Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.5.2010
 Webber forrest i Red Bull 1-2 sejr
 
15.5.2010
 Monacos GP - Lørdagen i ord og billeder
 Monacos GP - 3. fri træning
 

Hop til top16.5.2010

Webber forrest i Red Bull 1-2 sejr

Fire gange var Safety Car'en på banen i Monacos Grand Prix - uden at det af den grund hverken ødelagde løbet, eller virkede til at have den store betydning. Mark Webber vandt sit andet løb i træk og kom dermed i front i VM kamp. En placering han dog må dele med Sebastian Vettel der blev nr. 2 i dagens løb. Button der første indtil i dag, måtte udgå tidligt, mens Alonso satsede og klarede sig ret godt, indtil sidste sving.

Kampen om førstepladsen i løbet blev afgjort allerede i første sving, da Webber modstår presset fra Vettel og Kubica. Vettel får dog klemt sig forbi Kubica - og den rækkefølge holder de så hele vejen hjem. Kubica er måske ikke den mest tilfredse, da han nok føler han kunne have klaret det bedre - og det kunne han sikkert også. Men stadig - hvis han og Renault teamet før sæsonen var blevet spurgt om to podieplaceringer i de første seks løb var ok, havde de helt sikkert sagt ja. Den første SC periode kom allerede efter første omgang, da Hülkenberg smadrede sin Williams racer i tunnellen. Den endte med at holde stille lige ved udkørslen, men det var ikke videre praktisk, så altså SC på banen mens kadaveret blevet fjernet.

Den eneste der reagerede på denne SC periode var Alonso, der efter sit uheld i træningen lørdag, skulle starte fra pitten. Efter første omgang var han alligevel stadig nummer sidst, så han drønede i pit, skiftede til de hårde dæk - og dermed var han færdig med pitarbejdet for denne søndag. De bagerste kom han forbi ved egen hjælp og da pitstoppene ellers begyndte at tikke ind, kom han endnu længere frem i feltet. Tilgengæld var der så tilgengæld ikke mere i dækkene, til at han kunne satste og køre efter yderligere placeringer.

Indtil sidste sving lå Alonso på en ganske fornem 6. plads, men så kiksede det for ham. Den fjerde og sidste SC periode faldt på de allersidste omgange, efter at Trullis Lotus havde forsøgt at bestige Chanhoks HRT racer. De to biler holdt i Rascasse, den ene ovenpå den anden - og de skulle fjernes. Det betød af Safety Car'en trillede ind i pit på allersidste omgang - i sidste sving. Og i de flestes hoveder betød det i virkeligheden bare paradekørsel de sidste 200 meter.

Men ikke for Michael Schumacher, for ham har en åbning altid været en åbning og Alonso åbnede sig og det blev udnyttet og tyskeren hentede en ekstra placering gennem det sidste sving.

Løbets anden SC periode kom efter at Rubens Barrichello med stor entusiasme kastede sin Williams ind i samtlige autoværn på vej op ad bakken mod casinopladsen - og endte med næsen i kørselsretningen.

Den tredie SC periode var lidt mere alternativ da den blev forårsaget af et løsliggende kloakdæksel. Vi så sidste år hvad der kunne ske hvis en fjeder rev sig løs og ramte ham bagved i hovedet. Tanken om flyvende dæksler er i den sammenhæng ret skræmmende.

I løbet endte Massa på en anonym 4. plads, mens Hamilton knaldede til sin racer hele tiden, uden at det dog gav noget som helst andet end den 5. plads han sådan set var på hele vejen igennem.

Schumacher hentede som sagt 6. pladsen i allersidste sving, og var derudover ret anonym, ligesom Rosberg i den anden Mercedes, der fik 8. pladsen. Kunne måske have drevet til mere hvis han var kommet hurtig nok rundt, mens Webber skiftede dæk. I stedet for at få en fri bane foran sig, fik han i stedet en Red Bull med relativt god tid.

De to Force India racere hentede de sidste to pointgivende placeringer og markerede sig igen som feltets 6. bedste team.

Jenson Button der førte VM inden løbet, nåede tre omgange inden hans motor gav op. Og dermed røg han tilbage til en 4. plads i VM - i det begge Red Bull kørere og Alonso kom forbi ham.

Overhalinger er der sjældent mange af i Moncao, men underholdningsværdien i årets løb var rimelig - og bilerne i virkeligheden ganske jævnbyrdige. Vi kan stadig se frem til resten af sæsonen og VM kampen med optimismen i behold.

MMT  


 

Hop til top15.5.2010

Monacos GP - Lørdagen i ord og billeder

Lørdagens Formel 1 kørsel fra fyrstedømmet Monte Carlo, bød på masser af aktion. Er man i Monaco når der køres Formel 1, må man forvente at se lidt af hvert. Her er da også masser af både i millionklassen, rige mennesker og masser af glamour. Gaderne i Monaco er trods de mange tusinde tilskuere, fuldkommen rene, her finder man ikke så meget som en fnuldermand på vejen.

Træningen har været uden problemer. Her vil Motorsporten.dk's skribent i Monaco lige tilføje en vigtig detalje; Det kan godt være Karoun Chandhook er feltets langsommmeste kører, men han er den hurtigste til at komme ud af sin Formel 1 bil, og direkte på potten!
Chandhook formåede at løbe pitlanen frem og tilbage flere gange, da tissetrangen ved dagens Formel 1 træning blev for stor.


Renault var hurtigst lørdag i træningen
(Foto: Motorsporten.dk)

En anden kører, der brugte lidt for meget tid ude af bilen under træningen, var Ferrari's Fernando Alonso. Alonso lavede en pinlig fejl, og hvilke konsekvenser kan det ikke have for ham resten af sæsonen?
Alonso's fejl var bestemt ikke popuær hernede i Monaco.


Felipe Massa styrede uden om de værste problemer
(Foto: Motorsporten.dk)

Dagens sidste baneaktivitet lød på GP2 løbet. Er der nogen som er i tvivl, vil jeg gerne understrege en ting; Hold et skarpt øje med Jules Bianchi. Franskmanden var klart den bedste kører ved GP2 løbet i dag, og holder han de meget lovende takter, er der ingen grund til at han ikke skulle lande i Formel 1.

Imorgen gælder så Formel 1 løbet. Vejret er her i Monaco/Nice området en del overskyet, så de lokale tør ikke love tørvejr, hvilket klassisk løb vi kan ende med at have, skulle regndråberne falde i morgen.

JC  


Hop til top
Monacos GP - 3. fri træning

Lidt overraskende var det Robert Kubica i Renault der var hurtigst i den 3. fri træning da Formel 1 feltet kørte deres sidste træning inden kvalifikationen senere i eftermiddag. Robert Kubica blev efterfulgt af Felipe Massa i Ferrari og Mark Webber i Red Bull.

Udover at Robert Kubica lidt overraskende var den hurtigste kører i den 3. fri træning forud for kvalifikationen, så gav et uheld også overarbejde til Ferrari mekanikerne. Fernando Alonso kørte galt på sin syvende omgang, hvor han i Massenet kørte ind i den utilgivende barriere. Der venter nu Ferrari mekanikerne et stort arbejde med at få bilen klar til kvalifikationen kl. 14,00, og spørgsmålet er om de kan nå det.

Derudover stoppede Timo Glock i sin Virgin racer også på banen. Det var dog ikke så alvorligt som Fernando Alonsos deciderede uheld. Timo Glock nåede ikke at få sat en tid. Lidt overraskende er det måske at se Sauber bilerne så langt nede som tilfældet er. Mange havde håbet på en lidt bedre præstastion, men der er stadig en kvalifikation og selve løbet i Monacos snævre gader at gøre godt med.

Tiderne fra 3. fri træning:
Pos # Kører Team Tid Diff Omg
1 11 Robert Kubica Renault 1:14.806 26
2 7 Felipe Massa Ferrari 1:14.852 0.046 22
3 6 Mark Webber RBR-Renault 1:14.945 0.139 25
4 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.038 0.232 25
5 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:15.046 0.240 26
6 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:15.236 0.430 22
7 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:15.252 0.446 20
8 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:15.537 0.731 22
9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:15.659 0.853 14
10 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.682 0.876 22
11 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:15.691 0.885 19
12 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:15.769 0.963 27
13 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.164 1.358 24
14 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:16.232 1.426 21
15 12 Vitaly Petrov Renault 1:16.240 1.434 27
16 8 Fernando Alonso Ferrari 1:16.266 1.460 6
17 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:16.644 1.838 26
18 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 1:16.696 1.890 23
19 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:17.782 2.976 18
20 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:17.865 3.059 26
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:18.063 3.257 25
22 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:19.720 4.914 25
23 20 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:19.781 4.975 21
24 24 Timo Glock Virgin-Cosworth No time 3

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk