Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.5.2001
 Sauber fortsætter ikke med Ferrari
 Montoya lader sig ikke skræmme
 Lotterer ny Jaguar-testkører?
 Mosley imod team-ordrer
 Bøder til Panis
 
15.5.2001
 Hakkinen slår rekord i Valencia
 Barrichello utilfreds - men vil videre
 

Hop til top16.5.2001

Sauber fortsætter ikke med Ferrari

Sauber-teamchefen Peter Sauber har afsløret at han ikke vil forlænge aftalen med Ferrari om levering af motorer, når kontrakten udløber i 2002.

Han vil i stedet satse på at finde en motorpartner - som de jo faktisk tidligere har haft, blandt andet i Mercedes og Ford, der så siden skifte team. "Så længe vi har Ferraris V10-motor får vi ikke succes på det højeste niveau, fordi vi aldrig får en topmotor," siger Peter Sauber der har købt sig til sidste års Ferrari-motorer, som de blandt andet deler med Prost-teamet.

"Nu kører vi med 049-motoren, som er den motor som Ferrari brugte sidste år. Hvis vi skal have en virkelig konkurrencedygtig motor skal vi finde vores egen konstruktør," siger han videre og lufter dermed at han er 'til salg'. Teamet har efterhånden fået en god sponsorportefølje og har i deres to kørere nogle meget store aktiver.

Sauber debuterede i Formel 1 i 1993 hvor de med finnen JJ Lehto og østrigeren Karl Wendlinger viste rigtig god form i debutåret. Teamet debuterede sammen med Mercedes, som de havde samarbejdet med i blandt andet sportsvognsrace, hvor Sauber og Mercedes var mest kendt for deres gruppe C-racere der sejrede på Le Mans i 1989. Sauber indledte samarbejdet i 1993 med Mercedes og det fortsatte i 1994, hvorefter Mercedes fandt sammen med McLaren. Ford var på det tidspunkt blevet vraget af Benetton der fandt sammen med Renault da Flavio Briatore købte Ligier for at få fat i aftalen med Renault. Ford, der ville satse på at bygge en V10-motor, da det var blevet trendy i Formel 1, fandt sammen med Sauber.

Det så ud til at være en ganske fornuftig aftale - Sauber kom dog kun til at udvikle motorer til det kommende Stewart team (om end de ikke fik så meget ud af det) og siden hen er det jo blevet til Jaguar. Derefter skiftede de til Ferraris aflagte motor, som er det koncept de kører med for femte år i træk. Teamet sikrede sig 18 point i 1995, hvilket er det fleste antal point de nogensinde har sikret i én sæson. De kan dog være på vej mod deres bedste sæson, da de allerede efter seks løb har sikret sig 12 point! Men den første sejr har teamet stadig ikke sikret sig!

BB  


Hop til top
Montoya lader sig ikke skræmme

Hvem der havde skylden for Michael Schumacher og Juan Pablo Montoyas afkørsel i det østrigske GP vil nok blive diskuteret en god tid endnu. Schumacher havde længe forsøgt at komme forbi Montoya, der kørte så langsomt at flere kørere samlede sig bag de to førende, men colombianeren nægtede at give sig, og de to rivaler endte begge i gruset, før de kunne komme tilbage på banen som nr. 6 og 7.

Efter sammenstødet udtrykte Schumacher endnu engang sin utilfredshed med Montoyas kørsel, men Montoya nægte at vige ved synet af en Ferrari i spejlene: "Hvis Schumacher tror, at han fået bevilget en eller anden gudsbenådet ret til overtage hvor som felst, det passer ham, så har jeg en nyhed til ham, for det kan han godt glemme alt om!" lover Montoya. "Han kan ikke skræme mig, for jeg er ikke så psykisk svag som andre kørere."
CBA  


Hop til top
Lotterer ny Jaguar-testkører?

Efter Pedro de la Rosa blev forfremmet til løbskører, og Tomas Scheckter blev fyret efter mødet med en prostitueret, står Jaguar-teamet tilbage uden nogen testkører. Niki Lauda har afvist at man ville finde en afløser til posten, men det kan alligevel ikke stoppe spekulationerne.

Jaguars F3-kører Andre Lotterer er favorit til pladsen og ifølge de seneste forlydende skal Lotterer teste på Valencia-banen i Spanien. Niki Lauda blev bedt om at kommentere rygterne ved Østrigs GP i weekenden, men her afviste han atter at man ville ansætte nogen til at aflaste Eddie Irvine og Pedro de la Rosa. "Vi har brug for erfaring, og Eddie og Pedro bliver betalt godt nok til at kunne tage sig af test-arbejdet," afviste Lauda.
CBA  


Hop til top
Mosley imod team-ordrer

Situationen, hvor Rubens Barrichello noget modvilligt overlod sin 2.-plads i det østrigske GP til Michael Schumacher, har atter fået diskussionen om team-ordrer til at blusse op igen. Bør kørerne prioritere teamet eller deres egen succes højest?

Max Mosley giver sit besyv med, og han er ikke overraskende af den sidstnævnte holdning. Han truer med straffe, hvis situationen gentager sig. Spørgsmålet er så hvordan han og FIA vil definere ulovlig team-indblanding. "Enhver handling, der er skadelig for konkurrencens interesser, vil blive straffet efter Det Internationale Sportskodeks. Det her er konkurrence for kørerne, ikke bare en team-mesterskab," lover Mosley.

CBA  


Hop til top
Bøder til Panis

Formel 1 er en dyr sport - også for kørerne. Olivier Panis stod med en regning på $3,000, da weekenden var ovre, for ganske vist har BAR hyret ham til at køre stærkt, bare ikke i pit-lane.

Franskmanden lagde ud allerede i fredagens første frie træning med en bøde på $500. I opvarmningen søndag morgen før løbet gentog han sin forbrydelse, hvor han nåede op på 82,7 km/t på vej ud på banen. Da de nu var anden gang, blev prisen sat op til $2,500. "Denne straf blev idømt eftersom denne særlige overtrædelse er blevet begået gentagende gange af denne kører," forklarede FIA. Panis må hellere holde lav profil i de næste par løb.
CBA  


 

Hop til top15.5.2001

Hakkinen slår rekord i Valencia

Mika Hakkinen var flyvende i dagens test på den spanske Valencia-bane, som er et stort hit for teamsene, da den har flere snørklede og snævre passager, hvorfor den passer godt som forberedelse til det kommende grand prix i Monaco.

Selvom Mika Hakkinen ikke kan siges at være forfulgt af held i denne sæson, så har han da stadig farten i sig. Helt uden problemer blev det dog ikke til for finnen, der tog sig et par snurreture, inden han til sidst kørte ud med friske dæk og satte hurtige tid - 1:13,211.

Sauber begyndte en fire dages test, og her kørte Nick Heidfeld sig til dagens næstbedste tid, der dog var over halvandet sekund fra Hakkinens bedste tid. Teamet havde ikke en helt problemfri dag. "Det er en meget vigtigt test for os her forud for Monaco," siger testingeniøreren Remi Decorzent. "Vores primære fokus var i dag at vælge dæk til det næste løb, som har det samme lave vejgreb som Valencia," siger han videre og forklarer at de derudover arbejdede med aerodynamiske løsninger der kan give mere downforce i Monaco hvor det er meget påkrævet!

Nick Heidfeld var meget opsat på at komme i gang med arbejdet igen efter et lidt trist løb i Østrig hvor han havde problemer med sit launch control. "Efter skuffelsen i starten i Østrig i sidste weekend, var jeg meget opsat på at få en positiv testdag. Jeg er meget tilfreds med min tid, som er den hurtigste overhovedet for Sauber," siger Heidfeld der kører videre i morgen inden Kimi Räikkönen overtager.

Marc Gene blev nummer 3 i sin Williams-BMW. Spanieren fortsatte med at teste traction control for teamet, som teamet stadig ikke har kørende optimalt. Frentzen og Zonta testede for Jordan - hvor de begge fik kørt mange kilometer. Dog fik Zonta problemer med gearkassen sidst på eftermiddagen. Johnny Herbert fortsatte testarbejdet for Arrows i sidste års racer, mens Bernoldi testede den 'rigtige' racer - Herbert dog hurtigere end Bernoldi. "Vi kom igennem vores program, som for det meste bestod i arbejde med aerodynamik og mekanisk set-up, og det var uden problemer. Vi er helt sikkert på vej i den rigtige retning," siger Johnny Herbert.

Testtider fra Valencia, tirsdag den 15. maj 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:13,21155
2.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:14,83937
3.Marc GeneBB  


Hop til top
Barrichello utilfreds - men vil videre

Balladen om Rubens Barrichellos overdragelse af andenpladsen til Michael Schumacher er blevet lukket. Han er stadig utilfreds med beslutningen og erkender at der ikke er noget at gøre så længe Michael Schumacher er i teamet.

Det var Ferrari der beordrede Barrichello til at give sig - det skete over flere omgange og for at tydeliggøre paradokset, trak Barrichello sig først på de sidste meter. Den brasilianske kører er langt fra tilfreds, men erkender at det ikke vil føre til noget fornuftigt at hænge sig i det. "Af at være professionel i Formel 1, har jeg lært fra starten af min karriere, at i går er fortid og man skal fortsætte med at se fremad. Selvfølgelig er jeg utilfreds med at de bad mig om at trække mig. Det eneste der gør mit liv hos Ferrari svært, har intet med teamets opbygning eller teamordre - blot det simple faktum at Michael er en god kører," siger han og bakker dermed op om Ferraris ubetingede førstekører.

Barrichello - der selv tror på sin egen chance - føler det også svært at komme ind i teamet og så få muligheden for at slå Schumacher, selvom tyskeren indrømmede at Barrichello havde overtaget på dagen, uagtet at der var andre forhold der gjorde at han måtte kæmpe sig tilbage efter slagsmålet med Montoya. "Han har været hos teamet i seks år og er sikkert en af de bedste kørere der nogensinde har været i Formel 1. Jeg klarer mig, men det er svært at slå en der har været i et team i meget lang tid," siger Barrichello der sidste år fik én sejr - til dels også fordi Schumacher allerede var ude af løbet på første omgang.

Derudover afviser han at episoden - som altså er helt glemt. - gør ham mindre motiveret. "Jeg er slet ikke demotiveret. Jeg er opsat på at gøre mit bedste i det næste løb, og jeg er faktisk mere motiveret til at klare mig endnu bedre," siger han og glæder sig over at være kommet tæt på Michael Schumachers tider.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk