Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.5.2001
 Hakkinen selv skyld i dårlig start
 Schumacher sur på Montoya
 Protest afvist - men ankes af BAR
 
13.5.2001
 Barrichello gav sig - men under protest
 Afskriver Hakkinen VM?
 Point til Räikkönen
 Første point til Arrows
 A1-Ring - McLaren race
 BAR nedlægger protest
 A1-ring - Det østrigske GP
 Rusland som Formel 1 vært i 2003
 A1-Ring - opvarmingen
 

Hop til top14.5.2001

Hakkinen selv skyld i dårlig start

Adrian Newey har peget på hvad der var skyld i at Mika Hakkinen ikke kom af sted fra start-grid'en. Det var som end Hakkinen selv der var skyld i det, men på trods af dette erkender McLarens tekniske leder at det også kunne være noget lettere for kørerne at betjene systemet der skal sende dem i gang.

Det var altså en fejl af brugeren der gjorde at Hakkinen ikke kom rigtigt af sted. "Det er relateret til launch controllen. Jeg tror det i bund og grund er et menneskeligt problem, ikke en ingeniørfejl, men jeg mener - hvordan skal jeg sige det - at det står og falder med det faktum at systemerne ikke fungerer godt nok," siger Newey, der prøver at glatte lidt ud efter at Hakkinen fejlede - og det er blot anden gang i to løb at det sker for en af teamets kørere at de ikke kommer godt nok af sted. Sidst var det Coulthard der ikke kom af sted i Barcelona - her blev skotten i første omgang stemplet som skyldig, men det viste sig at være en teknisk fejl.

I dette tilfælde lader det til at Hakkinen selv må være ansvaret. "Det er dog ikke for at kritiseret Mika, fordi måske er systemet lidt for kompliceret. Det er mere end blot at trykke på en knap," forklarer Newey. Men burde teamet ikke have øvet sig på starter med det nye system? "Selvfølgelig har alle prøvet starter under test, men det er totalt anderledes når det sker i kampens hede," mener han og peger på at kørerne er vant til at starte på normal vis, og at det blot var anden gang de skulle forsøge sig med launch control i år. En ting er dog sikkert - Mika Hakkinens liste med problemer i år kan næsten ikke blive længere. Derudover tørster han efterhånden efter en sejr - den seneste, da han på fornem vis sejrede på Spa.

BB  


Hop til top
Schumacher sur på Montoya

Duellen mellem Michael Schumacher og Juan Pablo Montoya var ikke den sjoveste oplevelse for den tyske verdensmester, der var sur over den måde som Williams-køreren havde opført sig da han forsøgte at overhale ham på ydersiden.

Det var tydeligt for enhver at Montoya ikke kørte særlig stærkt mens snarere var en hindring for de bagvedkørende - seks racere lå stort set inden for to-tre sekunder, hvilket ikke er set i Formel 1 i umindelige tider! Schumacher pressede på for at overhale, men Montoya kørte - lad os sige det meget diplomatisk - defensivt. Og det var tydeligt at han på inden måder ville opgive sin placering, også selvom det ville koste placeringer. ". Kampen mod Montoya havde været fair indtil uheldet. Så forsøgte han at sætte mig af i svinget og jeg måtte køre ud på græsset, da jeg ikke kunne dreje ind i ham. Han så ikke hvad han lavede - han så på hvad jeg lavede," siger Michael Schumacher der derefter droppede ned på 6. pladsen og derefter måtte kæmpe sig tilbage.

Derimod mener Montoya ikke at han gjorde noget forkert - han ville blot ikke opgive sin placering uden kamp. Derfor trak han ind på midten af banen, men den sene nedbremsning var trods alt stadig lidt for sen til at der ville blive plads til begge kørere gennem svinget. Og respekt for Michael Schumacher - det har colombianeren overhovedet ikke! "Jeg kører race, så jeg vil ikke lade nogen komme forbi. Hvis de ikke kan komme forbi mig, så burde de udgå. Han tænker: 'jeg er Michael, så du skal lade mig komme forbi'", siger Montoya uden tydelig tegn på respekt for den forsvarende verdensmester.

Gerhard Berger er dog mest tilbøjelig til at pege på at Montoya nok overvurderede situationen. "Vi ved at Montoya ikke vil give plads, men man kommer kun ud som en vinder hvis man fortsat er i front," siger han. Williams' tekniske leder mener at der tale om et almindeligt og hændeligt uheld, men hvor Montoya nok også var lidt på grænsen. "Michael udfordrede Juan Pablo der så forsøgte at forsvare den. Det var et løbsuheld med en lille fejl af Juan Pablo," siger Head.


Montoya forsvarede sin position - nok lidt for voldsomt da han på et eller andet tidspunkt ville blive overhalet

Dog får Montoya støtte af McLarens testkører Alexander Wurz, der mener at Michael Schumacher har været lidt for langt ude med riven. "At Michael siger at Montoya ikke ville have klaret sig igennem svinget, lyder lidt mærkeligt, da han ikke engang selv ville have klaret svinget," kommenterer den østrigske testkører.

De to kørere kommer nok til at tale om episoden, men det er stærkt tvivlsomt om det rører Montoya særlig meget. Han har vist at han ikke vil give en millimeter, så det er blot kapitel to i duellerne Schumacher/Montoya.

BB  


Hop til top
Protest afvist - men ankes af BAR

Balladen om Kimi Räikkönens overhaling/passering af Luciano Burti fortsætter. Efter at løbsledelsen havde set på den protest som BAR indgav - som det blev beskrevet her på sitet i går - blev den afvist. Men BAR giver ikke op, og derfor går der yderligere flere dage inden det officielle resultat kendes.

Løbsledelsen blev præsenteret for videooptagelser som BAR mente ville være med til at påvise at den finske kører begik en overtrædelse. BAR har egen interesse i at få ret, da det kan sende Olivier Panis en plads frem, samt give teamet hævn for Saubers angivelse af netop BAR efter det australske grand prix. Men løbsledelsen afviste protesten. Officialen på stedet hvor det skulle have foregået havde intet at rapportere. Derudover var videooptagelserne ikke tilstrækkelig dokumentation, hvorfor de vendte tommeltotten ned for BAR.

BAR har så besluttet at appellere den afgørelse, og det skal ske i samråd med det engelske motorsportsforbund, da sagen skal viderebringes til FIA i Geneve, hvilket blot betragtes som en formsag. Her vil det så blive afgjort om der er noget om sagen - Räikkönen kan få en dom på 25 strafsekunder. En diskvalifikation er ikke aktuel.

BB  


 

Hop til top13.5.2001

Barrichello gav sig - men under protest

Rubens Barrichello måtte lade Michael Schumacher passere de sidste meter før målstregen for at tyskeren kunne tage yderligere to point til VM-kampen. Efter løbet var der ikke mange smil på læben hos Barrichello - ej heller kunne de to kørere ses sammen på podiet hvor de sprøjtede champagne hver for sig.

Officielt skulle det hedde sig at Rubens Barrichello var sur over at have mistet sejren fordi han ikke kunne holde på Coulthard. Det var i hvert fald det budskab som han forsøgte at sælge på det efterfølgende pressemøde. Men det var tydeligt at han ikke var særlig begejstret over at Ferrari valgte at lade Schumacher komme forbi til sidst. Ganske formeldt svarede han at teamet havde bedt ham om at lade Schumacher komme forbi.

Nu viser det sig imidlertid at Ferrari tre omgange før mål gentagende gange bad Rubens Barrichello om at give sig, uden at han gjorde det eller responderede på teamets kald over radioen. Det var Jean Todt der måtte føre an, og da han på den første omgang ikke lod sig overhale, intensiverede Todt sin anmodning. Sådan fortsatte det, og først i udgangen af det sidste sving slap brasilianeren speederen som en klar protest over Ferraris valg. På spørgsmålet om det var i protest, siger han blot: "måske."

Det rører ikke Michael Schumacher at han fik andenpladsen foræret. "Hvis jeg ikke havde været så tæt på Rubens, ville teamet ikke have spurgt ham. Ferrari har nok en anden filosofi end McLaren, som også har brugt denne strategi tidligere. Jeg føler at det er fair så længe vi ikke bryder nogle regler," siger tyskeren. Men mon ikke Barrichello allerede må se i øjnene at han aldrig nogensinde får lov til at køre lige op med Schumacher - selv når han er hurtigere end ham?

BB  


Hop til top
Afskriver Hakkinen VM?

Efter det spanske grand prix er der blevet talt og skrevet meget om Mika Hakkinens meget svære og uheldige start på sæsonen. På VM-kontoen står der efter seks løb blot sølle fire point. En stillestående racer på grid'en sendte finnen helt ud af VM-kampen.

Men selvom han ikke officielt har opgivet kampen og kastet håndklædet i ringen, så indikerer han at det nu er ved at være for sent at komme i gang med mesterskabet, også selvom der er 11 løb tilbage. 38 point er Hakkinen efter og der skal ske noget meget dramatisk for både Coulthard og Michael Schumacher hvis det skal lykkes for den tidligere verdensmester at få et comeback i VM. Hakkinen var da også svært skuffet over ikke at være kommet ind i løbet. "Jeg må sige at jeg er ekstremt skuffet. Vi ved ikke præcis hvad problemet var - det kan være teknisk eller måske mig selv. Vi skal se på alle data, men uanset hvad, så er mine chancer for at vinde VM ret reduceret."

Hakkinens holdkammerat, David Coulthard vil dog ikke afvise at Hakkinen kan komme stærkt tilbage. "Ingen har en krystalkugle og kan se ind i fremtiden. Der er stadig mange point at køre efter. I teorien skal de forreste i mesterskabet ikke gennemføre et par grand prix'er og så kan Mika vinde et par og være med igen," siger skotten der i år virkelig har fået hele ansvaret for McLarens VM-angreb.

Hele spørgsmålet om Hakkinens mulige afskrivning af VM, kan få betydning i den taktik der vil blive kørt for at få Coulthard frem til mesterskabet. Ferrari viser at de allerede efter blot seks af sytten løb satser ene og alene på Michael Schumacher. Men Coulthard afviser at de vil spille med efter Ferraris noder. Han peger blandt andet på løbet på Spa i 1999. "Der var jeg efter Mika i mesterskabet og han kæmpede med Michael, og jeg var stadig i stand til at vinde det grand prix, så jeg mener at folk skal stoppe med det spørgsmål på dette tidspunkt i sæsonen. Jeg mener at de samme regler skal være gældende som de er hos McLaren," siger Coulthard.

Den tror Michael Schumacher ikke så meget på. Han betegner allerede nu David Coulthard som sin største rival - og det er nye toner at tyskeren allerede nu afskriver Hakkinens chancer - sådan har det ikke været tidligere! "Nu hvor Hakkinen ikke gennemførte, er det klart at McLaren vil forsøge at sætte David frem i mesterskabet," siger Michael Schumacher.

BB  


Hop til top
Point til Räikkönen

Det lykkedes for første gang siden det australske grand prix for den unge finske kører, Kimi Räikkönen at sikre sig point. Om det bliver til to eller tre point vides ikke i skrivende stund, eftersom der er blevet indgivet protest mod Sauber-køreren af BAR.

Det hindrer dog ikke kørerne i at kommentere det der skete i dag. Räikkönen havde et godt løb, mens det samme ikke kan siges om Heidfeld, der ellers startede fra en fornem 6. plads. "Det har været en lang venten siden Melbourne, så jeg er meget glad for ikke alene at tage yderligere tre point, men også at Saubers samlede point kommer over 100," siger Räikkönen der nåede at komme til at være med blandt de store da der samlede sig en trafikprop efter Juan Pablo Montoya. "Folk gør meget ud af at jeg har det samme antal point som Mika Hakkinen, men det der betyder noget for mig, er at vi som team har fået et nyt godt resultat," siger han dog om det faktum at han står lige i VM i forhold til hans langt mere kendte landsmand.

Nick Heidfeld fik ikke meget stor gavn af det såkaldte launch control system - der er et computerstyret program der skal sikre at kørerne ikke får hjulspin når starten går. Men systemet virkede ikke - ligesom det heller ikke var tilfældet hos et par andre kørere! "Jeg lavede en manuel start for at lægge noget gummi ved opvarmningsomgangen, men i den rigtige start ville launch control ikke virke. Efter det var jeg ikke rigtig med i løbet fordi jeg var en omgang efter," siger Nick Heidfeld der dog endte på 9. pladsen da han kom i gang igen.

Peter Sauber var også meget godt tilfreds med Räikkönens indsats, mens han selvfølgelig var ked af at teamet ikke fik så meget ud af Heidfelds gode placering i kvalifikationen. "Flere point der bekræfter vores fortsatte hurtige form. Det var et godt løb for Kimi Räikkönen. Han var hurtig og konstant hele vejen igennem og det var aldrig et problem for ham at holde Panis bag sig," siger en stolt Peter Sauber.

BB  


Hop til top
Første point til Arrows

Det lykkedes endelig for Arrows at tilkæmpe sig et point. Jos Verstappen leverede en utrolig god start og kørte sig meget hurtigt med frem blandt de forreste hvor han lå og duellerede blandt andet med den senere løbsvinder, David Coulthard.

Dog var hollænderen på en to-stop strategi hvilket forklarer hvorfor han var i stand til at køre sig med frem så tidligt i løbet. Men satsningen blev belønnet. "Strategien gik godt for os da vi kunne overhale i starten af løbet og jeg tror at det var her vi tjente pointet. Jeg tog en masse folk i det første sving, et par mere på langsiden, og så to eller flere efter at safety-car'en kørte ind," forklarer Jos Verstappen der ellers startede løbet fra 16. pladsen. Netop de mange overhalinger gjorde det til et meget inspirerende løb. "Jeg må sige jeg virkelig nød dette løb, især i begyndelsen, da jeg elsker at køre race mod topkørerne," siger han.

Teamchef Tom Walkinshaw var da også meget godt tilfreds. "Det er fantastisk for Arrows og Asiatech at få de første point i sæsonen. Det er en belønning for al det hårde arbejde som vi har lagt i at forbedre raceren de sidste par uger," siger Walkinshaw der også giver stor ros til Verstappens kørsel på A1-Ring.

Den anden Arrows-kører Enriqeu Bernoldi så ud til at få et godt løb, men et hydraulikproblem gjorde at han i stedet måtte parkere raceren i garagen. "Det var meget hårdt at passere Villeneuve, så jeg var glad for at det lykkedes. Efter det kørte jeg stadig godt og havde et fantastisk race, men jeg havde et problem med hydraulik og jeg måtte køre ind i garagen," siger en skuffet Bernoldi, der god glædede sig på teamets vegne over at der blev point til Verstappen.

BB  


Hop til top
A1-Ring - McLaren race

David Coulthard sejrede og fik dermed kørt sig ind på Michael Schumacher så afstanden i VM nu blot er på fire point mellem de to kørere. Sejren kom i hus efter en noget svær kvalifikation, men selvom teamet sejrede så var det ikke fryd og gammen det hele - Mika Hakkinen kom slet ikke ud af starthullerne i dag.

David Coulthard
"Det må have været et godt løb at følge og det var helt sikkert sjovt at køre. Mange tætte kampe og overhalinger, så jeg er meget glad for at vinde. Vi startede løbet med ret meget benzin ombord for at vi kunne have lidt fleksibilitet i vores strategi. Det betød at jeg kunne blive yderligere fire omgange ude på banen i forhold til Michael Schumacher og tre mere end Rubens inden mit eget stop. Jeg havde et eller to problemer med langsommere kørere under løbet, men heldigvis kostede det mig ikke min placering. Der var ingen rolig periode, men selvom der var pres fra Barrichello følte jeg at jeg havde løbet under kontrol."

Mika Hakkinen
"Jeg må sige at jeg er ekstremt skuffet. Vi ved ikke præcis hvad problemet var - det kan være teknisk eller måske mig selv. Vi skal se på alle data, men uanset hvad, så er mine chancer for at vinde VM ret reduceret."

Ron Dennis
"Glæden over Davids sejr er matchet godt med den glæde over at vores strategi opnåede sit mål. En sensationel, disciplineret og aggressiv kørsel af David var en vital ingrediens i udfaldet. Vi får ikke en klar forståelse af Mikas problem indtil data er blevet bearbejdet i morgen og vi vil give de informationer når de er til rådighed. Godt klaret af hele teamet."

Norbert Haug
"En stor præstation af David og hele teamet. Vores strategi betød at David var i stand til at blive længere ude end de andre kørere inden sit pitstop. Jeg er ked af det på Mikas vegne at han ikke var i stand til at deltage i løbet, men vi vil finde ud af hvad der var grunden til hans problem."

Derudover har hele teamet følgende udtalelse: "Mens vi glæder os over dagens succes, går vores tanker og sympati til Paul Morgans hustruen og familie. En sand kollega og ven."

BB  


Hop til top
BAR nedlægger protest

Der er dømt krig mellem Sauber og BAR. Efter løbet i Australien indgav Sauber protest mod Olivier Panis' oprindelige 4. plads så franskmanden blev nummer 7 i stedet. Nu siger BAR tak for sidst - de har fundet en forseelse som Kimi Räikkönen har begået!

Teamet mener at finnen overhalede Luciano Burti mens der var gult flag på banen, hvilket som bekendt ikke er tilladt. En forseelse der angives efterfølgende og som løbsledelsen mener skal straffes, kan give en straf på 25 sekunder - lige akkurat nok til at det i stedet bliver Panis der får 4. pladsen, mens Räikkönen så får 5. pladsen, da Jos Verstappen på 6. pladsen var en omgang efter vinderen.

Set i det store og hele er det en bagatel - men hvis det lykkes for BAR at få kendt Sauber-køreren skyldig er det en 'tak for sidst' der kan mærkes nu hvor teamet er helt vilde over den unge finnes ellers flotte placering. Derfor er resultatet endnu ikke blevet officielt, gældende fra 4. pladsen og nedefter!

BB  


Hop til top
A1-ring - Det østrigske GP

1 - 2 - 3 - 4 - 5. De røde lys tændes over de 22 kørere. Den ophedede luft flimrer over de brogede racer, der har fundet ind på deres pladser efter opvarmningsomgangen. Og nu! Nu går starten. For de fleste da. Fire biler holder tilbage, da resten af feltet brager ned mod første sving. Williams-kørerne skyder frem forbi Michael Schumacher, og David Coulthard kommer forbi Rubens Barrichello. Men tilbage holder Nick Heidfeld, begge Jordan-kørere. og Mika Hakkinen. Og han bliver holdende. De tre andre racere er hurtigt ryddet af vejen, men McLaren'en vil ikke som den skal. Sikkerhedsvognen leder feltet forbi, og da løbet igen gives frit bliver det kun til en enkelt omgang, inden Hakkinen vender tilbage til pitten. Også Jarno Trulli gør et forsøg til på at komme med i løbet, men der er nærkontakt med en Jaguar allerede ved første sving .

Williams-kørerne lægger begge afstand bad sig, mens Coulthard er faldet ned på 6.-pladsen bag Jos Verstappen. Hollænderen ligger lige i hælene på de to Ferrari'er - noget Coulthard ikke er i stand til. Interessant er det også at Rubens Barrichello rent faktisk ser ud til at bestræbe sig på at komme forbi sin teamkollega. Længere nede i feltet duelleres der med stor iver. Villeneuve er lidt for optimistisk i forsøget på at overhale Irvine og skubbes af, men svinger kvikt BAR'en rundt og fortsætter. Han mister dog yderligere to positioner på affæren.

Williams-teamets held er ovre. Ralf Schumacher slingrer ned mod svinget og ender i gruset. Mekanikerne imødekommer ham lidt febrilske, da han kommer ind til det for tidlige pitstop. Også Montoya har problemer. Han har mistet hele forspringet, og pludselig er det kun et spørgsmål om hvem af Ferrari'erne, der overhaler colombianeren først. Montoya gi'r sig ikke og samler hale første halvdel af feltet bag sig. Til sidst virker det dog uundgåeligt, Schumacher går forbi. men nej! Montoya opgiver ikke kampen, men han mister herredømmet et sekund, skrider lidt ud i svinget og tager Schumacher med sig. Pludselig er Barrichello i front fulgt af Verstappen, Coulthard, Raikkonen og Panis. Både Montoya og Schumacher kan dog fortsætte, men nede som 5'er og 6'er.

Jarno Trulli kom i gang igen efter sin uheldige start, men en diskvalifikation for kørsel i pitten under rødt lys, har definitivt afgjort italienerens løb. Michael Schumacher sætter meget hurtige tider, og bevæger sig hurtigt op gennem feltet. Han overhaler Panis og indleder jagten på Raikkonen. Verstappen går i pit fra 2.-pladsen som den første, hvis man ser bort fra den anden Arrows-kører, Bernoldi, der blev hos mekanikerne.

Da Schumacher er forbi Raikkonen, har han ca. 3 sekunder op til Coulthard og 6-7 sekunder op til Rubens Barrichello. De tal bliver meget hurtigt formindsket, både pga. tyskerens omgangstider, men også fordi Barrichello og Coulthard er inde i trafik. Burti giver dog ikke nogen problemer. Han kører praktisk talt sig selv af banen for at komme af vejen. Afstanden ned til Raikkonen forøges, mens pitstoprunden nærmer sig. Hos Arrows, Jaguar og Benetton står mekanikerne klar.

Montoya har i modsætning til Schumacher ikke avanceret, men han sætter efterhånden Panis under pres og kommer forbi. Nu er der 3 sekunder op til Raikkonen, men finnen går i pit. Nede hos Minardi er der problemer. Alonso bliver holdende i pitten i minutter, før han stiger ud. For ham er løbet ovre efter halvdelen af distancen. Det samme gælder for Juan Pablo Montoya. Han har hentet ind, men nu kører han langsomt rundt, inden han parkerer raceren med tekniske problemer. Det var bremseproblemer, der satte en stopper for Ralf Schumachers løb...

Michael Schumacher og Rubens Barrichello kommer ind til pitstop på de næste omgange og efterlader David Coulthard i front. Kimi Raikkonen er gået ind fra en 4.-plads, men det ene bagdæk driller. Tiden for det pitstop er 18 sekunder, men alligevel kommer det ikke til at få stor indflydelse på hans placeing.
CBA  


Hop til top
Rusland som Formel 1 vært i 2003

Ifølge Bernie Ecclestone selv, vil Moskva blive vært for et Formel 1 Grand Prix, så snart banen i Nagatino er bygget færdig. "Det er FIA Formel 1 verdensmesterskabet og det er på tide at vi får en runde af dette mesterskab i Rusland, og i særdeleshed Moskva," siger Ecclestone.

Ecclestone kunne dog ikke sige noget om hvornår Formel 1 cirkusset kommer forbi Moskva, men det er afgjort hvor banen skal ligge, så hvis byggeriet skrider planmæssigt frem, kan et russisk Grand Prix blive en realitet i 2003. Banen skal ligge ved et knæk i Moskva floden, nogle få kilometre syd for centrum. Der har dog været et modspil fra et andet konsortium, der ville bygge banen i den nordlige del af byen, tæt på Sheremetyevos internationale lufthavn.

"Så snart banen er klar vil vi være her. Vi har 8 ansøgere til Formel 1 rettighederne lige nu, men jeg mener dette er stedet hvor det næste event burde afholdes." Udtalte Ecclestone ved en pressekonference. Ecclestone blev også spurgt om hvorvidt en anden bane måtte vige pladsen for den russiske, eller om den simpelthen blev et nyt 18. Grand Prix. Til det svarede Ecclestone "Ja, vi er enten nødt til tilføje eller fjerne et løb, og vi kommer ikke til at tilføje flere løb."

Altså må en af de eksisterende løbs arrangører vige pladsen for det russiske Grand Prix, men det er endnu meget usikkert hvem, ligeledes kunne Ecclestone heller ikke sig noget om hvor dyrt det vil være at få Formel 1 til Moskva. "Jeg har ingen anelse om hvor store konstruktionsomkostningerne er i Rusland". Til det har vice-præsidenten for det russiske automobilsportsforbund, Antyufeyev sagt, at der ikke vil mangle penge til at finansiere projektet, da der ikke er sat et decideret budget for byggeriet, og da byrådet har stillet grunden til rådighed.

Tom Walkinshaw der er meget ivrig efter at få banen bygget, underskrev sidste November en aftale til 100 millioner dollars med Moskvas byråd, til at bygge en moderne bane. Walkinshaw siger at banen bliver finansieret af den private sektor og at byggeriet vil begynde hurtigst muligt.

Ecclestone har altså gået byggeplaner og tegninger igennem med fagfolk, og betegner byggeriet som en "state-of-the-art" facilitet, som hele Moskva kan være stolte af. "Jeg er sikker på at en rigtig god bane kan konstrueres og jeg er glad for den umiddelbare støtte fra borgmesteren", siger Ecclestone refererende til Moskvas mægtige politiker, Yuri Luzhkov. "Moskva har ændret sig meget siden jeg var her sidst for 8 år siden. Dette er et virkeligt godt sted for Formel 1".

RS  


Hop til top
A1-Ring - opvarmingen

Michael Schumacher starter fra pole senere i dag, men opvarmningen begyndte ikke godt. Efter de første tilvænningsomgange, var de første kørere begyndt komme ud på banen igen. Michael Schumacher havde trænet starter i reservebilen, men på vej ned af pitlane gik han i stå med flammer ud fra Ferrari'ens bagende. Bilen blev hurtigt fjernet, og Schumacher spurtede tilbage efter den anden bil. Inden længe var han ude på banen, men et par minutter senere var det Kimi Raikkonen, der parkerede samme sted.

Der kom også røg ud af Villeneuves BAR, da han parkede på græsset senere, så også han måtte tilbage efter reservevognen. Teamkollegaen Panis var godt med, og de to Arrows'er havde også sat gode tider. Med ti minutter igen var stillingen: Coulthard, Hakkinen, Heidfeld, M. Schumacher, Panis, Bernoldi, Verstappen, Trulli, Barrichello, Irvine, Frentzen, Montoya, de la Rosa, Raikkonen, R. Schumacher, Villeneuve, Alesi, Alonso, Button, Burti og Marques, mens Fisichella endnu ikke havde sat en ordentlig tid. Kort tid efter gik Michael Schumacher ind på 1.-pladsen.

Jordan'erne var også godt med. Trulli satte 3.-hurtigste tid, og også Frentzen var i topform. Han var hurtigst på de to sidste sektorer og satte bedste tid, som han forbedrede til 1:11,800. Schumacher kom ud igen med reservevognen, og de McLaren'er ville også sætte deres præg på tidtagningens afslutning. Coulthard satte bedste tid i det sidste minut, men Hakkinen var endnu på banen, da der blev vinket med det ternede flag, og finnens tid var en forbedring til 1:11,647.

Opvarmingens top seks blev som følger: Hakkinen, Coulthard, Frentzen, Barrichello, M. Schumacher og Trulli. Helt i bunden af tavlen befinder Fisichella og Button sig. Benetton-kørerne var dem, der fik færrest omgange på banen her til morgen. Burti var den der fik flest, 18, men det hjalp ham ikke til noget bedre end 20.-pladsen, bag de to Minardi'er – Alonso som sædvanligt forrest. Den anden Prost-kører, Alesi, var 2 pladser bedre på 17.-pladsen. Foran ham er, noget skuffende, Williams-kørerne. Montoya brugte den sidste del af tidtagningen i et forsøg på at feje sin del af banen renere. Om det vil hjælpe ham får vi at se om 4 timer præcis, når starten på det østrigske GP går.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk