Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.5.2010
 Monacos GP - Lørdagen i ord og billeder
 Monacos GP - 3. fri træning
 
14.5.2010
 KERS så godt som tilbage igen
 HRT udvikler egen bil til sæsonen 2011
 

Hop til top15.5.2010

Monacos GP - Lørdagen i ord og billeder

Lørdagens Formel 1 kørsel fra fyrstedømmet Monte Carlo, bød på masser af aktion. Er man i Monaco når der køres Formel 1, må man forvente at se lidt af hvert. Her er da også masser af både i millionklassen, rige mennesker og masser af glamour. Gaderne i Monaco er trods de mange tusinde tilskuere, fuldkommen rene, her finder man ikke så meget som en fnuldermand på vejen.

Træningen har været uden problemer. Her vil Motorsporten.dk's skribent i Monaco lige tilføje en vigtig detalje; Det kan godt være Karoun Chandhook er feltets langsommmeste kører, men han er den hurtigste til at komme ud af sin Formel 1 bil, og direkte på potten!
Chandhook formåede at løbe pitlanen frem og tilbage flere gange, da tissetrangen ved dagens Formel 1 træning blev for stor.


Renault var hurtigst lørdag i træningen
(Foto: Motorsporten.dk)

En anden kører, der brugte lidt for meget tid ude af bilen under træningen, var Ferrari's Fernando Alonso. Alonso lavede en pinlig fejl, og hvilke konsekvenser kan det ikke have for ham resten af sæsonen?
Alonso's fejl var bestemt ikke popuær hernede i Monaco.


Felipe Massa styrede uden om de værste problemer
(Foto: Motorsporten.dk)

Dagens sidste baneaktivitet lød på GP2 løbet. Er der nogen som er i tvivl, vil jeg gerne understrege en ting; Hold et skarpt øje med Jules Bianchi. Franskmanden var klart den bedste kører ved GP2 løbet i dag, og holder han de meget lovende takter, er der ingen grund til at han ikke skulle lande i Formel 1.

Imorgen gælder så Formel 1 løbet. Vejret er her i Monaco/Nice området en del overskyet, så de lokale tør ikke love tørvejr, hvilket klassisk løb vi kan ende med at have, skulle regndråberne falde i morgen.

JC  


Hop til top
Monacos GP - 3. fri træning

Lidt overraskende var det Robert Kubica i Renault der var hurtigst i den 3. fri træning da Formel 1 feltet kørte deres sidste træning inden kvalifikationen senere i eftermiddag. Robert Kubica blev efterfulgt af Felipe Massa i Ferrari og Mark Webber i Red Bull.

Udover at Robert Kubica lidt overraskende var den hurtigste kører i den 3. fri træning forud for kvalifikationen, så gav et uheld også overarbejde til Ferrari mekanikerne. Fernando Alonso kørte galt på sin syvende omgang, hvor han i Massenet kørte ind i den utilgivende barriere. Der venter nu Ferrari mekanikerne et stort arbejde med at få bilen klar til kvalifikationen kl. 14,00, og spørgsmålet er om de kan nå det.

Derudover stoppede Timo Glock i sin Virgin racer også på banen. Det var dog ikke så alvorligt som Fernando Alonsos deciderede uheld. Timo Glock nåede ikke at få sat en tid. Lidt overraskende er det måske at se Sauber bilerne så langt nede som tilfældet er. Mange havde håbet på en lidt bedre præstastion, men der er stadig en kvalifikation og selve løbet i Monacos snævre gader at gøre godt med.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 11 Robert Kubica Renault 1:14.806 26
2 7 Felipe Massa Ferrari 1:14.852 0.046 22
3 6 Mark Webber RBR-Renault 1:14.945 0.139 25
4 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.038 0.232 25
5 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:15.046 0.240 26
6 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:15.236 0.430 22
7 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:15.252 0.446 20
8 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:15.537 0.731 22
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:15.659 0.853 14
10 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.682 0.876 22
11 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:15.691 0.885 19
12 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:15.769 0.963 27
13 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.164 1.358 24
14 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:16.232 1.426 21
15 12 Vitaly Petrov Renault 1:16.240 1.434 27
16 8 Fernando Alonso Ferrari 1:16.266 1.460 6
17 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:16.644 1.838 26
18 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:16.696 1.890 23
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:17.782 2.976 18
20 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:17.865 3.059 26
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:18.063 3.257 25
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:19.720 4.914 25
23 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:19.781 4.975 21
24 24 Timo Glock Virgin-Cosworth No time 3

PDL  


 

Hop til top14.5.2010

KERS så godt som tilbage igen

KERS systemet som blev droppet efter 2009 sæsonen, fordi det blandt andet var for dyrt, er nu på vej tilbage igen. Alle teams har forhåndsgodkendt beslutningen om at genindføre systemet i 2011. Det sker samtidigt med at F-duct bliver forbudt.

KERS systemet er med en forhåndsgodkendelse af FOTA teamene på vej tilbage igen. Ved samme møde som FOTA medlemmerne afholdte i sidste uge, hvor man blev enige om at droppe F-duct, blev man samtidigt enige om at genindføre KERS systemet igen.

De store teams har i større eller mindre omfang arbejdet sig frem til en udgave der virkede inden det blev forbudt. Nu kan de tilsyneladende genoptage arbejdet med udviklingen.

Det bliver angiveligt sådan at man frit kan vælge hvilken udgave af systemet man vil anvende. Det betyder at de enkelte teams frit kan forsætte udviklingen af deres eget system, ligesom det også bliver muligt at købe systemet hos et andet team som for eksempel McLaren der vil havde den bedste udgave af systemet, eller købe fra en uafhængig leverandør som for eksempel Flybrid.

Flere teamchefer udtrykker tilfredshed med at det igen bliver tilladt at bruge KERS, men inden det sker, skal et præcist reglement for anvendelsen af KERS laves. Det arbejde er ved at være igangsat. Udviklingsarbejdet vil i høj grad gå i retning af den ydelse man bliver enige om for systemet, så om muligt lige så vigtigt - holdbarhed.

PDL  


Hop til top
HRT udvikler egen bil til sæsonen 2011

Efter en sløj start på dette års Formel 1 sæson, hvor den ene skuffelse er blevet afløst af den anden, har tidligere Hispania, nu HRT valgt at tage konsekvensen og bygge næste års racer selv. Meget så ellers positivt ud da tidligere ejer og medstifter Adrian Campos, valgte at hyre, det internationalt anerkendte italienske firma Dallara, til at bygge og udvikle dette års bil.

Økonomiske problemer, forsinkelser og en katastrofal start på sæsonen, har medført at HRT har valgt at opsige kontrakten med Dallara. Ifølge teamchef Colin Kolles, agter HRT at udvikle mest muligt på den nuværende racer, for så ellers at skifte fokus tidligt, til næste års bil. Det rygtes bl.a. at Colin Kolles er tæt på at underskrive kontrakt, med en vindtunnel udbyder. Og Kolles er en mand der ved hvad han taler om. Han var i tidernes morgen med til at udvikle Force india.


(Foto: Hispania F1 Media)

Beslutningen kommer i kølvandet på udtalelser fra den nyudnævnte tredje kører, Christian Klien, der offentligt meldte ud, at den Dallara producerede racer overhovedet ikke levede op til nuværende Formel 1 standard. Og med en fortid hos BMW, må det antages at han ved hvad han snakker om.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk