Der har flere gange - især i år - været forlydender fremme om at man i Rom gerne vil have besøg af Formel 1 feltet. Der er dog et væsentligt problem med det. Italien har allerede et Formel 1 Grand Prix. Om FIA og FOM så vil tillade at man kalder et eventuelt ny Grand Prix i Italien noget andet, er endnu uvist.
I hvert fald er dog sikkert at man i Rom har planlagt en bybane, beliggende sydvest for den gamle bydel. Nærmere bestemt i det såkaldte EUR kvarter. Banen er planlagt til at være 4, 6 km lang og man forventer en gennemsnitshastighed på ca. 175 km/t. Det giver en omgangstid på ca. 1,35 min.
Fra Rom forlyder det at man endnu ikke har ansøgt om en formel godkendelse, men at den er på vej. Først vil man dog nedsætte en promoveringskomite, som i første omgang skal udarbejde diverse planer, og så derefter vil man formelt ansøge om en endelig godkendelse. Fra borgmesterkontoret forlyder det også at man ikke vil konkurrere med Monza banen. Og så er det at det bliver svært. En mulighed er at overtale Bernie Ecclestone til at kalde løbet for det europæiske Grand Prix, det er dog ikke sikkert at man er så begejstret for det i Valencia.
I Spanien er man angiveligt også interesseret i at deltage i Formel 1 trods global krise. En tidligere Formel 1 official er tilsyneladende mere end almindeligt interesseret i at komme til at deltage i Formel 1. Det drejer sig om Joan Villadelprat som mange sikkert vil huske har været ansat hos Minardi, Benetton, Ferrari, McLaren, Tyrrell, Benetton og Prost teamene.
Joan Villadelprat driver i dag Epsilon Euskadi teamet som deltager i Le Mans. Men han mener at han kan rejse de nødvendige € 40 millioner som FIA har indført som max. grænse for at få de nødvendige tekniske fordele. Som Joan Villadelprat udtrykker det, så har han faciliteterne, vindtunnel blandt andet, og pengene skulle gerne være til rådighed i en overskuelig fremtid.
En anden spanier som har udtrykt sin interesse er Alfonso de Orleans, som ejer Racing Engineering i GP2 serien, han har tidligere udtrykt sin interesse og er ifølge de seneste oplysninger i fuld gang med planerne om en deltagelse.