Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.5.2000
 BAR Honda nyheder - søndag
 Udskyder Williams ´problemet´ til 2002?
 Minardi nyheder - søndag
 Ralf forklarer
 Ferrari nyt søndag
 Ferrari tester på 2 baner
 Coulthard slapper af
 
13.5.2000
 Minardi og Telefonica
 Villeneuve i nøglerolle
 Nu går det fremad for Jordan
 Benetton får ny testkører
 McLaren afviser Hakkinen-farvel
 Årsagen til flystyrt fundet?
 Ralf er fortsat tavs
 Jaguar nyt
 

Hop til top14.5.2000

BAR Honda nyheder - søndag

På trods af det meget omskiftelige vej i Sydspanien, så gennemførte Lucky Strike Reynard BAR Honda en meget produktiv test på Jerez banen i sidste uge.
Formålet med testen var at få nogle oplysninger om det nye chassis BAR002/07, og for at se om de modifikationer der er lavet på gearkassen holder til strabasserne.

BAR Honda havde 4 kørere med til testen på Jerez. Jacques Villeneuve, Ricardo Zonta, Darren Manning og Patrick Lemarie. "Sidst jeg prøvede BAR Honda 002 var på Silverstone banen i februar. Det er helt fantastisk at være tilbage på en ordentlig bane som Jerez, for at lave test for BAR Honda igen, og at få lov til at køre sammen med Jacques Villeneuve. Jerez banen er helt anderledes end Silverstone banen, da banen her er meget mere ru, og man har en tendens til at sætte de bedste tider på de første par omgange. Da jeg testede tilbage i februar for BAR Honda, var det en af de første gange at man prøvede den nye racer. Efter at jeg har prøvet den nye racer, så må jeg sige at de er nået langt, det er en helt anden racer at køre nu. Under denne test hjalp jeg med at teste nogle nye ting, og jeg vil sige at vi gjorde gode fremskridt. Jeg skal teste igen for BAR Honda i juni. Jeg skal lave en 3 dages test på Monza banen, og jeg vil få mit eget chassis at arbejde med, det bliver fedt, og jeg glæder mig allerede." siger Darren Manning.

"Denne test startede rigtigt dårligt p.g.a vejret. Men det blev bedre, og testen blev en succes for hele teamet" siger Steve Farrell som er chef ingeniør for British American Racing, og forsætter "Regnen og nogle mekaniske problemer gjorde at vi ikke fik testet så meget de 2 første dage. Men den sidste dag var helt perfekt. Vi fik næsten med sikkerhed løst de problemer vi har haft med vores gearkasse, som har plaget os det meste af året. Begge kørere følte at vi har forbedret raceren siden sidst vi testede på Jerez banen, og de er virkelig opsatte på at lave et godt resultat ved næste Grand Prix på Nurburgring. Darren Manning testede rigtigt for første gang for BAR Honda, og gjorde et fortrinligt stykke arbejde for os. Han var god til at give feedback, og han viste at han kunne køre hurtig uden at lave fejl. Vi ser frem til at han skal teste for os igen på Monza banen i juni. Med denne test håber vi på at få en mere afslappet weekend på Nurburgring, end den vi havde i Barcelona. Alle har arbejdet overordentligt hårdt på at løse vores problemer med gearkassen, og nu ser det hårde slid ud til at have båret frugt."

Andrew Alsworth som er test team leder siger "Det har været en godt test, hvor vi har brugt alle 4 kørere. Vi testede et helt nyt chassis, BAR 002/07. Selv om det regnede det meste af tirsdagen og det meste af onsdag morgen så fik vi lavet et godt stykke arbejde alligevel. Det var meningen at vi skulle teste forskellige nye ting på raceren for at se holdbarheden på dem, og vi fik også prøvet den nyeste gearkasse. Så skulle vi også prøve at arbejde med Ricardo og hans kvalifikations præstationer. Heldigvis så satte han dagens bedste tid om onsdagen, så der gjorde vi også et godt stykke arbejde."

BKP  


Hop til top
Udskyder Williams ´problemet´ til 2002?

Frank Williams er i en god position. Han har sikret sit teams fremtid ved at have indgået samarbejdet med BMW. Han har sikret sig en hurtig kører der er blevet mere moden - Ralf Schumacher har vist sig at være en god investering. Williams og BMW har i fællesskab fundet et nyt talent, da de i fællesskab fandt ud af at smide problembarnet Zanardi på porten. Ud af den blå luft trådte Jenson Button ind i Formel 1-cirkusset.

Sir Frank Willams har et problem - men det er et positivt problem
Foto: Allsport

Formel 1 handler for en stor del om at være gode og hurtige her og nu, men teamet står også overfor nogle svære valg. 'Problemet' består i at der er tre kørere til to sæder - og hvem har man lyst til og ikke mindst tør man, slippe? For Williams er det umiddelbart rart at kunne vælge så frit, men på et tidspunkt skal 'problemet' løses. Det kan ske allerede i 2001, men måske vælger Williams at udskyde den endelige beslutning til 2002…

Button mod Montoya

Williams skal nemlig vælge mellem deres nye protege Jenson Button og så den hurtige colombianer, Juan Pablo Montoya. Hvor Jenson Button er kommet ind i Formel 1 på et afbud - og endda med stor succes - har Montoya været igennem den 'almindelige skole' i Europa. Han var Williams' testkører indtil han fik Zanardis ledige plads i Ganassi-teamet i den amerikanske ChampCar-serie. Colombianeren var før den tid en stor kører i Formel 3000, hvor han flere gange viste blændende kørsel - specielt på snævre bybaner hvor han var i sit es. Der var folk der fik associationer til en anden berømt sydamerikaner…

Presset øges på Button

Selvom Jenson Button har fået den bedst mulige entre i Formel 1 - endda med store fanfarer der sjældent er set i Formel 1 - så har det kostet. Frank Williams har påpeget at der mangler lidt mere fokus fra den unge kørere, der i flere tilfælde rider med på den store bølge.

Williams øger presset på Button - der mangler fokus!
Foto: Allsport

Det er noget der skal arbejdes med - også hvis han vil have et år mere i teamet… "Selvom Jenson har håndteret påstyret godt, har det kostet ham fokus. Han sluttede som nummer 5, men måske kunne han have været nummer 4 eller 3," siger teamchefen om Buttons præstation på hjemmebanen Silverstone. "Folk som Michael Schumacher er utrolig fokuserede alle ugens dage - det er også blevet fortalt til Jenson, og jeg er sikker på at han lærer af det," siger Frank Williams.

Det har ikke været nemt for Button, men som teamchefen også lægger op til, så skal der mere fokus. Det er blevet til adskillige TV-shows, PR for egen tøjkollektion (så hurtigt gik det ikke engang for Michael Schumacher…), han dukker op i aviser og sladderblade konstant. Intet er så skidt at det ikke er godt for noget: teenagerne har nu fået en at se op til. Bernie Ecclestone må glæde sig…

Williams forhører sig

Netop det store påstyr omkring Jenson Button kan blive hans store svaghed. Williams er slet ikke det team der vurderer en kører ud fra hvor kendt vedkommende er, og for den ærke-konservative Frank Williams kan det blive et irritationsmoment. Selv siger han godt nok at det bliver resultaterne på banen der kommer til at påvirke deres bedømmelse, men for Williams skal alle muligheder stå åbne. Derfor er Montoya inde i varmen. "Jenson forbedrer sig og styrkes hele tiden og selvom det er meget oplagt at Montoya kommer tilbage til Formel 1, er det ikke endeligt. Det er op til Jenson at holde Montoya fra sædet," har en talsmand fra teamet sagt. Montoya er derfor i baggrunden den faktor der skal lægge så meget pres på Button som muligt.

Frank Williams har forhørt sig i USA om Montoya kan blive løses fra lej

BB  


Hop til top
Minardi nyheder - søndag

Minardi forbereder sig derhjemme.
Mens alle de andre teams har testet for fuld styrke, så har Minardi teamet som de eneste valgt at forberede sig hjemme på deres fabrik i Faenza forud for der Europæiske Grand Prix den 21. maj på Nurburgring.

Minardi teamet bekræfter at Gaston Mazzacane igen vil bruge den nye the titanium gearkasse ved det næste løb, og at man vil have en ny motor til rådighed ved næste weekends løb.

BKP  


Hop til top
Ralf forklarer

Der er tilsyneladende ingen interne stridigheder i Schumacher-klanen, som tidligere indikeret i medierne. Michael Schumachers udtalelser efter den tætte duel forrige weekend har ellers tydet på dette. Da Ralf Schumacher derpå undlod at indvie pressen i sit personlige syn på forholdet til broderen, blev det tolket som en bekræftning af kold luft mellem de to.

For at korrigere dette har han nu brudt sin tavshed og fortæller til Der Spiegel, der vil udkomme mandag at der er tale om et ikke-eksisterende problem. "Intet har ændret sig i vores gode forhold," siger han. "Det rigtig skægt når vi er derude på banen og duellerer med hinanden." Hvis brødrene føler sådan ser vi herfra ingen grund til at de ikke skulle forsætte disse dueller.

CBA  


Hop til top
Ferrari nyt søndag

Ferrari pittet slipper ikke så let for Nigel Stepney. Han blev som bekendt kørt ned af Michael Schumacher, ved det spanske GP sidste søndag. 48 timer efter uheldet, var han tilbage igen. Ferrari skulle have et par nye medlemmer kørt ind i rutinerne omkring pitstop, og Nigel Stepney var tilbage for at inspicere at alt gik rigtigt til. Det forventes, at han er tilbage i sin normale funktion ved det canadiske GP om en god måneds tid.

Ved testen på Mugello har Ferrari testet en ny evolution af deres motor. Man har egentlig været tilfreds med den nuværende, men det kunne tyde på, at man den vej vil søge at få endnu mere fart i bilen. Det vil blive besluttet i løbet af den kommende uge, om motoren skal bruges ved det europæiske GP på Nürburgring.

PDL  


Hop til top
Ferrari tester på 2 baner

Fredag testede Ferrari både på Mugello og Fiorano banerne. Rubens Barrichello testede på Mugello banen og Luca Badoer testede på Fiorano banen. Man testede forskellige nyudviklede forbedringer til F1 2000.

Kl. 18:45 sluttede Rubens Barrichello med at teste på Mugello banen, hvor man brugte dagen med at teste set-up, både det mekaniske og det aerodynamiske set-up. Man testede også flere forskellige slags dæk. Rubens Barrichello kørte i alt 85 omgange, og dagens hurtigste omgang var på 1'27"093.

Mens Rubens Barrichello testede på Mugello banen, så lavede Luca Badoer shakedowns på Fiorano banen, forud for det Europæisk Grand Prix, som køres den 21 maj på Nurburgring. Luca Badoer kørte i alt 40 omgange. 11 omgange i chassis nr. 200, som er Michael Schumacher's bil. 18 omgange i chassis nr. 202 som er Rubens Barrichello's bil, og 11 omgange i chassis nr. 199 som er reservebilen. Dagens hurtigste omgang lød på 1'01"803. Mens man nu var ved at teste, så øvede man også lige det at tanke bilerne op igen. Man havde et "lille" problem ved det sidste grand prix, da Nigel Stepney blev kørt ned efter MS's første pitstop, og det tog alt for lang tid at tanke bilerne op igen ved andet pitstop.

BKP  


Hop til top
Coulthard slapper af

David Coulthard tog en slapper i denne uge, for at komme sig over det flystyrt han var indblandet i op til det Spanske Grand Prix. Imens har McLaren-Mercedes testet på Jerez banen.

Mika Hakkinen og Olivier Panis deltog begge på Jerez banen. Om tirsdagen var MH den hurtigste af de to kørere, med en tid på 1:23.998 i model MP4/15. OP kørte i en model MP4/14J, og OP’s bedste tid var 1:26.939.

Om onsdagen var begge kørere på banen igen, og igen var MH den hurtigste af de to kørere. MH’s bedste tid om onsdagen var 1:25.67, og igen kørte MH i en MP4/15. OP kørte igen i den ”gamle” model og OP’s bedste tid om onsdagen var 1:26.16.

Om torsdagen testede OP alene. OP var ude i begge modeller, og den bedste tid i den ”gamle” model var 1:25.31, og det var selv om der var problemer med koblingen og der var olielækage i motoren. OP’s bedste tid var i den nye model, og var på 1:24.77.

BKP  


 

Hop til top13.5.2000

Minardi og Telefonica

Så går sagaen videre om de to samarbejdspartnere. Hvem vil hvad og hvornår med hvem?

Der har i snart et år været talt om, at det spanske teleselskab, Telefonica, ville gå ind i og købe ejerskabet af Minardi. Men endnu er det ikke blevet til noget. Ved det nyligt afholdte spanske GP, fik snakken en ny vending. Allestedsnærværende Flavio Briatore har ifølge rygter udtalt, at han har givet Telefonica et tilbud om at blive sponsor for Benetton. Rygterne siger også, at Briatore har talt med den nuværende hovedsponsor, Mild Seven, om at forhøje sponsorstøtten for at forsætte deres sponsorat. Årsagen til de mange rygter er sikkert, at reglerne om tobaksreklamer bliver strammere og strammere, og man derfor søger andre typer sponsorer.

Telefonica siges også at være interesseret i at overtage deres hollandske kollega og konkurrent, KPN Telecom. Dermed bliver de endnu større og kan tilbyde flere sponsorkroner, eller købe et team. Telefonica er i øjeblikket også sponsor for de to kørere i Minardi teamet, Marc Gene og Gaston Mazzacane.

Gabriele Rumi, der har aktiemajoriteten i Minardi teamet, siger, at han er klar til at sælge sine 75 % af aktierne i Minardi til den rigtige køber. Men en af betingelserne for at sælge er, at den nye ejer vil garantere for fremtiden for teamet. Minardi søger ved siden af al rygtesnakken nye sponsorer. Der tales i øjeblikket med den amerikanske reservedelsgigant, Tony Johnson.

Og for at gøre forvirringen total, så siger rygterne også, at VW koncernen er interesseret i teamet. Flere har observeret ledende VW folk til et par af GP'erne i år, bl.a. det spanske. Hvis VW køber Minardi, kunne man godt forestille sig VW vil følge strømmen og omdøber teamet til Bugatti.

Hvis man kikker på statistikken, vil det ikke være så dårlig en forretning at købe teamet. Mindst en af bilerne er kommet i mål i hvert af de hidtidige løb i år.

PDL  


Hop til top
Villeneuve i nøglerolle

Det kan meget vel blive Jacques Villeneuve der har nøglen til hvordan kørerkabalen til sæsonen 2001 skal gå op. Canadieren har flere kort på hånden - hans nuværende arbejdsgiver BAR er mere end villige til at beholde ham, men Benetton/Renault McLaren og det kommende Toyota-team har også vist interesse i den tidligere verdensmester.

Foreløbigt er der opsat følgende scenarie: Hakkinen vælger at sige stop hos McLaren og går til Jaguar. Johnny Herbert bliver overflødig og må pensioneres - og tager videre til ChampCar. Villeneuve tager Hakkinens plads hos McLaren.

Coulthard er en af favoritterne til at tage en plads hos BAR - og så bliver der yderligere en plads ledig hos McLaren. Hvem der får den plads er uvist, men Olivier Panis kan være et godt bud.

Andre vigtige dispositioner: Hvad sker der hos Williams? De har tre kørere der kan tage sæderne. Hvis teamet vælger at beholde Jenson Button vil de miste Juan Pablo Montoya. Toyota vil gerne have den talentfulde colombianer. Måske kan Williams udskyde problemet til 2002 - det er først dér at Toyota kommer ind i Formel 1. Men Montoya kan sagtens gå til et andet team, og der kan BAR være et godt bud.

Det er tidligt at Silly Season ruller henover Formel 1 - det plejer først at være ved løbet på Monza at rygterne når sit klimaks.

BB  


Hop til top
Nu går det fremad for Jordan

Efter Jordans halvsløje start ser det nu ud til at teamet er nu kan se fremad. Det er blot blevet til 9 point i årets første løb - en noget ringe pointhøst i forhold til de oprindelige forventninger forud for sæsonen. Der er efter testen i Jerez grund til fornyet håb.

Udover at farten i raceren har været et problem, så har det især været holdbarheden der har givet grund til bekymring - for det ødelægger ikke kun løbene, men genere også i tests. "Det er ikke kun de placeringer og point vi har mistet, det er også den måde det har stoppet os fra at teste og udvikle raceren på andre områder," forklarer Frentzen. Men ifølge tyskeren går det nu fremad. "Jeg er dog meget optimistisk at vi kan tage skridtet fremad fra midt på sæsonen og fremefter for at reducere afstanden til McLaren og Ferrari - det er jeg helt sikker på," siger sidste års nummer 3 i VM.

Den afgående tekniske leder hos Jordan, Mike Gascoyne forklarer hvori problemet har bestået. "Det er blot et problem med vibrationer i gearkassesensoren, hvilket har været meget frustrerende," forklarer han. "Vi har identificeret problemet for lang tid siden, men det har taget fem uger at få mere komplekse dele sat i," siger Gascoyne.

Teamet har haft begge kørere i aktion på Jerez - Trulli lagde ud med at arbejde med opsætning og balancen i raceren. Onsdag blev der kigget på bremser og senere på dagen overtog Frentzen raceren, der på den sidste testdag arbejde med opsætning af ophænget. Dog var der grund til list bekymring da han blev ramt af en motorskade.

Jordan kommer til Nürburgring hvor Frentzen skal forsvare sidste års pole position. Løbet gik dog dårligt da begge kørere udgik med samme elektroniske problem.

BB  


Hop til top
Benetton får ny testkører

Det skulle være 100% sikkert - Benetton vil af med japaneren Hidetoshi Mitsusada - der faktisk ikke har testet for teamet - til fordel for en ny ung kører. Det skulle være fordi Mitsusada ikke har været overbevisende i Formel 3000, hvor han har haft store problemer med at kvalificere sig til Formel 3000-løbene. Det er endnu ikke lykkedes for japaneren.

Giorgio Pantano er den første kører som teamet har testet, "som en del af en evaluering til arbejdet som testkører," som Benetton selv siger det. Det andet emne er Antonio Pizzonia som lidt overraskende ikke kom i aktion.

Men det sker senere - Pizzonia skal teste for Benetton, hvis det står til ham selv. "Jeg vil helt sikkert teste med Benetton men jeg ved ikke hvornår," siger Pizzonia som kører i det engelske Formel 3. Han undskylder hans fravær på Jerez med en Formel 3-test. "Jeg kunne ikke teste med Benetton fordi jeg skulle teste med Formel 3-teamet på Snetterton," siger Pizzonia.

Enten overspiller han sin rolle ret så kraftigt eller også er han lidt tumpet. Hvem prioriterer en Formel 3-test højere end en test i Formel 1? Så er han da sikker på ikke at få chancen igen.

BB  


Hop til top
McLaren afviser Hakkinen-farvel

De mange rygter der ruller ind over Formel 1 om at Mika Hakkinen er på vej til at stoppe Formel 1-karrieren afvises af hans nuværende arbejdsgiver. En talsmand for teamet har til engelsk TV manet rygterne til jorden. "Der er overhoved ingen sandhed i rygterne. Vi har en langtidskontrakt med Mika," siger talsmanden.

Talsmanden mener at det blot er rygter som er opstået i folks almindelige kedsomhed. Udtalelserne er interessante da McLaren stadig er med i kapløbet om at sikre sig Jacques Villeneuves underskrift til sæsonen 2001. Det kan blive en interessant duo hos McLaren med Villeneuve og Hakkinen. Coulthard er favorit til at gå den anden vej, eller gå til Benetton/Renault. Han har også været på tale til en plads hos Jaguar, men spørgsmålet er om Coulthard og Irvine vil svinge særlig godt sammen.

Selvom rygterne om et eventuelt farvel til Hakkinen er blevet stoppet, vil McLaren være omgivet af rygter indtil de to kørere for 2001 bliver bekræftet!

BB  


Hop til top
Årsagen til flystyrt fundet?

Det lader nu til at årsagen til det flystyrt som David Coulthard var involveret i for godt 14 dage siden, er blevet fundet. Der er meget der tyder på at flyet ikke anvendte de normale motorer, men nogle der var lånt mens flyets egne motorer blev repareret.

Som bekendt måtte flyet nødlande netop fordi der opstod problemer med olietrykket i flyet, med dertil hørende problemer for motorerne. Den amerikanske konstruktør af motorerne afviser dog at det skulle have nogen indflydelse. "Det er noget vrøvl at mene at piloter skulle være bekymrede over holdbarheden i lånte motorer. De er fremstillet, vedligeholdt og serviceret med samme standard som alle andre flymotorer," siger talsmanden fra Honeywell der leverede motorerne, hvor det kunne påvises at de havde fløjet i mindst 50 timer.

Flyet som blev anvendt var næsten helt grotesk blevet sat til salg efter at en amerikansk golfspiller styrtede ned i et lignende fly. Flyets ejer er formanden for det skotske fodboldhold Rangers.

Den endelige rapport om ulykken ventes færdiggjort om en måneds tid.

BB  


Hop til top
Ralf er fortsat tavs

Ralf Schumacher er total tavs og vil overhovedet ikke udtale sig om broderduellen i Barcelona hvor Ralf i et overhalingsforsøg blev pacificeret af storebroder Michael - en duel som Rubens Barrichello drog fordel af til at indtage 3. pladsen.

De to brødre har diskuteret det igennem - men det lader til at der ikke er helt enighed i de to brødres synspunkter. "Duellen med min broder kostede en placering. Vi har talt om hvad der skete, men jeg vil ikke kommentere det," siger Ralf Schumacher der i stedet måtte tage til takke med 4. pladsen og ikke være i stand til at levere en sensationel 3. plads og dermed slå begge Ferrari-kørere på den teknisk svære bane.

I stedet vil han hellere se fremad, end at hæfte sig ved fortiden. "Barcelona er historie - nu skal jeg forberede mig til Nürburgring," siger Ralf. Så der skulle igen være ro i Schumacher-familien. Næste gang kan det jo være at det er Michael der bliver mopset.

BB  


Hop til top
Jaguar nyt

Jaguar deltager på lige fod med de fleste andre teams i testen på Jerez. På førstedagen var testkøreren Luciano Burti i aktion. Starten blev forsinket i et par timer pga. tekniske problemer, men senere på dagen kom han ud at køre. Dagen gik med at teste aerodynamiske modifikationer.

Andendagen var både Eddie Irvine og Johnny Herbert i aktion. Programmet for dagen, var den forsatte test af aerodynamiske modifikationer. Desuden arbejde man med nogle omkring gearkassen, og man øvede starten.

Tredjedagen var sat af til set-up forberedelser, men undervejs kom der forskellige problemer med at kunne dosere gassen rigtigt. Derudover har man stadig lidt problemer, med en løs bagende på bilen. Kørerne er glade for de ændringer der er sket, men erkender også, at selvom man er på rette vej, så er der langt endnu.

Men derudover er man i teamet ved at forberede en ændring af de to køreres fysiske træning. Deres fysiske træner i teamet har nogle forslag til at forbedre en del musklers tilstand. Det er meningen, at det skal styrke kørerne overfor de g-kræfter, de udsættes for under løb. Det har vist sig, at hvis man ikke styrker visse muskelgrupper, så er de slet ikke stærke nok til at modstå g-påvirkningerne, og der kan i værste fald opstå skader i disse muskler.

Neil Ressler forventer en stadig fremgang for teamet, efter en dårlig start på sæsonen.

"Vi er nødt til at gøre tingene bedre. Jeg tror på, at vi kan nå noget endnu. Vi skal stadig arbejde hårdt, men det er ikke alt, vi skal arbejde hårdt med de rigtige ting, ellers oplever vi ingen forbedringer. Da bilen blev designet, skulle vi træffe et valg omkring smøresystemet. (Der er et fælles smøresystem for gearkasse og motor.) Nu kan vi se, at vi måske skulle have truffet et andet valg. Men de problemer vi har haft med systemet, er nu så godt som løste. Vi har mistet en masse tid med udviklingen af bilen, det er noget af det næste vi skal se på. Jeg vil gerne rose kørerne, de har været og er stadig meget tålmodige. De arbejder meget koncentreret. Også Gary Anderson og Nick Hayes fra Cosworth har lagt en utrolig stor indsats i deres arbejde. De er utroligt målrettede i deres arbejde, og har samtidig en god indflydelse på resten af folkene. De udstråler en smittende motivation. Alle går ind i arbejdet med en positiv indstilling."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk