Eddie Irvine siger om bruddet med Anouk Voorveld "Der var ingen speciel grund til bruddet, det ebbede bare ud. Men det var ret mærkeligt at se hende forlade mig med alle sine kufferter."
"Efter at havde testet 3 dage på Jerez, så forlod jeg banen med testens bedste tid. Vi fandt et rigtigt godt set-up, og med det satte jeg dagens bedste tid. Jeg kørte ialt 58 omgange på tredje dagen, og jeg følte at jeg kunne presse raceren til sit yderste med dette set-up." siger Alexander Wurz.
I følge Alexander Wurz har man lavet nogle forbedringer på raceren, men føler ikke at man er nået så lang med udviklingen som man gerne ville havet været, og forsætter "Vi har stadigvæk ikke fået testet alle de nye dele som der er blevet udviklet, men vi fik testet nogle dele som virkede bedre end forventet, og dem vil vi selvfølgelig bruge på Nurburgring. Jeg håber at dette er en skridt i den rigtige retning, og at de andre dele som ikke er blevet testet er lige så gode som dem vi lige har testet."
Benetton Playlife er allerede taget afsted til Nurburgring for at være 100% klar til fredagens første frie træning.
"Der har overhovedet ikke været noget problem for Williams. Firewall programmet, som beskytter vores system, holdt alle virus inficerede e-mails som kunne have skadet os ude," siger en talsmand for teamet.
Som erstatning for Nigel Stepney, har man taget Pietro Timpini der erstattede Nigel Stepney ved det Spanske Grand Prix. For at Pietro Timpini skal få noget erfaring med påfyldning af raceren, så har man øvet 30 pit-stop med Luca Badoer, og Pietro Timpini har lavet 120 øvelser hvor han skulle sætte studsen i tankdækslet . Alt dette arbejde er for at få arbejdet de nye arbejdsrutiner ind mellem Pietro Timpini og de mere erfarne pit folk.
McLaren ser mere og mere selvsikkere ud, og de er overbevist om at efter weekendens løb på Nurburgring, så vil de fører konstruktørens mesterskab. McLaren vil prøve at se om de kan udnytte Ferrari's svage punkt med pit-stop. Men de ved godt at det bliver meget svært.
Som en naturlig konsekvens af begivenhederne i Spaniens GP diskuterer man nu indenfor sporten, om Schumachers uheld med sin chefmekaniker Nigel Stepney burde have haft konsekvenser for holdets videre indsats og pointhøst.
På verdensplan har motorsporten i bred forstand været vidne til flere ulykker på det seneste. For eksempler i CART hvor Michael Andretti for to uger siden var skyld i, at en mekaniker brækkede højre ben. I den serie forskriver reglerne, at en kører, der er indblandet i et uheld med alvorlig personskade i Pit Lane, skal trækkes ud af løbet.
Selvom det ikke under løbet var åbenbart, hvor alvorlige kvæstelserne var, har officials ved et møde fornylig besluttet at fratage Andretti såvel points som pengepræmien, for at understrege alvoren i denne bestemmelse. Dermed er Andretti ikke blevet stillet bedre, end hvis man havde haft fuldt overblik over situationen lige efter uheldet, og man har fået sat en stopper for eventuel spekulation i at bagatellisere skaders omfang.
Godt nok er de to serier ret forskellige, men skulle der være nogen grund til at regler om sikkerhed er vidt forskellige ?
Dog skulle man nok i bedømmelse af eventuelle sanktioner, medtage de forhold hvorunder uheldet er sket. Undertegnede er godt nok ikke glødende ‘Shumi-fan’, men mener dog at han stort set ikke har ansvaret for Nigel Stepneys kvæstelser. På den anden side må MS jo trods alt siges at have haft en mindre tidsmæssig gevinst, ved at køre før benzinpåfyldningen var helt afsluttet.
Der er nok dømt yderligere debat om emnet, f.eks. under pitsnak her på siden. Deltag i debatten - tryk her
Lauda ved hvad han taler om, da hans selv har været indblandet i et flystyrt. "Efter den slags ulykke eller crash som David Coulthard har været udsat for, får man kun et problem hvis man mister ens tiltro," siger østrigeren. "Det sker kun hvis du er den eneste der begik fejlen," forklarer han om psykologien ved uheldet.
Lauda tror på en stærkere og mere komplet Coulthard
Foto: Allsport
Uheldet vil imidlertid præge skotten resten af livet. "Mens kørslen ikke ændre sig, vil resten af ens liv være anderledes. Efter det giver man mere opmærksomheden til de ting der sker i ens liv," forklarer Lauda der forklarer at man efter en sådan oplevelse værdsætter livet langt mere.
Østrigeren var i 1976 indblandet i sit værste uheld hvor han var ved at brænde ihjel på Nürburgring - et uheld som han overlevede og senere kørte han igen Formel 1, med stor succes. "Når jeg havde problemer på banen, kunne jeg altid sige at det var min fejl. Jeg var ansvarlig overfor mig selv ved at jeg brændte halvt ihjel på Nürburgring, fordi jeg var den der besluttede at sætte mig i raceren," forklarer han.
Optakten for Jaguar teamet har været alt andet end lovende indtil nu. Det har været meget problemfyldt, måske kan ændringerne i teamet være med til at forbedre resultaterne for teamet. Efter testen på Jerez, var de fleste i teamet over bevidst om, at mange af deres problemer var løst, men er de dermed konkurrencedygtige? Det er der ingen garanti for.
Men Johnny Herbert vil selvfølgelig gerne gentage sejren fra sidste år. Der skal være en del betingelser i orden for at hans ønske kan gå i opfyldelse.
"Det vil være herligt at komme tilbage, speciel hvis vi kan få et lignende resultat, men lad os nu se. Sidste år regnede det, og jeg håber på det samme i år."
Herbert drømmer om en gentagelse af sejren - nu blot for Jaguar
Foto: Allsport
En anden der drømmer om et godt resultat på Nürburgring, er holdkammeraten Eddie Irvine. Banen har aldrig været helt god ved ham. I 1996 en sjette plads og i 1998 en fjerde plads som de bedste resultater der. Sidste år var lidt af en katastrofe for ham. Et dårligt pitstop kostede ham nogle vigtige point, han sluttede på en syvende plads. Mange mener, at det var det løb der kostede ham verdensmesterskabet.
Men måske åbner Jacques op for det der har været hans store tabu-emne. Australske medier har indikeret at sønnen Jacques er klar til at stå bag en miniserie der skal beskrive Gilles Villeneuves liv i Formel 1 og uden for sporten. Gilles Villeneuve var en af de store kørere der aldrig blev belønnet med en VM-titel - hans spektakulære kørsel var noget der gav mange fans!
Står sønnes Jacques bag en TV-serie om faderen Gilles Villeneuve?
Foto: Allsport
Men australske medier har tidligere været lidt hurtige ude omkring Villeneuves bryllup med Dannii Minogue, og rygterne vil vide at Villeneuve i givet fald selv vil køre nogle af scenerne… Det er han måske også den rette til - Jacques har trods alt arvet lidt af Gilles vildskab…
Så efter at Ralf har været mopset på Michael, retter han nu kritikken mod Barrichello - ikke så meget for hans rolle i Spanien, da han var totalt uforskyldt i de to brødres interne duel. "Barrichello skulle stoppe med at sætte sig selv under pres i et forsøg på at slå Michael," har Ralf udtalt til tysk presse. Det er selvfølgelig gode og populære udtalelser til tysk presse, men han begrunder sin kritik. "Han har ingen chance for at være med i kampen om VM. I stedet burde han starte med arbejde for teamet, og forsøge at hjælpe Michael med at vinde mesterskabet," siger lillebroder Ralf.
Barrichello for en bredside af Ralf - men brasilianeren mener at tyskeren er lidt knotten
Foto: Allsport
Barrichello har dog taget til genmæle og mener at Ralf har et problem og mest af alt lader til at være en smule smågnaven. "Jeg ved ikke hvorfor Ralf har et problem med mig, da jeg helt sikkert ikke har et med ham," siger Barrichello. "Jeg tror at han er lidt oprevet over at have mistet 3. pladsen i Barcelona," siger han - og ser i øvrigt frem til et godt løb på Nürburgring, "hvor det er nemmere at overhale langsommere racere," kommer det besk retur til Ralf Schumacher.
Nu er han på forsiden af F1 Racing - og der giver han sine betragtninger om at være Jenson Button. Der har været meget hysteri - men det skal vist også siges at Button selv og hans management har reddet med på bølgen, i et omfang så det er til at brække sig over. Han vurderer selv at det skyldes at England ikke har haft en ny Formel 1-kører i længere tid. "Det er underligt at være mig - virkelig underligt," lægger han ud med at sige. "Men England har ikke haft en ny Formel 1-kører i meget lang tid, og det at være den yngste Formel 1-kører i øjeblikket - og den yngste i England nogensinde - kommer man i pressen," siger den blot 20-årige Formel 1-kører.
Han forventer i øvrigt at han kan bevare et godt forhold til pressen, da han forsøger at behandle dem godt. Så skriver de nok ikke noget dårligt. Det vil nok være en større sensation end Jenson Buttons egen debutsæson, hvis det kan lade sig gøre.
"Jeg bør forbedre min kvalifikation og så skulle jeg være på samme niveau som ham," siger han - men det lyder nemmere sagt end gjort. Så må der satses mere - men det har vist sig at være en svær balancegang i Formel 1…
Australieren, der allerede er testkører for Arrows spiller højt spil. "Det ville helt sikkert være rart at teste med Benetton og vise at jeg kan udføre et kompetent arbejde, men også mere end det: jeg vil gerne kunne køre direkte mod de andre kørere som de åbenbart taler med," siger Mark Webber der vandt Formel 3000-løbet på Silverstone.
De to andre emner er Giorgio Pantano og Antonio Pizzonia. Han mener at han vil være bedre end de to emner på grund af sin erfaring. "Jeg er sikker på at den erfaring jeg har fået i de sidste par år vil sætte mig i en meget bedre position," vurderer han. Webber har tidligere været under Mercedes vinger, men nu er det Arrows der forsøger at få ham i Formel 1 - det er Arrows mål at få Webber ind i teamet i 2001.
Han sagde dog ved underskrivelsen af kontrakten tidligere på året, at han opfylder sin kontrakt hos Jordan. Eddie Jordan har igen på det seneste bekræftet, at Mike Gascoyne bliver hos Jordan, indtil hans kontrakt udløber. Eddie Jordan siger også, at den bil man har på tegnebrættet til næste sæson, bliver Mike Gascoynes, og at han er overbevist om, at han vil arbejde på udviklingen af den, indtil han forlader teamet.
Det lyder betryggende, men i F1 verdenen kan tingene hurtigt ændre sig, på trods af hvad der ellers bliver sagt.
Med Renault i ryggen, må Benettons ambitionsniveau absolut have ændret sig i opadgående retning. Det kan ligge til grund for, at diverse formodninger om at Mike Gascoyne måske forlader Jordan tidligere end man har aftalt.
JV har på et tidspunkt udtalt, at han ikke kører for BAR for at ligge og rode bag i feltet. Det ser da også ud til at teamet er på vej fremad. Hidtil har man trods alt kørt en fjerde og femte plads hjem, og kunne have måske have fået point i Spanien også, hvis ikke der var gået ild i bilen.
JV har været sat i forbindelse med flere teams. Den der nok har været nævnt mest, er McLaren. Men Ron Dennis siger at det er endnu er for tidligt at afgøre den slags. "Vi kikker først på mulige køreremner efter 8 - 10 løb. Jeg har sagt til Villeneuve, at vi kan diskuterer sagen til den tid. Flavio Briatore har også været efter JV. Men spørgsmålet er, om JV er interesseret i at skulle igennem endnu en runde udviklingsarbejde. Derudover har JV været sat i forbindelse med Jaguar.
Men hvad vil der ske? JV har selv udtalt, at han er åben for flere muligheder: "Efter al det hårde arbejde, vil jeg gerne vinde løb for BAR, men kan det ikke lade sig gøre, vil jeg kikke på mine muligheder."
Så nu er der plads til flere gætterier. Vil JV vente til McLaren finder ud af hvad de vil? Kan han overtales af en stor pose penge af Benetton/Renault? Vil Jaguar tilbyde ham plads ved siden af Eddie Irvine? Det er åbent, men han har selv givet udtryk for at vil vinde løb igen. Vil det være muligt hos Benetton/Renault og Jaguar? Det kan være at bookmakerne har nogle gode odds på et væddemål på JV.