Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.5.2000
 F3000 - Kolby ikke kvalificeret
 DTC - Nu kommer "Superligaen" til Ring Djursland
 
16.5.2000
 Nu hedder det Le Mans!
 

Hop til top19.5.2000

F3000 - Kolby ikke kvalificeret

Fredagens indledende tidskørsler forud for weekendens Formel 3000 løb på Nürburg-ring i Tyskland bød på lidt af en nedtur for det danske motorsportstalent Kristian Kolby, der kører for DAMS Team'et. Kolby's tid rakte kun til en placering som nummer 27 i feltet, og dermed kvalificerede danskeren sig ikke til lørdagens løb.

/ritzau/

AN  


Hop til top
DTC - Nu kommer "Superligaen" til Ring Djursland

Næste stop på turné-planen for Dansk Touringcar Challenge bliver Ring Djursland. Søndag den 28. maj indtager bilsportens svar på superligaen den kuperede bane i nærheden af Tirstrup Lufthavn, og dermed vil det djurslandske motorsportspublikum kunne opleve stort set alt, hvad der kan krybe og gå af topnavne i den danske bilsport lige nu. Dansk Touringcar Challenge er nemlig den nye succesklasse, hvor de bedste udenlandsprofessionelle stiller op mod alle de bedste hjemlige amatører.

"Vi er utroligt glade for, at vi kan præsentere Dansk Touringcar Challenge her på Ring Djursland, for der er tale om en klasse, som virkelig har formået at løfte dansk bilsport op på et plan, der kan måle sit på et internationalt niveau," siger løbsleder Bent Rasmussen.

"DTC-klassen har nemlig masser af professionelle teams, bilerne er hurtige og flotte, og så er det alle de prominente navne, som sidder bag rattet. Det er noget, tilskuerne kan lide, og i Dansk Touringcar Challenge får publikum samtidig det helt enestående tilbud, at de kan komme ind på selve banen og møde deres idoler på gridden, lige inden starten går. Præcis som man ser det i Formel 1-transmissionerne i fjernsynet!"

På Ring Djursland anføres den professionelle del af DTC-feltet af ikke mindre end tre kørere, som i næste måned stiller op i det berømte 24-timers løb på Le Mans.

Det er duoen John Nielsen og Thorkild Thyrring, der i DTC-sammenhæng kører for McDonald's Nissan Racing, mens Formel 3000-køreren Kristian Kolby på Ring Djursland vil få sin DTC-debut i Renault Motorsport Danmarks helt specielle Megane Stationcar. Kolby er iøvrigt teamkammerat med en anden "prof", som også har sin DTC-debut til gode, nemlig Casper Elgaard.

"Men deres modstandere i Dansk Touringcar Challenge, amatørerne, arbejder faktisk også på et så højt niveau, at det i grunden er lidt misvisende at bruge betegnelsen amatører om dem," understreger Peter Elgaard fra DTC-organisationen.

"Langt størstedelen af de forskellige teams har nemlig på den ene eller anden måde de respektive danske importører i ryggen, og de griber virkelig tingene professionelt an. Tag f.eks. trioen Michael Carlsen, Michael Schröter og Jesper Sylvest, der ved sæsonstarten tidligere på måneden satte tempoet. Carlsen er virkelig et stærkt kort med sin velprøvede Peugeot 306, som han slog alle de andre med, men også Schröter er blandt de hurtigste i år, selv om han desværre fortsat ser ud til at lide under det sorte uheld, som forfulgte ham sidste år. Og Sylvest, ja, han har allerede fra starten af sæsonen vist, at han har gode chancer for at genvinde sin titel, selv om han er skiftet til en helt ny og uprøvet Citroën Xsara Coupé."

På Ring Djursland vil der også blive debut til et helt nyt mærke i Dansk Touringcar Challenge. Det er Hyundai, der får sin DTC-debut med sin Coupé-model, som skal køres af sidste års toer i Yokohama Cuppen, Brian Mikkelsen. Men måske kommer endnu en debutant ud af kulissen. Hvis man hos Peugeot Sport Team får den rigtige gearkasse frem, så kan det nemlig blive på Ring Djursland, at den populære Jason Watt får sit motorsportscomeback!

AN  


 

Hop til top16.5.2000

Nu hedder det Le Mans!

Den danske racerkører Tom Kristensen får øvet sig på alverdens sprog og biltyper i disse dage. Efter at have afsluttet endnu en hemmelig test for Michelins Formel 1-team i Frankrig i en Williams-BMW, satte han sig søndag i en Honda Accord i det britiske BTCC-mesterskab for standardvogne på den skotske Knochill-bane, og i hele denne uge hedder sproget spansk, fordi danskeren skal teste tyske Audis R8-prototype på Jerez-banen.

"Det bliver vores sidste intensive test inden Le Mans den 17. juni, så der bliver tale om en virkelig hård uge hernede på den spanske Formel 1-bane. Audi har valgt disse sydlige himmelstrøg, fordi vi skal teste under forhold, der kommer så tæt på Le Mans som muligt. Det vil sige, at vi skal køre lange stræk i stegende hede samt teste om natten for at checke, hvordan R8'eren opfører sig ved ekstreme temperatur-svingninger," forklarer Tom K.

Selv om programmet således er hårdt, så synes Tom Kristensen at kunne håndtere presset. Michelin har skamrost hans indsats og evner til at analysere en racers opsætning, og i BTCC-afdelingen satte det 32-årige multitalent dagens bedste tid, inden han måtte udgå på grund af en knækket drivaksel.

"Det har været en mærkelig sæson med ups and downs. Audi R8'eren er forrygende, hvilket vores sejr på Sebring og de tre første pladser i forrige uges Le Mans-test viser, og jeg har som altid nydt at teste Formel 1, hvor jeg har været så heldig at få 2.000 kilometer for Michelin i denne sæson. Men mit Honda-teams hidtil dårlige resultater i BTCC har irriteret mig, fordi vi i fællesskab burde have fået mere ud af bilen. Det kom nok lidt til udtryk i weekenden, hvor jeg i første løb måtte starte bagest, fordi hældningsgraden på min bils bagspoiler ikke overholdt reglementet. I løbet fik jeg mig kørt op til en sjetteplads efter min teamkammerat James Thompson, og da han i sidste sving satsede på at gå udenom en konkurrent, smuttede jeg indenom og blev nummer fem. Jeg gnubbede sidespejle med Thompson, og normalt skal man selvfølgelig ikke tage den slags chancer over for en teamkammerat. Men jeg var tændt og har givet James hånden som undskyldning, så vi har fået episoden ud af verden. Jeg tror imidlertid, at publikum undrede sig," griner Tom Kristensen! Han fortsatte herpå den aggressive kørsel i hovedløbet og satte løbets hurtigste tid, inden drivakslen ødelagde alle chancer for en plads på podiet.

"Men Gabriele Tarquini vandt heldigvis i en Honda Accord fra vores søsterteam JAS, så måske er vi nu omsider ved at lukke hullet op til Ford," håber den travle dansker.

tomkristensen.com

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk