Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.5.2005
 Monacos GP - 2. fri træning
 Monacos GP - 1. fri træning
 Monacos GP - Teams preview - Bunden
 Monaco - hvor romantikken lever
 Monacos GP - Teams preview - Top 5
 
17.5.2005
 Monacos GP - Dæk preview
 Monaco GP - tidsplan
 

Hop til top19.5.2005

Monacos GP - 2. fri træning

Ligesom i dagens første fri træning, så har Formel 1 kørerne 60 minutter til deres rådighed i denne fri træning, hvor det bliver sidste gang denne weekend vi ser testkørerne på banen.

Dagens første fri træning blev præget af megen kørsel på banen i Monaco, og det var ikke kun testkørerne der var flittige som vi plejer at se det, også feltets faste kørere testede flittigt, og da de 60 minutter var gået var det McLaren køreren Juan Pablo Montoya der var den hurtigste, kan han gentage bedriften igen her i den anden fri træning.

2. fri træning
TidHændelse
14:00 For anden gang i dag tændes de grønne lamper i Formel 1 pitudkørslen, og dermed er 2. fri træning igang.

Første mand på banen er Zonta, og han følges af Doornbos, Friesacher, Monteiro, Wurz, Klien, Albers, Liuzzi og Raikkonen.
14:03 Zonta - 1:22,568 - 1. pl.
Doornbos - 1:23,720 - 2. pl.

Raikkonen - 1:19,082 - 1. pl.

Klien - 1:20,938 - 3. pl.
Friesacher - 1:23,773 - 4. pl.
14:05 Raikkonen - 1:17,510 - 1. pl.
Wurz - 1:20,355 - 2. pl.
Der er over 2½ sek. i mellem dem.

Zonta - 1:21,087 - 5. pl.
14:06 Barrichello - 1:21,352 - 8. pl.

Der er 19 biler på banen i øjeblikket.

Liuzzi - 1:18,711 - 3. pl.
Wurz - 1:18,855 - 4. pl.
Klien - 1:19,604 - 5. pl.
14:08 Fisichella - 1:18,531 - 3. pl.
Trulli - 1:20,405 - 10. pl.
Webber - 1:19,117 - 7. pl.M. Schumacher - 1:17,873 - 4. pl.
14:10 Barrichello - 1:18,802 - 7. pl.

19 kørere har ny sat en tid.BR>M. Schumacher - 1:17,562 - 2. pl.
Han er 0,052 sek. fra Raikkonens tid.

Coulthard - 1:18,547 - 6. pl.

R. Schumacher - 1:18,199 - 6. pl.

Alonso - 1:16,832 - 1.- pl.
Han er 0,678 sek. hurtigere end Raikkonen.
AN  


Hop til top
Monacos GP - 1. fri træning

Weekendens program for Formel 1 kørerne i forbindelse med Monacos Grand Prix 2005, starter i dag med to frie træninger af hver 60 minutters varighed.

Formel 1 sæsonen har hidtil været domineret af de to hurtige Renault racere, hvorimod flere af de ellers veltablerede teams har 'haltet' lidt i de første løb. Men da denne weekends løb skal køres på en meget usædvanlig bane, så kan de være at vi denne weekend ser andre teams med helt fremme.
Dette vil den første af de frie træninger måske kunne give os et fingerpeg om.

Teamne må idagens frie træninger benytte deres testkørere, og når man ser på tilmeldingslisten, så er der 22 kørere anført, dette skyldes ikke at der kun er to test kørere med, for dem er der fire af, det skyldes at BAR teamet har startforbud på grund af sagen om deres forkerte tanke.

1. fri træning
TidHændelse
11:00 Så er der grønt lys i pitudkørslen, og Monacos Grand Prix 2005 er for alvor i gang.
Det første kørere på banen er: Albers, Klien, Doornbos, Wurz samt Friesacher.

Så kommer også Karthikeyan, Villeneuve og Massa på banen.
11:02 De kører alle en enkelt installationsomgang, og vender så tilbage til pitten.
11:03 R. Schumacher på banen.
11:05 R. Schumacher returnere til pitten samtidig med at M. Schumacher, Raikkonen, Zonta, Barrichello, Montoya og Fisichella kører ud fra pitten.
11:07 Også denne gruppe af kørere vender tilbage til pitten efter en installationsomgang.
Wurz på banen for anden gang, han følges af Coulthard.
11:09 Coulthard kører i pit, og Liuzzi og Monteiro kører ud på banen sammen med Klien.

Zonta, Klien og Doornbos på banen.
AN  


Hop til top
Monacos GP - Teams preview - Bunden

Efter at BAR har fået frataget deres points, er det stadig kun to teams som har scoret points blandt de nederste fem.

De nederste fem teams har ikke mange points sammenlagt. Især ikke efter at BAR har fået frataget deres point og heller ikke vil kunne score point i Monaco. Det er stadig kun Red Bull og Sauber, men skal eksempelvis Jordan have en chance under normale betingelser, så må det absolut være her, hvor farten ikke er ret høj.

Red Bull:
Red Bull overtager lidt af den tidligere ejers markedsføring når det gælder Grand Prixet i Monaco. Det er nemlig sådan at den nye Star Wars film også vil blive markedsført på Red Bull racerne, ligesom Jaguar tidligere markedsførte diamanter og andre eksklusive ting når man kørte i Monaco. Red Bulls engagement med filmbranchen denne weekend betyder også, at flere af stjernerne fra filmen samt George Lucas vil være gæster hos Red Bull Racing i Monaco. Begge teamets kørere har kørt her før. David Coulthard snart mange gange med to sejre i bagagen, mens Liuzzi har kørt her to gange og vundet én gang. Men det skete i det nu nedlagte FIA Formel 3000 mesterskab. Men han kender banen og dens mange mærkelige egenskaber. Teamet har testet i Frankrig på Paul Ricard. Teamet ligger da heller ikke skjul på hvad man har testet, nemlig dæk, aerodynamiske dele og tracktion kontrollen, som skal fungere lidt anderledes her end andre steder. Og man har selvfølgelig brugt David Coulthards store erfaring i det forløb. Man tror også på Cosworth motorerne selvom de nu skal køre deres andet GP.

Sauber:
Hvem ved hvor Sauber? Ikke ret mange, og spørgsmålet er om de selv gør. Deres præstationer i år har hidtil været meget svingende, og de har slet ikke nået det forventede. I sidste uge testede man på Paul Ricard, og kommer med en revideret aerodynamisk pakke. Man har også arbejdet meget med tracktion kontrollen. I teamet er man lidt bekymret for materiellet som bliver hårdt belastet i Monaco. Bilens setup bliver også ændret meget i forhold til stort set alle andre baner. Det store spørgsmål er hvad J. Villeneuve kan præstere. Han har kun fuldført to GP'er i år, men har alligevel scoret flere points end Massa, som ellers generelt har været hurtigst af de to. Men måske man igen lytter til JV og sætter hans bil op som han gerne vil have det. Kørerne har respekt for banen, som ikke tilgiver noget som helst. Massa har oplevet at den slår igen ved fejl. Men mon ikke at Sauber snart finder en løsning på de mange problemer de har? De plejer på et tidspunkt i sæsonen at dukke op når man faktisk mindst venter det, og hvorfor ikke i Monaco.

BAR:
BAR er ikke repræsenteret på banen, andet end at man forventer at møde op og tage opstilling i pittet, men ingen kørsel fra teamets side iflg. den dom man selvforskyldt har modtaget.

Jordan:
Tiago Monteiro og reservekører Robert Doornbos kender banen fra tidligere klasser, mens Narain Karthikeyan ikke har kørt her før. Han har dog erfaring med gadeløb fra det berømte Formel 3 løb i Macau. Men det er en helt anden bane end Monaco. Monteiro har også adskillige gadeløb på kontoen fra sin tid i CCWS. Teamet har ikke testet siden det spanske GP undtagen en enkelt test på Santa Pod hvor testkører Pastorelli har testet aerodynamik en enkelt dag. Teamets største bekymring er, om bilen ret mekanisk kan holde. Der skal foretages mere end 3000 gearskift, hvilket jo selvfølgelig stiller store krav til gearkassen.

Minardi:
Minardi har ikke så meget at fortælle. Der kan heller ikke fortælles meget om dem. Minardi har store problemer i Spanien. Bilerne kom ikke engang fra startstregen sammen med de andre. Først to omgange efter konkurrenterne fik man liv i bilerne og de kunne komme af sted. Der er ingen tvivl om at der er arbejdet med tingene i teamet. Man kan ikke forvente den store opbakning fra sponsorer og andre bidragsydere hvis en lign. situation forsætter og slet ikke i Monaco. Paul Stoddart var det heller ikke specielt begejstre

PDL  


Hop til top
Monaco - hvor romantikken lever

Bybaner har sikkert engang, tilbage i bilens barndom, været en glimrende idé. Men som tiden er gået og bilerne blevet det de er, er de så klart vokset fra at køre ræs gennem en bys snævre gader. At køre Formel 1 i Monaco er anakronisme og i virkeligheden en pervers idé. Men hvor ville F1 kalenderen da være fattig uden.

Jeg holder meget af Monaco - de krogede gader der stiger og falder i niveau er et pragtfuld skue. Monaco har måske ikke meget med Formel 1 anno 2005 at gøre, men løbet har overlevet og kan nu minde os om bedre tider, da romantikken omkring motorsport endnu var intakt. Det var dengang da motorløb blev dyrket af dødsforagtende mænd, der nød livet i så store mundfulde som muligt. Og motorløb var noget de kørte i weekenden - ikke en noget de nødvendigvis tænkte på resten af tiden. Dengang motorsport var en sport, og ikke en forretning. Og så er jeg ligeglad med at man ikke kan overhale i Monaco, eller at løbet ofte bliver statisk. Monaco er essensen, ikke af hvad Formel 1 er, men af hvad det burde være: Romantik, sjov, underholdning og ikke alt for alvorligt.

Der har været andre bybaner i tidens løb. Adelaide i Australien havde betydelig mere charme end Albert Park og Long Beach i Californien var også en pragtfuld bane, der flere gav gange gav os gode og interessante løb. Tilgengæld er der ikke meget at savne ved hverken Detroit eller Phoenix - og slet ikke ved parkeringspladsen i Las Vegas! Bybaner er en charmerende forandring for det almindelige når de er gode. Når de ikke er, bliver de en krampagtig pinlighed.

Men når man skærer romantikken og glimmeren væk, så er der i Monaco stadig et Formel 1 løb, der tæller på lige fod med de andre. Sjette afdeling i kampen om VM 2005 skal udkæmpes i gaderne og i år kan der komme en interessant kamp ud af det, ligesom sidste år hvor Jenson Button ikke kunne finde en vej rundt om Jarno Trullis Renault.

Og netop i Jarno Trulli kan man finde manden, der måske kan overraske. Tre gange har han placeret sin Toyota på podiet i år, så der er skub i bilen. Og i Monacos gader betyder råstyrke ikke så meget som andre steder. Trulli kan lide banen og har sin sejr at tænke tilbage på. Der er dog et spørgsmålstegn ved hans motor. Det er den samme som i Spanien og allerede efter det løb fortalte han at han ikke var helt tryg ved den. Bliver han nødt til at skifte koster det ti pladser i startopstillingen og i Monaco kan det være svært at gøre noget ved.

Ellers byder Monaco på mange potentielle vindere. Netop fordi bilens råstyrke spiller en mindre rolle end andre steder, vil mange have mulighed for at blande sig i topstriden. Mest oplagt er det jo selvfølgelig at snakke om Renault racerne med Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella. Alonso ligger lunt i kampen om VM og hans mål må primært være at holde fast i sin føring og afstanden til konkurrenterne. Så point er hans første prioritet. Omvendt vil Fisichella have godt af en sejr. Italieneren har ikke vist meget siden sejren i Australien. I Spanien var han dog på rette spor igen og kørte et flot løb og fik point for kun anden gang i sæsonen.

Men der er også andre bejlere til sejren. De sølvfarvede McLaren racere vil gerne bevise at tiden nu er deres. Renault vandt sæsons starten, men resten af sæsonen skal der helst stå McLaren på det hele. Sejren i Spanien var overbevisende og hvis Kimi Raikkonen kan holde formen, så kan han ende med at give Alonso kamp til stregen i år. McLaren har stolte traditioner i Monaco og en sejr vil sætte en streg under bilens konkurrencedygtgihed.

Juan Pablo Montoya i den anden McLaren racer virker stadig som om han ikke er helt kommet i gang med sæsonen. Han har brug for et godt resultat. For et par år siden vandt han i Monaco, og en gentagelse vil sætte columbianeren tilbage på kortet, hvor han indtil videre har stået en del i skyggen af sin finske kollega.

Man skal heller ikke afskrive de røde heste fra Maranello. Selvom de har haft en frygtelig start på s

MMT  


Hop til top
Monacos GP - Teams preview - Top 5

Ferrari skal ikke have skyld for at det går deres vej i øjeblikket. Til gengæld banker McLaren på hos Renault og Toyota.

Endnu en ny udfordring for alle teams minus BAR, som selv har sørget for at de ikke er med. De berømte gader i Monaco lægger asfalt - nogen steder ny asfalt - til endnu et GP i fyrstestaden. Der er testet på livet løs i Italien og Frankrig. De som har mest travlt er Ferrari, som både skal have dæk og bil til at fungere. Men de andre teams ligger skam ikke på den lade side. De vil forbedre deres præstationer, og helst være bedre end konkurrenterne på alle fronter. Det man i de forskellige teams nu arbejder på, er at få så god en kvalifikation som overhovedet muligt. Var der nogen der nævnte noget om lette overhalinger i Monaco?

Renault:
Reanult har en sejr at forsvare fra sidste år. Begge kørerne glæder sig til Monaco, og udover at de kan li' banen, så mener de også at de har en god chance her for et godt resultat, i og med at R25'eren er let kørt. Renault kommer med en ny aerodynamisk pakke - ligesom alle andre teams også gør - til Monaco. Banens specielle karakter gør at man har udviklet en pakke udelukkende til denne bane. Bilernes ridehøjde bliver højere end vanligt, ligesom man har kikket nærmere på motorstyringen. Mest pga. at man i Grand Hotel hårnålesvinget kun kører ca. 45 km/t. Det er temmelig langsomt især for en Formel 1 racer. Der bliver brug for moment en del steder på banen. Alle er dog særdeles fortrøstningsfulde hos Renault, og hvad skulle man ellers være når man fører VM både på kørersiden og hos konstruktørerne.

Toyota:
I Toyotas absolut bedste sæson har de formået at skrabe 40 points sammen, kun McLaren hænger i øjeblikket på, kun 3 points efter. Toyota teamet har været meget tæt på at blive idømt straf. Det har nemlig vist sig at de ikke havde fået fornyet deres lokale licens i Tyskland og derfor ikke kunne optræde på andre GP baner heller. Det er nu bragt i orden og med en kraftig påtale fra FIA som dog har accepteret teamets beklagelse og undskyldning. En administrationsfejl der vil noget, hvis ikke det var opdaget. Trulli vandt i Monaco sidste år - godt nok for Renault - men håber alligevel at kunne gentage sejren i for sit nye team. Han er selv inde på årsagen til sin succes sidste år, nemlig at han havde pole. Ralf Schumacher har tidligere boet i byen og har som oftest klaret sig hæderligt i gaderne. Begge kørere er enige om at banen stiller store krav til fysik og koncentration. Et øjebliks tab af koncentrationen kan betyder at man er ude efter ganske få meter. Teamet har testet på "hjemmebanen" Paul Ricard, hvor man bl.a. testet aerodynamik og løbsstrategi. Ja, løbsstrategi i og med at det er svært at overhale i Monaco. Teamet medbringer denne gang to reservebiler, så man i tilfælde af uheld, har en ekstra bil klar til begge kørere.

McLaren:
McLaren kører et lille jubilæumsløb i Monaco. Det er Mercedes deltagelse nr. 200 i Formel 1. McLaren skal efter bedste evne søge at gentage succesen for Kimi Raikkonen. Men også få Montoya længere frem. Forud for Monaco har teamet testet på Paul Ricard i Frankrig. Ifølge McLaren brugte man en konfiguration på banen der svarer nogenlunde til Monaco. Spørgsmålet er så ikke om det er en test til mest gavn for de efterfølgende GP'er, Wurz var på besøg på en af de absolut længste langsider, bl.a. med uheld til følge. Det skal dog lige siges at McLaren også testede dæk for Michelin. Der er dog ingen tvivl om at McLaren såvel som andre teams har arbejdet meget med at finde et mekanisk grip der virker. De sidste detaljer skal findes under den frie træning. Kørerne glæder sig begge til løbet. Montoya har vundet her før for et andet team, Kimi har været uheldig her også, hvor han tidligere er udgået. Men Kimi håber nu kun på at uheldskvoten er opbrugt, så han kan præstere et godt resultat her også. Stemningen i teamet er bedre end længe, så mon ikke at det smitter af på resultatet af Monacos GP også.

Williams

PDL  


 

Hop til top17.5.2005

Monacos GP - Dæk preview

Mange øjne er i disse dage kastet på den der sorte ring rundt om fælgen. Bridgestone bumper af sted i øjeblikket, hvad gør de til det berømte Monacos GP?

Bridgestone og Ferrari er ikke de bedste perlevenner i øjeblikket. Det nære samarbejde bliver sat på prøve i øjeblikket, hvor Bridgestone ikke rigtigt kan levere varen. Manglen på teams som kører Bridgestone er synlig. Kun tre teams og af dem kun et eneste topteam. Det giver manglende respons på hvordan dækkene opfører sig på banen og under test. Kun Ferrari samarbejder på højeste niveau med Bridgestone og det er ikke nok. Michelin derimod har en bred vifte af teams, som alle i højere eller mindre grad bidrager med værdifulde oplysninger. Næste store prøve for de to dækleverandører er Monaco. De snævre gader med de mange snævre sving er en udfordring der vil noget. Formår Bridgestone overhovedet noget endnu, eller skal vi vente et par GP'er på dem?

Bridgestone:
Bridgestone har som vanligt testet sammen med Ferrari, men hvor langt man er nået i udviklingen kan Monacos GP og senere GP'er kun vise. Prestigen osv. i Monaco er meget vigtig, så Bridgestone har sikkert haft lagt hjernerne i blød for at præsentere et dæk der kan føre alle tre hold igennem uden problemer. Hos Bridgestone holder man også lidt øje med hvad der sker i GP2 serien som man også er dækleverandør til. Bridgestone har i hvert fald fundet nogle bløde compounds som man vil tilbyde sine teams. Dog nok ikke så bløde som vanligt i Monaco.

Michelin:
Michelin kender til al glamouren i Monaco, men vælger at se bort fra den, undtagen på et punkt - nemlig at få sejren i det berømte løb. Et af problemerne som både Michelin og Bridgestone render på i Monaco, er den meget skiftende asfalt. Noget er nyt og noget er gammelt. Til i år er der kommet ny asfalt på en del af gaderne som der køres på. Det gør at det bliver lidt et gætværk i forhold til compound. Det gælder for begge firmaer. Man vil derfor nok se teknikerne fra begge firmaer måle og analysere mere end sædvanligt. Michelin beregner at det blive de forholdsvis bløde compounds som vil blive anvendt. Men hvordan bliver dæksliddet på banen? Den kan være hård ved dækkene, men Michelin har bl.a. de sidste tre års sejre at støtte sig til. Dog med et andet dækreglement end i år. Mange analyser af asfalten bliver foretaget hele tiden. Den nye asfalt - kun på noget af strækningen - er også blevet analyseret, og Michelin har udfra disse analyser beregnet et teoretisk dækslid, og fået dæk testet, dæk med egenskaber der skulle passe godt til banen i Monaco. Om teori og praksis så holder, vil den første træningsdag give én indikation af. Michelin kommer godt forberedte efter adskillige tests i den seneste uges tid.

PDL  


Hop til top
Monaco GP - tidsplan

Monacos Grand Prix er på mange måder et anderledes løb, ikke blot fordi det er et gadeløb, men også fordi det bliver afviklet efter en anderledes tidsplan.

De to frie træninger, som normalt bliver kørt om fredagen, bliver i forbindelse med Monacos Grand Prix kørt allerede om torsdagen, da det er helligdag i Monaco om fredagen, og her tillades det ikke at der køres race i byens/statens gader.

Tidsplan:

Torsdag den 19. maj:
11:00 - 12:00 1. fri træning
14:00 - 15:00 2. fri træning

Lørdag den 21. maj:
09:00 - 09:45 3. fri træning
10:15 - 11:00 4. fri træning
13:00 - 14:00 1. kvalifikation

Søndag den 22. maj:
10:00 - 11:00 2. kvalifikation
14:00 - 16:00 Monacos Grand Prix

Banen i Monaco har en længde på 3340 meter, og den skal Formel 1 kørerne gennemkøre 78 gange, det giver en løbsdistance på ialt 260,520 km.

Monacos Grand Prix 2004:

Poleposition:
Jarno Tyulli - Renault - 1:13,985

Top 3 i løbet:
1 - Jarno Trulli - Renault
2 - Michael Schumacher - Ferrari
3 - Rubens Barrichello - Ferrari

Hurtigste omgang i løbet:
Michael Dchumacher - Ferrari - 1:14,439

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk