Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.5.2001
 Ingen teamordre hvis Barrichello havde ført løbet
 Frentzen dropper launch control?
 
17.5.2001
 Alesi håber på bedring
 Coulthard sætter ny rekordtid
 Barrichello-fans hacker hjemmeside
 Schumacher trækker i land
 Villeneuve om Montoya
 Coulthard hurtigst i Valencia
 

Hop til top18.5.2001

Ingen teamordre hvis Barrichello havde ført løbet

Der har siden det østrigske Grand Prix, været talt meget om teamordre. Nogle praktiserer det ikke, mens Ferrari aldrig har lagt skjul på, at de har det.

Debatten om teamordre har påny taget fart efter det østrigske Grand Prix, hvor Barrichello gav plads for Michael Schumacher i det sidste sving. Det kom efter gentagne opfordringer over radioen. Barrichello var meget forståeligt ikke tilfreds med denne afgørelse. Nu tager Ferrari præsidenten, Luca de Montezemolo, til orde.

"Det ville have været anderledes, hvis han (Barrichello) havde ført løbet. Så ville ingen have sagt noget til ham. Forskellen mellem anden og tredje pladsen, gør ingen forskel. Jeg mener at Barrichellos ophidselse skyldes teamordrer. Der har altid været teamordrer. Lige siden Fangio og Enzo Ferrari og frem til McLaren i det første løb for tre år siden. Barrichello må ikke blive alt for vred. I stedet skal han tænke på at vinde, fordi at hvis han bliver for vred, gør det hans job dobbelt så besværligt."

de Montezemolo siger dermed, at hvordan de 10 points kom i hus kunne være lige meget. Man forsøgte simpelthen at sikre Michael Schumacher så mange points som muligt. De 10 points til teamet var hjemme. Havde Barrichello ligget på førstepladsen og Schumacher på tredjepladsen, vil der intet være blevet sagt. Hvilket nok ville være meget forståeligt. Man skal blot kikke på forskellen i pointgivningen, så ville det være klart. Så havde pointsforskellen mellem Coulthard og Schumacher kun været på 2 points.

Men var Michael Schumacher og Montoya ikke kommet i karambolage med hinanden, kunne situationen let have været anderledes, men det er teori. Eller ønsketænkning.

PDL  


Hop til top
Frentzen dropper launch control?

Heinz-Harald Frentzen har ikke været heldig med de to seneste starter på henholdsvis Circuit de Catalunya og A1 Ring. Problemet har været launch controllen.

Jordan har ikke været helt så heldige med deres launch control. Frentzen er ikke kommet fra start i de to seneste Grand Prix'er, hvor systemet har været tilladt. Det underlige er, at det har virket godt nok i de respektive tests inden introduktionen. Men i praksis hvor det virkelig gælder, ja, så har det svigtet. I denne uges test på Valencia, har man arbejdet med systemet, men meget tyder på, at i hvert fald Frentzen vil starte uden dette "hjælpemiddel" i det næste Grand Prix i Monaco.

Muligvis bliver det også tilfældet med Jarno Trulli. Man har fundet ud af at den diskvalifikation, som Trulli opnåede på A1 Ring skyldtes en fejl ved dette system. Men hvorfor og hvordan, er man ikke helt klar over endnu. Faktisk er det sådan, at Frentzen under testen i Valencia, har kørt flere kilometer end i de seneste Grand Prix'er.

Frentzen:
"Jeg har kørt 93 omgange i dag - det er længere end jeg har kørt i de seneste Grand Prix'er. Den snævre Valencia bane er en perfekt forberedelse til Monaco. Vi har arbejdet meget med setuppet. Derudover har vi brugt noget tid på dæktest og øvet starter. I øjeblikket diskuterer vi om det vil være bedre at starte i Monaco på den traditionelle måde. Det giver ikke rigtig nogen mening at risikere endnu et Grand Prix, blot for at vinde nogle få sekunder i starten."

Også ved testen i Valencia har systemet virket perfekt. Ingen hos Jordan har endnu kunnet finde årsagen til systemsvigtet, når det gælder om at komme fra start i selve Grand Prix'erne.

PDL  


 

Hop til top17.5.2001

Alesi håber på bedring

Jean Alesi håbede og så meget frem til denne sæson - men igen-igen har det vist sig at Prost har, for at sige det pænt, meget svært ved at bygge en ordentlig racer. Sidste år blev en stor del af skylden sendt over på Peugeot, fordi de ikke var seriøse nok og så videre, men den kan ikke bruges i år - her har de den samme motor som Sauber, men ikke samme dæk skal det lige tilføjes, og dog taler resultaterne deres tydelige sprog. Prost er ikke blevet den store sensation som der ellers af flere blev lagt op til forud for sæsonen.

Formel 1's mest rutinerede kører håber dog på at der kommer til at ske noget her forud for løbet i Monaco, som er en af franskmandens absolutte favoritløb i kalenderen. Sidste år var Alesi rigtig godt med fremme og kunne med lidt mere held og holdbarhed i raceren, have sikret sig point. Problemet er imidlertid at han ikke kan finde mere tid i raceren - der skal simpelthen til at ske noget hvis teamet skal videre. "Vi har fået til racerens grænser og venter nu på forbedringer," forklarer han indledningsvis og peger på hvor problemet ligger. "Det er raceren der er problemet - ikke motoren. Det er der slet ingen tvivl om. Men der er en større aerodynamisk pakke og ændringer på vej lige i tide for Monte Carlo," siger han fortrøstningsfuldt.

De ændringer der kommer skal være med til at give mere downforce, bedre balance og mere mekanisk vejgreb. Selvom Alesi har en meget kedelig tid i Formel 1, så forsøger han at holde humøret oppe. "Jeg er slet ikke glad i øjeblikket, men fordi sæsonen stadig er lang, presser jeg stadig på og venter på forbedringer af raceren. Jeg ved at jeg ikke kan gøre mere end jeg gør i øjeblikket," siger Alesi.

BB  


Hop til top
Coulthard sætter ny rekordtid

Testen i Valencia har været rigtig god for McLaren der allerede på førstedagen sikrede sig omgangsrekorden ved Mika Hakkinen. Nu har David Coulthard slået tilbage og sat en endnu hurtigere tid - 1:12,74!

Dermed skar han næsten et halvt sekund af rekorden fra i tirsdags. Heinz-Harald Frentzen satte en tid der rakte til andenpladsen - dog hele 1,4 sekund efter Coulthards hurtigste tid. Der var mere opmuntring til Honda, da Jacques Villeneuve kørte sig frem på 3. pladsen, efter at have ligget tilbage i gårsdagens test.

Hos Sauber tog Kimi Räikkönen over og havde en god dag. "Det var godt at komme tilbage i raceren, og på mit andet besøg i Valencia er jeg ved at føle mig god tilpas på banen," siger finnen der endnu ikke ved om han får sin 4. plads på A1-Ring, eller om den skal byttes ud med en 5. plads i stedet.

Testtider fra Valencia, torsdag den 17. maj 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:12,7485
2.H.-H. FrentzenJordan-Honda1:14,1467
3.Jacques VilleneuveBAR-Honda1:14,2373
4.Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:14,3542
5.Darren TurnerMcLaren-Mercedes1:14,6353
6.Kimi Räikkönen
BB  


Hop til top
Barrichello-fans hacker hjemmeside

Ferraris hjemmeside blev onsdag blokeret af brasilianske Formel 1-fans der var meget utilfredse med Ferraris valg i søndagens Formel 1-løb hvor Rubens Barrichello blev beordret til at trække sig for at Michael Schumacher kunne tage andenpladsen.

De utilfredse brasilianske fans hackede sig ind på Ferraris hjemmeside og blokerede for adgangen til sitet i flere minutter. Det var en gruppe der kalder sig 'Insanity Zine Corp' der stod bag angrebet. Tidligere har de også slået til mod et par fodboldsites, blandt andet har den italienske klub Lazio været ramt da denne klubs fans kom med racistiske tilråd mod brasilianeren Aldair der spiller for AS Roma.

BB  


Hop til top
Schumacher trækker i land

Efter løbet på A1-Ring var Michael Schumacher meget utilfreds med Juan Pablo Montoyas måde at forsvare sin position. Et studie af videobåndet med løbet har dog fået ham på andre tanker, og balladen bliver også af den forsvarende verdensmester erklæret som værende et hændeligt uheld.

Dermed trækker han i land i forhold til de udtalelser han kom med umiddelbart efter løbet, hvor han tydeligvis var meget utilfreds - og følte sig så sikker i sin sag, at han ikke først betingede sig at se videoklippet inden han udtalte sig. "Efter at have set løbet på TV og set det der skete på 16. omgang, kan jeg sige at det var mindre seriøst end jeg troede på det tidspunkt," erkender Schumacher. "Jeg vil gerne gøre det klart at det efter min mening var et normalt løbsuheld."

Dermed lukkes der for kapitel to i duellerne Schumacher/Montoya - men det er bestemt ikke sidste gang at de to kørere har været i infight med hinanden. Montoya har i den mellemliggende periode erklæret at han på intet tidspunkt vil give sig - hverken overfor Michael Schumacher eller nogen anden. "Han kan ikke intimidere mig, fordi jeg bliver ikke psykisk påvirket sådan som andre kørere bliver det," siger Montoya der så omvendt forsøger at opbygge lidt af et fjendebillede. "Det som han forsøger er at hjælpe sin broder og når alt kommer til alt, så er det sådan noget som han gerne vil gøre mod mig, men det betyder ikke noget. Jeg er ikke så bekymret om der er nogen der kan lide mig eller ej," siger Montoya.

BB  


Hop til top
Villeneuve om Montoya

Imens alle diskuterer hvad der skete i det andet sving på A1 Ring mellem Montoya og Schumacher, så har Jacques Villeneuve indtaget en mere generel holdning.

Mange diskuterer i øjeblikket hvilken type kører Montoya egentlig er. Ikke alle synes at det der skete mellem ham og Michael Schumacher i det andet sving under det østrigske Grand Prix, var specielt smart. Men var det egentlig ikke bare hvad der kunne ske under kampens hede? Det er i hvert fald det som Michael Schumacher giver udtryk for på sin egen hjemmeside.

Jacques Villeneuve, som ikke er bange for at sige sin mening, og som også er stand til at køre lidt utraditionelt på banen, har en måske meget realistisk vurdering af Montoya. Det viser lidt om hvad man skal bestå af, for at være i Williams teamet.

Jacques Villeneuve:
"Det er et team, som giver begge kørere deres chancer og muligheder. Det er også et godt team at være ved, hvis man har en fast personlighed og styrke. Hvis man har en svag personlighed, og ikke er sulten nok, er det ikke det rigtige sted at være. Men hvis man er sulten efter resultater, og vil yde noget for det, så er det et rigtig godt team at være i. Jeg tror det at have en tysk motor og en tysk kører som holdkammerat, ikke hjælper Montoya specielt meget. Men han har en meget stærk personlighed, han ved hvad han vil, og det er der brug for i Formel 1."

Montoya har da også formået at vise at han er til stede. Han er godt nok kun kommet i mål en enkelt gang, men det var på en andenplads. Han har også ført et par løb. Og ikke mindst, han har også vist, at han kan udfordre kørerne i de røde og sølv/sorte biler.

PDL  


Hop til top
Coulthard hurtigst i Valencia

David Coulthard sikrede sig hurtigste tid i gårsdagens test på den spanske Valencia-bane, og understreger dermed at McLaren fortsat er i front. Heinz-Harald Frentzen sluttede dagen som nummer 2.

Coulthard kørte en tid der var 3/10 langsommere end Mika Hakkinens nye rekord der blev sat i går. Skotten brugte dagen til at arbejde med set-up. McLaren havde udover Coulthard og DTM-køreren (for Mercedes selvfølgelig!) Darren Turner i aktion, hvor han kørte 46 omgange for McLaren-Mercedes. Jordan havde Frentzen og Zonta i aktion, hvor de begge arbejdede på at finde set-up samt evaluere dæk til det kommende grand prix i Monaco. En hel problemfri testdag havde Williams ikke - deres BMW-motorer havde lidt problemer med holdbarheden. Nick Heidfeld der blev nummer to i går, dumpede tilbage på 9. pladsen, og det var som egentlig ikke fordi der var nogle større problemer. Efter dagens 49 omgange var test var Heidfeld ganske godt tilfreds. "I dag lavede vi en masse hårdt arbejde. Det er præcis det som testning går ud på - at køre raceren på en bestemt måde for at sikre maksimal konstanthed, og så sammenligne resultaterne dagen igennem."

De to BAR-racere lå i den tunge ende af feltet - Villeneuve sloges med en forkølelse. Hos Arrows fortsatte udviklingen af A22-raceren der sikrede det første point til teamet i det østrigske grand prix, samt fokus på softwareprogrammer. Bernoldi måtte dog stoppe før tid på grund af et teknisk problem. "Morgenen gik meget godt for os, da jeg kørte ret mange omgange så jeg fik en god kørsel," siger Enrique Bernoldi. "Eftermiddagen var ikke så god, da vi havde lidt småproblemer som det tog os noget tid at få løst, så jeg kunne ikke gøre de fremskridt som jeg gerne ville have," forklarer han videre. Han tester i dag sammen med Jos Verstappen, mens Johnny Herbert får fri.

Testtider fra Valencia, onsdag den 16. maj 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:13,51033
2.H.-H. FrentzenJordan-Honda1:14,35284
3.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:14,83820
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk