Det var altså en fejl af brugeren der gjorde at Hakkinen ikke kom rigtigt af sted. "Det er relateret til launch controllen. Jeg tror det i bund og grund er et menneskeligt problem, ikke en ingeniørfejl, men jeg mener - hvordan skal jeg sige det - at det står og falder med det faktum at systemerne ikke fungerer godt nok," siger Newey, der prøver at glatte lidt ud efter at Hakkinen fejlede - og det er blot anden gang i to løb at det sker for en af teamets kørere at de ikke kommer godt nok af sted. Sidst var det Coulthard der ikke kom af sted i Barcelona - her blev skotten i første omgang stemplet som skyldig, men det viste sig at være en teknisk fejl.
I dette tilfælde lader det til at Hakkinen selv må være ansvaret. "Det er dog ikke for at kritiseret Mika, fordi måske er systemet lidt for kompliceret. Det er mere end blot at trykke på en knap," forklarer Newey. Men burde teamet ikke have øvet sig på starter med det nye system? "Selvfølgelig har alle prøvet starter under test, men det er totalt anderledes når det sker i kampens hede," mener han og peger på at kørerne er vant til at starte på normal vis, og at det blot var anden gang de skulle forsøge sig med launch control i år. En ting er dog sikkert - Mika Hakkinens liste med problemer i år kan næsten ikke blive længere. Derudover tørster han efterhånden efter en sejr - den seneste, da han på fornem vis sejrede på Spa.
Det var tydeligt for enhver at Montoya ikke kørte særlig stærkt mens snarere var en hindring for de bagvedkørende - seks racere lå stort set inden for to-tre sekunder, hvilket ikke er set i Formel 1 i umindelige tider! Schumacher pressede på for at overhale, men Montoya kørte - lad os sige det meget diplomatisk - defensivt. Og det var tydeligt at han på inden måder ville opgive sin placering, også selvom det ville koste placeringer. ". Kampen mod Montoya havde været fair indtil uheldet. Så forsøgte han at sætte mig af i svinget og jeg måtte køre ud på græsset, da jeg ikke kunne dreje ind i ham. Han så ikke hvad han lavede - han så på hvad jeg lavede," siger Michael Schumacher der derefter droppede ned på 6. pladsen og derefter måtte kæmpe sig tilbage.
Derimod mener Montoya ikke at han gjorde noget forkert - han ville blot ikke opgive sin placering uden kamp. Derfor trak han ind på midten af banen, men den sene nedbremsning var trods alt stadig lidt for sen til at der ville blive plads til begge kørere gennem svinget. Og respekt for Michael Schumacher - det har colombianeren overhovedet ikke! "Jeg kører race, så jeg vil ikke lade nogen komme forbi. Hvis de ikke kan komme forbi mig, så burde de udgå. Han tænker: 'jeg er Michael, så du skal lade mig komme forbi'", siger Montoya uden tydelig tegn på respekt for den forsvarende verdensmester.
Gerhard Berger er dog mest tilbøjelig til at pege på at Montoya nok overvurderede situationen. "Vi ved at Montoya ikke vil give plads, men man kommer kun ud som en vinder hvis man fortsat er i front," siger han. Williams' tekniske leder mener at der tale om et almindeligt og hændeligt uheld, men hvor Montoya nok også var lidt på grænsen. "Michael udfordrede Juan Pablo der så forsøgte at forsvare den. Det var et løbsuheld med en lille fejl af Juan Pablo," siger Head.
Montoya forsvarede sin position - nok lidt for voldsomt da han på et eller andet tidspunkt ville blive overhalet
Dog får Montoya støtte af McLarens testkører Alexander Wurz, der mener at Michael Schumacher har været lidt for langt ude med riven. "At Michael siger at Montoya ikke ville have klaret sig igennem svinget, lyder lidt mærkeligt, da han ikke engang selv ville have klaret svinget," kommenterer den østrigske testkører.
De to kørere kommer nok til at tale om episoden, men det er stærkt tvivlsomt om det rører Montoya særlig meget. Han har vist at han ikke vil give en millimeter, så det er blot kapitel to i duellerne Schumacher/Montoya.
Løbsledelsen blev præsenteret for videooptagelser som BAR mente ville være med til at påvise at den finske kører begik en overtrædelse. BAR har egen interesse i at få ret, da det kan sende Olivier Panis en plads frem, samt give teamet hævn for Saubers angivelse af netop BAR efter det australske grand prix. Men løbsledelsen afviste protesten. Officialen på stedet hvor det skulle have foregået havde intet at rapportere. Derudover var videooptagelserne ikke tilstrækkelig dokumentation, hvorfor de vendte tommeltotten ned for BAR.
BAR har så besluttet at appellere den afgørelse, og det skal ske i samråd med det engelske motorsportsforbund, da sagen skal viderebringes til FIA i Geneve, hvilket blot betragtes som en formsag. Her vil det så blive afgjort om der er noget om sagen - Räikkönen kan få en dom på 25 strafsekunder. En diskvalifikation er ikke aktuel.
Officielt skulle det hedde sig at Rubens Barrichello var sur over at have mistet sejren fordi han ikke kunne holde på Coulthard. Det var i hvert fald det budskab som han forsøgte at sælge på det efterfølgende pressemøde. Men det var tydeligt at han ikke var særlig begejstret over at Ferrari valgte at lade Schumacher komme forbi til sidst. Ganske formeldt svarede han at teamet havde bedt ham om at lade Schumacher komme forbi.
Nu viser det sig imidlertid at Ferrari tre omgange før mål gentagende gange bad Rubens Barrichello om at give sig, uden at han gjorde det eller responderede på teamets kald over radioen. Det var Jean Todt der måtte føre an, og da han på den første omgang ikke lod sig overhale, intensiverede Todt sin anmodning. Sådan fortsatte det, og først i udgangen af det sidste sving slap brasilianeren speederen som en klar protest over Ferraris valg. På spørgsmålet om det var i protest, siger han blot: "måske."
Det rører ikke Michael Schumacher at han fik andenpladsen foræret. "Hvis jeg ikke havde været så tæt på Rubens, ville teamet ikke have spurgt ham. Ferrari har nok en anden filosofi end McLaren, som også har brugt denne strategi tidligere. Jeg føler at det er fair så længe vi ikke bryder nogle regler," siger tyskeren. Men mon ikke Barrichello allerede må se i øjnene at han aldrig nogensinde får lov til at køre lige op med Schumacher - selv når han er hurtigere end ham?
Men selvom han ikke officielt har opgivet kampen og kastet håndklædet i ringen, så indikerer han at det nu er ved at være for sent at komme i gang med mesterskabet, også selvom der er 11 løb tilbage. 38 point er Hakkinen efter og der skal ske noget meget dramatisk for både Coulthard og Michael Schumacher hvis det skal lykkes for den tidligere verdensmester at få et comeback i VM. Hakkinen var da også svært skuffet over ikke at være kommet ind i løbet. "Jeg må sige at jeg er ekstremt skuffet. Vi ved ikke præcis hvad problemet var - det kan være teknisk eller måske mig selv. Vi skal se på alle data, men uanset hvad, så er mine chancer for at vinde VM ret reduceret."
Hakkinens holdkammerat, David Coulthard vil dog ikke afvise at Hakkinen kan komme stærkt tilbage. "Ingen har en krystalkugle og kan se ind i fremtiden. Der er stadig mange point at køre efter. I teorien skal de forreste i mesterskabet ikke gennemføre et par grand prix'er og så kan Mika vinde et par og være med igen," siger skotten der i år virkelig har fået hele ansvaret for McLarens VM-angreb.
Hele spørgsmålet om Hakkinens mulige afskrivning af VM, kan få betydning i den taktik der vil blive kørt for at få Coulthard frem til mesterskabet. Ferrari viser at de allerede efter blot seks af sytten løb satser ene og alene på Michael Schumacher. Men Coulthard afviser at de vil spille med efter Ferraris noder. Han peger blandt andet på løbet på Spa i 1999. "Der var jeg efter Mika i mesterskabet og han kæmpede med Michael, og jeg var stadig i stand til at vinde det grand prix, så jeg mener at folk skal stoppe med det spørgsmål på dette tidspunkt i sæsonen. Jeg mener at de samme regler skal være gældende som de er hos McLaren," siger Coulthard.
Den tror Michael Schumacher ikke så meget på. Han betegner allerede nu David Coulthard som sin største rival - og det er nye toner at tyskeren allerede nu afskriver Hakkinens chancer - sådan har det ikke været tidligere! "Nu hvor Hakkinen ikke gennemførte, er det klart at McLaren vil forsøge at sætte David frem i mesterskabet," siger Michael Schumacher.
Det hindrer dog ikke kørerne i at kommentere det der skete i dag. Räikkönen havde et godt løb, mens det samme ikke kan siges om Heidfeld, der ellers startede fra en fornem 6. plads. "Det har været en lang venten siden Melbourne, så jeg er meget glad for ikke alene at tage yderligere tre point, men også at Saubers samlede point kommer over 100," siger Räikkönen der nåede at komme til at være med blandt de store da der samlede sig en trafikprop efter Juan Pablo Montoya. "Folk gør meget ud af at jeg har det samme antal point som Mika Hakkinen, men det der betyder noget for mig, er at vi som team har fået et nyt godt resultat," siger han dog om det faktum at han står lige i VM i forhold til hans langt mere kendte landsmand.
Nick Heidfeld fik ikke meget stor gavn af det såkaldte launch control system - der er et computerstyret program der skal sikre at kørerne ikke får hjulspin når starten går. Men systemet virkede ikke - ligesom det heller ikke var tilfældet hos et par andre kørere! "Jeg lavede en manuel start for at lægge noget gummi ved opvarmningsomgangen, men i den rigtige start ville launch control ikke virke. Efter det var jeg ikke rigtig med i løbet fordi jeg var en omgang efter," siger Nick Heidfeld der dog endte på 9. pladsen da han kom i gang igen.
Peter Sauber var også meget godt tilfreds med Räikkönens indsats, mens han selvfølgelig var ked af at teamet ikke fik så meget ud af Heidfelds gode placering i kvalifikationen. "Flere point der bekræfter vores fortsatte hurtige form. Det var et godt løb for Kimi Räikkönen. Han var hurtig og konstant hele vejen igennem og det var aldrig et problem for ham at holde Panis bag sig," siger en stolt Peter Sauber.
Dog var hollænderen på en to-stop strategi hvilket forklarer hvorfor han var i stand til at køre sig med frem så tidligt i løbet. Men satsningen blev belønnet. "Strategien gik godt for os da vi kunne overhale i starten af løbet og jeg tror at det var her vi tjente pointet. Jeg tog en masse folk i det første sving, et par mere på langsiden, og så to eller flere efter at safety-car'en kørte ind," forklarer Jos Verstappen der ellers startede løbet fra 16. pladsen. Netop de mange overhalinger gjorde det til et meget inspirerende løb. "Jeg må sige jeg virkelig nød dette løb, især i begyndelsen, da jeg elsker at køre race mod topkørerne," siger han.
Teamchef Tom Walkinshaw var da også meget godt tilfreds. "Det er fantastisk for Arrows og Asiatech at få de første point i sæsonen. Det er en belønning for al det hårde arbejde som vi har lagt i at forbedre raceren de sidste par uger," siger Walkinshaw der også giver stor ros til Verstappens kørsel på A1-Ring.
Den anden Arrows-kører Enriqeu Bernoldi så ud til at få et godt løb, men et hydraulikproblem gjorde at han i stedet måtte parkere raceren i garagen. "Det var meget hårdt at passere Villeneuve, så jeg var glad for at det lykkedes. Efter det kørte jeg stadig godt og havde et fantastisk race, men jeg havde et problem med hydraulik og jeg måtte køre ind i garagen," siger en skuffet Bernoldi, der god glædede sig på teamets vegne over at der blev point til Verstappen.
David Coulthard
"Det må have været et godt løb at følge og det var helt sikkert sjovt at køre. Mange tætte kampe og overhalinger, så jeg er meget glad for at vinde. Vi startede løbet med ret meget benzin ombord for at vi kunne have lidt fleksibilitet i vores strategi. Det betød at jeg kunne blive yderligere fire omgange ude på banen i forhold til Michael Schumacher og tre mere end Rubens inden mit eget stop. Jeg havde et eller to problemer med langsommere kørere under løbet, men heldigvis kostede det mig ikke min placering. Der var ingen rolig periode, men selvom der var pres fra Barrichello følte jeg at jeg havde løbet under kontrol."
Mika Hakkinen
"Jeg må sige at jeg er ekstremt skuffet. Vi ved ikke præcis hvad problemet var - det kan være teknisk eller måske mig selv. Vi skal se på alle data, men uanset hvad, så er mine chancer for at vinde VM ret reduceret."
Ron Dennis
"Glæden over Davids sejr er matchet godt med den glæde over at vores strategi opnåede sit mål. En sensationel, disciplineret og aggressiv kørsel af David var en vital ingrediens i udfaldet. Vi får ikke en klar forståelse af Mikas problem indtil data er blevet bearbejdet i morgen og vi vil give de informationer når de er til rådighed. Godt klaret af hele teamet."
Norbert Haug
"En stor præstation af David og hele teamet. Vores strategi betød at David var i stand til at blive længere ude end de andre kørere inden sit pitstop. Jeg er ked af det på Mikas vegne at han ikke var i stand til at deltage i løbet, men vi vil finde ud af hvad der var grunden til hans problem."
Derudover har hele teamet følgende udtalelse: "Mens vi glæder os over dagens succes, går vores tanker og sympati til Paul Morgans hustruen og familie. En sand kollega og ven."
Teamet mener at finnen overhalede Luciano Burti mens der var gult flag på banen, hvilket som bekendt ikke er tilladt. En forseelse der angives efterfølgende og som løbsledelsen mener skal straffes, kan give en straf på 25 sekunder - lige akkurat nok til at det i stedet bliver Panis der får 4. pladsen, mens Räikkönen så får 5. pladsen, da Jos Verstappen på 6. pladsen var en omgang efter vinderen.
Set i det store og hele er det en bagatel - men hvis det lykkes for BAR at få kendt Sauber-køreren skyldig er det en 'tak for sidst' der kan mærkes nu hvor teamet er helt vilde over den unge finnes ellers flotte placering. Derfor er resultatet endnu ikke blevet officielt, gældende fra 4. pladsen og nedefter!
Ecclestone kunne dog ikke sige noget om hvornår Formel 1 cirkusset kommer forbi Moskva, men det er afgjort hvor banen skal ligge, så hvis byggeriet skrider planmæssigt frem, kan et russisk Grand Prix blive en realitet i 2003. Banen skal ligge ved et knæk i Moskva floden, nogle få kilometre syd for centrum. Der har dog været et modspil fra et andet konsortium, der ville bygge banen i den nordlige del af byen, tæt på Sheremetyevos internationale lufthavn.
"Så snart banen er klar vil vi være her. Vi har 8 ansøgere til Formel 1 rettighederne lige nu, men jeg mener dette er stedet hvor det næste event burde afholdes." Udtalte Ecclestone ved en pressekonference. Ecclestone blev også spurgt om hvorvidt en anden bane måtte vige pladsen for den russiske, eller om den simpelthen blev et nyt 18. Grand Prix. Til det svarede Ecclestone "Ja, vi er enten nødt til tilføje eller fjerne et løb, og vi kommer ikke til at tilføje flere løb."
Altså må en af de eksisterende løbs arrangører vige pladsen for det russiske Grand Prix, men det er endnu meget usikkert hvem, ligeledes kunne Ecclestone heller ikke sig noget om hvor dyrt det vil være at få Formel 1 til Moskva. "Jeg har ingen anelse om hvor store konstruktionsomkostningerne er i Rusland". Til det har vice-præsidenten for det russiske automobilsportsforbund, Antyufeyev sagt, at der ikke vil mangle penge til at finansiere projektet, da der ikke er sat et decideret budget for byggeriet, og da byrådet har stillet grunden til rådighed.
Tom Walkinshaw der er meget ivrig efter at få banen bygget, underskrev sidste November en aftale til 100 millioner dollars med Moskvas byråd, til at bygge en moderne bane. Walkinshaw siger at banen bliver finansieret af den private sektor og at byggeriet vil begynde hurtigst muligt.
Ecclestone har altså gået byggeplaner og tegninger igennem med fagfolk, og betegner byggeriet som en "state-of-the-art" facilitet, som hele Moskva kan være stolte af. "Jeg er sikker på at en rigtig god bane kan konstrueres og jeg er glad for den umiddelbare støtte fra borgmesteren", siger Ecclestone refererende til Moskvas mægtige politiker, Yuri Luzhkov. "Moskva har ændret sig meget siden jeg var her sidst for 8 år siden. Dette er et virkeligt godt sted for Formel 1".