Samtidig var det også weekenden hvor teamet udvidede deres interesser til også at omfatte Formel 3000. Efter mange rygter blev det bekræftet at Benetton vil støtte Team Astromega - og især for at give støtte til Justin Wilson. Teamets to racere vil blive farvet i Benettons farver - ligesom eksempelvis West Competition der er McLarens F3000-team. Den anden racer bliver også støttet - den køres af Gonzalo Rodriguez fra Uruguay. "Det er en stor mulighed for Benetton. Teamet er ivrige efter at finde kørere med potentiale til at nå Formel 1," fortæller Rocco Benetton om teamet beslutning til at udvide til klassen under Formel 1. Adskillige Formel 1-teams er nu repræsenteret som samarbejdspartere med et team i Formel 3000 - en klasse der er blevet meget populær. I den forbindelse kan det nævnes at Jason Watt starter i anden række - sidste år lå han som bekendt til at vinde løbet inden et møde med barrieren i Casino-svinget brast hans drømme om at være den første i det internationale Formel 3000 til at vinde et løb i Monaco.
De to kørere er ligeledes optimistiske: Salo fortæller at dagen forløb problemløst og at for hver omgang blev bilen bedre og bedre. Han roser den nye overflade på de lige strækninger, der tillader at køre meget hurtigere, fordi den er mere jævn. Det er hans plan at give den 100% til kvalifikationen. Villeneuve er lidt mere afdæmpet: "På denne bane er vi nødt til at forbedre vores fart en smule eftersom vi var omkring et sekund efter de hurtigste, men kan vi det, skulle vi kunne klare det ganske godt".
Teamet testede sidste uge på den smalle Nogaro-bane, hvor de fik løst nogle problemer med stabiliten og arbejdede videre med set-up'ene fra kvalifikationen på Imola. På baggrund af de gode resultater herfra, er hele teamet forventningsfulde til løbet, forlyder det.
Eddie er naturligvis beæret og gav i Monaco følgende kommentar til udnævnelsen: "Det er en stor ære for mig og en rolle, som jeg vil nyde. Vi har før prøvet, at højne Irlands image på sportsområdet gennem den irske baggrund i Jordan teamet. Ydermere opmuntrer udnævnelsen teamet - det er en anerkendelse af, hvad vi allerede har opnået."
Brands Hatch ledende medarbejder, Nicola Foulstone, bekræfter den femårige aftale med Bernie Ecclestone's organisation, der indebærer provision til en 220 mill. kr's ombygning og modernisering af banen. "Jeg er lettet over at have sikret Grand Prix racing i England efter år 2001. Jeg ser frem til at få det største og mest succesfyldte Grand Prix nogensinde" udtalte Foulston.
Blandt kørerne vakte nyheden ikke udelt begejstring. Engelske Damon Hill var blandt de første kritikere: "Brands er alt for snæver til et moderne Formel 1 løb og vil være næsten umulig at overhale på." Mon ikke der bliver rådet bod på dette med den kraftige kapitalindsprøjtning?
Datoen for Uncle Bernies retræte fra Formel 1 sporten begynder at snævre sig ind med nyhederne om Brands Hatch og overtagelsen af Paul Ricard banen. Skal vi ikke gætte på den 31. januar 2001?
Og mon ikke der er lagt op til en generhvervelse af Grand Prix rettighederne til banen, og at den for kedsomhed ofte udskældte Magny Cours bliver vist vintervejen, så snart Paul Ricard er blevet moderniseret.
Tegningerne viser den for aerodynamikken vigtigste enkeltdel på en Formel 1 racer, nye vinge/ næse, som en dobbeltdækker i den maksimale bredde, ophængt i et enkelt punkt i en meget dykket og afstumpet næse, der slutter 20-25 cm fra vingernes forkant. Konstruktionen giver optimalt areal for down-forcen at virke på; men vil uden tvivl skabe en masse turbulenser og luftmodstand længere tilbage på bilen. Vingen er derfor også i første omgang kun tænkt til anvendelse på High Down-force baner som Monaco og Hungaro, hvor luftmodstand og dermed hastigheden på langsiderne betyder mindre.
Smag og behag er individuel; men de færreste vil sige at den nye næse/ frontvinge er pæn. Så grim efter undertegnedes mening, at hvis den skulle vise sig at leve op til forventningerne og trenden bredder sig til de andre F1 teams, vil der være en god chance for at "Uncle Bernie" forbyder den på grund af uskønhed som med X-vingerne/ "tørrestativerne" i 1998.
Tyske DSF bekræftede i gårsdagens livetransmission fra træningen, at McLaren er på vej med vingen; men at den ikke kunne indsættes i Monaco, da den ikke har gennemgået de obligatoriske chrash test.
De enkelte teams dækvalg er ikke umiddelbart tilgængeligt. Man skulle jo nødigt forære konkurrenterne nogle billige stik, men en raceringeniør fra en af teamsene, der afprøvede de ekstra bløde dæk har følgende kommentar:
"Som forventet, var det svært at finde en god balance med de ekstra bløde dæk. Vi havde for meget understyring og fandt det umuligt at finde det fornødne greb i forenden, trods det at vi arbejdede hårdt på at løse problemet. Vi besluttede os for det bløde dæk. Det forbedrede balancen en hel del, skønt det må siges at vi på det tidspunkt havde udført adskillige ændringer på opsætningen. Vi tror at noget af forbedringen i balancen skyldtes ændringen i dækvalget og noget som følge af de justeringer vi udførte på grundlag af morgenes erfaringer med de ekstra bløde. Hvis det bløde dæk viser sig at være mere holdbart lørdag morgen, vil det være det logiske valg til løbet."
Og fra en der anvendte det bløde dæk.
"Vi prøvede begge typer dæk i dag med bare den ene af vore kørere, og i vort tilfælde tror vi det ekstra bløde dæk vil vise sig at være for skrøbeligt under løbskonditioner. Faktisk arbejder det bløde dæk ekstremt godt her i Monaco, mens det var svært at finde tilstrækkelig balance i vor bil med de ekstra bløde."
"Overalt hører jeg, at Ferrari vandt takket være en fantastisk strategi og enestående kørsel af Michael Schumacher. Det var bare ikke sådan - vi havde den rigtige strategi" udtalte David Coulthard og fortsatte kokrød i hovedet: "Michael havde aldrig vundet løbet, hvis jeg ikke var blevet hængende bag nogle biler. Sådanne aktioner skal der sættes ind overfor."
Kørerne havde oprindeligt planlagt at drøfte "overhalingsproblemet" på deres møde i Monacos; men det "fiser sandsynligvis ud i sandet", da FIA chefen Max Mosley allerede har tilkendegivet, at det ikke vil give anledning til ændring af reglementet.
McLaren chefen Ron Dennis kan derimod ikke forstå det. "Ansvaret ligger til dels ved køreren der sættes med en omgang, og dels ved teamet. Jeg står ved: Jeg synes ikke det var sportsligt, hvad der skete på Imola." Ron beskyldte herefter Michael Schumacher for at være hensynsløs når nogle skulle sættes tilbage med en omgang: "Man skal ikke spøge med ham, når det gælder overhalinger." Men Dennis er sikker: "at også Michael Schumacher i fremtiden endnu en gang vil få problemer med "efternølerne".
Trods det tror han dog ikke at Diniz eller Panis bevidst havde modarbejdet Coulthard eller McLaren - "Men hvad der skete, var ikke rigtig" fastslog Ron Dennis.
En arbejdsløs Formel 1-kører - vil gerne have have arbejde så hurtigt som muligt!
Kører | Vinder | I top 3 |
Michael Schumacher | 2,25 | 1,25 |
Mika Hakkinen | 2,75 | 1,35 |
David Coulthard | 4,00 | 1,60 |
Alex Zanardi | 25,00 | 5,00 |
Eddie Irvine | 8,00 | 2,40 |
Ralf Schumacher | 20,00 | 4,00 |
Jacques Villeneuve | 25,00 | 5,00 |
Giancarlo Fisichella | 20,00 | 4,00 |
Alexander Wurz | 25,00 | 5,00 |
Damon Hill | 20,00 | 4,00 |
Heinz-Harald Frentzen | 15,00 | 3,20 |
AN
Den tredobbelte Monaco vinder, Michael Schumacher, var og kunne med rette også være mere end tilfreds med resultatet af de første frie træninger. "Det har været meget sjovt, fordi opsætningen i dag var perfekt lige fra begyndelsen. Vi er langt videre end vi var på samme tidspunkt sidste år. Det var en dejlig følelse at kunne følge med Sølvpilene lige fra første dag" :sagde Michael Schumacher, der undervejs mistede 15 minutters træningstid, som følge af en reparation på forhjulsophænget. "Dagens rækkefølge er fra mit synspunkt også realistisk for den afsluttende træning" sluttede tyskeren.
KLH Hos McLaren noterer man at dagens træning var fyldt med masser af action - og teamet var i en uvant rolle. Ingen af teamets kørere var hurtigst! Mika Hakkinen var toer mens David Coulthard blot blev nummer seks, men skotten havde problemer med at finde et tilfredsstillende set-up. "Ser man på vores tider i den første træning var denne morgen noget skuffende, men vi var i stand til at forbedre ting på vores racer. Som et resultat af det var alt bedre i den anden time, min præstation blev
forbedret og jeg er tilfreds med det arbejde vi udførte," siger Mika Hakkinen efter en andenplads på førstedagen i Monaco. "Det var en regulær første dag ved et grand prix - forsøg at finde en vej rundt på banen og gå gennem arbejdet med set-up'et," beretter David Coulthard som var en smule småskadet efter venskabskampen i tirsdags. Ron Dennis samler trådene sammen med følgende
kommentar: "Vi følte os mere sikre om eftermiddagen. Vores set-up til morgen var forkert men heldigvis fik vi hurtigt identificeret problemet og tiderne om eftermiddagen viser dette. Desværre
spildte vil morgenen hvilket berørte det samlede resultat, men det skulle ikke berører lørdagens kvalifikation."BB Stewart sluttede førstedagen med Rubens Barrichello som bedste mand. Brasilianeren sluttede som nummer 7. Der blev arbejdet hårdt for at finde det bedste set-up til løbet og vælge det rigtige dæk. Efter 32 omgange i Monaco havde Barrichello denne kommentar: "Jeg er tilfreds med dagen. Jeg
måtte kæmpe med trafik mod slutningen af den sidste session og brugte 95% af tiden på at finde et godt set-up til løbet. Jeg mener at vi stadig har et problem med overstyring i sving der tages med 'normal' fart, men jeg er sikker på at vi vil have løst det inden lørdagens kvalifikation."
Holdkammeraten, Johnny Herbert kørte 31 omgange - og var 3 tiendedele efter Barrichello. Herbert siger om torsdagens træning: "Jeg havde ikke noget reelt problem andet end en masse understyring
til morgen. Vi ændrede bilen til den anden session og forsøge at reducere understyringen men gik for vidt. Det er sådan med Monaco at alt hvad man behøver er balance og for at være helt ærlig så har
vi ikke fundet det perfekte set-up men vi ved hvordan det kan forbedres inden kvalifikationen." Stewart-raceren var ved sæsonsstarten meget neutal, men begge kørere slås med henholdsvis over-
og understyring. Hos den stærke mand i Stewart-Ford, Neil Ressler er der tilfredshed med dagen. "Dagens præstation i træning virker lovende. Vi erfarede ingen mekaniske problemer og efter den
seneste test på Nogaro er vi sikre på en god holdbarhed i løbet. I både kvalifikation og løb planlægger vi at anvende de højere omdrejningen i Ford Cosworth CR-1 motoren som vi anvendte
på Nogaro med succes," siger Ressler.BB Efter at debatten om de langsommere køreres indflydelse er blever rejst af David Coulthard er der flere der støtter op om forslaget til at ændre reglementet så det bliver nemmere at komme forbi. Ron
Dennis støtter sin kører 100%. På spørgsmål om hvor problemet ligger retter han en kritik af kommnikationen fra teamet til kørerne. "Ansvaret ligger enten hos den kører der bliver overhalet eller også hos manageren eller ingeniører som er ansvarlig for kommunikationen i den givne situation med køreren," siger Ron Dennis og mener at det der skete i løbet i Imola ikke var i sportens ånd. Derudover er der det tilbagevendende problem efter overhalingen. "Hvis en kører overhaler rimelig rent vil han miste tid fordi dækkene bliver beskidte og bilen vil køre dårligt i et par sving som et resultat af det," siger Ron Dennis om en overhalings anatomi. Michael Schumacher har ligeledes foreslået at der gøres mere ud af at bruge det blå flag rigtig - og på den samme måde overalt i verden. Endnu en mulighed kunne være at uddele flere bøder til de kørere der spærrer over flere omgange for en hurtigere kører. Coulthard er enig - straffen er ikke hård nok. "Der skulle være personlige bøder, enten ved at tage point eller penge fra deres pengepung. Det er den eneste måde at en kører kan reagere," siger Coulthard. Rubens Barrichello bemærker at han unde løbet på Imola fik stukket det blå flag i hovedet adskillige gange - uden at der var en kører der ville overhale ham i lang tid. Debatten vil sandsynligvis fortsætte i flere uger - men det ventes at tingene vil blive diskuteret blandt kørerne og hos FIA. BB Rygterne ville vide at det måske var et mekaniske problem der fik Mika Hakkinen til at smadre sin racer ind i muren på start/mål-langsiden på Imola for godt 14 dage siden, men Ron Dennis afviser at
Mika Hakkinens uheld på Imola skydtes et problem med McLaren-raceren. Teamet har gennemgået alt for at finde ud af om det måske kunne have været en fejl. "Men intet har vist sig. Det var en kørerfejl og Mika var hurtig til at indrømme det. Som jeg sagde på det tidspunkt så begår Mika ikke
mange fejl og der har været værre tidspunkter hvor han kunne have fejle, som for eksempel hvis der var sket noget på Suzuka sidste år," siger Ron Dennis og betragter derfor kørerfejlen som af mindre
vigtighed på nuværende tidspunkt.BB Tidligere på ugen kom det frem at der var sat en foreløbig dato på det kommende amerikanske grand prix. Tony George som er bagmanden bag det kommende projekt med Formel 1 på Indianapolis har fortalt at løbet bliver afholdt den 24. september - det er ikke en udtalelse som Bernie Ecclestone er glad for. Han vil helst arbejde for at løbet kan køres i juni måned fordi man i så fald kan lægge det cirka samtidig med at der køres i Canada - det vil gøre de fleste teams glade
sådan at de ikke skal udenfor Europa alt for mange gange til blot et enkelt løb hist og her. På den anden side er der også problemer for amerikanerne. De skal presse det ind imellem deres nationale serier som der også er stor tilslutning til. Løbet bliver afholdt på en del af de legendariske kurver plus en bane der ligger i indercirklen.BB Med Formel 1 cirkusets indtog i Monaco er der samtidig blevet varmet op under rygtesmedens kedler. Alle promis' samlet og alle ivrige efter at gøre sig vigtige med det sidste nye sladder. Det skulle således være ganske vist, at Honda har lagt deres egen Formel 1 team i år 2000 på køl, og slået pjalterne sammen med BAR teamet, der i følge tyske DSF skulle være så ivrige efter at komme af Supertec motoren, at de er parat til at betale en bod på 100 mill. kr. for brud på kontrakten til Flavio Briatore. Dette lader det store spørgsmål stå åben: Hvad så med Jordan ? Får de kun en andenrangs Mugen kundemotor næste år eller må de til at betale for den aldrene Supertec motoren ? I så fald kan der forudsiges et næsten lodret fald ned gennem rækkerne for "den gule hveps", der har haft meget at takke Honda motoren for gennem de sidste par år. Hondas lure pasen og læggen beslag på de sidste pladser i løbsserien har ikke givet anledning til ros i de højere formel 1 kredse. McLaren teambossen Ron Dennis undrer sig meget over Hondas beslutsomhed og skulle således have udtalt til det engelske motorsportsblad F1 To-day: "Jeg troede ikke, at en multinationalt virksomhed opførte sig sådan. Deres beslutning er forkert og uden værdighed" . Han bakkes op mrs. Formel 1: Bernie Ecclestone, der med udtalelsen: " Det er ikke en god stil" lægger sig tæt op af Rons udtalelse. Aftalen med Honda skulle i følge de højeste BAR kredse være et faktum, og Formel 1 verdenen venter således nu kun på, at Honda meddeler, at de har opgivet deres selvstændige comeback og vil holde sig til at være motorleverandør. KLH For første gang i sæsonen ses bilerne i en high down force aerodynamisk pakke, der kunne byde Den Røde Barons Fokker Tri-plan parole. Stejle vinger og masser af Gurney flaps ! McLaren har fået en ny frontvinge. Ikke den revolutionære nye dobbeltdækker med afstumpet næse; men en videreudvikling af den eksisterende med mere areal inde omkring selve chasseet. Da der var udsigt til regn, var der trængsel på banen fra første minut. De fleste kører i boks igen: men blandt andet Toranusuke Tagaki fortsætter med et "near bye " i chikanen efter tunnelen. Han vælger nødudgangen, hvor han staller motoren og slut for ham i den 2. Frie træning. Heinz Harald gør numret efter ! For tidlig på gassen ud af den sidste havne chikane Baghjulet ind i inderbarrieren i La Rascasse ! Farvel og tak til ham efter knapt fem minutter med en elendig tid til følge ! Lidt efter kommer Hakkinen på banen med et angreb på Irvines bedste fra første frie træning. Hurtigste mellemtid i 1. Sektor. Der dog sættes over styr i trafikken. Schumacher kommer på banen; men er lidt for tidlig på gassen i Ste. Devote og må slække af med en ødelagt omgang til følge. Ca. 1/3 inde i sessionen gør Mika Hakkinen klar til et angreb, der efter nogle lovende mellemtider spoleres af Eddie Irvine på en meget langsom ud lap. Alexander Wurz kommer for hurtigt ind i Loews kurven, rammer kantstenen i kurvens ydre; men det lykkedes at få bilen i gang igen og humpe tilbage til boksen. Dette spolerer samtidig Hakkinens nye forsøg; men bliver på banen og gør et nyt forsøg, der ca. halvvejs i sessionen giver en nye bedste tid på 1.23,163. Den skulle få lov til at blive stående indtil de sidste minutter Det er tydeligt at racerne har problemer med understyring som følge af den fjerde rille i fordækkene. Således er det tydeligt at se i udgangen af den første havne chikane ind i Tabac kurven at de fleste ligesom laver en kunstpause indtil hastigheden og dermed downforcen på frontvingen er bygget op. Herefter følger forsøg fra de enkelte teams med små uheld til følge. Bl. a. sætter Jarno Trulli raceren i barrieren i Ste Devote kurven og Giancarlo Fisichella har også nærkontakt. Hakkinen kommer ud igen og får endnu en gang den hurtige omgang spoleret af Oliver Panis. På næste omgang overdrejer han motoren på vej op til chikanen, blå røg ud af motoren, der dog overlever det kiksede gearskifte og han kommer med kun 0,022 sekund meget tæt på sin egen bedste tid. I de allersidste minutter kommer Monaco Streetfighteren Michael Schumacher på banen og det lykkedes ham at sætte sessionens bedste tid på 1.22,718 og han slutter dermed at have distanceret Hakkinen med 0,391 sek. Pæn afstand; men det bør tages med i betragtning at banen er blevet hurtigere efterhånden som racerne har fået smidt lidt gummi på asfaltoverfladen. Klik på " resultat baren " til venstre og læs de øvrige tider fra Monacos anden frie træning. KLH Michael Schumacher sluttede som den hurtigste mand i dagens træning - tiden 1 minut 22,536 sekund var lige det hurtigere end Mika Hakkinen, der i den anden træning var gjorde mere væsen af sig. Schumacher hev den bedste tid hjem i allersidste sekund. Irvine kunne ikke holde dampen oppe og sluttede førstedagen som nummer 4. Dagens overraskelse står Olivier Panis for. Han kørte sig til en flot 3. plads. Franskmanden har tidligere vundet i Monaco i 1996. De to BAR-racere ligger også meget godt - de knytter især forhåbningerne til Mika Salo. Damon Hill kunne heller ikke være med fremme - han sluttede som nummer 11. Værre gik det for Frentzen der fik problemer med raceren. Flere kørere ramte barrierne - men ingen racer blev alvorligt beskadiget. Du finder resultatet under menuen af samme navn. Vi følger naturligvis op på dagens begivenheder i løbet af dagen. BB Eddie Irvine satte den hurtigste tid i dagnes første tidskørsel foran Michael Schumacher. Endvidere var Damon Hill meget stærkt kørende og satte den tredjebedste tid. Også Alessandro Zanardi er begyndt at vise sig - placering som nummer 5. Derimod var begge McLaren-racere meget langt efter Irvine. Hakkinen var således over 2 sekunder efter ireren på en 11. plads og værre gik det for Coulthard - blot nummer 14. Begge kørere har dog mulighed for at forbedre deres tider i den afdeling der begynder om godt en halv time. Ralf Schumacher fik ikke sat en god tid da han fik problemer - han sluttede som nr. 22. Marc Gene kan som nybegynder godt få problemer med banen - på trods af at han kørte flest omgange af alle var han 7,5 sekunder efter Irvine! Du kan finde resultatet under rubrikken af sammen navn. BB Efter at Michael Schumacher vandt på Imola har Ferrari-teamet kørt sig til en plads som favorit til at vinde løbet i Monaco. Tre gange har Michael Schumacher vundet løbet og det har gjort løbet til et af
tyskerens favoritløb. "På den mentale side er Monaco nok det hårdeste. Der er næppe et stykke på banen hvor man kan slappe af - man skal være totalt koncentreret hele tiden. Med næsten ingen afkørselsmuligheder kan den mindste fejl ende i en ulykke," siger Schumacher. Tyskeren peger på at overhalingsmulighederne er meget små - og derfor er kvalifikationen meget vigtig. Sidste år måtte tyskeren erfare hvor svært det kan være at overhale - Alexander Wurz var ikke lige med på at give masser af plads. "Det er en bane hvor man aldrig skal give op. Selvom man bliver hindret af nogle problemer og kører i den bagerste del af feltet, kan det betale sig at presse fordi der kan være sket en masse når det ternede flag kommer - så kan man være i pointene," siger Eddie Irvine der ligger nummer 2 i VM efter sin holdkammerat. Michael Schumacher er endda meget sikker på at det bliver ham der vinder - hvis han skulle sætte penge på hvem der vinder Monaco vil han sætte dem på: Michael Schumacher. For lige at understrege det yderligere ville han også sætte penge på at han også tager VM i år. McLaren er fortsat bedre, men det gør ikke det helt store i Monaco. "Køreren kan gøre forskellen så bilen betyder ikke det helt store," siger Schumacher der går efter hans 4. sejr på banen. BB Monaco har været et meget succesfyldt løb for McLaren. I 1966 var det banen hvor teamets grundlægger, newzealænderen deltog i det første løb i den racer der bar hans eget navn. 11 gange har det været en McLaren-kører der har vundet, senest sidste år da Hakkinen vandt. "Jeg anser min
sejr i Monaco sidste år som en af mine bedste præstationer. Koncentrationsniveauet som er nødvendigt for at køre rundt på den smalle bane, er umådelig stort - selv den mindste fejl kan betyde afslutningen på løbet," siger Mika Hakkinen. Ron Dennis fortæller hvad der kan give en sejr i det der betegnes som juvelen i Formel 1: "Monaco er et af de mest svære løb at vinde fordi det kræver høj koncentration - både fra teamet og kørerne." McLaren er blandt favoritterne til at vinde løbet, og specielt Mika Hakkinen har tidligere vist sig godt kørende i Monaco.BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|