Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.5.2002
 Chelsea går med i Premier1
 
15.2.2002
 F3000 - Estoril test - torsdag, dag 3
 

Hop til top18.5.2002

Chelsea går med i Premier1

Endnu en fodboldklub har besluttet at vil melde sig under fanerne hos Premier1. Det er den engelske fodboldklub Chelsea det drejer sig om.

Den engelske fodboldklub Chelsea har meldt sig under fanerne hos Premier1. Dermed er der nu 5 klubber der er med i den nye konkurrerende Formel 1 serie. Tidligere har Benfica fra Portugal, Anderlecht fra Belgien, Feyenoord fra Holland og Leeds fra England meldt sig til.

Chelsea der bl.a. har danske Jesper Grønkjær i spillerstaben ser denne mulighed som en ny måde at markere sig på.

Ken Bates, Bestyrelsesformand i Chelsea:
"Premier1 Grand Prix præsenterer en strålende mulighed for en klub som os. Klubben har altid søgt efter at have en attraktiv måde at spille på. Vi ser Premier1 som en ny og enestående mulighed for at gøre vores fanskare endnu større. Vores fanskare vil meget bredere med dette. Måske får vi nu muligheden for at mikse denne store skare."

Også Premier1 organisationen er glade for at endnu en klub har meldt sig. Premier1 skulle have debuteret i år lige før fodbold VM starter, men meget arbejde manglede stadig at blive gjort, så debuten er udskudt til marts måned næste år.

Ron Webb, Premier1:
"Chelsea er vel nok Englands mest fashionable klub og dens tilstedeværelse i serien vil ikke alene kaste et strøg af glans over serien, men vil også tiltrække mange fans fra specielt London området. Vores plan er at der skal være max. 3 klubber fra de europæiske ligaer, så kapløbet om at blive den sidste engelske klub er i fuld gang."

Inden for de næste uger ventes det at der vil blive offentliggjort flere tilmeldte klubber til serien. Alle de interesserede og inviterede klubber har netop eller er ved at afslutte deres respektive turneringer. Derfor har forhandlingerne været sat i bero i et stykke tid. Men inden længe genoptages de.

Ron Webb:
"Vi har allerede lavet forhåndsaftaler med flere klubber og er på vej til at lave de endelige aftaler med de mange klubber som vil være i det stjernespækkede felt. Mange af vores partnere har været i gang med de sidste runder i deres nationale turneringer. Lige så snart at de og vi kan afse mulighed for at afslutte forhandlingerne som har været ført, vil det blive gjort."

Så er der i det mindste 5 klubber klar til aktion på nuværende tidspunkt og flere følger efter. Rent kørermæssigt er der endnu ikke offentliggjort noget. Flere kørere er dog blevet kontaktet, andre har selv henvendt sig. En af de mange er Johnny Herbert. Johnny Herbert har som de fleste ved en meget stor erfaring fra Formel 1 og ALMS og Le Mans. Han har ret stor interesse i at komme til at køre formel biler igen efter at han mistede sit sæde i Formel 1. Bl.a. har han udtalt at han altid har været Chelsea fan og at han ikke vil ligge skjul på at han er yderst interesseret i at komme til at køre i serien. Måske Chelsea kan bruge ham.

Når den næste sæson starter i England - Premier League - vil Chelsea præsentere bilen for hjemmepublikummet, pressen og andre medier. En racerbil på en fodboldbane. Der bliver lidt for de mange Chelsea fans at se på.

PDL  


 

Hop til top15.2.2002

F3000 - Estoril test - torsdag, dag 3

Så fik vi afslutte denne Estoril test for Formel 3000 feltet, og på den 3. og sidste dag var det igen Arden team der dominerede testen, og igen var det Tomas Enge var hurtigst.

Enge's tid var ud over dagens bedste og den bedste under hele denne test og Arden team chefen Christian Horner er selvfølgeligt meget tilfreds.

Set med danske øjne er denne test gået godt. Kiesa var 7. hurtigst overall i dag, men kun 0,85 sek. efter Enge, hvilket er helt fantastisk, også set i lyset af at Kiesa satte sin tid om formiddagen og Enge satte sin tid om eftermiddagen.

Vi blev dog beriget med en enkelt chok situation under denne test, da det i går omkring middagstid blev oplyst at Darren Manning havde skrevet kontrakt med PSM teamet. Det fik vi dog afkræftet efter en snak med Kiesa.
Dagens nyhed er så at Kiesa ifølge de udenlandske medier allerede har skrevet kontrakt med PSM, men det er heller ikke helt rigtigt.
Kiesa forventes at underskrive en kontrakt med teamet på mandag, og han skal teste for dem på Barcelona tirsdag og onsdag i næste uge, hvor vi selvfølgeligt følger ham her på Motorsporten.dk

Nå, men for at vende tilbage til den aktuelle test, så var dette den første egentlige test for Lola's nye B2/50 chassis. Dette har givet nogle problemer idet Lola fabrikken har svært ved at kunne levere det antal stumper som de enkelte teams har brug for, og derfor har de fleste teams kun, kunnet stille op med en bil, som de to kører har måtte deles om.

Kiesas kommentar til det ny chassis er at det er fantastisk at køre i, i forhold til det gamle. Den ny bil er udstyret med en Zytek motor som jeg skrev om i går, og her ud over er der også kommet sekventiel gearkasse i bilen, men man skal stadig slippe rattet for at skifte gear, med mindre man har lige så lange fingre som Kiesa.

Som nævnt i indledningen så var det Arden køreren Tomas Enge der var hurtigst, men også køreren på anden pladsen kom fra Arden, og det var svenske Björn Wirdheim.

For de to Team Brask Managesment kørere, Alex Müller og Giorgio Pantano, ser det ikke umiddelbart helt så godt ud som i de foregående dage. De kom ind på henholdsvis 9. og 10. pladsen, men ser man på tiderne så er deres præstationer absolut tilfredsstillende.

Gårsdagens test blev desværre præget af et voldsomt uheld i banens første sving. Ungareren Zsolt Baumgartner fra Nordic Racing kørte direkte ind i barrieren, men slap heldigvis fra uheldet med en øm nakke.
I følge teamchef Chris Mower fra Nordic Racing, så var der tale om en ren kører fejl.
Dette var det første uheld med de nye Lola chassier, og man kan sige at det bestod prøven med glans og Mower udtaler i den forbindelse:
"På grund af racerens smalle sporvidde så foldede hjul og hjulohængene ikke tilbage og ind i monocoquen, så selv om han kørte direkte ind i barrieren så er selve monocoquen helt ubeskadiget hvilket er meget imponerende i forhold til den tidligere model."

Igen i går var tiderne meget tætte og de første ti kørere var inden for et sekund.

Torsdagens tider på Estoril:
Plac.KørerTeamTid
1Tomas EngeHVJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk