Zanardi overvejer om han hellere skulle spille Mr. Bean!
Zonta er blevet undersøgt af en FIA læge, som siger at Zonta ikke bliver klar til løbet på Barcelona den 30. maj.
Som Official Partner til West McLaren Mercedes, vil du kunne se Eidos logo på Mika Hakkinen og David Coulthards kørerdragter. Selvom ingen af kørerne udseendesmæssigt kan sammenlignes med Eidos figuren Lara Croft, fra det meget populære spil 'Tomb Raider', kan Mika Hakkinens succes i formel 1 måske bruges af Eidos.
Eidos laver spil til både PlayStation PC'er. De har en strategi der siger at de skal lave de spil mede det bedste gameplay på markedet. De har kontorer i London, Paris, Hamburg, Tokyo, San Francisco og Singapore.
Charles Cornwall, fra Eidos siger "Dette nye partnerskab med West McLaren Mercedes håber vi på bliver givtigt for begge".
"Vi er meget glade for det samarbejde som vi har fået i stand med Eidos Interactive," siger Ron Dennis. "McLaren arbejder efter en meget høj kaviltets standard, med stor opmærksomhed for de små detaljer. Det er helt klart for mig at Eidos arbejder efter samme principper som os, og jeg har en fornemmelse af at samarbejdet bliver positivt for begge parter".
Der forlyder ikke noget om at der skulle komme en ny sublim Formel 1 simulator fra Eidos. Men det er efterhånden også svært at se hvad der skulle kunne forbedres på simulatorer. Men måske kommer der et 'Tomb Raider RACING' med Lara Croft som racerkører???
Han udtalte sig om dette efter at have scoret en 3. plads i Monaco Grand Prix, bag Schumacher & Irvine, begge i Ferrari.
Häkkinen er nu 12 point bag efter Schumacher.
Häkkinen blev spurgt om han var forbavset over Ferrari's hurtighed, hvortil han siger "Nej". Han blev så spurgt om det bekymrede ham, og her tøvede han heller ikke med at svare "Ja".
'Det gode ved min situation er at vi kun er i starten af denne sæson. Der er derfor mange løb endnu, og heldigvis også på mange forskellige banetyper. Jeg ser meget optimistisk på fremtiden.'
Banen i Monaco passede perfekt til Ferrari'en, ifølge Irvine, hvorimod den bane som der skal køres på om knapt 14 dage(Barcelona) passer bedre til den hurtige og langbenede McLaren. 'Jeg tror ikke at vi kan lave samme nummer, når vi kommer til Spanien,' siger Irvine.
'Monaco er en meget speciel bane, hvor high-end speed ikke er så afgørende.
'McLaren har stadig den den bedste top-end-power hvilket betyder at de er væsentligt hurtigere end os på lange lige strækninger. Her i Monaco betød det jo ingenting, men i Barcelona er det noget andet. Så vi vil derfor forsøge os med nogle nye stumper på bilen'.
'Det I så i Monaco var at vi virkeligt har en vel afbalanceret bil, men at vi stadig mangler lidt på den aerodynamiske side.'
Ron Dennis siger, 'Vi tager ikke fra Monaco med et stor smil om munden, men vi tager alligevel til Barcelona, hvor vi vil forsøge at vende billedet.'
Zandvoort-banen blev renoveret over den forgangende vinter, i et forsøg på igen at gøre denne bane i stand til at afholde internationale racerløb, inkl. F1 løb. Men FIA's sikkerheds repræsentant Roland Bruynseraede var ikke helt tilfreds med den nye bane, og kunne derfor ikke udstede kategori 1 licensen, som giver ret til at afholde formel 1 løb. Zandvoort banen fik dog licens således at de kan afholde løb op til Formel 3000, og der må også godt afholdes F1 demonstrationer.
Demonstrationen er kommet i hus, som et samarbejde mellem Winfield & Zandvoort. I 1997 var det Jacques Villeneuve og Heinz Harald Frentzen som kørte en opvisning på den hollandske bane, men dengang måtte de ikke køre fuld gas og opvisningen blev kørt i 1996 biler. Denne gang kommer Williams med to FW21'er som er 1999 udgaven og takke være den nye licens, må bilerne køre fuld gas, hvilket betyder at de kommer på omkr. 320 km/t på start/mål strækningen.
McLaren's David Coulthard har hævdet at det var Olivier Panis der kostede ham sejren på Imola.
Den regel der nu bliver indført er sådan, at den langsom kørende skal flytte sig for den hurtige bil efter vedkommende har set maksimalt tre blå flag.
Hvis flagene bliver ignoreret, vil chaufføren blive tildelt en 10-sekunders stop-go straf.
Reglen blev vedtaget under et møde som blev afholdt i Monaco i den forgangende weekend, og bliver modtaget med glæde af de fleste chauffører.
Michael Schumacher udtaler, 'Denne regel har allerede eksisteret i et stykke tid - og bliver ikke brugt særligt effektivt. Det skal simpelthen være sådan at den langsomme bil flyttes med det samme.'
Coulthard siger at han hellere så at chaufførerne fik en "professionel" straf hver gang en eller anden chauffør lå og spærrede. 'Ram dem økonomisk' tilføjer Coulthard.
Jordan fik en 4. plads i det klassiske løb i Monaco
Damon Hill havde en meget frusterende weekend. Han påtog sig imidlertid hele ansvaret for uheldet. "Uheldet var mig fejl. Jeg var simpelthen for ambitiøs. Når man starter som nr. 17 blev jeg nødt til at være aggresiv med min strategi og jeg besluttede at gå efter to stop, så jeg måtte forsøge at overhale. Ralf forsvarede hans linie så jeg kan ikke beskylde ham overhovedet. Min weekend gik ikke så godt - det skulle den ikke," siger Damon Hill.
Eddie Jordan kunne igen være glad for flere point og en god indsats. "Heinz-Harald gjorde igen et fantastisk stykke arbejde. Han var besluttet på at gøre det godt og han så meget overbevisende ud, specielt i den anden halvdel af løbet da hans satte nogle flotte omgangstider," glæder Jordan sig og peger på at strategien også havde indflydelse på resultatet - og samtidig konsoliderer resultatet teamets 3. plads i konstruktørernes VM - en plads som de går efter i år.
Teamchefen havde også rosende ord til præstationen. "Endnu et utroligt stykke arbejde af teamet. Vi havde problemer i kvalifikationen så resultater var endnu mere tilfredsstillende taget i betragtning at vi startede fra femte startrække," siger Rocco Benetton og glæder sig over flere point og at Wurz fik point efter en uheldig sæsonstart.
'Jeg har ikke haft denne her fejl på bilen før, jeg synes ellers at jeg har haft alle mulige fejl på denne her bil,' udtaler Coulthard.
'men dette her får mig ikke til at give op, jeg bliver ved med at kæmpe,' siger Coulthard. 'Det er meget tidligt på sæsonen endnu, så der kan nå at ske meget inde vi når til vejs ende.'
'Selvfølgeligt er jeg skuffet, men det bedste jeg kan gøre er at se på det positive som jeg kan finde fra den forgangende weekend, og jeg tror stadig meget på mig selv og synes at det kørte godt for mig indtil gearkasse sagde stop. Det var lidt uheldigt at jeg fik lavet en dårlig start, men jeg ville ikke presse Eddie mere, med den risiko at jeg kunne blive presset op i muren.
'Jeg kørte lidt mit eget løb, og håbede på at lykken ville tilsmile mig, men det skete desværre ikke. Det startede med at jeg havde nogle problemer med at skifte gear på bilen og teamet sagde at jeg skulle begynde at køre længere ud i gearne i et forsø på at undgå de hop som bilen lavede når jeg skiftede gear.'
'Jeg lavede faktisk ikke så dårlig start, men Eddie’s var bare bedre. Jeg bryder mig selvfølgeligt ikke om at blive brændt af i starten, men jeg bliver nok nød til at indrømme at Ferrari’en havde bedre mekanisk traction end vi havde.'
Nyheden kom som en bombe for de fleste, inkl. FOA som havde holdt den 12 og dermed sidste plads åben til Honda. "Det er ikke den opførsel man forventer fra et multinationalt firma," har Ron Dennis udtalt til medierne. også Bernie Ecclestone har også udtalt sig om Honda sagen "Ikke særligt elegant".
Rygtet siger at FIA har været på besøg ude i Japan, hos Honda, i skikkelse af Max Mosley, som skulle have haft et møde med Honda for at få en afklaring på om der kommer eller ikke kommer et rent Honda team næste år. Det er dog uklart her i skrivende stund om dette møde har givet en afklaring på denne sag.
Der har gået rygter i paddocken i Monaco, om at kontrakten mellem Honda og BAR skulle være skrevet færdig i den forgangende weekend, og at det officielle samarbejde skal offentliggøres ved det kommende grand prix i Barcelona. SuperTec motoren som BAR idag køre med bliver formodentligt overtaget af Sauber eller Minardi.
"Vi besluttede at starte med de bløde dæk som viste sig at være et godt valg da bilen kørte rigtig godt. Omgang efter omgang blev den bedre og hurtigere. Da jeg kom ud af tunnelen og bremsede, kunne jeg mærke at der var et eller andet galt bag i vognen og det var det," siger Villeneuve og der var tale om en eller anden form for hydraulisk eller olielækage. Mika Salo udgik efter at være kørt i muren efter at han pressede sig selv og sin racer til det yderste. "Jeg kæmpede stadig med Jean Alesi lige da jeg kom til Loews-hårnålen følte jeg at pedalen var meget blød. Uheldigvis var der ikke andet jeg kunne gøre end at forvente at køre direkte ind i muren," beretter finnen. Teamet oplyser endvidere at Ricardo Zonta ikke bliver klar til løbet i Barcelona efter at en lægeundersøgelse har vist at han endnu skal holde et hvil inden han kan fortsætte hos BAR. Teamet fortsætter derfor med Salo som stand-in i det kommende løb.
Løbets vinder var også lykkelig: "Ferrari som nummer 1 og 2 i Monaco som er et unikt løb i kalenderen, er det bedste der kan opnås i Formel 1. Ved at få den bedste start gjorde det muligt at tilpasse vores planlagte strategi. Jeg skulle presse hårdt på før mit første pit-stop for at få et stort forspring. Efter det var det muligt at tage det roligt og få raceren hjem," siger Michael Schumacher efter hans 4. sejr i Monaco. Samtidig takkede han de andre kørere for deres respekt af det blå flag - det gik betydeligt bedre end i andre løb.
Eddie Irvine viste også meget stærk kørsel og fik en andenplads. "At kvalificere sig godt her er vigtigt men at have en god racer er mindst lige så vigtigt og min racer var god i dag. Jeg skulle forbi Coulthard i starten, ellers ville han have sinket mig," siger Irvine der også ligger rigtig godt til i VM-stillingen. Irvine havde dog lidt problemer med sin racer og beklagede sig over at den hoppede lidt, som om dæktrykket ikke var optimalt i den første del af løbet.
"Det er fantastisk. Alt gik godt for os hele weekenden," jubler Jean Todt. "Monaco er en hård bane for os, men alt gik godt. Vi kan glæde os over resultatet indtil i morgen tidlig, fordi vi der allerede skal tænke på det kommende løb som bliver meget hårdt," sagde Todt efter løbet. Ifølge teamchefen er det især samarbejdet med Bridgestone der har forbedret Ferrari-racerne - og så ville Jean Todt fejre det store resultat. Dog vil ingen hos Ferrari indrømme at de nu vil være dominerende i nogle af de kommende løb. Eksempelvis er Barcelona-banen meget svær, og teamet forventer ikke at være de hurtigste der, men vil bruge mange timer til tests for at blive klar til løbet i Spanien. Der skal arbejdes på forbedret aerodynamik til det løb.
De 5 mest vindende for Ferrari:
Kører | Sejre |
Michael Schumacher | 16 |
Niki Lauda | 15 |
Alberto Ascari | 13 |
Jacky Ickx | 6 |
Gilles Villeneuve | 6 |
Mika Hakkinen gav også sin forklaring på hvorfor han ikke fik det bedste resultat i weekendens løb. "Pole position er her i Monaco en stor fordel, som jeg arbejdede hårdt for, men uheldigvis var jeg ikke i stand til at anvende det. Jeg fik en virkelig dårlig start med alt for meget hjulspind. Under løbet blev jeg ramt af en skiftende styring, med en meget tung styring som sikkert betyder at jeg havde en eller anden form for fejl i fronten. Alligevel pressede jeg hårdt på, hvilket gav mig nogle store øjeblikke, og til sidst gik jeg efter pointene for en 3. plads," siger Mika Hakkinen.
David Coulthard havde ikke den bedste weekend - han var ramt af tekniske problemer og havde ligesom Hakkinen ikke den bedste start. "Da jeg begyndte at få problemer med gearvalget og teamet fortalte mig at gearkassen havde mistet olietryk og bad mig om at køre i pit, hvilet var det rigtige at gøre eftersom en teknisk fejl var uundgåelig," beretter Coulthard der efterhånden må se sine forhåbninger om at blive verdensmester i 1999 forsvinde efter løbet i Monaco.