Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.5.2004
 Monacos GP - Dæk preview
 Jos "The Boss" spøger stadig hos Jordan
 
9.5.2004
 Overlegen magtdemonstration
 

Hop til top18.5.2004

Monacos GP - Dæk preview

Det sorte guld kan igen få en afgørende faktor. I de seneste Grand Prixer er racere med Michelin dæk, skudt frem i starten og har taget føringen. Den har dog ikke holdt løbet ud endnu.

Bridgestone:
Bridgestone har testet dæk sammen med 3 af de 4 teams man leverer til forud for Monacos GP. Bridgestone har bl.a. fået at vide at deres dæk ikke er gode nok ved starten og på den første omgang eller to. Det har Ferrari påtalt til dem. Bridgestone har taget det til efterretning og har sammen med primært Ferrari arbejdet med dette. Derudover er den løbende udvikling forsat. Til Grand Prixet i Monaco er det stort set kun dæk med blød compound man tager med. Derudover er der selvfølgelig også taget intermediate og deciderede regnvejrsdæk med. I alt 1400 dæk er der beregnet anvendelse for. For at forsætte den imponerende sejrsrække som Bridgestone har, har man selvfølgelig lyttet meget til sine teams (læs: Ferrari). Siden Bridgestone debuterede i 1997 er der vundet 84 sejre. Halvdelen af dem er vundet af - ja gæt selv.

Michelin:
Hvor Michelin måske har den samme rekord at prale, så går man i stedet efter at sikre sig sin tredje sejr i træk. En vis hr. Michael Schumacher har nemlig ikke formået at vinde her de sidste 2 år. I 2002 var det David Coulthard der vandt og sidste år Montoya. Som Bridgestone, så tager Michelin også primært bløde compounds med til Monaco. Man er hos Michelin meget opmærksom på at af nogen steder, så er Monaco stedet hvor asfalten virkelig samler gummi op. Dvs. at forholdene forandrer sig hele tiden i positiv retning når det gælder vejgreb for dækkenes vedkommende. Michelin har et næsten unikt dæk til Monacos gader. Det er en compound og specifikation som stort set ikke anvendes andre steder - næsten. Man håber ud fra de testresultater man har indsamlet i forberedelserne til dette løb, at man får sin tredje sejr i Monaco i træk.

PDL  


Hop til top
Jos "The Boss" spøger stadig hos Jordan

I og omkring Jordan teamet tales der stadig om Jos Verstappen. Under det spanske GP kom det frem at han skulle have en testkørsel. Overtager han i stedet et sæde?

Ifølge kilder tæt på Jordan teamet, er Pantano endnu en gang dømt ude af Jordan teamet. Måske allerede i Monacos GP. Grunden skulle igen være manglende betaling. Angiveligt skulle flere af Pantanos sponsorer ikke være tilfredse med hans præstationer. På sidelinien står Jos Verstappen i hvert fald klar efter at have aftalt at han skal teste for teamet. Men en talsmand fra teamet afviser disse rygter. Men hvad så?

Jos Verstappen har sandsynligvis allerede fået lavet et sæde og kan hoppe i bilen når som helst. Teamets testkører, Timo Glock, er også klar. Han fik i sidste uge rigtig meget testtid på Silverstone, hvor teamets anden kører, Nick Heidfeld ikke var med. Og måske er det Nick Heidfeld det i virkeligheden drejer sig om. Nick Heidfeld bidrager nemlig ikke med noget til teamet ud over sin erfaring. Nick Heidfeld har således ikke penge med til teamet. Det har Pantano og Timo Glock. Jos Verstappen har også via en af sine sponsorer, Trust. Trust har allerede foden indenfor hos Jordan teamet, og ser sikkert gerne at Jos Verstappen kommer ud at køre Grand Prixer. Situationen er stadig uafklaret.

PDL  


 

Hop til top9.5.2004

Overlegen magtdemonstration

Moderne Formel 1 handler meget om den rigtige strategi - eller gør det? Hvad sker der mon hvis man prøver en alternativ strategi? Svaret leverede Ferrari i dag i Spanien og det er, at der ikke sker noget som helst. Michael Schumacher kørte på den traditionelle tre-stop strategi, mens holdkammeraten Barrichello kørte med kun to stop. Efter 66 omgange sluttede de to som nummer 1 og 2, med tyskeren forrest.

I gamle dage, da man kunne lægge sin strategi udfra ens placering på gridden, kunne man selvfølgelig have forestillet sig, at Barrichello havde lagt en alternativ strategi på grund af hans placering i starten. Men som reglerne er i dag, bliver strategien lagt inden tidskørslen og derfor var det allerede i går planlagt at Barrichello kun skulle stoppe to gange. Hvad nu hvis man havde byttet om på strategien? Tjah - så havde Schumacher sandsynligvis vundet alligevel. De 12 sekunder der var mellem de to passer meget godt på den øjeblikkelige styrkeforskel på de to kørere.

I forhold til løbet for fjorten dage siden på Imola var Ferraris konkurrenter nærmest endnu længere væk fra de røde biler. Nærmest som om udviklingen var gået baglæns for de fleste teams. Renault leverede den bedste præstation af de andre hold. Jarno Trulli lavede en kanonstart og kom foran både Sato, Montoya og Schumacher og storme afsted. Men som sædvanligt var det en kortfristet fornøjelse, der varede ind til første pitstop, hvor Schumacher i vanlig stil overtog 1. pladsen for aldrig at give den fra sig. Trulli kørte et fornemt løb og fik en fortjent podieplads efter de to Ferrari racere.

Umiddelbart efter Trulli kom holdkammeraten og hjemmebanehelten Fernando Alonso. Den unge spanier havde en middelmådig startplacering, men kørte et flot løb efter en god start. Mod slutningen hentede han meget ind på Trulli, men rigtig farlig blev det aldrig.

Lørdagens overraskelse var manden i 3. startposition, Takuma Sato. Japaneren har altid været hurtig, men har efterhånden lagt sine kamikaze tilbøjeligheder bag sig. I dag kørte han et godt løb, uden alt for mange store armbevægelser og hentede en god 5. plads hjem, på en dag hvor BAR som helhed skuffede efter de flotte præstationer i de sidste par løb.

Før løbet havde der været en masse snak om duellen Schumacher kontra Montoya. De to kamphaner er begge kommet med udtalelser om at de ikke ville vige for at lade den anden komme forbi. Men muligheden for den store duel druknede på de allerførste da Montoya kiksede starten og røg ned på en 4. plads. Senere faldt columbianeren lidt længere tilbage, inden bilen gik i stykker og sendte Montoya ud af løbet. Dermed fik Ralf Schumacher æren af at være den bedste Williams kører i løbet, men påen 6. plads er det ikke en imponerende præstation. Generelt leverede lillebror endnu en halvsløj præstation i dag.

Udover Sato, så var dagens store overraskelse Giancarlo Fisichella, der ligesom Rubens Barrichello kun skulle stoppe to gange. Mens strategien nok egentlig var ligegyldig for Ferrari, så var det måske nok strategien der hjalp Fisichella og Sauber til den ganske flotte 7. plads. Holdkammeraten Massa sluttede som nummer 9 og dermed må Sauber være ganske godt tilfredse med deres indsats i Spanien. Specielt i betragtning af at efter Massa kom to herrer ved navn Raikkonen og Coulthard!

De to McLaren kørere havde ikke noget godt løb, på intet tidspunkt lignede de nogen der var i stand til at kæmpe om point. Tilgengæld gennemførte begge biler løbet. Men et eller andet sted tror jeg hellere de ville have været med i front og så udgået, end at gennemføre i den dårlige halvdel.

Men vi skal ikke glemme manden på 8. pladsen. Den havnede Jenson Button på. Efter at han i de sidste to løb havde bragt sig selv i centrum af begivenheder, må han i dag sande at lige så hurtigt som det kan gå frem, ligeså hurtigt kan det gå tilbage. Et skuffende løb af en mand der på kort tid er blevet kørt frem (igen) som en kommende verdensstjerne. Button er hu

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk