Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.5.2010
 KERS så godt som tilbage igen
 HRT udvikler egen bil til sæsonen 2011
 
13.5.2010
 Monacos GP - 2. fri træning
 Monacos GP - 1. fri træning
 Lewis Hamilton frygter Monaco
 

Hop til top14.5.2010

KERS så godt som tilbage igen

KERS systemet som blev droppet efter 2009 sæsonen, fordi det blandt andet var for dyrt, er nu på vej tilbage igen. Alle teams har forhåndsgodkendt beslutningen om at genindføre systemet i 2011. Det sker samtidigt med at F-duct bliver forbudt.

KERS systemet er med en forhåndsgodkendelse af FOTA teamene på vej tilbage igen. Ved samme møde som FOTA medlemmerne afholdte i sidste uge, hvor man blev enige om at droppe F-duct, blev man samtidigt enige om at genindføre KERS systemet igen.

De store teams har i større eller mindre omfang arbejdet sig frem til en udgave der virkede inden det blev forbudt. Nu kan de tilsyneladende genoptage arbejdet med udviklingen.

Det bliver angiveligt sådan at man frit kan vælge hvilken udgave af systemet man vil anvende. Det betyder at de enkelte teams frit kan forsætte udviklingen af deres eget system, ligesom det også bliver muligt at købe systemet hos et andet team som for eksempel McLaren der vil havde den bedste udgave af systemet, eller købe fra en uafhængig leverandør som for eksempel Flybrid.

Flere teamchefer udtrykker tilfredshed med at det igen bliver tilladt at bruge KERS, men inden det sker, skal et præcist reglement for anvendelsen af KERS laves. Det arbejde er ved at være igangsat. Udviklingsarbejdet vil i høj grad gå i retning af den ydelse man bliver enige om for systemet, så om muligt lige så vigtigt - holdbarhed.

PDL  


Hop til top
HRT udvikler egen bil til sæsonen 2011

Efter en sløj start på dette års Formel 1 sæson, hvor den ene skuffelse er blevet afløst af den anden, har tidligere Hispania, nu HRT valgt at tage konsekvensen og bygge næste års racer selv. Meget så ellers positivt ud da tidligere ejer og medstifter Adrian Campos, valgte at hyre, det internationalt anerkendte italienske firma Dallara, til at bygge og udvikle dette års bil.

Økonomiske problemer, forsinkelser og en katastrofal start på sæsonen, har medført at HRT har valgt at opsige kontrakten med Dallara. Ifølge teamchef Colin Kolles, agter HRT at udvikle mest muligt på den nuværende racer, for så ellers at skifte fokus tidligt, til næste års bil. Det rygtes bl.a. at Colin Kolles er tæt på at underskrive kontrakt, med en vindtunnel udbyder. Og Kolles er en mand der ved hvad han taler om. Han var i tidernes morgen med til at udvikle Force india.


(Foto: Hispania F1 Media)

Beslutningen kommer i kølvandet på udtalelser fra den nyudnævnte tredje kører, Christian Klien, der offentligt meldte ud, at den Dallara producerede racer overhovedet ikke levede op til nuværende Formel 1 standard. Og med en fortid hos BMW, må det antages at han ved hvad han snakker om.

PDL  


 

Hop til top13.5.2010

Monacos GP - 2. fri træning

De grønne lamper i pitudkørslen havde ikke været tændt i mange sekunder før de første biler kørte på banen til Formel 1 deltagernes anden fri træning forud for Monacos Grand Prix 2010. De første tider faldt efter blot et par minutters kørsel, så det traditionelle mønster fra de frie træninger holder også for denne Formel 1 weekend.

Efter 10 minutters kørsel havde der været 22 af de 24 kørere på banen, og ud af dem havde de 20 allerede sat en tid.
Blandt dem var det Sebastian Vettel fra Red Bull teamet der med tiden 1:18,002 var hurtigst.
De to kørere der endnu ikke havde været på banen var Michael Schumacher og Nico Rosberg fra Mercedes Grand Prix teamet.

Det tog dog ikke lang tid derefter før de første 1:17 tider kom - det kom faktisk tre i træk - med Vitantonio Liuzzi foran Lewis Hamilton og Adrian Sutil!

15 minutter inde i denne fri træning var det Sebastian Vettel der førte an med tiden 1:16,858, bag ham kom der 13. kørere med 1:17 tider anført af Fernando Alonso og Robert Kubica.

Næste kører med 1:16 tid var Mark Webber der i sin Red Bull racer kørte tiden 1:16,420, og han blev fulgt af Mercedes GP køreren Michael Schumacher med 1:16,563.
Dermed besatte de 1. og 2. pladserne.

Både Robert Kubica og Adrian Sutil slog i minutterne efter deres tider, men Mark Webber svarede igen med tiden 1:16,056, og var igen hurtigste mand rundt i fyrstedømmet.

Efter 20 minutter var det Renault køreren Robert Kubica der var hurtigste mand på banen, han var samtidig både første og eneste kørere med en 1:15 tid.
Med tiden 1:15,589 var han på det tidspunkt 0,467 sekund hurtigere end Mark Webber på 2. pladsen.

Skønt der blev kørt masser af omgange de næste 10 minutter, skete der ikke forskydninger i toppen af feltet, dog var Mark Webber nu blot 0,155 efter Robert Kubica.

Top 10 stillingen efter 30 minutter:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Robert KubicaRenault1:15,58911
2Mark WebberRed Bull1:15,74415
3Lewis HamiltonMcLaren1:16,10611
4Fernando AlonsoFerrari1:16,18612
5Adrian SutilForce India1:16,56211
6Michael SchumacherMercedes1:16,5637
7Sebastian VettelRed Bull1:16,64114
8Nico RosbergMercedes1:16,6977
9Jenson ButtonMcLaren1:16,80411
10Felipe MassaFerrari1:16,90111

Flittigste tester indtil nu er Timo Glock med 16 omgange.

Webber sætter tiden 1:15,620 og er nu kun 0,031 sekund fra Robert Kubica's tid på 1. pladsen.

37 minutter inde i denne fri træning er det Ferrari køreren Fernando Alonso der sætter ny hurtigste tid, den lyder på 1:14,904, og han følges af teamkollegaen Felipe Masse med 1:15,585.
Dermed er der 0,681 sekund mellem de to Ferrari kørere på de to første pladser.

Ved 40 minutters mærket er det stadig Fernando Alonso der indtager 1. pladsen, og der er efter ham kun fire kørere der inden for et sekund af hans tid. Det er Felipe Massa, Robert Kubica, Mark Webber samt Lewis Hamilton.
Kigger vi ned på sidste pladsen, så finder vi Bruno Senna der er 7,244 sekund fra Alonso's tid.

Efter tre kvarters kørsel placerer Nico Rosberg sin Mercedes på 2. pladsen med tiden 1:15,013, han er kun 0,109 sekund fra Fernando Alonso's 1. plads, samt 0,107 sekund foran Felipe Massa der nu er nede på 3. pladsen.
Herefter er der et spring på over et halvt sekund ned til Lewis Hamilton i sin McLaren på 4. pladsen.

Michael Schumacher fejre det 50. minut med at sætte tiden 1:15,143, hvilket placerer ham på 4. pladsen.

Da uret viste 55 minutter var det Jaime Alguersuari (18. pl.) fra Toro Rosso teamet der med 27 omgange var flittigste tester.
Færrest omgange havde Bruno Senna kørt på 24. pladsen kørt i sin Hispania racer.

Efter 57 ud af de 90 minutter kørte Sebastian Vettel sig op på 3. pladsen med tiden 1:15,099, han er her 0,109 samt 0,195 sekund langsommere end Fernando Alonso og Nico Rosberg på de to foranliggende placeringer.

Top 10 stillingen efter 60 minutter:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Fernando AlonsoFerrari1:14,90426
2Nico RosbergMercedes1:15,01320
3Sebastian VettelRed Bull1:15,09928
4Felipe MassaFerrari1:15,12027
5Michael SchumacherMercedes1:15,14318
6Robert KubicaRenault1:15,19224
7Lewis HamiltonMcLaren1:15,24921
8Adrian SutilForce India1:15,46021
9Jenson ButtonMcLaren1:15,61922
10Mark WebberRed Bull1:15,62025

Der har de sidste ti minutter været ro i toppen af feltet, hvor der ikke er blevet rykket rundt på placeringerne, det selv om store dele af feltet har været på banen og flere kørere nu har passeret 30 omgange.

Fernando Alonso fører fortsat foran Nico Rosberg og Sebastian Vettel. Der er på nuværende tidspunkt 11 kørere der er inden for et sekund af hinanden i toppen af feltet, og blandt dem er Fernando Alonso stadig den eneste med en 1:14 tid.

Med 15 minutter tilbage runder Sebastian Vettel, Nicolas Hülkenberg og Kamui Kobayashi hver 35 omgange.

10 minutter før 'lukketid' er langt over halvdelen af feltet inde i pitten, for at gøres sig klar til det sidste sprint i håbet om at rykke lidt op på tidstabellen.

Nicolas Hülkenberg (13. pl.) runder som den første 40 omgang i denne fri træning.
Færrest omgange har Bruno Senna (24. pl.) kørt, han står kun noteret for 11!

Med fem minutter tilbage er der 13 biler på banen, og flere er på vej ud af pitten, så nu starter myldretiden i Monte Carlo's gader.
Kun 8 biler tilbage i pitten!

På trods af de mange biler på banen, eller måske netop derfor, blev der ikke rokket ved hverken tider eller placeringer i de sidste hektiske minutter.

Stillingen efter 90 minutter:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Fernando AlonsoFerrari1:14,90436
2Nico RosbergMercedes1:15,01340
3Sebastian VettelRed Bull1:15,09948
4Felipe MassaFerrari1:15,12045
5Michael SchumacherMercedes1:15,14338
6Robert KubicaRenault1:15,19239
7Lewis HamiltonMcLaren1:15,24932
8Adrian SutilForce India1:15,46042
9Jenson ButtonMcLaren1:15,61938
10Mark WebberRed Bull1:15,62028
11Vitaly PetrovRenault1:15,74644
12Sébastien BuemiToro Rosso1:16,27346
13Nicolas HülkenbergWilliams1:16,34848
14Rubens BarrichelloWilliams1:16,52238
15Vitantonio LiuzziForce India1:16,52842
16Pedro de la RosaSauber1:16,59936
17Kamui KobayashiSauber1:16,81846
18Jaime AlguersuariToro Rosso1:17,02328
19Heikki KovalainenLotus1:18,18448
20Lucas di GrassiVirgin1:18,47838
21Jarno TrulliLotus1:18,66713
22Timo GlockVirgin1:18,72142
23 Karun ChandhokHispania1:20,31336
24Bruno SennaHispania1:22,14811

I morgen fredag er der hviledag for Formel 1 deltagerne i Monte Carlo, næste gang de skal på banen bliver på lørdag hvor de skal køre en 60 minutters fri træning klokken 11:00, og klokken 14:00 starter den første af de tre kvalifikationsrunder.
Selv Monacos Grand Prix køres søndag klokken 14:00.

AN  


Hop til top
Monacos GP - 1. fri træning

Formel 1 feltet starter i dag kørslerne forud for Monacos Grand Prix 2010 der køres i Monte Carlo's gader på søndag.
Første punkt på programmet er en 90 minutters fri træning.
Helt i vanlig stil var der meget stille på banen i den første halve time, godtnok havde samtlige kørere været på på banen inden for dette tidsrum, men kun 10 af feltets 24 kørere sat en tid.

Stillingen efter 30 minutter:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jaime AlguersuariToro Rosso1:20,19012
2Jenson ButtonMcLaren1:20,3746
3Sébastien BuemiToro Rosso1:206285
4Kamui KobayashiSauber1:22,3545
5Pedro de la RosaSauber1:22,5996
6Vitaly PetrovRenault1:23,1038
7Jarno TrulliLotus1:23,7215
8Nicolas HülkenbergWilliams1:24,4476
9Heikki KovalainenLotus1:25,3914
10Bruno SennaHispania1:25,4565

Efter 40 minutter kom der lidt mere liv i gaderne, hvor de to McLaren kørere Lewis Hamilton og Jenson Button skiftedes til at tage føringen.

Da man rundede de 45 minutter, var det Ferrari køreren Felipe Massa der havde sat den hurtigste tid, og 0,217 sekund bag ham kom Hamilton, mens Button på dette tidspunkt var skubbet ned på 8. pladsen - så der var godt gang i tiderne nu.

Da uret rundede 50 minutter, var der 21 kørere der havde fået sat en tid, de tre der manglede var Sebastian Vettel og Mark Webber fra Red Bull teamet, samt Hispania Racing køreren Karun Chandhok.

55 minutter inde i denne fri træning havde alle kørere endelig fået sat en tid, hurtigst på dette tidspunkt var stadig Felipe Massa, mens det med 18 omgange var Nicolas Hülkenberg fra Williams F1 der var flittigste tester, han var placeret på 13. pladsen.

Kort inden timeskiftet satte Levis Hamilton ny hurtigste tid, den lød på 1:16,710, og den var 0,036 sekund hurtigere end Massa's tid på 2. pladsen.
Samtidig kom der gult flag ude på første sektor, hvor Karun Chandhok havde 'parkeret' sin racer, hvorefter stort set hele feltet vendte tilbage til pitten.

Straks de gule flag blev taget ind satte Hamilton igen ny hurtigste tid, denne gang 1:16,647, den fulgte Button op med tiden 1:16,692 og nuppede dermed 2. pladsen.

Gløden var dog kort for McLaren kørerne, for Massa kørte sekunder derefter ny hurtigste tid 1:16,517, med det resultat at de to McLaren kørere nu var på 2. og 3. pladserne.

Stillingen efter 60 minutter:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Felipe MassaFerrari1:16,51717
2Lewis HamiltonMcLaren1:16,64717
3Jenson ButtonMcLaren1:16,69218
4Sebastian VettelRed Bull1:16,95111
5Adrian SutilForce India1:17,08612
6Robert KubicaRenault1:17,10615
7Nico RosbergMercedes1:17,1499
8Fernando AlonsoFerrari1:17,23513
9Sébastien BuemiToro Rosso1:17,28913
10Michael SchumacherMercedes1:17,39311
11Rubens BarrichelloWilliams1:17,66113
12Jaime AlguersuariToro Rosso1:17,99121
13Vitaly PetrovRenault1:18,07524
14Mark WebberRed Bull1:18,21810
15Nicolas HülkenbergWilliams1:18,39721
16Kamui KobayashiSauber1:18,54720
17Vitantonio LiuzziForce India1:18,97013
18Pedro de la RosaSauber1:19,14321
19Jarno TrulliLotus1:19,93513
20Heikki KovalainenLotus1:19,99519
21Timo GlockVirgin1:20,24810
22Lucas di GrassiVirgin1:20,56614
23Karun ChandhokHispania1:21,8536
24Bruno SennaHispania1:23,04615

De sidste 30 minutter startede med flere skift i toppen af tidstabellen, og med 25 minutter tilbage var det Fernando Alonso der førte an (1:16,325), og bag sig havde han Robert Kubica, Sebastian Vettel og Felipe Massa, under 0,2 sekund skilte disse fire kørere fra hinanden.

20 minutter før tid barberede Fernando Alonso yderligere af tiden, og blev dermed første kører under 1:16.
Tiden 1:15:927 var på dette tidspunkt 0,520 sekund hurtigere end Kubica på 2. pladsen.

15 minutter før tid kørte Mercedes GP køreren Michael Schumacher sig ind i top fem med tiden 1:16,589, hans hidtil bedste placering i denne fri træning.

Med 10 minutter tilbage var det stadig Alonso der førte an, og hab var stadig eneste kører med en 1:15 tid.
Bag alonso kom en gruppe på 9 kørere med 1:16 tider anført af Webber og Kubica.

De sidste fem minutter udviklede sig til nogle hektiske minutter, men ikke mindre en 21 kørere på banen samtidig, det hidtil højeste antal i denne fri træning.
Her forbedrede Vettel sin tid til 1:16,000, og han overtog dermed 2. pladsen. Også Kubica forbedrede sin tid, så han passerede Webber og kom op på 3. pladsen.

I det sidste minut kom der igen gule flag frem, uden at det dog fik indflydelse på tiderne.

Første fri træning sluttede med Ferrari køreren Fernando Alonso på 1. pladsen, 0,073 bsekund hurtigere end Red Bull køreren Sebastian Vettel.
Med hver 39 omgange var det Vitaly Petrov (Renault) og Nicolas Hülkenberg (Williams) der var de flittigste testere, de sluttede på henholdsvis 14. og 16. pladserne.

Stillingen efter 90 minutter:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Fernando AlonsoFerrari1:15,92732
2Sebastian VettelRed Bull1:16,00027
3Robert KubicaRenault1:16,01628
4Mark WebberRed Bull1:16,38225
5Felipa MassaFerrari1:16,51730
6Michael SchumacherMercedes1:16,58921
7Lewis HamiltonMcLaren1:16,64732
8Jenson ButtonMcLaren1:16,69230
9Adrian SutilForce India1:16,80523
10Sébastien BuemiToro Rosso1:16,85731
11Nico RosbergMercedes1:17,14915
12Rubens BarrichelloWilliams1:17,33128
13Vitantonio LiuzziForce India1:17,70427
14Vitaly PetrovRenault1:17,71839
15Jaime AlguersuariToro Rosso1:17,99137
16Nicolas HülkenbergWilliams1:18,39739
17Pedro de la RosaSauber1:18,43438
18Kamui KobayashiSauber1:18,54732
19Timo GlockVirgin1:19,52724
20Heikki KovalainenLotus1:19,60632
21Jarno TrulliLotus1:19,90231
22Lucas di GrassiVirgin1:20,56618
23Bruno SennaHispania1:21,68828
24Karun ChandhokHispania1:21,8536

Der køres yderligere en 90 minutter fri træning i dag, den starter klokken 14:00.

AN  


Hop til top
Lewis Hamilton frygter Monaco

Lewis Hamilton erkender at han frygter at der er stor mulighed for alvorlige ulykker i Monacos gader når Formel 1 feltet i den kommende weekend skal besøge de snævre gader i fyrstendømmet. Lewis Hamilton er bange for at de langsomme kørere og deres reaktioner når de bliver overhalet, vil skabe flere yderst kritiske situationer.

Backmarkers vil gøre livet mere end vanskeligt for de hurtigste kørere i Monacos Grand Prix. Det mener Lewis Hamilton der undervejs i det spanske Grand Prix ifølge eget udsagn havde visse problemer med især Lucas di Grassi i sin Virgin racer.

Lewis Hamilton var overhovedet ikke imponeret over Lucas di Grassis kørsel.

"Jeg ved ikke hvad i h...... han i det hele taget lavede. Det var i hvert fald ikke sikker kørsel."

Så skarp er udmeldingen fra Lewis Hamilton der i Grand Prixet overhalede Lucas di Grassi med hele 4 omgange. Jenson Button var heller ikke sønderligt imponeret over Virgin køreren, men udtrykte det dog ikke så skarpt som Lewis Hamilton. Ex Formel 1 kører og nu kommentator Martin Brundle siger at flere af de langsomme kørere nærmest er mobile chikaner, der ikke ved hvad de gør.

Lewis Hamilton frygter at den store hastighedsforskel der er mellem de hurtigste og de langsomste biler og kørere, vil give problemer især i Monaco. Lewis Hamilton er faktisk tidligere kommet med et forslag om at dele Q1 op i to dele - én session for de hurtigste og én session for de langsomste.

David Coulthard der udover at køre DTM også skriver for den engelske avis Telegraph hvor han sin faste klumme, har et forslag til langsomme teams hvor han opfordrer dem til at bruge deres avancerede GPS udstyr til at advare deres kørere om at der inden for ganske kort tid kommer en meget hurtigere bil og lade dem komme forbi.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk