.

Ved fredagens test nåede Thomas kun at kører 3 omgange før gearkassen røg, hvilket også skete for hans teamkammerat Markus Gedlich.

Ved lørdagens tidtagning gik det ikke meget bedre! Thomas kørte 2 omgange, og så gik 4. gear. Han kørte straks i pit og oplyste fejlen, men kørte ud igen da han og teamet var overbeviste om resten burde holde. 4 omgange senere gik 5. gear og Thomas måtte indse at han skulle starte nummer sidst ved kvalifikation senere lørdag.

Thomas kørte sig op på en 26. plads ved kvalifikationen, hvilket var yderst tilfredsstillende! Han var kun 8 tiendedele langsommere end teamkammeraten, som kørte omkring 60 omgange, hvor Thomas kun kørte ca. 5 omgange.

Selvfølgelig er Thomas skuffet over gearkassens holdbarhed, men som han siger til Formel-1.dk, så er han yderst tilfreds med teamets indsats. Teamet gør alt for at forbedre sig. "Teamet har knoklet indtil kl. 4 i morges, hvilket er utroligt flot," fortalte en tydeligvis imponeret Thomas "og de bliver ved med at knokle i aften, til gearkassen er perfekt!" En anden ting Thomas også er tilfreds med er stemningen i teamet. Uanset hvad der sker, er der ingen stress og alle bevarer roen og det gode humør. Et sådant godt arbejdsmiljø kan jo kun positivt påvirke de involverede i teamet!

Trods skuffelserne er Thomas’ store forventninger til løbet på Siegerland ikke til at rokke! Også selvom banen blot er en gammel flyveplads og ikke særlig sikker at køre på.

På trods af det tror Thomas 100% på at teamet nok skal vise sit værd i morgen kl. 16.00, og de danskere, der er så heldige at kunne se den tyske sportkanal DSF, kan følge Thomas og hans team live kl. 16.00.

Så husk at krydse fingre for Thomas i morgen!

MEL  


Hop til top
ALMS - Privat team overrasker

Ved den første kvalifikationsrunde i går på Silverstone, blev alle fabriksteamene overraskede. Det viste sig nemlig, at det privatejede Rafanelli/Lola team, satte hurtigste tid. Hele dagen både under træning og kvalifikation, havde Panoz teamet ligget helt fremme med begge deres biler. Under kvalifikationen, lå Panoz's førstebil med Jan Magnussen og David Brabham længe på førstepladsen, men til allersidst satte Mimmo Schiateralla tiden for Rafanelli teamet. Den anden Panoz bil blev nr. 3.

For Audi var det måske lidt af en skuffelse. Bedste bil blev andenbilen på en fjerdeplads, og vinderbilen fra Sebring nede på en syvende plads. Men alle har en chance mere her i eftermiddag, hvor den anden kvalifikationsrunde finder sted.

Her følger de 10 bedste placeringer fra den første kvalifikationsrunde fra fredag:

Nr.Bilnr.KørerMærke
10de Radigues/SchiattarellaLola
21Brabham/MagnussenPanoz
32O'Connell/KatohPanoz
477Alboreto/Capello/McNishAudi
536Johansson/SmithReynard
643Auberlen/GounonBMW
778Biela/PirroAudi
PDL  


Hop til top
F3 - Flot test af Kiesa

22-årige Nicolas Kiesa kørte i dag en fremragende test på Snetterton. Den unge dansker endte som nr. 4, men måtte dog grinende tilstå, at han var lidt usikker på, om det var nr. 3 eller 4. Han endte op med, at han nok var nr. 4. Dette er bestemt også en plads han kan være stolt af, da han kørte med gammel motor og selv ikke teamkammeraten kunne følge med Nicolas, men endte derimod som nr. 8.

Nicolas kører igen løb den 20. og 21. maj på Silverstone International.

MEL  


Hop til top
BTCC - Skotland kalder

Honda skal i denne weekend forsøge at få kørt flere point ind på kontoen i det britiske standardvogns-mesterskab BTCC. Intil nu har sæsonen været nærmest katastrofal for Honda, hvis tre faste kørere Tom Kristensen, James Thompson og Gabriele Tarquini hverken har været begunstiget af held eller speed. Alle tre kørere er udgået af flere løb, og da konkurrenterne fra Ford og Opel/Vauxhall tilmed synes længere fremme med udviklingen af deres 2000-biler, er det med begrænset optimisme, Honda i dag kører kvalifikation på den skotske bane Knockhill.

"Jeg kender kun lidt til banen fra en test i vinter, hvor der var meget vådt, men Knockhill er kuperet og har mange, snævre sving," siger Tom K før weekendens udfordring. "Mit team West Surrey Racing har arbejdet hårdt på at gøre min Accord bedre, for den svære bane kræver fuld koncentration af kørerne samt en perfekt bil. Men lad os nu se. Sidste år var Tarquini gæstekører for Honda i netop dette løb, og da kørte han en imponerende andenplads hjem, så måske bliver Knockill den bane, der får vores sæon til at vende? I hvert fald kan jeg fornemme, at jeg er tændt og opsat på at vise, vi kan fighte, hvis vi ikke kan slå de andre på ren speed."

Løbet i morgen får i øvrigt en anden afvikling end normalt i BTCC. I hovedløbet plejer der at være et tvungent pitstop, men pitforholdene er ikke store nok til, at arrangørerne tør tage risikoen for tvugne stop. Derfor køres hovedløbet ligesom det indledende sprint i ét stræk.

tomkristensen.com

BB  


Hop til top
DTC - Jason inviteret af Frank Williams.

Tirsdag d. 16 maj tager Jason Watt og hans kone Mai-Britt Watt, til England for at møde Frank Williams (Williams Grand Prix Engineering ). Jason har fået invitationen igennem hans manager David Sears. Først skal de på en "Grand tour" på hele fabrikken der ligger i Grove i nærheden af Wantage i Oxfordshire, og derefter spise frokost, og så retur til danmark sent om aftenen.

"Det er noget jeg ser meget frem til, og det er resultatet af at han rent faktisk aldrig nåede at besøge mig imens jeg var indlagt. Det besøg blev aldrig til noget på grund af hans eget helbred, på tidspunktet, svigtede ham.

Hans sekretær ringede for øvrigt til mig i dag for at få registrerings nummeret på min bil?!?

Det var da såmænd bare så jeg kan køre direkte ind til hans Citation-jet der vil holde og vente på os i Kastrup lufthavn.... he he".

watt.dk

BB  


 

Hop til top12.5.2000

F3000 - Travl tid for Kolby

Det har været en travl tid for Kristian Kolby - Formel 3000 og opvarmningen til Le Mans i midten af juni.

Sæsonen begyndte med Formel 3000-løbet på Imola. "Det var et meget langt og hårdt løb, især i betragtning af, at jeg ikke rigtigt vidste, hvad jeg kunne forvente mig," forklarer Kolby der kommer fra det engelske Formel 3 hvor han sluttede lige efter den store sensation i Formel 1, Jenson Button. Der var både skuffelser og opmuntring i det første løb. "Jeg endte med at blive kvalificeret som nr. 20, hvilket jeg var lidt skuffet over, da jeg havde håbet på at kunne kvalificere mig nær en 11. plads og havde regnet med, at min team kammerat ville være i top 6 ( han kvalificerede sig bag mig som nr. 23)," siger han.

Dagen efter var gjaldt det - faktisk var løbsdagen mere afslappet. "Da jeg kørte ud på banen, var jeg ikke så nervøs, som jeg først troede, at jeg ville være, og da fem sekunder skiltet blev rejst, var alle nerver, som måske havde været der tidligere, lige pludselig væk. Jeg kom godt nok af linien og holdt min position ind i det første hjørne og havde nok at gøre med at undgå at ramme biler, der snurrede rundt foran mig," siger han om de første meter i Formel 3000.

I et hårdt løb kom Kristian igennem i debutløbet. "Da jeg steg ud af bilen, var jeg glad for, at jeg var kommet over mållinien og ikke var træt. Det betød, at jeg har fået noget ud af mit hårde fitnessarbejde."

Heldet var ikke på danskerens side i det følgende løb på Silverstone, på trods af han følte at raceren var god. "Sidste mand over mållinien var den hurtigste, og desværre var jeg den første og faldt på sidste omgang helt ned på 15. pladsen," siger Kolby om kvalifikationen til løbet i England. "Løbet blev startet bag pacecar, og jeg kom hurtigt op på 9. pladsen, da Astromega køreren Fabrice Walfisch snurrede på første omgang. Man kunne ikke se en hånd foran sig, og David Saelens overhalede mig, da jeg bremsede forkert ind i Abbey, men på de første omgange var jeg helt oppe ved både ham og min teamkammerat, Franck Montagny. Banen begyndte meget hurtigt at tørre, hvilket ikke var godt for mig, da min bil på fuldstændig våd opsætning, hvorimod de andre biler kun var på halvvåd," forklarer han - derfor faldt han tilbage på 12. pladsen.

Derefter gik det videre til Le Mans til prækvalifikationen. På grund af et uheld fik Kristian ikke chancen for at køre nogle omgange. Marc Goosens fik kvalifikationsdækkene på bilen, men snurrede for enden af Mulsanne langsiden, og dermed røg mine chancer for nogle omgange sidst på dagen," siger Kolby der skal køre sit første Le Mans i år for Cadillac.

Det seneste løb var Formel 3000-løbet i Barcelona der fik en kedelig udgang. Generelt følte Kristian sig ikke godt tilpas i raceren. "Min startposition var ikke så god, som vi havde regnet med, og vi kunne ikke forstå, hvorfor vi ikke var hurtige nok. Min team kammerat, Franck Montagny, havde sat bilen lidt anderledes op, og han var 10 pladser foran mig, så vi besluttede at ændre vor opsætning til løbe," forklarer han. Dagen efter gik det ikke nemmere. "Jeg kom ikke godt fra start (årets underdrivelse), men det lykkedes mig at komme et par pladser op på første omgang. Efter 10 omgange lå jeg på 19. pladsen og kæmpede med kraftig understyring. Jeg var med i en lille gruppe, hvor den unge spanske Minardi testkører, Alonso, i hårnålen optimistisk gik for et hul, der ikke var der, og kørte mig af banen," siger han. "Jeg var i stand til at køre bilen tilbage til pitten, men der var for mange skader til, at den kunne repareres. Det var en forfærdelig weekend for mig, og det eneste gode ved den, var, at Franck sluttede på sjette pladsen og fik sæsonens første points til DAMS," siger han videre om det kedelige løb.

Nu står der Nürburgring på menuen. "Det bliver et svært løb, da jeg aldrig tidligere har været på banen, men jeg prøver på at lære den på min computer," siger han. I øvrigt kan Kristian følges på dansk grund når han - om alt vil - kører

BB  


Hop til top
ALMS på Silverstone

Vores tidligere danske F1 kører, Jan Magnussen, deltager nu i den amerikanske American Le Mans Series. Denne løbsserie har efterhånden slået sit navn fast, og ekspanderer derfor. I år køres derudover i Nordamerika, også 2 løb i Europa, og et i Australien. Derudover er der selvfølgelig deltagelsen på Le Mans i Frankrig.

Det første løb i Europa finder sted på Silverstone i morgen lørdag. Der er i dag 2 træningssessioner og 1 kvalifikationsrunde. I morgen lørdag er der 1 træningssession og 1 kvalifikationsløb.

Selve løbet starter kl. 19.00, og er placeret på dette tidspunkt, for bl.a. at give kørerne en mulighed for at prøve overgangsfasen mellem lys og mørke, inden man skal til Le Mans. Løbet vil blive bragt på Live på Eurosport. Tjek selv for tiderne for transmissionen, da der i skrivende stund, stadig er lidt tvivl om udsendelsens starttidspunkt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk