Han vil i stedet satse på at finde en motorpartner - som de jo faktisk tidligere har haft, blandt andet i Mercedes og Ford, der så siden skifte team. "Så længe vi har Ferraris V10-motor får vi ikke succes på det højeste niveau, fordi vi aldrig får en topmotor," siger Peter Sauber der har købt sig til sidste års Ferrari-motorer, som de blandt andet deler med Prost-teamet.
"Nu kører vi med 049-motoren, som er den motor som Ferrari brugte sidste år. Hvis vi skal have en virkelig konkurrencedygtig motor skal vi finde vores egen konstruktør," siger han videre og lufter dermed at han er 'til salg'. Teamet har efterhånden fået en god sponsorportefølje og har i deres to kørere nogle meget store aktiver.
Sauber debuterede i Formel 1 i 1993 hvor de med finnen JJ Lehto og østrigeren Karl Wendlinger viste rigtig god form i debutåret. Teamet debuterede sammen med Mercedes, som de havde samarbejdet med i blandt andet sportsvognsrace, hvor Sauber og Mercedes var mest kendt for deres gruppe C-racere der sejrede på Le Mans i 1989. Sauber indledte samarbejdet i 1993 med Mercedes og det fortsatte i 1994, hvorefter Mercedes fandt sammen med McLaren. Ford var på det tidspunkt blevet vraget af Benetton der fandt sammen med Renault da Flavio Briatore købte Ligier for at få fat i aftalen med Renault. Ford, der ville satse på at bygge en V10-motor, da det var blevet trendy i Formel 1, fandt sammen med Sauber.
Det så ud til at være en ganske fornuftig aftale - Sauber kom dog kun til at udvikle motorer til det kommende Stewart team (om end de ikke fik så meget ud af det) og siden hen er det jo blevet til Jaguar. Derefter skiftede de til Ferraris aflagte motor, som er det koncept de kører med for femte år i træk. Teamet sikrede sig 18 point i 1995, hvilket er det fleste antal point de nogensinde har sikret i én sæson. De kan dog være på vej mod deres bedste sæson, da de allerede efter seks løb har sikret sig 12 point! Men den første sejr har teamet stadig ikke sikret sig!
Max Mosley giver sit besyv med, og han er ikke overraskende af den sidstnævnte holdning. Han truer med straffe, hvis situationen gentager sig. Spørgsmålet er så hvordan han og FIA vil definere ulovlig team-indblanding. "Enhver handling, der er skadelig for konkurrencens interesser, vil blive straffet efter Det Internationale Sportskodeks. Det her er konkurrence for kørerne, ikke bare en team-mesterskab," lover Mosley.
Selvom Mika Hakkinen ikke kan siges at være forfulgt af held i denne sæson, så har han da stadig farten i sig. Helt uden problemer blev det dog ikke til for finnen, der tog sig et par snurreture, inden han til sidst kørte ud med friske dæk og satte hurtige tid - 1:13,211.
Sauber begyndte en fire dages test, og her kørte Nick Heidfeld sig til dagens næstbedste tid, der dog var over halvandet sekund fra Hakkinens bedste tid. Teamet havde ikke en helt problemfri dag. "Det er en meget vigtigt test for os her forud for Monaco," siger testingeniøreren Remi Decorzent. "Vores primære fokus var i dag at vælge dæk til det næste løb, som har det samme lave vejgreb som Valencia," siger han videre og forklarer at de derudover arbejdede med aerodynamiske løsninger der kan give mere downforce i Monaco hvor det er meget påkrævet!
Nick Heidfeld var meget opsat på at komme i gang med arbejdet igen efter et lidt trist løb i Østrig hvor han havde problemer med sit launch control. "Efter skuffelsen i starten i Østrig i sidste weekend, var jeg meget opsat på at få en positiv testdag. Jeg er meget tilfreds med min tid, som er den hurtigste overhovedet for Sauber," siger Heidfeld der kører videre i morgen inden Kimi Räikkönen overtager.
Marc Gene blev nummer 3 i sin Williams-BMW. Spanieren fortsatte med at teste traction control for teamet, som teamet stadig ikke har kørende optimalt. Frentzen og Zonta testede for Jordan - hvor de begge fik kørt mange kilometer. Dog fik Zonta problemer med gearkassen sidst på eftermiddagen. Johnny Herbert fortsatte testarbejdet for Arrows i sidste års racer, mens Bernoldi testede den 'rigtige' racer - Herbert dog hurtigere end Bernoldi. "Vi kom igennem vores program, som for det meste bestod i arbejde med aerodynamik og mekanisk set-up, og det var uden problemer. Vi er helt sikkert på vej i den rigtige retning," siger Johnny Herbert.
Testtider fra Valencia, tirsdag den 15. maj 2001
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:13,211 | 55 |
2. | Nick Heidfeld | Sauber-Petronas | 1:14,839 | 37 |
3. | Marc Gene | BB Balladen om Rubens Barrichellos overdragelse af andenpladsen til Michael Schumacher er blevet lukket. Han er stadig utilfreds med beslutningen og erkender at der ikke er noget at gøre så længe Michael Schumacher er i teamet. Det var Ferrari der beordrede Barrichello til at give sig - det skete over flere omgange og for at tydeliggøre paradokset, trak Barrichello sig først på de sidste meter. Den brasilianske kører er langt fra tilfreds, men erkender at det ikke vil føre til noget fornuftigt at hænge sig i det. "Af at være professionel i Formel 1, har jeg lært fra starten af min karriere, at i går er fortid og man skal fortsætte med at se fremad. Selvfølgelig er jeg utilfreds med at de bad mig om at trække mig. Det eneste der gør mit liv hos Ferrari svært, har intet med teamets opbygning eller teamordre - blot det simple faktum at Michael er en god kører," siger han og bakker dermed op om Ferraris ubetingede førstekører. Barrichello - der selv tror på sin egen chance - føler det også svært at komme ind i teamet og så få muligheden for at slå Schumacher, selvom tyskeren indrømmede at Barrichello havde overtaget på dagen, uagtet at der var andre forhold der gjorde at han måtte kæmpe sig tilbage efter slagsmålet med Montoya. "Han har været hos teamet i seks år og er sikkert en af de bedste kørere der nogensinde har været i Formel 1. Jeg klarer mig, men det er svært at slå en der har været i et team i meget lang tid," siger Barrichello der sidste år fik én sejr - til dels også fordi Schumacher allerede var ude af løbet på første omgang. Derudover afviser han at episoden - som altså er helt glemt. - gør ham mindre motiveret. "Jeg er slet ikke demotiveret. Jeg er opsat på at gøre mit bedste i det næste løb, og jeg er faktisk mere motiveret til at klare mig endnu bedre," siger han og glæder sig over at være kommet tæt på Michael Schumachers tider. BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|