Træningen har været uden problemer. Her vil Motorsporten.dk's skribent i Monaco lige tilføje en vigtig detalje;
Det kan godt være Karoun Chandhook er feltets langsommmeste kører, men han er den hurtigste til at komme ud af sin Formel 1 bil, og direkte på potten!
Chandhook formåede at løbe pitlanen frem og tilbage flere gange, da tissetrangen ved dagens Formel 1 træning blev for stor.
Renault var hurtigst lørdag i træningen
(Foto: Motorsporten.dk)
En anden kører, der brugte lidt for meget tid ude af bilen under træningen, var Ferrari's Fernando Alonso. Alonso lavede en pinlig fejl, og hvilke konsekvenser kan det ikke have for ham resten af sæsonen?
Alonso's fejl var bestemt ikke popuær hernede i Monaco.
Felipe Massa styrede uden om de værste problemer
(Foto: Motorsporten.dk)
Dagens sidste baneaktivitet lød på GP2 løbet. Er der nogen som er i tvivl, vil jeg gerne understrege en ting; Hold et skarpt øje med Jules Bianchi. Franskmanden var klart den bedste kører ved GP2 løbet i dag, og holder han de meget lovende takter, er der ingen grund til at han ikke skulle lande i Formel 1.
Imorgen gælder så Formel 1 løbet. Vejret er her i Monaco/Nice området en del overskyet, så de lokale tør ikke love tørvejr, hvilket klassisk løb vi kan ende med at have, skulle regndråberne falde i morgen.
Udover at Robert Kubica lidt overraskende var den hurtigste kører i den 3. fri træning forud for kvalifikationen, så gav et uheld også overarbejde til Ferrari mekanikerne. Fernando Alonso kørte galt på sin syvende omgang, hvor han i Massenet kørte ind i den utilgivende barriere. Der venter nu Ferrari mekanikerne et stort arbejde med at få bilen klar til kvalifikationen kl. 14,00, og spørgsmålet er om de kan nå det.
Derudover stoppede Timo Glock i sin Virgin racer også på banen. Det var dog ikke så alvorligt som Fernando Alonsos deciderede uheld. Timo Glock nåede ikke at få sat en tid. Lidt overraskende er det måske at se Sauber bilerne så langt nede som tilfældet er. Mange havde håbet på en lidt bedre præstastion, men der er stadig en kvalifikation og selve løbet i Monacos snævre gader at gøre godt med.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:14.806 | 26 | |
2 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:14.852 | 0.046 | 22 |
3 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:14.945 | 0.139 | 25 |
4 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:15.038 | 0.232 | 25 |
5 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:15.046 | 0.240 | 26 |
6 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:15.236 | 0.430 | 22 |
7 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:15.252 | 0.446 | 20 |
8 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:15.537 | 0.731 | 22 |
9 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:15.659 | 0.853 | 14 |
10 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:15.682 | 0.876 | 22 |
11 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:15.691 | 0.885 | 19 |
12 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:15.769 | 0.963 | 27 |
13 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:16.164 | 1.358 | 24 |
14 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:16.232 | 1.426 | 21 |
15 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:16.240 | 1.434 | 27 |
16 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:16.266 | 1.460 | 6 |
17 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:16.644 | 1.838 | 26 |
18 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 1:16.696 | 1.890 | 23 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:17.782 | 2.976 | 18 |
20 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:17.865 | 3.059 | 26 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:18.063 | 3.257 | 25 |
22 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:19.720 | 4.914 | 25 |
23 | 20 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:19.781 | 4.975 | 21 |
24 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | No time | 3 | |
KERS systemet er med en forhåndsgodkendelse af FOTA teamene på vej tilbage igen. Ved samme møde som FOTA medlemmerne afholdte i sidste uge, hvor man blev enige om at droppe F-duct, blev man samtidigt enige om at genindføre KERS systemet igen.
De store teams har i større eller mindre omfang arbejdet sig frem til en udgave der virkede inden det blev forbudt. Nu kan de tilsyneladende genoptage arbejdet med udviklingen.
Det bliver angiveligt sådan at man frit kan vælge hvilken udgave af systemet man vil anvende. Det betyder at de enkelte teams frit kan forsætte udviklingen af deres eget system, ligesom det også bliver muligt at købe systemet hos et andet team som for eksempel McLaren der vil havde den bedste udgave af systemet, eller købe fra en uafhængig leverandør som for eksempel Flybrid.
Flere teamchefer udtrykker tilfredshed med at det igen bliver tilladt at bruge KERS, men inden det sker, skal et præcist reglement for anvendelsen af KERS laves. Det arbejde er ved at være igangsat. Udviklingsarbejdet vil i høj grad gå i retning af den ydelse man bliver enige om for systemet, så om muligt lige så vigtigt - holdbarhed.
Økonomiske problemer, forsinkelser og en katastrofal start på sæsonen, har medført at HRT har valgt at opsige kontrakten med Dallara. Ifølge teamchef Colin Kolles, agter HRT at udvikle mest muligt på den nuværende racer, for så ellers at skifte fokus tidligt, til næste års bil. Det rygtes bl.a. at Colin Kolles er tæt på at underskrive kontrakt, med en vindtunnel udbyder. Og Kolles er en mand der ved hvad han taler om. Han var i tidernes morgen med til at udvikle Force india.
(Foto: Hispania F1 Media)
Beslutningen kommer i kølvandet på udtalelser fra den nyudnævnte tredje kører, Christian Klien, der offentligt meldte ud, at den Dallara producerede racer overhovedet ikke levede op til nuværende Formel 1 standard. Og med en fortid hos BMW, må det antages at han ved hvad han snakker om.