Søndagens morgentest gik faktisk rigtigt godt og Thomas sluttede på en 10. plads. Ved starten på løbet gik det faktisk også rigtigt godt.Thomas kørte flot op gennem feltet og fik indhentet 7 placeringer. Dette var også det eneste positive i denne weekend, som sluttede med at Thomas måtte udgå pga. bilens trækaksel gik i stykker. "Jeg kunne mærke, at der var noget galt, så jeg kørte straks ind til siden" fortalte en meget skuffet Thomas Serwin.
Selvfølgelig var Thomas skuffet over at måtte udgå, men det var bestemt ikke pga. han kan lide banen! "Den bane burde forbydes" halvgriner Thomas "hvis man kører bag en vogn må man bare køre efter ham, kører han forkert gør man det også selv, man kan slet ikke se foran den forankørende bil!"
Trods weekendens problemer har Thomas kun ros til teamets medarbejdere. "Deres arbejde har været imponerende, og jeg ser virkelig frem til det næste løb" fortalte Thomas, der virkelig havde haft medlidenhed med disse medarbejdere, som bare havde knoklet for at få bilerne til at holde.
Der var alt for mange dumme problemer i denne weekend, men Thomas ved godt, at det eneste man kan er at se fremad. Thomas har i hvert fald ikke tænkt sig at huske denne weekend hvor han og teamet havde en rigtig sort weekend forfulgt af uheld.
Udover at Wilson har været test-kører hos Williams, så har han også i de sidste tre år kørt i den internationale F3000 serie. Hans karriere startede, som så mange andre racerkørere, i go-kart. Han har sidenhen vundet det brasilianske F3 mesterskab samt det Syd Amerikanske F3 mesterskab i 1995, inden han tog springet til Europa, og F3000.
"Jeg glæder mig utrolig meget til at skulle køre for Sigma i CART," udtaler Wilson. "Netop denne serie mener jeg er den mest jævnbyrdige indenfor motorsporten. Der er en god atmosfære, og masser af dygtige og talentfulde kørere."
Teamet, der har hovedkvarter tæt på Chicago Motor Speedway, ejes af Tom Wieringa, der bl.a. også har en finger med i KOOL Green's Toyota Atlantic team.
Dermed er det første team altså klar til næste års sæson, men Silly Season kører jo hele året, så inden længe vil rygter om de øvrige teams helt sikkert begynde at svirre.
Det er næsten 1 år siden, at Andretti stod øverst på sejrspodiet. Dengang vandt han løbet på oval-banen i Madison efter en lige så intens dyst med Helio Castro-Neves.
Når ret skal være ret, så var det dog rent faktisk Juan Pablo Montoya, der så afgjort fortjente at vinde det japanske løb. Han lå i spidsen i størstedelen af løbet, men problemer med Turbo boosteren gjorde, at han måtte i pit sent i løbet. Han endte med at slutte som nr. 7, men endnu engang kan man roligt sige, at han blev snydt for et top-resultat.
Hans team-kammerat, Jimmy Vasser, slap heller ikke fra det japanske løb med et tilfredsstillende resultat. Han udgik på omgang nr. 74, og dermed sluttede hans fornemme række af resultater i denne sæson.
2. pladsen til Franchitti var en kærkommen opmuntring til skotten efter en miserabel start på en sæson, som alle havde forventet skulle blive hans.
Roberto Moreno beviste endnu engang, at han så absolut har fortjent hans sæde hos Patrick Racing (selvom det jo rent faktisk, i hvert fald set med danske øjne, var Jan Magnussens). Han ligger nu på en delt 2. plads i kampen om mesterskabet med 42 point - samme pointscore som Vasser.
De tre forreste i Japan
Foto: Allsport
Endnu engang overraskede brasilienske Cristiano da Matta alt og alle med en flot 4. plads. Det er 2. løb i træk, at han slutter i Top-5.
Den sidste i Top-5 blev svenske Kenny Brack, hvilket så absolut var en gevaldig opmuntring efter den lidt skuffende 10. plads i Rio. Havde han ikke stallet motoren ved det sidste pit-stop i dette løb, så kunne han have sikret sig sejren.
De øvrige i Top-10 blev: Paul Tracy, Montoya, Max Papis, Gil de Ferran og de sidste to års vinder af løbet, Adrian Fernandez.
Det næste løb i CART serien er Bosch Spark Plug Grand Prix på oval-banen i Nazareth. Dette løb skulle have være kørt i begyndelsen af april måned, men p.g.a. af et gevaldigt snevejr, så blev det flyttet, og skal i stedet køres lørdag d. 27/5 - hvis vejret da ellers tillader det.
Løbet havde en god start hvor det privatejede team Rafanelli, meget overraskende havde placeret sig på pole. Men det varede ikke længe, så fik man mekaniske problemer, og måtte slække tempoet. Derefter skiftede føringen mellem BMW, Audi og Panoz bilerne. Panoz bilen med Jan Magnussen overtog føringen i forbindelse med en gul fase, hvor de fleste valgte at gå i pit. Ved deres første pitstop overtog Jan Magnussen bilen, og kørte med konstant hurtigere tider end sin medkører. Og endda på slidte dæk da man ikke skiftede dæk ved pitstoppet. Undervejs måtte man endda kæmpe med bilen, da servostyringen smuttede kort inde i løbet. På løbets sidste omgang, hvor BMW'en med J.J.Lehto og Jörg Müller førte, skete der ting og sager. Audi'en som indtil da lå på andenpladsen, punkterede på det ene baghjul og humpede ind på en tredje plads. Panoz'en med Johnny O'Connell og Kiroki Katoh udgik på sidste omgang med mekaniske problemer. Dermed kunne David Brabham og Jan Magnussen køre i mål på en anden plads. Lidt af en foræring, men det tæller også.
De bedste placerede fra lørdagens løb på Silverstone:
![]() | ||||
Plac. | Kørere | Racer | Klasse | Omg. |
![]() | ||||
1 | Lehto Müller | BMW V12 LMR | P | 98 |
![]() | ||||
2 | Brabham Magnussen | Panoz LMP-1 Roadster S | P | 98 |
![]() | ||||
3 | McNish Capello | Audi R8 | P | 98 |
![]() ![]()
|