Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.5.2005
 Wurz uheld forstærker bekymring om sikkerheden
 
14.5.2005
 Har FIA et problem med sikkerheden?
 

Hop til top16.5.2005

Wurz uheld forstærker bekymring om sikkerheden

Da Alex Wurz fredag var udsat for et temmelig alvorligt uheld på Paul Ricard banen, fik David Coulthards kritik af sikkerheden ved tests, ny næring.

Fredag tordnede McLarens ene testkører, Alex Wurz, i dækmuren med godt 240 km/t. Heldigvis slap Alex Wurz fra ulykken uskadt, men sikkert med blå mærker. Men han var ikke den eneste. Også Toyotas testkører, Ricardo Zonta, havde en tilsvarende oplevelse. Michelin som var til stede på banen, foretog straks forskellige undersøgelser af banen og har sendt de skadede dæk til undersøgelse på fabrikken. Sagen er nemlig den at begge kørere oplevede problemer med dækkene lige inden ulykkerne.

Ved det spanske GP havde M. Schumacher også problemer med dækkene. Hans ene bagdæk punkterede af endnu uopklarede årsager, mens det ene fordæk sandsynligvis er punkteret pga. vragrester på banen.

Der er to ting i det her. Det ene er den manglende sikkerhed ved tests, som David Coulthard fornyeligt har rettet en stor opmærksomhed omkring. Det andet er dækkene. Tager vi de tre seneste punkteringer hvoraf de to har ført til alvorlige uheld, så har det vist sig, at der sker noget med dækkene. Både Circuit de Catalunya og Paul Ricard har nogle af de absolut længste langsider. Det var på Circuit de Catalunya at M. Schumacher oplevede sin punktering, mens det var på Paul Ricard at Wurz og Zonta havde deres ufrivillige udflugt. Det rejser det spørgsmål: Er dækkene udviklet forkert, så man i konstruktionsforløbet tager væsentligt mere højde for svingkørsel end ligeud kørsel? Et eller andet tyder på at dækkene ikke kan tåle høj hastighed/ max. hastighed over en længere periode. En periode der er meget lang på de to førnævnte baner.

David Coulthard har for så vidt ret i sin anklage af sikkerheden. Hvor mange flagposter og andre observatører er til stede på banen under tests? Og hvor mange redningsfolk er der på plads når der testes? Ligesom man kan spørge om hvor lang tid de er om at komme ud af starthullerne når der sker et uheld. Ved et GP er reaktionen meget hurtig da der er fuld bemanding på alle poster. Er det også det når der testes?

Som en lille sidebemærkning, så flyttede man fredagens test på Paul Ricard banen til en konfiguration, så man ikke kørte på den meget lange langside. I 1986 døde Elio de Angelis på netop denne bane under test. En ulykke der aldrig er blevet fuldt opklaret. Ferrari cheferne har langet ud efter deres dækleverandør, Bridgestone, for ikke at levere varen. Under dette henviser Ferrari også til sikkerheden omkring dækkene der nu skal holde en fuld løbsweekend. Er det i virkeligheden reglementet der indirekte er skyld i disse alvorlige uheld?

PDL  


 

Hop til top14.5.2005

Har FIA et problem med sikkerheden?

FIA kan måske have et problem med sikkerheden når det drejer sig om tests. FIA har tidligere meldt ud at de ikke i øjeblikket vil røre ved testregulativerne.

Ved det seneste møde i Grand Prix Drivers Association, kørernes sammenslutning, påpegede David Coulthard, at det er faktisk er for farligt at teste. Flere kørere skulle have sluttet op om David Coulthards kommentarer. David Coulthard skulle bl.a. have sagt flg.:

"Vi føler ikke at der skal være nogen forskel på at køre et Grand Prix eller om vi tester. Farten er den samme, banen er den samme, men sikkerhedsniveauet er ikke. Det er ikke acceptabelt. Vi kører flere omgange end nogensinde før og det er anstrengende og udmattende, både for kørere og i teamet. At teste, hvilket i sagens natur er logisk nok, er at afprøve nye uprøvede komponenter og dækudvikling og disse ting er naturligt nok udsat for en belastning der kan få dem til at bryde sammen."

En sådan kommentar kan betyde problemer for FIA som har ansvaret for sikkerheden. FIA har altid tidligere reageret når der har været bragt spørgsmål frem vedr. sikkerhed. Men måske mangler der lidt vilje fra FIAs side. FIA er blevet lidt tungere at danse med da man i de senere år faktisk mere har drejet hovedet i retning af publikums sikkerhed end kørernes, idet FIA antyder at kørerne kender den fulde risiko ved deres arbejde. Måske en revurdering hos FIA vil være på sin plads. Ingen ønsker vel i værste fald dødsfald, hvad enten der køres GP eller test.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk