Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.5.2005
 Kimi tilbydes livstidskontrakt
 Den første kører på vej ud?
 
11.5.2005
 Motorspekulation hos Williams og Midland/Jordan
 

Hop til top13.5.2005

Kimi tilbydes livstidskontrakt

Ron Dennis er så opsat på at beholde Kimi Raikkonen i teamet, at han på det nærmeste har tilbudt finnen en livstidskontrakt.

Fremtidsudsigterne er store for Kimi Raikkonen. Finnens talent er der vist ingen der er i tvivl om, og flere teamchefer har det også kikket langt efter Kimi Raikkonen. Bl.a. har Ferraris Jean Todt flere gange udtrykt interesse for Kimi Raikkonen som en mulig afløser for Michael Schumacher når han vælger at stoppe. Men nu bliver det svært at få fat i Raikkonen. Teamchef Ron Dennis har på det nærmeste tilbudt Raikkonen en livstidskontrakt.

"Vi vil kæmpe for at beholde Kimi i teamet. Han kan blive hos os så længe han ønsker det. Han har evnerne til at vinde mange mesterskaber. Ikke bare ét, men mange. Hvis vi ikke tilbyder ham noget godt, vil han se efter en plads hos et andet team."

Der skal dog sikkert noget til at beholde ham. Først og fremmest gælder det for McLaren om at levere varen. Det er ikke nok at Kimi Raikkonen vinder et løb eller to om året, nej han skal helt frem hvor det er allersjovest at være. At bringe ham mesterskabet, må være kravet. Med den uheldskvote som Kimi Raikkonen har haft i de seneste par sæsoner, har McLaren noget at leve op til. Meget tyder dog på at man er ved at forbedre tingene. Pole i de to seneste GP'er og én sejr. Men der skal mere til. Raikkonens talent kan ingen tage fra ham, nu skal han blot have bilen der kan give ham det alle kørere higer efter.

PDL  


Hop til top
Den første kører på vej ud?

Der er hos rygtesmedene i øjeblikket på tale at Tiago Monteiro ikke beholder sin plads hos Jordan ret meget længere.

Tiago Monteiro har ikke været hurtig nok, og slet ikke i forhold til sin indiske kollega hos Jordan teamet, Narain Karthikeyan. Der er derfor mere end gisninger der antyder at Monteiro måske er på vej ud. Senest ved det spanske GP var der kraftige antydninger der henviste til at teamets testkører, Robert Doornbos, eller Renaults testkører, Franck Montagny, måske skal overtage pladsen. I givet fald skulle det ske ved det canadiske GP. Det hænger måske meget godt sammen med at allestedsnærværende Bernie Ecclestone skulle have lovet arrangørerne af det franske GP, at der vil være en fransk kører i feltet til det franske GP. I så fald kan det næsten kun blive Franck Montagny, der går ind og erstatter Monteiro. Mht. Robert Doornbos er han så godt som lovet en plads hos Midland teamet næste år. Iflg. flere medier er det stort set op til ham selv nu at bestemme afgørelsen.

Men Montagny og Doornbos er ikke de eneste der omtales i øjeblikket. I ICS serien kører den unge britiske kører, Dan Wheldon, rundt og gør det rigtig godt. Honda i USA har et godt øje til ham, og da hans manager var på rundtur i pittet i det spanske GP, formodes det at man ser Dan Wheldon i Formel 1 på et eller andet tidspunkt. Med Hondas hjælp kan han få en test hos BAR. Situationen er nemlig den at Honda overvejer at trække sig ud af ICS serien som motorleverandør, og da usikkerheden om Jenson Buttons fremtid hos BAR teamet absolut er til stede, er der en god mulighed for at få foden indenfor her for Dan Wheldon. Men andre kørere vil sikkert også tale med om det.

Hos de veletablerede teams er der også usikkerhedsmomenter. Hos Williams er det ikke sikkert at Heidfeld får forlænget sin etårige kontrakt. Meget afhænger af hvad fremtiden byder på for Jenson Button, der er bundet af en klausul hos Williams. Hos Ferrari har Jean Todt ikke lagt skjul på at han ser store muligheder i Kimi Raikkonen og også i Fernando Alonso. Men det er ikke sikkert at det sådan bare lige kan lade sig gøre. Raikkonen har en kontrakt der udløber i 2006, men Ron Dennis har ingen intentioner om at lade Raikkonen gå. Det samme gælder hos Renault der har Alonso på kontrakt, angiveligt også til udgangen af 2006. Ferrari har så det problem at hvis ikke Michael Schumacher forlænger, så mangler man en topprofil af stor kaliber. Kan Raikkonen og/eller Alonso overtales alligevel? Måske, måske ikke. Hvis ikke M. Schumacher forlænger sin kontrakt som udløber også i 2006, så mangler Ferrari i hvert fald en kører. Noget af den enorme lønudgift til M. Schumacher forsvinder så, og kan bruges en eller to andre kørere. Men der er laang tid til endnu, eller er der?

PDL  


 

Hop til top11.5.2005

Motorspekulation hos Williams og Midland/Jordan

Køber BMW mon Sauber og dropper Willams og vil Midland/Jordan forsætte med deres nuværende leverandør, Toyota, i næste sæson?

Det er mange år siden at Williams seneste har brugt Cosworth motorer i deres biler, men måske er det ved at blive aktuelt igen. Samtidigt overvejer Midland/Jordan at forlænge med Toyota, hvis ellers japanerne vil gå med til det.

Flere journalister fra det engelske forsøgte forgæves at få noget ud af Patrick Head under det spanske GP, hvor man gerne ville vide noget om det lidt spegede forhold mellem Williams og BMW som hersker i øjeblikket. BMW og Sauber er måske påtale med et køb af Sauber teamet. Hvis det sker, kan Williams stå uden motorleverandør, hvis ikke en aftale med BMW kan skrues sammen. Det vil på flere måder dog ligne Frank Williams dårligt. I stedet kan teamet rette blikket mod Cosworth. Frank Williams menes allerede at have bekræftet at der har været ført samtaler med Cosworth. Det eneste Patrick Head vil sige om den sag i øjeblikket, er at uanset hvad der sker, så forventer Williams at have konkurrencedygtige motorer næste år.

Kaster vi blikket på naboerne til Silverstone banen, Midland/Jordan F1, så er man også der på jagt efter motorer. Aftalen med Toyota løber kun i år, og derfor undersøger man her markedet også. Administrerende direktør hos Midland/Jordan, Colin Kelles, bekræfter at man leder efter motorer. Faktisk indrømmer han, at man har ligget i forhandlinger med Ferrari, men da Red Bull Racing fik underskriften, så kigger man i øjeblikket andre steder hen. De mest interessante ifølge Colin Kelles, er Cosworth og Renault. Og så vil Kelles da heller ikke udelukke at man forlænger aftalen med Toyota. Silly Season er også i gang på motormarkedet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk