Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.5.2000
 CART - Andretti vandt Firestone Firehawk 500
 ALMS løbet på Silverstone
 
13.5.2000
 CART - Montoya på pole
 Tysk DTC - Dum gearkasse
 ALMS - Privat team overrasker
 F3 - Flot test af Kiesa
 BTCC - Skotland kalder
 DTC - Jason inviteret af Frank Williams.
 

Hop til top14.5.2000

CART - Andretti vandt Firestone Firehawk 500

Michael Andretti vandt søndagens Firestone Firehawk 500 på Twin Ring Motegi oval-banen i Japan efter en spændende og intens dyst med Dario Franchitti, der blev nr. 2. Det er Andretti 39. sejr i hans lange og glorværdige karriere i CART.

Det er næsten 1 år siden, at Andretti stod øverst på sejrspodiet. Dengang vandt han løbet på oval-banen i Madison efter en lige så intens dyst med Helio Castro-Neves.

Når ret skal være ret, så var det dog rent faktisk Juan Pablo Montoya, der så afgjort fortjente at vinde det japanske løb. Han lå i spidsen i størstedelen af løbet, men problemer med Turbo boosteren gjorde, at han måtte i pit sent i løbet. Han endte med at slutte som nr. 7, men endnu engang kan man roligt sige, at han blev snydt for et top-resultat.

Hans team-kammerat, Jimmy Vasser, slap heller ikke fra det japanske løb med et tilfredsstillende resultat. Han udgik på omgang nr. 74, og dermed sluttede hans fornemme række af resultater i denne sæson.

2. pladsen til Franchitti var en kærkommen opmuntring til skotten efter en miserabel start på en sæson, som alle havde forventet skulle blive hans.

Roberto Moreno beviste endnu engang, at han så absolut har fortjent hans sæde hos Patrick Racing (selvom det jo rent faktisk, i hvert fald set med danske øjne, var Jan Magnussens). Han ligger nu på en delt 2. plads i kampen om mesterskabet med 42 point - samme pointscore som Vasser.

De tre forreste i Japan
Foto: Allsport

Endnu engang overraskede brasilienske Cristiano da Matta alt og alle med en flot 4. plads. Det er 2. løb i træk, at han slutter i Top-5.

Den sidste i Top-5 blev svenske Kenny Brack, hvilket så absolut var en gevaldig opmuntring efter den lidt skuffende 10. plads i Rio. Havde han ikke stallet motoren ved det sidste pit-stop i dette løb, så kunne han have sikret sig sejren.

De øvrige i Top-10 blev: Paul Tracy, Montoya, Max Papis, Gil de Ferran og de sidste to års vinder af løbet, Adrian Fernandez.

Det næste løb i CART serien er Bosch Spark Plug Grand Prix på oval-banen i Nazareth. Dette løb skulle have være kørt i begyndelsen af april måned, men p.g.a. af et gevaldigt snevejr, så blev det flyttet, og skal i stedet køres lørdag d. 27/5 - hvis vejret da ellers tillader det.

www.cart.dk

AN  


Hop til top
ALMS løbet på Silverstone

Løbet på Silverstone i går i ALMS/ELMS serien blev en spændende affære. Men først lidt forhistorie. Grunden til at det også kaldes ELMS er, at efter at serien har fået en stor succes i USA, vil man sprede sig internationalt. Men for at undgå at FIA går ind og vil styre serien, kalder man de europæiske løb for ELMS. Der er indtil videre kun to, men det er meningen at der kommer flere. Europa er efterhånden at betragte som en stat, og ved at kalde det ELMS, når der køres i Europa, undgår man FIAs indblanding. Løbende tæller dog med pointmæssigt, som en del af det amerikanske mesterskab.

Løbet havde en god start hvor det privatejede team Rafanelli, meget overraskende havde placeret sig på pole. Men det varede ikke længe, så fik man mekaniske problemer, og måtte slække tempoet. Derefter skiftede føringen mellem BMW, Audi og Panoz bilerne. Panoz bilen med Jan Magnussen overtog føringen i forbindelse med en gul fase, hvor de fleste valgte at gå i pit. Ved deres første pitstop overtog Jan Magnussen bilen, og kørte med konstant hurtigere tider end sin medkører. Og endda på slidte dæk da man ikke skiftede dæk ved pitstoppet. Undervejs måtte man endda kæmpe med bilen, da servostyringen smuttede kort inde i løbet. På løbets sidste omgang, hvor BMW'en med J.J.Lehto og Jörg Müller førte, skete der ting og sager. Audi'en som indtil da lå på andenpladsen, punkterede på det ene baghjul og humpede ind på en tredje plads. Panoz'en med Johnny O'Connell og Kiroki Katoh udgik på sidste omgang med mekaniske problemer. Dermed kunne David Brabham og Jan Magnussen køre i mål på en anden plads. Lidt af en foræring, men det tæller også.

De bedste placerede fra lørdagens løb på Silverstone:
Plac.KørereRacerKlasseOmg.
1Lehto
Müller
BMW V12 LMRP98
2Brabham
Magnussen
Panoz LMP-1 Roadster SP98
3McNish
Capello
Audi R8P98
PDL  

 

Hop til top13.5.2000

CART - Montoya på pole

Colombianeren Juan Pablo Montoya fortsætter med at vise stærk kørsel i den amerikanske ChampCar-serie. Han kunne uden kamp tage pole position foran den hurtigste mand i fredagens kvalifikation, Kenny Brack.

Men hvor Montoya har blandet sig i front ved kvalifikationen, har han endnu ikke gennemført et eneste løb. "Jeg ser frem til at få mit første pitstop i morgen," sagde han efter kvalifikationen.

Montoya har kun haft succes i kvalifikationen - nu vil han gennemføre et løb!
Foto: Allsport

Men det må Montoya vente yderligere en dag på - regn over Motegi-banen har gjort at løbet er blevet udsat til søndag.

For Kenny Brack blev kvalifikationen et mareridt - hans motor eksploderede under hans forsøg. Men han fik lov til at køre et forsøg mere i reserveraceren, men kun med en flyvende omgang. Det gav dog andenpladsen, så svenskeren har gode chancer for at tage sin første sejr i ChampCar efter skiftet fra IRL.

Dog var dagen ramt af et kedeligt uheld da Norberto Fontana kørte galt og mistede bevistheden en kort tid - han kom dog ud af raceren, men får ikke lov at starte løbet søndag.

Top-6 i kvalifikatonen til ChampCar-løbet på Motegi.

Nr.KørerBedste tid
1Juan Pablo Montoya26,237
2Kenny Brack26,393
3Jimmy Vasser26,455
4Roberto Moreno26,486
5Gil de Ferran26,512
6Christian Fittipaldi26,536

BB  


Hop til top
Tysk DTC - Dum gearkasse

Thomas Serwin har i denne weekend måttet sande at selv topteams har dumme problemer. KFM motorsport har ved testen fredag og kvalifikationen lørdag haft store problemer med gearkassen til stor sorg for den 22-årige dansker.

Ved fredagens test nåede Thomas kun at kører 3 omgange før gearkassen røg, hvilket også skete for hans teamkammerat Markus Gedlich.

Ved lørdagens tidtagning gik det ikke meget bedre! Thomas kørte 2 omgange, og så gik 4. gear. Han kørte straks i pit og oplyste fejlen, men kørte ud igen da han og teamet var overbeviste om resten burde holde. 4 omgange senere gik 5. gear og Thomas måtte indse at han skulle starte nummer sidst ved kvalifikation senere lørdag.

Thomas kørte sig op på en 26. plads ved kvalifikationen, hvilket var yderst tilfredsstillende! Han var kun 8 tiendedele langsommere end teamkammeraten, som kørte omkring 60 omgange, hvor Thomas kun kørte ca. 5 omgange.

Selvfølgelig er Thomas skuffet over gearkassens holdbarhed, men som han siger til Formel-1.dk, så er han yderst tilfreds med teamets indsats. Teamet gør alt for at forbedre sig. "Teamet har knoklet indtil kl. 4 i morges, hvilket er utroligt flot," fortalte en tydeligvis imponeret Thomas "og de bliver ved med at knokle i aften, til gearkassen er perfekt!" En anden ting Thomas også er tilfreds med er stemningen i teamet. Uanset hvad der sker, er der ingen stress og alle bevarer roen og det gode humør. Et sådant godt arbejdsmiljø kan jo kun positivt påvirke de involverede i teamet!

Trods skuffelserne er Thomas’ store forventninger til løbet på Siegerland ikke til at rokke! Også selvom banen blot er en gammel flyveplads og ikke særlig sikker at køre på.

På trods af det tror Thomas 100% på at teamet nok skal vise sit værd i morgen kl. 16.00, og de danskere, der er så heldige at kunne se den tyske sportkanal DSF, kan følge Thomas og hans team live kl. 16.00.

Så husk at krydse fingre for Thomas i morgen!

MEL  


Hop til top
ALMS - Privat team overrasker

Ved den første kvalifikationsrunde i går på Silverstone, blev alle fabriksteamene overraskede. Det viste sig nemlig, at det privatejede Rafanelli/Lola team, satte hurtigste tid. Hele dagen både under træning og kvalifikation, havde Panoz teamet ligget helt fremme med begge deres biler. Under kvalifikationen, lå Panoz's førstebil med Jan Magnussen og David Brabham længe på førstepladsen, men til allersidst satte Mimmo Schiateralla tiden for Rafanelli teamet. Den anden Panoz bil blev nr. 3.

For Audi var det måske lidt af en skuffelse. Bedste bil blev andenbilen på en fjerdeplads, og vinderbilen fra Sebring nede på en syvende plads. Men alle har en chance mere her i eftermiddag, hvor den anden kvalifikationsrunde finder sted.

Her følger de 10 bedste placeringer fra den første kvalifikationsrunde fra fredag:

Nr.Bilnr.KørerMærke
10de Radigues/SchiattarellaLola
21Brabham/MagnussenPanoz
32O'Connell/KatohPanoz
477Alboreto/Capello/McNishAudi
536Johansson/SmithReynard
643Auberlen/GounonBMW
778Biela/PirroAudi
PDL  


Hop til top
F3 - Flot test af Kiesa

22-årige Nicolas Kiesa kørte i dag en fremragende test på Snetterton. Den unge dansker endte som nr. 4, men måtte dog grinende tilstå, at han var lidt usikker på, om det var nr. 3 eller 4. Han endte op med, at han nok var nr. 4. Dette er bestemt også en plads han kan være stolt af, da han kørte med gammel motor og selv ikke teamkammeraten kunne følge med Nicolas, men endte derimod som nr. 8.

Nicolas kører igen løb den 20. og 21. maj på Silverstone International.

MEL  


Hop til top
BTCC - Skotland kalder

Honda skal i denne weekend forsøge at få kørt flere point ind på kontoen i det britiske standardvogns-mesterskab BTCC. Intil nu har sæsonen været nærmest katastrofal for Honda, hvis tre faste kørere Tom Kristensen, James Thompson og Gabriele Tarquini hverken har været begunstiget af held eller speed. Alle tre kørere er udgået af flere løb, og da konkurrenterne fra Ford og Opel/Vauxhall tilmed synes længere fremme med udviklingen af deres 2000-biler, er det med begrænset optimisme, Honda i dag kører kvalifikation på den skotske bane Knockhill.

"Jeg kender kun lidt til banen fra en test i vinter, hvor der var meget vådt, men Knockhill er kuperet og har mange, snævre sving," siger Tom K før weekendens udfordring. "Mit team West Surrey Racing har arbejdet hårdt på at gøre min Accord bedre, for den svære bane kræver fuld koncentration af kørerne samt en perfekt bil. Men lad os nu se. Sidste år var Tarquini gæstekører for Honda i netop dette løb, og da kørte han en imponerende andenplads hjem, så måske bliver Knockill den bane, der får vores sæon til at vende? I hvert fald kan jeg fornemme, at jeg er tændt og opsat på at vise, vi kan fighte, hvis vi ikke kan slå de andre på ren speed."

Løbet i morgen får i øvrigt en anden afvikling end normalt i BTCC. I hovedløbet plejer der at være et tvungent pitstop, men pitforholdene er ikke store nok til, at arrangørerne tør tage risikoen for tvugne stop. Derfor køres hovedløbet ligesom det indledende sprint i ét stræk.

tomkristensen.com

BB  


Hop til top
DTC - Jason inviteret af Frank Williams.

Tirsdag d. 16 maj tager Jason Watt og hans kone Mai-Britt Watt, til England for at møde Frank Williams (Williams Grand Prix Engineering ). Jason har fået invitationen igennem hans manager David Sears. Først skal de på en "Grand tour" på hele fabrikken der ligger i Grove i nærheden af Wantage i Oxfordshire, og derefter spise frokost, og så retur til danmark sent om aftenen.

"Det er noget jeg ser meget frem til, og det er resultatet af at han rent faktisk aldrig nåede at besøge mig imens jeg var indlagt. Det besøg blev aldrig til noget på grund af hans eget helbred, på tidspunktet, svigtede ham.

Hans sekretær ringede for øvrigt til mig i dag for at få registrerings nummeret på min bil?!?

Det var da såmænd bare så jeg kan køre direkte ind til hans Citation-jet der vil holde og vente på os i Kastrup lufthavn.... he he".

watt.dk

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk