Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.5.2000
 DTC - Sort weekend for Serwin
 CART - Nyt team klar til 2001 sæsonen i CART
 
14.5.2000
 CART - Andretti vandt Firestone Firehawk 500
 ALMS løbet på Silverstone
 

Hop til top15.5.2000

DTC - Sort weekend for Serwin

Denne weekend er klart en af de weekender Thomas Serwin helst vil glemme. Alt gik skævt for den unge dansker! Bilen kørte ikke hurtigt nok, Ford ville ikke lytte til ændringer og bilen kunne simpelthen ikke holde. Thomas kunne fortælle til Formel-1.dk, at hans team KFM motorsport i denne weekend brugte 5 trækaksler og 3 gearkasser! Ganske godt gået på 3 dage.

Søndagens morgentest gik faktisk rigtigt godt og Thomas sluttede på en 10. plads. Ved starten på løbet gik det faktisk også rigtigt godt.Thomas kørte flot op gennem feltet og fik indhentet 7 placeringer. Dette var også det eneste positive i denne weekend, som sluttede med at Thomas måtte udgå pga. bilens trækaksel gik i stykker. "Jeg kunne mærke, at der var noget galt, så jeg kørte straks ind til siden" fortalte en meget skuffet Thomas Serwin.

Selvfølgelig var Thomas skuffet over at måtte udgå, men det var bestemt ikke pga. han kan lide banen! "Den bane burde forbydes" halvgriner Thomas "hvis man kører bag en vogn må man bare køre efter ham, kører han forkert gør man det også selv, man kan slet ikke se foran den forankørende bil!"

Trods weekendens problemer har Thomas kun ros til teamets medarbejdere. "Deres arbejde har været imponerende, og jeg ser virkelig frem til det næste løb" fortalte Thomas, der virkelig havde haft medlidenhed med disse medarbejdere, som bare havde knoklet for at få bilerne til at holde.

Der var alt for mange dumme problemer i denne weekend, men Thomas ved godt, at det eneste man kan er at se fremad. Thomas har i hvert fald ikke tænkt sig at huske denne weekend hvor han og teamet havde en rigtig sort weekend forfulgt af uheld.

MEL  


Hop til top
CART - Nyt team klar til 2001 sæsonen i CART

Sigma Racing bliver nyt team i næste sæson i CART serien. Det nye team har skrevet kontrakt med den 27-årige brasilianer, Max Wilson, der bl.a. tidligere har været test-kører hos Williams-teamet i Formel 1.

Udover at Wilson har været test-kører hos Williams, så har han også i de sidste tre år kørt i den internationale F3000 serie. Hans karriere startede, som så mange andre racerkørere, i go-kart. Han har sidenhen vundet det brasilianske F3 mesterskab samt det Syd Amerikanske F3 mesterskab i 1995, inden han tog springet til Europa, og F3000.

"Jeg glæder mig utrolig meget til at skulle køre for Sigma i CART," udtaler Wilson. "Netop denne serie mener jeg er den mest jævnbyrdige indenfor motorsporten. Der er en god atmosfære, og masser af dygtige og talentfulde kørere."

Teamet, der har hovedkvarter tæt på Chicago Motor Speedway, ejes af Tom Wieringa, der bl.a. også har en finger med i KOOL Green's Toyota Atlantic team.

Dermed er det første team altså klar til næste års sæson, men Silly Season kører jo hele året, så inden længe vil rygter om de øvrige teams helt sikkert begynde at svirre.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top14.5.2000

CART - Andretti vandt Firestone Firehawk 500

Michael Andretti vandt søndagens Firestone Firehawk 500 på Twin Ring Motegi oval-banen i Japan efter en spændende og intens dyst med Dario Franchitti, der blev nr. 2. Det er Andretti 39. sejr i hans lange og glorværdige karriere i CART.

Det er næsten 1 år siden, at Andretti stod øverst på sejrspodiet. Dengang vandt han løbet på oval-banen i Madison efter en lige så intens dyst med Helio Castro-Neves.

Når ret skal være ret, så var det dog rent faktisk Juan Pablo Montoya, der så afgjort fortjente at vinde det japanske løb. Han lå i spidsen i størstedelen af løbet, men problemer med Turbo boosteren gjorde, at han måtte i pit sent i løbet. Han endte med at slutte som nr. 7, men endnu engang kan man roligt sige, at han blev snydt for et top-resultat.

Hans team-kammerat, Jimmy Vasser, slap heller ikke fra det japanske løb med et tilfredsstillende resultat. Han udgik på omgang nr. 74, og dermed sluttede hans fornemme række af resultater i denne sæson.

2. pladsen til Franchitti var en kærkommen opmuntring til skotten efter en miserabel start på en sæson, som alle havde forventet skulle blive hans.

Roberto Moreno beviste endnu engang, at han så absolut har fortjent hans sæde hos Patrick Racing (selvom det jo rent faktisk, i hvert fald set med danske øjne, var Jan Magnussens). Han ligger nu på en delt 2. plads i kampen om mesterskabet med 42 point - samme pointscore som Vasser.

De tre forreste i Japan
Foto: Allsport

Endnu engang overraskede brasilienske Cristiano da Matta alt og alle med en flot 4. plads. Det er 2. løb i træk, at han slutter i Top-5.

Den sidste i Top-5 blev svenske Kenny Brack, hvilket så absolut var en gevaldig opmuntring efter den lidt skuffende 10. plads i Rio. Havde han ikke stallet motoren ved det sidste pit-stop i dette løb, så kunne han have sikret sig sejren.

De øvrige i Top-10 blev: Paul Tracy, Montoya, Max Papis, Gil de Ferran og de sidste to års vinder af løbet, Adrian Fernandez.

Det næste løb i CART serien er Bosch Spark Plug Grand Prix på oval-banen i Nazareth. Dette løb skulle have være kørt i begyndelsen af april måned, men p.g.a. af et gevaldigt snevejr, så blev det flyttet, og skal i stedet køres lørdag d. 27/5 - hvis vejret da ellers tillader det.

www.cart.dk

AN  


Hop til top
ALMS løbet på Silverstone

Løbet på Silverstone i går i ALMS/ELMS serien blev en spændende affære. Men først lidt forhistorie. Grunden til at det også kaldes ELMS er, at efter at serien har fået en stor succes i USA, vil man sprede sig internationalt. Men for at undgå at FIA går ind og vil styre serien, kalder man de europæiske løb for ELMS. Der er indtil videre kun to, men det er meningen at der kommer flere. Europa er efterhånden at betragte som en stat, og ved at kalde det ELMS, når der køres i Europa, undgår man FIAs indblanding. Løbende tæller dog med pointmæssigt, som en del af det amerikanske mesterskab.

Løbet havde en god start hvor det privatejede team Rafanelli, meget overraskende havde placeret sig på pole. Men det varede ikke længe, så fik man mekaniske problemer, og måtte slække tempoet. Derefter skiftede føringen mellem BMW, Audi og Panoz bilerne. Panoz bilen med Jan Magnussen overtog føringen i forbindelse med en gul fase, hvor de fleste valgte at gå i pit. Ved deres første pitstop overtog Jan Magnussen bilen, og kørte med konstant hurtigere tider end sin medkører. Og endda på slidte dæk da man ikke skiftede dæk ved pitstoppet. Undervejs måtte man endda kæmpe med bilen, da servostyringen smuttede kort inde i løbet. På løbets sidste omgang, hvor BMW'en med J.J.Lehto og Jörg Müller førte, skete der ting og sager. Audi'en som indtil da lå på andenpladsen, punkterede på det ene baghjul og humpede ind på en tredje plads. Panoz'en med Johnny O'Connell og Kiroki Katoh udgik på sidste omgang med mekaniske problemer. Dermed kunne David Brabham og Jan Magnussen køre i mål på en anden plads. Lidt af en foræring, men det tæller også.

De bedste placerede fra lørdagens løb på Silverstone:
Plac.KørereRacerKlasseOmg.
1Lehto
Müller
BMW V12 LMRP98
2Brabham
Magnussen
Panoz LMP-1 Roadster SP98
3McNish
Capello
Audi R8P98
PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk