Men måske åbner Jacques op for det der har været hans store tabu-emne. Australske medier har indikeret at sønnen Jacques er klar til at stå bag en miniserie der skal beskrive Gilles Villeneuves liv i Formel 1 og uden for sporten. Gilles Villeneuve var en af de store kørere der aldrig blev belønnet med en VM-titel - hans spektakulære kørsel var noget der gav mange fans!
Står sønnes Jacques bag en TV-serie om faderen Gilles Villeneuve?
Foto: Allsport
Men australske medier har tidligere været lidt hurtige ude omkring Villeneuves bryllup med Dannii Minogue, og rygterne vil vide at Villeneuve i givet fald selv vil køre nogle af scenerne… Det er han måske også den rette til - Jacques har trods alt arvet lidt af Gilles vildskab…
Så efter at Ralf har været mopset på Michael, retter han nu kritikken mod Barrichello - ikke så meget for hans rolle i Spanien, da han var totalt uforskyldt i de to brødres interne duel. "Barrichello skulle stoppe med at sætte sig selv under pres i et forsøg på at slå Michael," har Ralf udtalt til tysk presse. Det er selvfølgelig gode og populære udtalelser til tysk presse, men han begrunder sin kritik. "Han har ingen chance for at være med i kampen om VM. I stedet burde han starte med arbejde for teamet, og forsøge at hjælpe Michael med at vinde mesterskabet," siger lillebroder Ralf.
Barrichello for en bredside af Ralf - men brasilianeren mener at tyskeren er lidt knotten
Foto: Allsport
Barrichello har dog taget til genmæle og mener at Ralf har et problem og mest af alt lader til at være en smule smågnaven. "Jeg ved ikke hvorfor Ralf har et problem med mig, da jeg helt sikkert ikke har et med ham," siger Barrichello. "Jeg tror at han er lidt oprevet over at have mistet 3. pladsen i Barcelona," siger han - og ser i øvrigt frem til et godt løb på Nürburgring, "hvor det er nemmere at overhale langsommere racere," kommer det besk retur til Ralf Schumacher.
Nu er han på forsiden af F1 Racing - og der giver han sine betragtninger om at være Jenson Button. Der har været meget hysteri - men det skal vist også siges at Button selv og hans management har reddet med på bølgen, i et omfang så det er til at brække sig over. Han vurderer selv at det skyldes at England ikke har haft en ny Formel 1-kører i længere tid. "Det er underligt at være mig - virkelig underligt," lægger han ud med at sige. "Men England har ikke haft en ny Formel 1-kører i meget lang tid, og det at være den yngste Formel 1-kører i øjeblikket - og den yngste i England nogensinde - kommer man i pressen," siger den blot 20-årige Formel 1-kører.
Han forventer i øvrigt at han kan bevare et godt forhold til pressen, da han forsøger at behandle dem godt. Så skriver de nok ikke noget dårligt. Det vil nok være en større sensation end Jenson Buttons egen debutsæson, hvis det kan lade sig gøre.
"Jeg bør forbedre min kvalifikation og så skulle jeg være på samme niveau som ham," siger han - men det lyder nemmere sagt end gjort. Så må der satses mere - men det har vist sig at være en svær balancegang i Formel 1…
Australieren, der allerede er testkører for Arrows spiller højt spil. "Det ville helt sikkert være rart at teste med Benetton og vise at jeg kan udføre et kompetent arbejde, men også mere end det: jeg vil gerne kunne køre direkte mod de andre kørere som de åbenbart taler med," siger Mark Webber der vandt Formel 3000-løbet på Silverstone.
De to andre emner er Giorgio Pantano og Antonio Pizzonia. Han mener at han vil være bedre end de to emner på grund af sin erfaring. "Jeg er sikker på at den erfaring jeg har fået i de sidste par år vil sætte mig i en meget bedre position," vurderer han. Webber har tidligere været under Mercedes vinger, men nu er det Arrows der forsøger at få ham i Formel 1 - det er Arrows mål at få Webber ind i teamet i 2001.
Han sagde dog ved underskrivelsen af kontrakten tidligere på året, at han opfylder sin kontrakt hos Jordan. Eddie Jordan har igen på det seneste bekræftet, at Mike Gascoyne bliver hos Jordan, indtil hans kontrakt udløber. Eddie Jordan siger også, at den bil man har på tegnebrættet til næste sæson, bliver Mike Gascoynes, og at han er overbevist om, at han vil arbejde på udviklingen af den, indtil han forlader teamet.
Det lyder betryggende, men i F1 verdenen kan tingene hurtigt ændre sig, på trods af hvad der ellers bliver sagt.
Med Renault i ryggen, må Benettons ambitionsniveau absolut have ændret sig i opadgående retning. Det kan ligge til grund for, at diverse formodninger om at Mike Gascoyne måske forlader Jordan tidligere end man har aftalt.
JV har på et tidspunkt udtalt, at han ikke kører for BAR for at ligge og rode bag i feltet. Det ser da også ud til at teamet er på vej fremad. Hidtil har man trods alt kørt en fjerde og femte plads hjem, og kunne have måske have fået point i Spanien også, hvis ikke der var gået ild i bilen.
JV har været sat i forbindelse med flere teams. Den der nok har været nævnt mest, er McLaren. Men Ron Dennis siger at det er endnu er for tidligt at afgøre den slags. "Vi kikker først på mulige køreremner efter 8 - 10 løb. Jeg har sagt til Villeneuve, at vi kan diskuterer sagen til den tid. Flavio Briatore har også været efter JV. Men spørgsmålet er, om JV er interesseret i at skulle igennem endnu en runde udviklingsarbejde. Derudover har JV været sat i forbindelse med Jaguar.
Men hvad vil der ske? JV har selv udtalt, at han er åben for flere muligheder: "Efter al det hårde arbejde, vil jeg gerne vinde løb for BAR, men kan det ikke lade sig gøre, vil jeg kikke på mine muligheder."
Så nu er der plads til flere gætterier. Vil JV vente til McLaren finder ud af hvad de vil? Kan han overtales af en stor pose penge af Benetton/Renault? Vil Jaguar tilbyde ham plads ved siden af Eddie Irvine? Det er åbent, men han har selv givet udtryk for at vil vinde løb igen. Vil det være muligt hos Benetton/Renault og Jaguar? Det kan være at bookmakerne har nogle gode odds på et væddemål på JV.
BAR Honda havde 4 kørere med til testen på Jerez. Jacques Villeneuve, Ricardo Zonta, Darren Manning og Patrick Lemarie. "Sidst jeg prøvede BAR Honda 002 var på Silverstone banen i februar. Det er helt fantastisk at være tilbage på en ordentlig bane som Jerez, for at lave test for BAR Honda igen, og at få lov til at køre sammen med Jacques Villeneuve. Jerez banen er helt anderledes end Silverstone banen, da banen her er meget mere ru, og man har en tendens til at sætte de bedste tider på de første par omgange. Da jeg testede tilbage i februar for BAR Honda, var det en af de første gange at man prøvede den nye racer. Efter at jeg har prøvet den nye racer, så må jeg sige at de er nået langt, det er en helt anden racer at køre nu. Under denne test hjalp jeg med at teste nogle nye ting, og jeg vil sige at vi gjorde gode fremskridt. Jeg skal teste igen for BAR Honda i juni. Jeg skal lave en 3 dages test på Monza banen, og jeg vil få mit eget chassis at arbejde med, det bliver fedt, og jeg glæder mig allerede." siger Darren Manning.
"Denne test startede rigtigt dårligt p.g.a vejret. Men det blev bedre, og testen blev en succes for hele teamet" siger Steve Farrell som er chef ingeniør for British American Racing, og forsætter "Regnen og nogle mekaniske problemer gjorde at vi ikke fik testet så meget de 2 første dage. Men den sidste dag var helt perfekt. Vi fik næsten med sikkerhed løst de problemer vi har haft med vores gearkasse, som har plaget os det meste af året. Begge kørere følte at vi har forbedret raceren siden sidst vi testede på Jerez banen, og de er virkelig opsatte på at lave et godt resultat ved næste Grand Prix på Nurburgring. Darren Manning testede rigtigt for første gang for BAR Honda, og gjorde et fortrinligt stykke arbejde for os. Han var god til at give feedback, og han viste at han kunne køre hurtig uden at lave fejl. Vi ser frem til at han skal teste for os igen på Monza banen i juni. Med denne test håber vi på at få en mere afslappet weekend på Nurburgring, end den vi havde i Barcelona. Alle har arbejdet overordentligt hårdt på at løse vores problemer med gearkassen, og nu ser det hårde slid ud til at have båret frugt."
Andrew Alsworth som er test team leder siger "Det har været en godt test, hvor vi har brugt alle 4 kørere. Vi testede et helt nyt chassis, BAR 002/07. Selv om det regnede det meste af tirsdagen og det meste af onsdag morgen så fik vi lavet et godt stykke arbejde alligevel. Det var meningen at vi skulle teste forskellige nye ting på raceren for at se holdbarheden på dem, og vi fik også prøvet den nyeste gearkasse. Så skulle vi også prøve at arbejde med Ricardo og hans kvalifikations præstationer. Heldigvis så satte han dagens bedste tid om onsdagen, så der gjorde vi også et godt stykke arbejde."
Sir Frank Willams har et problem - men det er et positivt problem
Foto: Allsport
Formel 1 handler for en stor del om at være gode og hurtige her og nu, men teamet står også overfor nogle svære valg. 'Problemet' består i at der er tre kørere til to sæder - og hvem har man lyst til og ikke mindst tør man, slippe? For Williams er det umiddelbart rart at kunne vælge så frit, men på et tidspunkt skal 'problemet' løses. Det kan ske allerede i 2001, men måske vælger Williams at udskyde den endelige beslutning til 2002…
Button mod Montoya
Williams skal nemlig vælge mellem deres nye protege Jenson Button og så den hurtige colombianer, Juan Pablo Montoya. Hvor Jenson Button er kommet ind i Formel 1 på et afbud - og endda med stor succes - har Montoya været igennem den 'almindelige skole' i Europa. Han var Williams' testkører indtil han fik Zanardis ledige plads i Ganassi-teamet i den amerikanske ChampCar-serie. Colombianeren var før den tid en stor kører i Formel 3000, hvor han flere gange viste blændende kørsel - specielt på snævre bybaner hvor han var i sit es. Der var folk der fik associationer til en anden berømt sydamerikaner…
Presset øges på Button
Selvom Jenson Button har fået den bedst mulige entre i Formel 1 - endda med store fanfarer der sjældent er set i Formel 1 - så har det kostet. Frank Williams har påpeget at der mangler lidt mere fokus fra den unge kørere, der i flere tilfælde rider med på den store bølge.
Williams øger presset på Button - der mangler fokus!
Foto: Allsport
Det er noget der skal arbejdes med - også hvis han vil have et år mere i teamet… "Selvom Jenson har håndteret påstyret godt, har det kostet ham fokus. Han sluttede som nummer 5, men måske kunne han have været nummer 4 eller 3," siger teamchefen om Buttons præstation på hjemmebanen Silverstone. "Folk som Michael Schumacher er utrolig fokuserede alle ugens dage - det er også blevet fortalt til Jenson, og jeg er sikker på at han lærer af det," siger Frank Williams.
Det har ikke været nemt for Button, men som teamchefen også lægger op til, så skal der mere fokus. Det er blevet til adskillige TV-shows, PR for egen tøjkollektion (så hurtigt gik det ikke engang for Michael Schumacher…), han dukker op i aviser og sladderblade konstant. Intet er så skidt at det ikke er godt for noget: teenagerne har nu fået en at se op til. Bernie Ecclestone må glæde sig…
Williams forhører sig
Netop det store påstyr omkring Jenson Button kan blive hans store svaghed. Williams er slet ikke det team der vurderer en kører ud fra hvor kendt vedkommende er, og for den ærke-konservative Frank Williams kan det blive et irritationsmoment. Selv siger han godt nok at det bliver resultaterne på banen der kommer til at påvirke deres bedømmelse, men for Williams skal alle muligheder stå åbne. Derfor er Montoya inde i varmen. "Jenson forbedrer sig og styrkes hele tiden og selvom det er meget oplagt at Montoya kommer tilbage til Formel 1, er det ikke endeligt. Det er op til Jenson at holde Montoya fra sædet," har en talsmand fra teamet sagt. Montoya er derfor i baggrunden den faktor der skal lægge så meget pres på Button som muligt.
Frank Williams har forhørt sig i USA om Montoya kan blive løses fra lej
Minardi teamet bekræfter at Gaston Mazzacane igen vil bruge den nye the titanium gearkasse ved det næste løb, og at man vil have en ny motor til rådighed ved næste weekends løb.
For at korrigere dette har han nu brudt sin tavshed og fortæller til Der Spiegel, der vil udkomme mandag at der er tale om et ikke-eksisterende problem. "Intet har ændret sig i vores gode forhold," siger han. "Det rigtig skægt når vi er derude på banen og duellerer med hinanden." Hvis brødrene føler sådan ser vi herfra ingen grund til at de ikke skulle forsætte disse dueller.
Ved testen på Mugello har Ferrari testet en ny evolution af deres motor. Man har egentlig været tilfreds med den nuværende, men det kunne tyde på, at man den vej vil søge at få endnu mere fart i bilen. Det vil blive besluttet i løbet af den kommende uge, om motoren skal bruges ved det europæiske GP på Nürburgring.
Kl. 18:45 sluttede Rubens Barrichello med at teste på Mugello banen, hvor man brugte dagen med at teste set-up, både det mekaniske og det aerodynamiske set-up. Man testede også flere forskellige slags dæk. Rubens Barrichello kørte i alt 85 omgange, og dagens hurtigste omgang var på 1'27"093.
Mens Rubens Barrichello testede på Mugello banen, så lavede Luca Badoer shakedowns på Fiorano banen, forud for det Europæisk Grand Prix, som køres den 21 maj på Nurburgring. Luca Badoer kørte i alt 40 omgange. 11 omgange i chassis nr. 200, som er Michael Schumacher's bil. 18 omgange i chassis nr. 202 som er Rubens Barrichello's bil, og 11 omgange i chassis nr. 199 som er reservebilen. Dagens hurtigste omgang lød på 1'01"803. Mens man nu var ved at teste, så øvede man også lige det at tanke bilerne op igen. Man havde et "lille" problem ved det sidste grand prix, da Nigel Stepney blev kørt ned efter MS's første pitstop, og det tog alt for lang tid at tanke bilerne op igen ved andet pitstop.
Mika Hakkinen og Olivier Panis deltog begge på Jerez banen. Om tirsdagen var MH den hurtigste af de to kørere, med en tid på 1:23.998 i model MP4/15. OP kørte i en model MP4/14J, og OP’s bedste tid var 1:26.939.
Om onsdagen var begge kørere på banen igen, og igen var MH den hurtigste af de to kørere. MH’s bedste tid om onsdagen var 1:25.67, og igen kørte MH i en MP4/15. OP kørte igen i den ”gamle” model og OP’s bedste tid om onsdagen var 1:26.16.
Om torsdagen testede OP alene. OP var ude i begge modeller, og den bedste tid i den ”gamle” model var 1:25.31, og det var selv om der var problemer med koblingen og der var olielækage i motoren. OP’s bedste tid var i den nye model, og var på 1:24.77.