Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.5.2005
 Monacos GP - Dæk preview
 Monaco GP - tidsplan
 
16.5.2005
 Wurz uheld forstærker bekymring om sikkerheden
 

Hop til top17.5.2005

Monacos GP - Dæk preview

Mange øjne er i disse dage kastet på den der sorte ring rundt om fælgen. Bridgestone bumper af sted i øjeblikket, hvad gør de til det berømte Monacos GP?

Bridgestone og Ferrari er ikke de bedste perlevenner i øjeblikket. Det nære samarbejde bliver sat på prøve i øjeblikket, hvor Bridgestone ikke rigtigt kan levere varen. Manglen på teams som kører Bridgestone er synlig. Kun tre teams og af dem kun et eneste topteam. Det giver manglende respons på hvordan dækkene opfører sig på banen og under test. Kun Ferrari samarbejder på højeste niveau med Bridgestone og det er ikke nok. Michelin derimod har en bred vifte af teams, som alle i højere eller mindre grad bidrager med værdifulde oplysninger. Næste store prøve for de to dækleverandører er Monaco. De snævre gader med de mange snævre sving er en udfordring der vil noget. Formår Bridgestone overhovedet noget endnu, eller skal vi vente et par GP'er på dem?

Bridgestone:
Bridgestone har som vanligt testet sammen med Ferrari, men hvor langt man er nået i udviklingen kan Monacos GP og senere GP'er kun vise. Prestigen osv. i Monaco er meget vigtig, så Bridgestone har sikkert haft lagt hjernerne i blød for at præsentere et dæk der kan føre alle tre hold igennem uden problemer. Hos Bridgestone holder man også lidt øje med hvad der sker i GP2 serien som man også er dækleverandør til. Bridgestone har i hvert fald fundet nogle bløde compounds som man vil tilbyde sine teams. Dog nok ikke så bløde som vanligt i Monaco.

Michelin:
Michelin kender til al glamouren i Monaco, men vælger at se bort fra den, undtagen på et punkt - nemlig at få sejren i det berømte løb. Et af problemerne som både Michelin og Bridgestone render på i Monaco, er den meget skiftende asfalt. Noget er nyt og noget er gammelt. Til i år er der kommet ny asfalt på en del af gaderne som der køres på. Det gør at det bliver lidt et gætværk i forhold til compound. Det gælder for begge firmaer. Man vil derfor nok se teknikerne fra begge firmaer måle og analysere mere end sædvanligt. Michelin beregner at det blive de forholdsvis bløde compounds som vil blive anvendt. Men hvordan bliver dæksliddet på banen? Den kan være hård ved dækkene, men Michelin har bl.a. de sidste tre års sejre at støtte sig til. Dog med et andet dækreglement end i år. Mange analyser af asfalten bliver foretaget hele tiden. Den nye asfalt - kun på noget af strækningen - er også blevet analyseret, og Michelin har udfra disse analyser beregnet et teoretisk dækslid, og fået dæk testet, dæk med egenskaber der skulle passe godt til banen i Monaco. Om teori og praksis så holder, vil den første træningsdag give én indikation af. Michelin kommer godt forberedte efter adskillige tests i den seneste uges tid.

PDL  


Hop til top
Monaco GP - tidsplan

Monacos Grand Prix er på mange måder et anderledes løb, ikke blot fordi det er et gadeløb, men også fordi det bliver afviklet efter en anderledes tidsplan.

De to frie træninger, som normalt bliver kørt om fredagen, bliver i forbindelse med Monacos Grand Prix kørt allerede om torsdagen, da det er helligdag i Monaco om fredagen, og her tillades det ikke at der køres race i byens/statens gader.

Tidsplan:

Torsdag den 19. maj:
11:00 - 12:00 1. fri træning
14:00 - 15:00 2. fri træning

Lørdag den 21. maj:
09:00 - 09:45 3. fri træning
10:15 - 11:00 4. fri træning
13:00 - 14:00 1. kvalifikation

Søndag den 22. maj:
10:00 - 11:00 2. kvalifikation
14:00 - 16:00 Monacos Grand Prix

Banen i Monaco har en længde på 3340 meter, og den skal Formel 1 kørerne gennemkøre 78 gange, det giver en løbsdistance på ialt 260,520 km.

Monacos Grand Prix 2004:

Poleposition:
Jarno Tyulli - Renault - 1:13,985

Top 3 i løbet:
1 - Jarno Trulli - Renault
2 - Michael Schumacher - Ferrari
3 - Rubens Barrichello - Ferrari

Hurtigste omgang i løbet:
Michael Dchumacher - Ferrari - 1:14,439

AN  


 

Hop til top16.5.2005

Wurz uheld forstærker bekymring om sikkerheden

Da Alex Wurz fredag var udsat for et temmelig alvorligt uheld på Paul Ricard banen, fik David Coulthards kritik af sikkerheden ved tests, ny næring.

Fredag tordnede McLarens ene testkører, Alex Wurz, i dækmuren med godt 240 km/t. Heldigvis slap Alex Wurz fra ulykken uskadt, men sikkert med blå mærker. Men han var ikke den eneste. Også Toyotas testkører, Ricardo Zonta, havde en tilsvarende oplevelse. Michelin som var til stede på banen, foretog straks forskellige undersøgelser af banen og har sendt de skadede dæk til undersøgelse på fabrikken. Sagen er nemlig den at begge kørere oplevede problemer med dækkene lige inden ulykkerne.

Ved det spanske GP havde M. Schumacher også problemer med dækkene. Hans ene bagdæk punkterede af endnu uopklarede årsager, mens det ene fordæk sandsynligvis er punkteret pga. vragrester på banen.

Der er to ting i det her. Det ene er den manglende sikkerhed ved tests, som David Coulthard fornyeligt har rettet en stor opmærksomhed omkring. Det andet er dækkene. Tager vi de tre seneste punkteringer hvoraf de to har ført til alvorlige uheld, så har det vist sig, at der sker noget med dækkene. Både Circuit de Catalunya og Paul Ricard har nogle af de absolut længste langsider. Det var på Circuit de Catalunya at M. Schumacher oplevede sin punktering, mens det var på Paul Ricard at Wurz og Zonta havde deres ufrivillige udflugt. Det rejser det spørgsmål: Er dækkene udviklet forkert, så man i konstruktionsforløbet tager væsentligt mere højde for svingkørsel end ligeud kørsel? Et eller andet tyder på at dækkene ikke kan tåle høj hastighed/ max. hastighed over en længere periode. En periode der er meget lang på de to førnævnte baner.

David Coulthard har for så vidt ret i sin anklage af sikkerheden. Hvor mange flagposter og andre observatører er til stede på banen under tests? Og hvor mange redningsfolk er der på plads når der testes? Ligesom man kan spørge om hvor lang tid de er om at komme ud af starthullerne når der sker et uheld. Ved et GP er reaktionen meget hurtig da der er fuld bemanding på alle poster. Er det også det når der testes?

Som en lille sidebemærkning, så flyttede man fredagens test på Paul Ricard banen til en konfiguration, så man ikke kørte på den meget lange langside. I 1986 døde Elio de Angelis på netop denne bane under test. En ulykke der aldrig er blevet fuldt opklaret. Ferrari cheferne har langet ud efter deres dækleverandør, Bridgestone, for ikke at levere varen. Under dette henviser Ferrari også til sikkerheden omkring dækkene der nu skal holde en fuld løbsweekend. Er det i virkeligheden reglementet der indirekte er skyld i disse alvorlige uheld?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk