Det er næsten 1 år siden, at Andretti stod øverst på sejrspodiet. Dengang vandt han løbet på oval-banen i Madison efter en lige så intens dyst med Helio Castro-Neves.
Når ret skal være ret, så var det dog rent faktisk Juan Pablo Montoya, der så afgjort fortjente at vinde det japanske løb. Han lå i spidsen i størstedelen af løbet, men problemer med Turbo boosteren gjorde, at han måtte i pit sent i løbet. Han endte med at slutte som nr. 7, men endnu engang kan man roligt sige, at han blev snydt for et top-resultat.
Hans team-kammerat, Jimmy Vasser, slap heller ikke fra det japanske løb med et tilfredsstillende resultat. Han udgik på omgang nr. 74, og dermed sluttede hans fornemme række af resultater i denne sæson.
2. pladsen til Franchitti var en kærkommen opmuntring til skotten efter en miserabel start på en sæson, som alle havde forventet skulle blive hans.
Roberto Moreno beviste endnu engang, at han så absolut har fortjent hans sæde hos Patrick Racing (selvom det jo rent faktisk, i hvert fald set med danske øjne, var Jan Magnussens). Han ligger nu på en delt 2. plads i kampen om mesterskabet med 42 point - samme pointscore som Vasser.
De tre forreste i Japan
Foto: Allsport
Endnu engang overraskede brasilienske Cristiano da Matta alt og alle med en flot 4. plads. Det er 2. løb i træk, at han slutter i Top-5.
Den sidste i Top-5 blev svenske Kenny Brack, hvilket så absolut var en gevaldig opmuntring efter den lidt skuffende 10. plads i Rio. Havde han ikke stallet motoren ved det sidste pit-stop i dette løb, så kunne han have sikret sig sejren.
De øvrige i Top-10 blev: Paul Tracy, Montoya, Max Papis, Gil de Ferran og de sidste to års vinder af løbet, Adrian Fernandez.
Det næste løb i CART serien er Bosch Spark Plug Grand Prix på oval-banen i Nazareth. Dette løb skulle have være kørt i begyndelsen af april måned, men p.g.a. af et gevaldigt snevejr, så blev det flyttet, og skal i stedet køres lørdag d. 27/5 - hvis vejret da ellers tillader det.
Løbet havde en god start hvor det privatejede team Rafanelli, meget overraskende havde placeret sig på pole. Men det varede ikke længe, så fik man mekaniske problemer, og måtte slække tempoet. Derefter skiftede føringen mellem BMW, Audi og Panoz bilerne. Panoz bilen med Jan Magnussen overtog føringen i forbindelse med en gul fase, hvor de fleste valgte at gå i pit. Ved deres første pitstop overtog Jan Magnussen bilen, og kørte med konstant hurtigere tider end sin medkører. Og endda på slidte dæk da man ikke skiftede dæk ved pitstoppet. Undervejs måtte man endda kæmpe med bilen, da servostyringen smuttede kort inde i løbet. På løbets sidste omgang, hvor BMW'en med J.J.Lehto og Jörg Müller førte, skete der ting og sager. Audi'en som indtil da lå på andenpladsen, punkterede på det ene baghjul og humpede ind på en tredje plads. Panoz'en med Johnny O'Connell og Kiroki Katoh udgik på sidste omgang med mekaniske problemer. Dermed kunne David Brabham og Jan Magnussen køre i mål på en anden plads. Lidt af en foræring, men det tæller også.
De bedste placerede fra lørdagens løb på Silverstone:
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plac. | Kørere | Racer | Klasse | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Lehto Müller | BMW V12 LMR | P | 98 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Brabham Magnussen | Panoz LMP-1 Roadster S | P | 98 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | McNish Capello | Audi R8 | P | 98 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() CART - Montoya på poleColombianeren Juan Pablo Montoya fortsætter med at vise stærk kørsel i den amerikanske ChampCar-serie. Han kunne uden kamp tage pole position foran den hurtigste mand i fredagens kvalifikation, Kenny Brack.Men hvor Montoya har blandet sig i front ved kvalifikationen, har han endnu ikke gennemført et eneste løb. "Jeg ser frem til at få mit første pitstop i morgen," sagde han efter kvalifikationen.
Montoya har kun haft succes i kvalifikationen - nu vil han gennemføre et løb! Men det må Montoya vente yderligere en dag på - regn over Motegi-banen har gjort at løbet er blevet udsat til søndag. For Kenny Brack blev kvalifikationen et mareridt - hans motor eksploderede under hans forsøg. Men han fik lov til at køre et forsøg mere i reserveraceren, men kun med en flyvende omgang. Det gav dog andenpladsen, så svenskeren har gode chancer for at tage sin første sejr i ChampCar efter skiftet fra IRL. Dog var dagen ramt af et kedeligt uheld da Norberto Fontana kørte galt og mistede bevistheden en kort tid - han kom dog ud af raceren, men får ikke lov at starte løbet søndag. Top-6 i kvalifikatonen til ChampCar-løbet på Motegi.
BB Thomas Serwin har i denne weekend måttet sande at selv topteams har dumme problemer. KFM motorsport har ved testen fredag og kvalifikationen lørdag haft store problemer med gearkassen til stor sorg for den 22-årige dansker. Ved fredagens test nåede Thomas kun at kører 3 omgange før gearkassen røg, hvilket også skete for hans teamkammerat Markus Gedlich. Ved lørdagens tidtagning gik det ikke meget bedre! Thomas kørte 2 omgange, og så gik 4. gear. Han kørte straks i pit og oplyste fejlen, men kørte ud igen da han og teamet var overbeviste om resten burde holde. 4 omgange senere gik 5. gear og Thomas måtte indse at han skulle starte nummer sidst ved kvalifikation senere lørdag. Thomas kørte sig op på en 26. plads ved kvalifikationen, hvilket var yderst tilfredsstillende! Han var kun 8 tiendedele langsommere end teamkammeraten, som kørte omkring 60 omgange, hvor Thomas kun kørte ca. 5 omgange. Selvfølgelig er Thomas skuffet over gearkassens holdbarhed, men som han siger til Formel-1.dk, så er han yderst tilfreds med teamets indsats. Teamet gør alt for at forbedre sig. "Teamet har knoklet indtil kl. 4 i morges, hvilket er utroligt flot," fortalte en tydeligvis imponeret Thomas "og de bliver ved med at knokle i aften, til gearkassen er perfekt!" En anden ting Thomas også er tilfreds med er stemningen i teamet. Uanset hvad der sker, er der ingen stress og alle bevarer roen og det gode humør. Et sådant godt arbejdsmiljø kan jo kun positivt påvirke de involverede i teamet! Trods skuffelserne er Thomas’ store forventninger til løbet på Siegerland ikke til at rokke! Også selvom banen blot er en gammel flyveplads og ikke særlig sikker at køre på. På trods af det tror Thomas 100% på at teamet nok skal vise sit værd i morgen kl. 16.00, og de danskere, der er så heldige at kunne se den tyske sportkanal DSF, kan følge Thomas og hans team live kl. 16.00. Så husk at krydse fingre for Thomas i morgen! MEL Ved den første kvalifikationsrunde i går på Silverstone, blev alle fabriksteamene overraskede. Det viste sig nemlig, at det privatejede Rafanelli/Lola team, satte hurtigste tid. Hele dagen både under træning og kvalifikation, havde Panoz teamet ligget helt fremme med begge deres biler. Under kvalifikationen, lå Panoz's førstebil med Jan Magnussen og David Brabham længe på førstepladsen, men til allersidst satte Mimmo Schiateralla tiden for Rafanelli teamet. Den anden Panoz bil blev nr. 3. For Audi var det måske lidt af en skuffelse. Bedste bil blev andenbilen på en fjerdeplads, og vinderbilen fra Sebring nede på en syvende plads. Men alle har en chance mere her i eftermiddag, hvor den anden kvalifikationsrunde finder sted. Her følger de 10 bedste placeringer fra den første kvalifikationsrunde fra fredag:
|