I det hele taget er det en ganske interessant udvikling som tingene har taget. FIA har blødt en smule op i forhold til den to-delte serie, men fastholder at der skal indføres et budgetloft fra 2010. Men det mener Ferrari ikke omfatter dem, da de har vetoret i tekniske spørgsmål, en ret som de har haft siden 1998.
Retten kan først høre sagen senere på ugen, hvilket er meget tæt på datoen for hvor tilmeldingerne til næste års VM lukker. FIA har meldt ud at de appellere hvis udfaldet går dem imod. Max Mosley, der igen befinder sig i orkanens øje, mener ikke at Ferrari har skyggen af en sag og at det kun er tomme trusler. FIA præsidenten mener at de har glemt at bruge deres vetoret da den var gyldig. "De var med på mødet den 17. marts og der skulle de have benyttet den hvis de ikke var enige. I stedet sad blot med," siger han og mener at Ferrari nu blot forsøger at smutte fra tidligere indgåede aftaler.
Og her kommer nok det som har været den største irritation for FIA, nemlig samlingen af de deltagende teams i FOTA. "Da de gik væk for at danne FOTA. De har ellers normalt været loyale overfor FIA, arbejdet sammen med os," forklarer han. Mosley mener at det kun handler om for Ferrari at følge med der hvor der måske kan være mest at hente.
Og så går Mosley ikke af vejen for at give Ferrari tørt på - de skal ikke tro at de har mere at skulle sige end andre fordi de har haft den største indflydelse på sporten igennem årtier. "Ideen med at de er uundværlige er noget vrøvl. Det er næsten som stakkels Senna. Han var den vigtigste kører i 1994 men blev meget tragisk slået ihjel - men Formel 1 kørte videre. Lotus var også meget vigtige, ligeså var Brabham..." Mosley går dog ikke videre til at sige at Ferrari kan stille sig op i køen af tidligere tiders berømte teams, men det kan blive tilfældet hvis ikke der findes en løsning mellem de stridende parter.
Der skal nogle løsninger på bordet for at det kan lade sig gøre at afholde løb på den tyske bane i 2010. Og det ser ikke ud til at være muligt hvor der årligt har været dundrende underskud. Meget afhænger af om der gives penge til banen fra de lokale myndigheder i staten. Og de håber at forbindelserne mellem ministeren for staten og Ecclestone kan være med til at lokke nogle penge op af lommen så der igen kan køres Formel 1 på Hockenheim.
Løsningen skal i givet fald findes i disse dage for at få alle detaljer på plads omkring løbet så der kan køres Grand Prix igen i 2010.
Krigen mellem FIA og de etablerede teams går på introduktionen af et budget maksimum og specielt det faktum at man kan komme til at opleve Formel 1 som et to-delt mesterskab. Det er især Ferrari der kæmper meget hårdt imod de begræsninger som FIA vil lægge på teams'ene. Det var ellers ventet at David Richards, med opbakning fra pengemænd i Mellemøsten, ville være på vej til at træde ind i Formel 1 med sit eget team. Men udviklingen mellem de nuværende teams og FIA har sendt ham i tænkeboks. "Vi er meget bekymrede over de kontroverser som disse forslag har givet til de eksisterende teams og den usikkerhed som det har medført. Det er vigtigt for os og vores partnere at der er stabilitet i sporten, med en bred løsning for fremtidens Formel 1 og det er et kritisk punkt i vores beslutning om vi kommer med eller ej," siger han.
Datoen for at træde ind i Formel 1 er 29. maj, men her ventes det ikke at hele feltet for 2010 vil være på plads med de nuværende knaster. For nuværende forventes måske blot tre eller fire af de nuværende teams at sige ja tak til FIAs Formel 1 mesterskab i 2010. Der kan dog efterfølgende fortsat komme tilmeldinger til Formel 1, ligesom det måske også forventes at FIA udsætter datoen til striden er blevet løst.
Oprindelig var meldingen fra Red Bull at der blev arbejdet meget hårdt på det, men at det kun er lige ved og næsten at bagenden af raceren kunne blive modificeret så den nye diffuser ville kunne benyttes. Men teamets topkører, Sebastian Vettel har til østrigsk TV fortalt at den er klar til Monaco. Effekten af diffuser bliver måske ikke så markant i Monte Carlo hvor de fleste sving er langsomme, men fremover vil effekten nok slå mere igennem.
Der er tilsyneladende positive meldinger fra det amerikanske. Det nye amerikanske team, USGPE, er i fuld gang med at designe teamets bil. Samtidigt forventer man at den nødvendige maskinpark til at producere de forskellige dele med, er på plads midt i juni måned, og at man derfor kan begynde fremstilling af de enkelte dele i slutningen af juni måned.
Samtidigt forventer teamet at de første vindtunnel tests kan finde sted i september, og at hvis alting falder på plads, måske allerede kan teste bilen første gang i løbet af november eller i starten af december måned.
Udover at chassis og karosseri derfor skal være klar, så behøves der også en motor. Den ved man dog endnu ikke hvornår er klar. Men man håber på at bilen kan rulle i enten november eller december. Ellers bliver det i januar 2010 som det først var planlagt.
Man er også begyndt at kigge nærmere på mulige kørere til teamet. Filosofien er at det helst skal være amerikanske eller nordamerikanske kørere. Her er et emne for nyligt dukket op, da den tidligere verdensmester Jacques Villeneuve har udtalt at en tilbagevenden til Formel 1 sporten ikke ligger ham fjernt. Han har endda da sagt at USGPE så absolut kan være en mulighed. Men mon ikke at Ken Anderson og Peter Windsor der står i spidsen for teamet, trods Jacques Villeneuves erfaring, nok vælger en anden løsning.
Alt imens det foregår, så har teamet også travlt med at finde egnede lokaliteter i Europa for at have en base her. Hjemstedet for teamet er i USA i Charlotte, North Carolina, men man vil også gerne have en "filial" i Europa.