Jean Todt, team chef for Ferrari, var glad for det de udrettede i dag, men ellers kunne dagen ikke bruges til meget p.g.a. at vejret skiftede hele tiden. Jean Todt var glad for den måde F1-2000 kørte på, og forventer hård kamp om pole position lørdag.
Rubens Barrichello udtrykte tilfredshed med det teamet opnåede på den første dag. Tiderne betyder mindre, da der er stor forskel på gamle og nye dæk.
Rubens Barrichello's holdkammerat Michael Schumacher sagde at det var som alle andre fredage op til en Grand Prix weekend, og delte Jean Todt optimisme ang. bilen og den hårde kamp der skal udkæmpes i morgen om pole position.
Han har gode minder om Nürburgring. "Kerben er ikke så langt herfra og jeg voksede op tæt på banen og har kørt et par omgange på Nordschliefe. På den nye bane har jeg også haft nogle gode resultater i Formel 3 og sidste år førte jeg for første gang et løb," siger Ralf Schumacher der nu skal forsøge at køre BMW til succes på tysk grund.
Overrasket over succes
Ralf Schumacher er meget overrasket over at teamet ligger så godt til i VM-kampen. Det var næsten utopisk forud for sæsonen. "Før sæsonen havde vi store problemer. I Melbourne var det første gang at vi gennemførte en hel løbsdistance." Det har krævet masser af hårdt arbejde at få dem så langt frem - lige nu ligger de til at blive kåret som 'best of the rest' - og det er BMWs debutsæson...
Det har blandt andet været meget vigtigt for BMW og kørerne at det er Gerhard Berger der er chefen - han har en forståelse for Formel 1 og motorsport som nogle ingeniører ikke har. "Gerhard er et meget vigtigt medlem af teamet da han hjælper i forholdet mellem ingeniørerne og kørerne," forklarer han - og giver et eksempel. "Ingeniørerne ved at to motorer er ens da de har samme data, men når jeg fortæller dem at den ene virker bedre end den anden så forstår Gerhard det," siger han om den forskel der er på kørerens følelse af motoren i forhold til den mere videnskabelige forståelse af motoren og den måde den fungerer.
Ralf har haft succes i år - og var på podiet i Melbourne
Foto: Allsport
Blevet mere moden
Da Ralf Schumacher kom ind i Formel 1 i 1997 bød det på masser af bulede racere og sammenstød og flere gav ham stemplet som en fejl i Formel 1 - og at han alene levede på familienavnet. Men med tiden blev han mere moden - og fra at være den kører der udgik oftest og hurtigst, er han blevet en af de mest stabile. Det har Williams og BMW noteret sig - og han har forlænget kontrakten med teamet. "Det er et meget positivt signal, da begge parter føler at de arbejder godt sammen. Man bliver mere moden efterhånden som man vokser, specielt når jeg begyndte i Formel 1 som blot 21 år," forklarer han.
Han har i dag formået at etablere sig i sporten og det giver respekt i en verden hvor de er mange der står som grippe for at overtage ens sæde. "Når ens personlige status bliver større, bliver man etableret og det er det der er sket for mig," forklarer Ralf Schumacher.
Tyskeren har i år fået væsentlig mere pres fra holdkammeraten - og de to kørere har forstår hinanden, men så er det heller ikke mere. "Jenson og jeg forstår hinanden godt, selvom vi ikke har noget personligt forhold. Han er hurtig og det er godt," siger Ralf om unge Jenson Button.
De sidste svære tiendedele
Indtil videre har BMW-Williams lagt sig på pladserne efter McLaren og Ferrari - og det er nu det begynder at blive svært. "I øjeblikket er vi klart bag de to teams," mener Ralf - og siger videre. "De sidste tiendedele er faktisk de sværeste - det er næsten som at tabe sig," siger han.
Et af de steder hvor teamet kan gøre det bedre er at få motor og chassis til at fungere bedre - og så skal BMW-motoren også tabe sig lidt. "Motoren er ny og mangler lidt præstation, og den er også lidt for tung. Chassiset skal også have forbedre aerodynamikken," vurderer Ralf. Nu ser han frem til et udfordrende og spændende grand prix.
Det har ikke påvirket Mercedes dispositioner at BMW er kommet tilbage i Formel 1. "Hvis jeg skulle vælge ville jeg helt sikkert have valgt BMW som konkurrent. Vi er hårde rivaler på markedspladsen, men de er deltager med i en stilfuld konkurrence, som er meget vigtig for os," forklarer Norbert Haug. Han mener at det er en stor bonus at BMW er kommet med i Formel 1. "Jeg vil gerne sige at BMW har gjort et fantastisk stykke arbejde indtil videre. Det er godt for Formel 1 og for os at have et dyrt mærke som BMW med i Formel 1," siger han om det øgede fokus der er på kampen mellem de to dyre bilmærker i Tyskland. "Det bliver først dårligt for os hvis de kommer foran os..."
Mario Theissen fra BMW fangede den udtalelse med det samme - og sagde mange tak for de rosende ord fra Mercedes-bossen. "Det vil tage os et par løb inden vi har overhalet vores konkurrenter," hvorefter Haug lige gav igen - "det er jeg nu ikke så sikker på" - blev der joket mens der blev afholdt pressemøde i går.
Ralf Schumacher har tidligere på ugen dementeret at der skulle være problemer mellem dem og det har han bekræftet. "Formel 1 vil aldrig ændre vores forhold - uanset hvad der sker," forsikrer Ralf, der dog var mindre tilfreds over den måde storebroder Michael kørte mod ham i Barcelona, så der har været lidt surmulen i Schumacher-familien.
"Manøvren var meget hård og jeg blev vred da jeg mistede en plads på podiet," erkender Ralf. "Både Michael og jeg kan ikke lide at blive overhalet og vi kan også selv lide at angribe. Vi er store modstandere på banen og det har været tydeligt i de sidste to løb," siger Ralf.
De har dog fået talt igennem. "Vi har talt om det," siger Michael om episoden. "Men ikke på den måde som folk måske tror. Hvad skulle der være at løse?" spøger Michael Schumacher. Han mener at medierne har blæst det for stort op. "Man laver en historie ud af en ren kamp, og siger at der var et skænderi og alt det åndssvage nonens. Der var ikke noget - og ingen grund til blæse det stort op," raser Michael mod medierne.
Der kommer flere dueller mellem de to kørere - men det kommer ikke til at ødelægge noget mellem dem. "Vi kan køre mere på grænserne mod hinanden da vi kan tro på den anden og vide at den anden ikke vil lave beskidte tricks," siger Michael Schumacher. Man kan så spørge om Michael vil lave det på alle andre i stedet...
Vi kan så se frem til flere dueller mellem de to brødre - dem kommer der sikkert flere af indenfor de kommende år hvis BMW fortsætter udviklingen i det nuværende tempo.
"Jeg har det godt og jeg er totalt fokuserede på hvad jeg kan få ud af raceren i denne weekend og forsøge at få endnu et godt resultat," siger Coulthard. "Det er et vigtigt løb og forhåbentligt kan vi få endnu et 1-2 resultat," håber skotten. Men det bliver ikke nemt. "Jeg vil helt sikkert ikke få det meget komfortabelt, men i alle de år jeg har været i Formel 1 har der altid været smerte," forklarer Coulthard.
Skotten har tidligere forklaret hvorfor han stillede til start i løbet - ene og alene fordi han ikke må vise noget tegn på svaghed. Ellers ville han være en færdig mand i Formel 1. Nu forsøger han at komme til kræfter. "Jeg må vente på at ribbenene er helet. Jeg har forsøgt at udføre så meget træning som jeg kan, men det har også været godt at hvile sig i Monaco hvor jeg har brugt tiden sammen med Heidi," siger Coulthard der også forsikrer at han psykisk er blevet helet. Men det har kostet. "Jeg mistede det moment jeg havde fået på Silverstone ved ulykken. Ingen kan gå igennem det uden at det påvirker en," forklarer han.
I rollen som chefmekaniker har Stepney været med til at udnævne Claudio Bisi, der tager over indtil Stepney er tilbage og klar igen om en måneds tid. Pietro Timpini kommer til fra testteamet og indtræder på Stepneys plads som benzinpåfylder.
Ferrari har haft travlt med at træne og øge sig på netop dette område, da det er her de vigtige sekunder bliver vundet - og det kan være forskellen på nederlag og sejr. "Jeg har hjulpet til med at planlægge dette og organisere det hele fordi jeg ikke ønsker at teamet skal lide under mit fravær. Jeg ønsker at minimere skaden," siger Stepney. Ferrari har ikke gode minder fra sidste år, hvor der var lidt for meget panik i pitten. Der var noget med et pitstop til Irvine med blot 3 dæk der var klar...
Vores teorilærer ved noget om det at køre i regnvejr - Rubens Barrichello har tidligere vist fornemt kørsel i regnvejr. Eksempelvis i det europæiske grand prix i 1993 på Donnington hvor han lå med fremme på 3. pladsen. I 1997 slog han igennem med 2. pladsen i Monacos snævre gader og ved andre lejligheder har han også været med fremme.
Helt grundlæggende gælder det om at køreren har tiltro til raceren i regnvejr - uden det er det meget svært at yde det ekstreme. Og så kommer hemmeligheden: kan du kontrollere speederen optimalt er man hurtig i regnvejr. "Man skal føle sig sikker på bagenden af raceren, ellers er det svært at gøre det godt. Jeg kalkulerer meget præcist hvor meget tryk jeg giver speederen," siger Rubens Barrichello om den svære balancegang.
Barrichello forklarer den svære disciplin - at køre i regnvejr
Foto: Allsport
Ifølge Barrichello er det kun de kørere der har en ren stil der kører hurtigt i regnvejr, men det er vist kun teori. Michael Schumacher og Jean Alesi er vist ikke kendt som de mest stilrene i regnvejr - og de kan godt nok køre hurtigt... Noget andet der er vigtigt er evnen til at placere sig rigtigt på banen. Den traditionelle ideallinie brydes ned når der skal køres i regnvejr og der kommer mange forskellige ideallinier.
Der er dog et par ting man skal være ekstra opmærksom på - udsynet. "Udsynet kan være meget dårligt. Vi skal forsøge os med den nye type asfalt hvor det kan blive bedre," siger Barrichello. "Det skræmmende er at hvis man ikke kan se noget, og man holder lidt igen, kan en eller anden køre ind i en," siger han om faren for sammenstød ved den nedsatte sigtbarhed.
Men skal man se det i et større perspektiv er det vigtigt for Formel 1. "Vi behøver nogle regnvejrsløb igennem sæsonen. Jeg mener at det er ret spektakulært for tilskuerne - det er godt for publikum og for Formel 1," slutter Rubens Barrichello.
Ron Dennis mener at hans team er blevet de største tabere. "Der er ingen tvivl om at de elektroniske ændringer har straffet os mere end Ferrari," mener Dennis. "Vi mener at vi stadig mangler et par tiendedele på grund af ændringerne i elektronikken," forklarer han videre. Men det er Norbert Haug slet ikke enig i.
"Ron indikerer at vi var meget sofistikerede - og at vi ikke er det nu. Jeg kan ikke se at vi har en større ulempe - det ser jeg ikke," siger Norbert Haug som modspil til Ron Dennis holdning - og det er ikke første gang indenfor de sidste års tid at de to bosser ser forskelligt på tingene...
"Det er sådan at David er langsommere end jeg er, men han er også en fantastisk kører og en god holdkammerat," siger Hakkinen. Der kan være flere grunde til at Hakkinen helst ikke ser en anden kører i teamet - blandt andet at det kan forskyde magtbalancen og den støtte som Hakkinen nyder fra Ron Dennis. "Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem at vi ikke er i samme team i den kommende sæson," siger finnen direkte. "Vi har det godt med hinanden som team, og vi er først ved at forstå raceren og hvordan den arbejder," siger Hakkinen om hvordan teamet har det lige nu.
Intet er dog afgjort - McLaren og Villeneuve har forhandlet, så der er noget om snakken. De seneste rygter vil vide at Jacques Villeneuve offentliggør hans kommende arbejdsgiver i 2001. Det ventes enten at blive Benetton/Renault eller McLaren.
Han har nemlig ikke mistet kærligheden til Formel 1-sporten, selvom der har været et stort pres på finnen de sidste par år, og at han netop af denne grund ville stoppe hos McLaren, og enten stoppe karrieren eller finde et andet team. Men sådan forholder det sig ikke. "Jeg elsker race ligeså meget som da jeg var en lille dreng. Nogle af jer føler det måske lidt underligt, men at køre race er faktisk sjovt," siger den dobbelte verdensmester.
Så fik vi sat det på plads - og endnu et rygte blev aflivet...
CD-rommen indeholder masser af billeder og sammenlagt to timers videoklip om Jordan-teamet. Endvidere indeholder den også interviews med folk fra teamet samt en interaktiv rundtur på fabrikken ved Silverstone.
"Dette er yderligere et spændende initiativ fra Jordan. Efter præsentationen af vores nye hjemmeside ved det britiske grand prix for en måned siden, viser denne CD-rom Jordans villighed til at bruge den seneste teknologi for at give fans et indblik i teamet," forklarede Eddie Jordan ved præsentationen.
Prisen ligger på godt 300 danske kroner - yderligere information findes på Jordans hjemmeside.
"Jacques er ikke involveret i nogen miniserie om hans far, og det er hans forlovede heller ikke," siger en talsmand hos BAR. Der er nemlig en grund til at dette er uforeneligt. "Jacques forsøger hele tiden at holde hans familie ude af hans racerliv," siges der videre. Så følelserne er de samme - og så kan det også noteres at de australske medier ikke er helt så gode til at få deres rygter til at passe...
Villeneuves manager, David Moore siger det mere direkte. "Igen - der er ingen sandhed i det rygte - det er helt forkert. Hvordan kan nogle begynde sådanne rygter?" spørger han undrende. Måske lige at tage det lidt for fortrydeligt op, men Formel 1 er skabt til rygter. Det lever af rygter, så det bliver ikke sidste gang at Moore kommer til at undre sig over den kultur...
Et af de store skridt var i 1997 hvor han skiftede til Arrows - efter at han havde fået sparket af den arbejdsgiver der havde gjort ham til verdensmester i 1996. "Jeg havde intet valg. Frank Williams havde allerede skrevet under med en anden, og så var der Jordan, som ikke havde gjort meget med det de havde, Stewart, som endda ikke havde bygget en racer og Arrows som var under ny ledelse," forklarer han. "Det var enten Arrows eller slut," siger Hill, men det er nok lige at sætte det lidt på spidsen.
Senere var der rygter om at Damon Hill var på vej til McLaren og det bekræfter Hill at der var noget om - men der var blot et lille problem: han havde allerede der skrevet under med Arrows. Og så var Arrows også villig til at betale lidt mere for Hill end de andre team, hvilket heller ikke skal overses...
Svært at stoppe
Igennem store dele af 1999-sæsonen var det en løbende historie om hvornår Damon Hill ville lægge hjelmen på hylden - det franske grand prix, hvor Damon Hill direkte fortalte at han var bange for at køre og at det efter sæsonen var slut, satte gang i en masse rygter. Hill var selv mest stemt for at stoppe efter det britiske grand prix - men den plan gik i vasken. "På det tidspunkt var jeg ikke i stand til at sige hvad der ville ske," forklarer han. "Det var min hensigt at stoppe ved det britiske grand prix, men tingene gik ikke på den måde," siger Hill.
Det var i det hele taget svært at tage afsked med den sport som han siden 1994 i særdeleshed har været med til at præge. "Det er umuligt at forlade Formel 1 uden problemer," siger han. Det er nok det sværeste valg, men omvendt kunne Hill ikke rigtig "tillade" sig at køre med på så højt niveau, når det virkede meget halvhjertet.
Fremtid med Toyota?
Der har været rygter om at Damon Hill kunne få en plads hos det kommende Toyota-team som manager, men det har han lagt lidt låg på. "Jeg kan ikke rigtig se mig selv som leder af et team. Jeg tror ikke det vil være muligt på den måde som tingene er i sporten," forklarer han. Jordan tilbød briten en ledende plads i teamet, men dette afviste Hill med samme begrundelse. Han føler ikke at han har sine forcer på disse områder - men der kan ske meget endnu...
Hill nyder tilværelsen som Formel 1-pensionist, men der mangler stadig et eller andet. "Der er en masse jeg kan lave - jeg har kørt en masse på ski og snowboard, men der altså ikke noget som at sidde i en racer," siger briten. Og farten trækker stadig i Hill. "Jeg kan underholde mig med alle hurtige aktiviteter," griner Hill. Indtil videre har han da overværet et par Formel 1-løb, så sporten udgør stadig en vigtig del af hans tilværelse.
Men der kan dog dukke nye ting op. Ifølge rygter, vil Williams-BMW på fredagens pressemøde, hvor man øjensynlig vil offentliggøre den nye sponsoraftale med det tyske forsikringsselskab Allianz, også offentliggøre, at man har skrevet en ny langtidskontrakt med Jenson Button. Hvad der står i denne kontrakt om Jenson Buttons fremtidsmuligheder, vides af gode grunde ikke. Men det betyder, at man binder Jenson Button til teamet. Det betyder også, at hvis man henter Montoya i det amerikanske, så er det muligt for Williams-BMW, at leje Jenson Button ud til andre teams. Det er nye aspekter til sagen, men intet er absolut afgjort. Men hvad siger Jenson Button selv? "Jeg vil helt klart foretrække at blive hos Williams-BMW, men hvis det ikke kan være anderledes, så må jeg køre i et andet team." Et nyt spørgsmål der så dukker op, er, hvis Montoya skal køre for Williams, hvor længe skal Jenson Button så være lejet ud? Det ser ud til, at han virkelig er begyndt at føle sig rigtig godt hjemme i teamet.
Det er der også andre før ham der har gjort. Nigel Mansell, Damon Hill og Heinz Harald Frentzen er nogle af dem. Disse tre har dog forladt teamet, da man bl.a. ikke kunne blive enige om lønnen i forbindelse med kontraktforlængelser. Mansell og Hill, var regerende verdensmestre, da deres samarbejde med Williams ophørte. Om dette, har Frank Williams til et engelsk bilblad udtalt: "I forhold til Mansell og Hill, var det et spørgsmål om penge, vi kunne ikke blive enige om betingelserne i pengespørgsmålet, så de forlod teamet. I Frentzens tilfælde, var det helt andre ting der gjorde sig gældende. Han var meget hurtig, når han var virkelig koncentreret - det kunne der ingen tvivl være om. Problemet var, at han ikke var hurtig hver gang. Zanardi var virkelig god i Cart, aggressiv og hurtig, men da han kom tilbage til F1, var problemet, at F1 bilerne og i særdeleshed vores, var blevet meget vanskeligere at køre." Det bekræfter nogle af de ting der siges om Frank Williams, nemlig at han står på sit, og at han er "god" til ikke at overbetale sine kørere.
Men det er helst ikke noget Alain Prost vil ty til med det samme. "Jeg vil ikke spørge om hjælp fra Ecclestone," siger teamchefen. Men han er godt opmærksom på Bernies magt til at få tingene gennemført. "Ingen - heller ikke Bernie - ønsker at et team mangler en motor," siger Alain Prost. Historien har da også vist at Formel 1-bossen har stor magt - han var i stand til at overtage Ford til at droppe deres planer om kun at levere motorer til Jaguar, men da Minardi stod og manglede en motor fik han Cosworth på bedre tanker.
Det kan meget vel blive det samme der gør sig gældende for Prost-teamet. Men i første omgang forsøger de selv at finde en partner til næste sæson. "Der er forskellige muligheder, nogle mere interessante end andre," forklarer han. Intet er dog afgjort men Mercedes har blandt andet være nævnt. Men den tyske bilgigant har vist ikke i sinde at levere motorer til Prost-teamet uden pression.
"Jeg kan ikke se hvorfor vi skal give motorer til Prost," siger Norbert Haug ligeud. Der skal stor overtalelse til førend Mercedes vil overveje det. "Bernie Ecclestone skal overbevise mig!" siger Haug.
Så Prost-teamet kan komme i en alvorlig klemme, og kan se sig nødsaget til at se andre steder for at finde en motor - og det kan sætte teamet yderligere tilbage. Ikke fordi de er så langt fremme i øjeblikket...
Pierre Dupasquier, Michelin: "De første test har bekræftet resultatet af de simulationer som vi har lavet på computer. Foreløbig har vi arbejdet i to retninger, nemlig med en hel del forskellige compounds og dækkonstruktioner, for at finde et grundprogram at arbejde ud fra. I takt med at vores program skrider frem, vil vi koncentrere os mere om mere specifikke løsninger til de enkelte baner."
Tom Kristensen: "Jeg føler mig virkelig beæret over at være den første kører til at være med til at teste og udvikle for Michelin i deres bestræbelser på at vende tilbage til F1. Jeg er meget imponeret over de fremskridt de allerede har gjort mellem testene. Michelins ingeniører er meget opmærksomme og påpasselige med deres arbejde. Jeg nyder virkelig at arbejde med dem."
Kun få dage før det Europæiske Grand Prix, trænede Michael Schumacher og FC Kaiserslautern's professionelle fodboldspillere sammen i 1 time og bagefter sagde Mario Basler "Jeg troede at han ville være mere muskuløs og stærk." Da træningen var færdig fik Mario Basler en autograf til sin søn Marcel. Mario Basler som støtter Ferrari teamet i denne weekend, håber at han bliver inviteret med til løbet af Ferrari, og han vil elske at tage sin søn med til motorløb.
De tilskuere der var mødt frem for at se deres lokale helte fik lidt af en overraskelse da de så at Michael Schumacher deltog i træningen. Og de klappede da han snød målmanden Roman Weidenfeller og scorede 1 mål i træningskampen.
Selv siger Michael Schumacher om træningstimen "Det var ikke så hårdt som jeg forventede. Og jeg håber da at FC Kaiserslautern vinder over TSV 1860 Munchen på lørdag, så de kan deltage i en international turnering næste år."
Grunden til at Michael Schumacher trænede sammen med FC Kaiserslautern er, at de begge har den samme sponsor Deutsche Vermogensberatung. Det er på den måde det hele hænger sammen på, og så giver det jo en hel masse reklame når 2 forskellige sportsgrene træner sammen.
Otto Rehhagel som er træner for FC Kaiserslautern er meget glad for sammenarbejdet med Deutsche Vermogensberatung, og siger, det er godt for både sponsor og Deutsche Vermogensberatung at man kan lave lidt sjovt ud af sammenarbejdet mellem de forskellige folk/hold Deutsche Vermogensberatung er sponsor for. Om Michael Schumacher siger Otto Rehhagel " Michael er en meget talentfuld fodboldspiller, men han skal nok holde sig til motorsport."
Han afviser at han skulle være på vej ud af teamet, og lægger mere op til at der bliver en arbejdsdeling mellem ham og Gascoyne. "Jeg går ingen steder," forsikrer Symonds. "Jeg er en del af inventaret og jeg elsker at være her, men jeg fandt ud af at det jeg lavede ikke var min største styrke," forklarer han.
Derfor har Symonds ledt med lys og lygte for at finde en afløser eller sparingspartner til ham i teamet. "At få Mike med her vil gøre mig fri til at udføre andre opgaver. Formel 1-teams er så store i dag at man ikke kan lave det hele," forklarer han. Det har taget noget tid at finde den rette person til posten. "At finde en til at udfylde den position er noget jeg har arbejdet på i lang, lang tid. Folk af Mikes kaliber bliver ikke ledige hver dag. Jeg er glad for at han kommer til teamet. Han giver markant mere til vores designerstyrke og vil være i stand til at bringe det hele sammen for os," siger Symonds rosende om Gascoyne der skal overtages hans stillingsbetegnelse.
Italieneren var ellers indstillet på at deltage i et velgørenheds-cykelløb som var arrangeret af en af Jordan-teamets sponsorer, Deutsche Post. Ved løbet stillede flere store cykelmestre op til løbet, men Trulli måtte trække sig, da han følte sig meget utilpas og nøjedes med at skrive et par autografer inden han tog på sygehuset.
Trulli har dog fået grønt lys til at køre med i det europæiske grand prix.
Langt de fleste omgange blev kørt på den korte bane, da reglerne kun tillader at man sammenlagt kører 50 kilometer.
Ferrari teamet lavede flere forskellige stints, og hver gang bilen var i pitten, så lavede man 10 brændstofpåfyldninger. Dagens bedste tid var 1:02.830, og man kørte i alt 21 omgange, hvor 16 af dem blev kørt på den korte bane som er 1,190 kilometer lang.
Sauber teamet har mange nye aerodynamiske dele med til det Europæiske Grand Prix som man afprøvede i sidste uge på Jerez, og i flg. Willy Rampf som er teknisk leder for Sauber teamet, så forventer man at med de nye aerodynamiske dele, vil Sauber teamet gøre det godt i weekenden, og Willy Rampf siger "Efter den meget positive test på Jerez i sidste uge, hvor vi fik afprøvet mange nye dele, så tror jeg at vi har taget et skridt i den rigtige retning med Red Bull Sauber Petronas C19".
Team chef Peter Sauber bakker Willy Rampfs udtalelser op, og han siger at der er flere forbedringer på vej, i kampen for at få flere mesterskabs point på kontoen.
Mika Hakkinen som sluttede som nr. 5 sidste år, håber at han kan få flere point i år end sidste år, og siger "Jeg er sikker på at jeg kan vinde i denne weekend, da jeg er i topform og ved at jeg har den bedste og den hurtigste racer, og så passer banen til vores racer."
David Coulthard er lige så sikker i sin sag, men mener dog at det er ham der vil vinde weekendens løb. "Jeg tror at jeg har gode chancer for at vinde på Nürburgring da banen passer godt til mig. Det ville være godt for McLaren hvis vi kan følge op på de sidste 2 løb med en 1-2 sejr. Så vil både kørernes og konstruktørernes mesterskab være inden for rækkevidde." siger David Coulthard.
Ved uheldet har teamchefen forvredet benet og fået et mindre benbrud. Uheldet skete dagen efter det spanske grand prix, men nyheden om at Alain Prost er blevet skadet er først kommet få dage før der skal køres på Nürburgring.
Det ventes dog at Alain Prost er til stede ved det europæiske grand prix, selvom lægerne har rådet ham til at holde sig i ro. Spørgsmålet er om Prost ved sin tilstedeværelse alligevel kan vende den dårlige udvikling hans team er inde i.
Denne frustration håber nu specielt Williams bossen, Sir Frank Williams, kan påvirke Montoya til at takke ja til en plads i Williams teamet fra år 2000, da Williams har en option på Montoya. Men Toyota som har meldt sin ankomst til Formel 1 vil også have fingrene i Montoya. Men det kan de godt glemme alt om iflg. Sir Frank Williams. Eftersom Williams har en option på Montoya, skal en eventuel forhandling gå igennem Williams først.
Williams har bedt Chip Ganassi om at overveje eventuelle muligheder for at frigøre Montoya tidligere end udgangen af 2001. Dette er under overvejelse hos Juan Pablo Montoya og hans teamchef Chip Ganassi.
Montoya skal i så fald erstatte Jenson Button, da Ralf Schumacher har kontrakt for næste sæson med Williams.