BAR Honda havde 4 kørere med til testen på Jerez. Jacques Villeneuve, Ricardo Zonta, Darren Manning og Patrick Lemarie. "Sidst jeg prøvede BAR Honda 002 var på Silverstone banen i februar. Det er helt fantastisk at være tilbage på en ordentlig bane som Jerez, for at lave test for BAR Honda igen, og at få lov til at køre sammen med Jacques Villeneuve. Jerez banen er helt anderledes end Silverstone banen, da banen her er meget mere ru, og man har en tendens til at sætte de bedste tider på de første par omgange. Da jeg testede tilbage i februar for BAR Honda, var det en af de første gange at man prøvede den nye racer. Efter at jeg har prøvet den nye racer, så må jeg sige at de er nået langt, det er en helt anden racer at køre nu. Under denne test hjalp jeg med at teste nogle nye ting, og jeg vil sige at vi gjorde gode fremskridt. Jeg skal teste igen for BAR Honda i juni. Jeg skal lave en 3 dages test på Monza banen, og jeg vil få mit eget chassis at arbejde med, det bliver fedt, og jeg glæder mig allerede." siger Darren Manning.
"Denne test startede rigtigt dårligt p.g.a vejret. Men det blev bedre, og testen blev en succes for hele teamet" siger Steve Farrell som er chef ingeniør for British American Racing, og forsætter "Regnen og nogle mekaniske problemer gjorde at vi ikke fik testet så meget de 2 første dage. Men den sidste dag var helt perfekt. Vi fik næsten med sikkerhed løst de problemer vi har haft med vores gearkasse, som har plaget os det meste af året. Begge kørere følte at vi har forbedret raceren siden sidst vi testede på Jerez banen, og de er virkelig opsatte på at lave et godt resultat ved næste Grand Prix på Nurburgring. Darren Manning testede rigtigt for første gang for BAR Honda, og gjorde et fortrinligt stykke arbejde for os. Han var god til at give feedback, og han viste at han kunne køre hurtig uden at lave fejl. Vi ser frem til at han skal teste for os igen på Monza banen i juni. Med denne test håber vi på at få en mere afslappet weekend på Nurburgring, end den vi havde i Barcelona. Alle har arbejdet overordentligt hårdt på at løse vores problemer med gearkassen, og nu ser det hårde slid ud til at have båret frugt."
Andrew Alsworth som er test team leder siger "Det har været en godt test, hvor vi har brugt alle 4 kørere. Vi testede et helt nyt chassis, BAR 002/07. Selv om det regnede det meste af tirsdagen og det meste af onsdag morgen så fik vi lavet et godt stykke arbejde alligevel. Det var meningen at vi skulle teste forskellige nye ting på raceren for at se holdbarheden på dem, og vi fik også prøvet den nyeste gearkasse. Så skulle vi også prøve at arbejde med Ricardo og hans kvalifikations præstationer. Heldigvis så satte han dagens bedste tid om onsdagen, så der gjorde vi også et godt stykke arbejde."
Sir Frank Willams har et problem - men det er et positivt problem
Foto: Allsport
Formel 1 handler for en stor del om at være gode og hurtige her og nu, men teamet står også overfor nogle svære valg. 'Problemet' består i at der er tre kørere til to sæder - og hvem har man lyst til og ikke mindst tør man, slippe? For Williams er det umiddelbart rart at kunne vælge så frit, men på et tidspunkt skal 'problemet' løses. Det kan ske allerede i 2001, men måske vælger Williams at udskyde den endelige beslutning til 2002…
Button mod Montoya
Williams skal nemlig vælge mellem deres nye protege Jenson Button og så den hurtige colombianer, Juan Pablo Montoya. Hvor Jenson Button er kommet ind i Formel 1 på et afbud - og endda med stor succes - har Montoya været igennem den 'almindelige skole' i Europa. Han var Williams' testkører indtil han fik Zanardis ledige plads i Ganassi-teamet i den amerikanske ChampCar-serie. Colombianeren var før den tid en stor kører i Formel 3000, hvor han flere gange viste blændende kørsel - specielt på snævre bybaner hvor han var i sit es. Der var folk der fik associationer til en anden berømt sydamerikaner…
Presset øges på Button
Selvom Jenson Button har fået den bedst mulige entre i Formel 1 - endda med store fanfarer der sjældent er set i Formel 1 - så har det kostet. Frank Williams har påpeget at der mangler lidt mere fokus fra den unge kørere, der i flere tilfælde rider med på den store bølge.
Williams øger presset på Button - der mangler fokus!
Foto: Allsport
Det er noget der skal arbejdes med - også hvis han vil have et år mere i teamet… "Selvom Jenson har håndteret påstyret godt, har det kostet ham fokus. Han sluttede som nummer 5, men måske kunne han have været nummer 4 eller 3," siger teamchefen om Buttons præstation på hjemmebanen Silverstone. "Folk som Michael Schumacher er utrolig fokuserede alle ugens dage - det er også blevet fortalt til Jenson, og jeg er sikker på at han lærer af det," siger Frank Williams.
Det har ikke været nemt for Button, men som teamchefen også lægger op til, så skal der mere fokus. Det er blevet til adskillige TV-shows, PR for egen tøjkollektion (så hurtigt gik det ikke engang for Michael Schumacher…), han dukker op i aviser og sladderblade konstant. Intet er så skidt at det ikke er godt for noget: teenagerne har nu fået en at se op til. Bernie Ecclestone må glæde sig…
Williams forhører sig
Netop det store påstyr omkring Jenson Button kan blive hans store svaghed. Williams er slet ikke det team der vurderer en kører ud fra hvor kendt vedkommende er, og for den ærke-konservative Frank Williams kan det blive et irritationsmoment. Selv siger han godt nok at det bliver resultaterne på banen der kommer til at påvirke deres bedømmelse, men for Williams skal alle muligheder stå åbne. Derfor er Montoya inde i varmen. "Jenson forbedrer sig og styrkes hele tiden og selvom det er meget oplagt at Montoya kommer tilbage til Formel 1, er det ikke endeligt. Det er op til Jenson at holde Montoya fra sædet," har en talsmand fra teamet sagt. Montoya er derfor i baggrunden den faktor der skal lægge så meget pres på Button som muligt.
Frank Williams har forhørt sig i USA om Montoya kan blive løses fra lej
Minardi teamet bekræfter at Gaston Mazzacane igen vil bruge den nye the titanium gearkasse ved det næste løb, og at man vil have en ny motor til rådighed ved næste weekends løb.
For at korrigere dette har han nu brudt sin tavshed og fortæller til Der Spiegel, der vil udkomme mandag at der er tale om et ikke-eksisterende problem. "Intet har ændret sig i vores gode forhold," siger han. "Det rigtig skægt når vi er derude på banen og duellerer med hinanden." Hvis brødrene føler sådan ser vi herfra ingen grund til at de ikke skulle forsætte disse dueller.
Ved testen på Mugello har Ferrari testet en ny evolution af deres motor. Man har egentlig været tilfreds med den nuværende, men det kunne tyde på, at man den vej vil søge at få endnu mere fart i bilen. Det vil blive besluttet i løbet af den kommende uge, om motoren skal bruges ved det europæiske GP på Nürburgring.
Kl. 18:45 sluttede Rubens Barrichello med at teste på Mugello banen, hvor man brugte dagen med at teste set-up, både det mekaniske og det aerodynamiske set-up. Man testede også flere forskellige slags dæk. Rubens Barrichello kørte i alt 85 omgange, og dagens hurtigste omgang var på 1'27"093.
Mens Rubens Barrichello testede på Mugello banen, så lavede Luca Badoer shakedowns på Fiorano banen, forud for det Europæisk Grand Prix, som køres den 21 maj på Nurburgring. Luca Badoer kørte i alt 40 omgange. 11 omgange i chassis nr. 200, som er Michael Schumacher's bil. 18 omgange i chassis nr. 202 som er Rubens Barrichello's bil, og 11 omgange i chassis nr. 199 som er reservebilen. Dagens hurtigste omgang lød på 1'01"803. Mens man nu var ved at teste, så øvede man også lige det at tanke bilerne op igen. Man havde et "lille" problem ved det sidste grand prix, da Nigel Stepney blev kørt ned efter MS's første pitstop, og det tog alt for lang tid at tanke bilerne op igen ved andet pitstop.
Mika Hakkinen og Olivier Panis deltog begge på Jerez banen. Om tirsdagen var MH den hurtigste af de to kørere, med en tid på 1:23.998 i model MP4/15. OP kørte i en model MP4/14J, og OP’s bedste tid var 1:26.939.
Om onsdagen var begge kørere på banen igen, og igen var MH den hurtigste af de to kørere. MH’s bedste tid om onsdagen var 1:25.67, og igen kørte MH i en MP4/15. OP kørte igen i den ”gamle” model og OP’s bedste tid om onsdagen var 1:26.16.
Om torsdagen testede OP alene. OP var ude i begge modeller, og den bedste tid i den ”gamle” model var 1:25.31, og det var selv om der var problemer med koblingen og der var olielækage i motoren. OP’s bedste tid var i den nye model, og var på 1:24.77.
Der har i snart et år været talt om, at det spanske teleselskab, Telefonica, ville gå ind i og købe ejerskabet af Minardi. Men endnu er det ikke blevet til noget. Ved det nyligt afholdte spanske GP, fik snakken en ny vending. Allestedsnærværende Flavio Briatore har ifølge rygter udtalt, at han har givet Telefonica et tilbud om at blive sponsor for Benetton. Rygterne siger også, at Briatore har talt med den nuværende hovedsponsor, Mild Seven, om at forhøje sponsorstøtten for at forsætte deres sponsorat. Årsagen til de mange rygter er sikkert, at reglerne om tobaksreklamer bliver strammere og strammere, og man derfor søger andre typer sponsorer.
Telefonica siges også at være interesseret i at overtage deres hollandske kollega og konkurrent, KPN Telecom. Dermed bliver de endnu større og kan tilbyde flere sponsorkroner, eller købe et team. Telefonica er i øjeblikket også sponsor for de to kørere i Minardi teamet, Marc Gene og Gaston Mazzacane.
Gabriele Rumi, der har aktiemajoriteten i Minardi teamet, siger, at han er klar til at sælge sine 75 % af aktierne i Minardi til den rigtige køber. Men en af betingelserne for at sælge er, at den nye ejer vil garantere for fremtiden for teamet. Minardi søger ved siden af al rygtesnakken nye sponsorer. Der tales i øjeblikket med den amerikanske reservedelsgigant, Tony Johnson.
Og for at gøre forvirringen total, så siger rygterne også, at VW koncernen er interesseret i teamet. Flere har observeret ledende VW folk til et par af GP'erne i år, bl.a. det spanske. Hvis VW køber Minardi, kunne man godt forestille sig VW vil følge strømmen og omdøber teamet til Bugatti.
Hvis man kikker på statistikken, vil det ikke være så dårlig en forretning at købe teamet. Mindst en af bilerne er kommet i mål i hvert af de hidtidige løb i år.
Foreløbigt er der opsat følgende scenarie: Hakkinen vælger at sige stop hos McLaren og går til Jaguar. Johnny Herbert bliver overflødig og må pensioneres - og tager videre til ChampCar. Villeneuve tager Hakkinens plads hos McLaren.
Coulthard er en af favoritterne til at tage en plads hos BAR - og så bliver der yderligere en plads ledig hos McLaren. Hvem der får den plads er uvist, men Olivier Panis kan være et godt bud.
Andre vigtige dispositioner: Hvad sker der hos Williams? De har tre kørere der kan tage sæderne. Hvis teamet vælger at beholde Jenson Button vil de miste Juan Pablo Montoya. Toyota vil gerne have den talentfulde colombianer. Måske kan Williams udskyde problemet til 2002 - det er først dér at Toyota kommer ind i Formel 1. Men Montoya kan sagtens gå til et andet team, og der kan BAR være et godt bud.
Det er tidligt at Silly Season ruller henover Formel 1 - det plejer først at være ved løbet på Monza at rygterne når sit klimaks.
Udover at farten i raceren har været et problem, så har det især været holdbarheden der har givet grund til bekymring - for det ødelægger ikke kun løbene, men genere også i tests. "Det er ikke kun de placeringer og point vi har mistet, det er også den måde det har stoppet os fra at teste og udvikle raceren på andre områder," forklarer Frentzen. Men ifølge tyskeren går det nu fremad. "Jeg er dog meget optimistisk at vi kan tage skridtet fremad fra midt på sæsonen og fremefter for at reducere afstanden til McLaren og Ferrari - det er jeg helt sikker på," siger sidste års nummer 3 i VM.
Den afgående tekniske leder hos Jordan, Mike Gascoyne forklarer hvori problemet har bestået. "Det er blot et problem med vibrationer i gearkassesensoren, hvilket har været meget frustrerende," forklarer han. "Vi har identificeret problemet for lang tid siden, men det har taget fem uger at få mere komplekse dele sat i," siger Gascoyne.
Teamet har haft begge kørere i aktion på Jerez - Trulli lagde ud med at arbejde med opsætning og balancen i raceren. Onsdag blev der kigget på bremser og senere på dagen overtog Frentzen raceren, der på den sidste testdag arbejde med opsætning af ophænget. Dog var der grund til list bekymring da han blev ramt af en motorskade.
Jordan kommer til Nürburgring hvor Frentzen skal forsvare sidste års pole position. Løbet gik dog dårligt da begge kørere udgik med samme elektroniske problem.
Giorgio Pantano er den første kører som teamet har testet, "som en del af en evaluering til arbejdet som testkører," som Benetton selv siger det. Det andet emne er Antonio Pizzonia som lidt overraskende ikke kom i aktion.
Men det sker senere - Pizzonia skal teste for Benetton, hvis det står til ham selv. "Jeg vil helt sikkert teste med Benetton men jeg ved ikke hvornår," siger Pizzonia som kører i det engelske Formel 3. Han undskylder hans fravær på Jerez med en Formel 3-test. "Jeg kunne ikke teste med Benetton fordi jeg skulle teste med Formel 3-teamet på Snetterton," siger Pizzonia.
Enten overspiller han sin rolle ret så kraftigt eller også er han lidt tumpet. Hvem prioriterer en Formel 3-test højere end en test i Formel 1? Så er han da sikker på ikke at få chancen igen.
Talsmanden mener at det blot er rygter som er opstået i folks almindelige kedsomhed. Udtalelserne er interessante da McLaren stadig er med i kapløbet om at sikre sig Jacques Villeneuves underskrift til sæsonen 2001. Det kan blive en interessant duo hos McLaren med Villeneuve og Hakkinen. Coulthard er favorit til at gå den anden vej, eller gå til Benetton/Renault. Han har også været på tale til en plads hos Jaguar, men spørgsmålet er om Coulthard og Irvine vil svinge særlig godt sammen.
Selvom rygterne om et eventuelt farvel til Hakkinen er blevet stoppet, vil McLaren være omgivet af rygter indtil de to kørere for 2001 bliver bekræftet!
Som bekendt måtte flyet nødlande netop fordi der opstod problemer med olietrykket i flyet, med dertil hørende problemer for motorerne. Den amerikanske konstruktør af motorerne afviser dog at det skulle have nogen indflydelse. "Det er noget vrøvl at mene at piloter skulle være bekymrede over holdbarheden i lånte motorer. De er fremstillet, vedligeholdt og serviceret med samme standard som alle andre flymotorer," siger talsmanden fra Honeywell der leverede motorerne, hvor det kunne påvises at de havde fløjet i mindst 50 timer.
Flyet som blev anvendt var næsten helt grotesk blevet sat til salg efter at en amerikansk golfspiller styrtede ned i et lignende fly. Flyets ejer er formanden for det skotske fodboldhold Rangers.
Den endelige rapport om ulykken ventes færdiggjort om en måneds tid.
De to brødre har diskuteret det igennem - men det lader til at der ikke er helt enighed i de to brødres synspunkter. "Duellen med min broder kostede en placering. Vi har talt om hvad der skete, men jeg vil ikke kommentere det," siger Ralf Schumacher der i stedet måtte tage til takke med 4. pladsen og ikke være i stand til at levere en sensationel 3. plads og dermed slå begge Ferrari-kørere på den teknisk svære bane.
I stedet vil han hellere se fremad, end at hæfte sig ved fortiden. "Barcelona er historie - nu skal jeg forberede mig til Nürburgring," siger Ralf. Så der skulle igen være ro i Schumacher-familien. Næste gang kan det jo være at det er Michael der bliver mopset.
Andendagen var både Eddie Irvine og Johnny Herbert i aktion. Programmet for dagen, var den forsatte test af aerodynamiske modifikationer. Desuden arbejde man med nogle omkring gearkassen, og man øvede starten.
Tredjedagen var sat af til set-up forberedelser, men undervejs kom der forskellige problemer med at kunne dosere gassen rigtigt. Derudover har man stadig lidt problemer, med en løs bagende på bilen. Kørerne er glade for de ændringer der er sket, men erkender også, at selvom man er på rette vej, så er der langt endnu.
Men derudover er man i teamet ved at forberede en ændring af de to køreres fysiske træning. Deres fysiske træner i teamet har nogle forslag til at forbedre en del musklers tilstand. Det er meningen, at det skal styrke kørerne overfor de g-kræfter, de udsættes for under løb. Det har vist sig, at hvis man ikke styrker visse muskelgrupper, så er de slet ikke stærke nok til at modstå g-påvirkningerne, og der kan i værste fald opstå skader i disse muskler.
Neil Ressler forventer en stadig fremgang for teamet, efter en dårlig start på sæsonen.
"Vi er nødt til at gøre tingene bedre. Jeg tror på, at vi kan nå noget endnu. Vi skal stadig arbejde hårdt, men det er ikke alt, vi skal arbejde hårdt med de rigtige ting, ellers oplever vi ingen forbedringer. Da bilen blev designet, skulle vi træffe et valg omkring smøresystemet. (Der er et fælles smøresystem for gearkasse og motor.) Nu kan vi se, at vi måske skulle have truffet et andet valg. Men de problemer vi har haft med systemet, er nu så godt som løste. Vi har mistet en masse tid med udviklingen af bilen, det er noget af det næste vi skal se på. Jeg vil gerne rose kørerne, de har været og er stadig meget tålmodige. De arbejder meget koncentreret. Også Gary Anderson og Nick Hayes fra Cosworth har lagt en utrolig stor indsats i deres arbejde. De er utroligt målrettede i deres arbejde, og har samtidig en god indflydelse på resten af folkene. De udstråler en smittende motivation. Alle går ind i arbejdet med en positiv indstilling."