Mercedes lader sine Formel 1 motorer fremstille i England. Der har dog i den seneste tid været rygter fremme om at cheferne i Stuttgart har planer om at samle Mercedes interesserne i Tyskland. Det bliver dog klart afvist af firmaets motorsportschef, Norbert Haug.
"Hvad vi ønsker at gøre er at leve op til vore egne krav og ønsker. Alle kan se at der kommer nye og meget konkurrencedygtige fabrikker i Formel 1, og jeg mener at vi har nogle rigtig gode resurser i Stuttgart. Mario Illien er den tekniske direktør som holder øje med vores program. Det der sker at er vi vil bruge de tekniske faciliteter i Stuttgart noget mere. Vores to faciliteter arbejder tæt sammen som et team, og det er hvad der er i det. Vi arbejder godt nok på to forskellige steder, men alt fungerer som en enhed. De to fabrikker er tæt forbundne med hinanden."
Lige siden at Mercedes kom tilbage til Formel 1 i 1994 har man ladet motorerne fremstille i Brixworth hvor Mario Illien har sit firma. Mercedes har i år lidt under at have mindre motorkraft end de nærmeste foranliggende konkurrenter. Samtidig er man også klar over at motoren måske ikke er pålidelig nok. Mario Illien har siden sidste år været dybt berørt over det dødsfald som ramte medejeren og medstifteren af Illmor Motors, Paul Morgan. Paul Morgan døde ved en flyulykke.
Samlet blev det til 104 omgange - hvoraf 32 omgange var på den korte bane. Badoers arbejde bestod i aerodynamik og set-up.
I dag støder Michael Schumacher til.
Testtider fra Fiorano, tirsdag den 14. maj 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Luca Badoer | Ferrari | 58,936 | 104 |
Han kørte en F2001, chassis nummer 216 over 84 omgange. Testen var koncentreret om at teste Bridgestone-dæk.
Testtider fra Jerez, tirsdag den 14. maj 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Luciano Burti | Ferrari | 1:22,991 | 84 |
Ved afslutningen af et møde i ledelsen i Ferrari Maserati Gruppen gav han sit besyv i den ophedede debat om Ferraris beslutning om at lade Michael Schumacher vinde. "Der er dem som siger at Enzo ville vende sig i graven. Jeg tror jeg kender ham rigtig godt og kan sige til de folk at jeg kan sige at søndag eftermiddag følte jeg at min far kiggede ned med et smil, mens han så sine to racere dominerede Grand Prix'et og to kørere der adlød teamordre," siger Piero Ferrari.
Derfor blevet testarbejdet overladt til teamets unge kører, Felipe Massa, der nu står overfor den store prøve i Monacos snørklede gade. Samtidig var det første gang han kørte på den franske bane. "Det er fornøjeligt at komme her og lære en anden ny bane og jeg kan virkelig godt lide den lange langside. Vejret har været godt i dag og jeg skulle ikke bekymre mig om trafik, da jeg var den eneste på banen," siger Massa.
Testtider fra Paul Ricard, tirsdag den 14. maj 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Felipe Massa | Sauber-Petronas | 1:38,940 | 81 |
Det var Williams' testkører Antonio Pizzonia der kørte på den hurtigste tid foran en anden Williams testkører Marc Gene.
Jarno Trulli begyndte testarbejde netop som optakt til løbet i Monaco, hvor han tidligere har overrasket ved at ligge med fremme i toppen af feltet. Derudover var også BAR til stede - de har stadig en del at indhente. Villeneuve stod for testarbejdet.
Testtider fra Valencia, tirsdag den 14. maj 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Antonio Pizzonia | Williams-BMW | 1:12,854 | 84 |
2. | Marc Gene | Williams-BMW | 1:13,170 | 68 |
3. | Jarno Trulli | Renault | 1:13,572 | 84 |
4. | Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:14,336 | 83 |