Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.5.2000
 Coulthard indblandet i flystyrt
 Ny kører med ambitioner
 En fysioterapeuts F1-weekend
 Montoya til Toyota?
 Teamordre hos McLaren?
 
1.5.2000
 BAR mod Salo - Vol. 3
 Divergerende meninger om rygte
 Orange Arrows nyheder - mandag
 Ingen særbehandling til storebror
 Jaguar nyt
 

Hop til top2.5.2000

Coulthard indblandet i flystyrt

David Coulthard blev i dag lettere skadet i et flystyrt. Flyet, som var et privat Lear jet, var på vej fra Farnborough, Hampshire i England til Nice i Frankrig, da man var nødt til at lave en nødlanding i Lyon-Satolas lufthavnen, fordi der opstod problemer med motoren.

Jacques Donadi som er pressechefen i Lyon-Satolas lufthavnen siger om flyulykken. "Grunden til at flyet styrtede var motorproblemer. På grund af motorproblemerne var flyet meget ustabilt da det skulle lande, og en af vingerne kom i kontakt med landingsbanen. Det bevirkede at flyet tippede forover og ramte jorden med næsen, med det resultat at begge piloter blev dræbt på stedet."

Der udbrød brand i flyet, men David Coulthard og hans forlovede Heidi, samt DC's personlige træner kunne kravle at et nødvindue bag i flyet.
Alle 3 blev bragt til det lokale hospital, hvor de gennemgik et meget omfattende lægetjek, men heldigvis havde ingen af dem nogen alvorlige skader, udover at de var lidt forslåede og havde en hel del blå mærker.
Efter at de 3 overlevende var blevet undersøgt, tog de videre til Nice.

David Coulthard udtaler i en pressemeddelelse "Jeg er meget lettet og lykkelig over at jeg overlevede denne ulykke, og jeg føler for de 2 piloters familier.

David og Heidi overlevede begge et uhyggeligt flystyrt

David Coulthard rival Michael Schumacher var chokeret, da han hørte om ulykken, og udtaler "Jeg er chokeret, men også lettet over at høre David og andre passager slap næste uskadt fra styrtet."

McLaren udtaler at det ikke vil forhindre David Coulthard i at deltage i det Spanske Grand Prix, som skal køres i denne weekend.

Fotos: Allsport

BKP  


Hop til top
Ny kører med ambitioner

Nogle af kørerne i de lavere klasser, har øjensynligt set hvor vinden begynder at blæse hen. Jenson Button har allerede haft sin - i øvrigt flotte - debut i F1. For et stykke tid siden var der rygter fremme om, at Benetton kikkede efter en italiensk kører. Arrows har den unge australier Mark Webber, som testkører og han er også placeret i Arrows's juniorteam i F3000.

En anden ung australier er begyndt at gøre omverdenen opmærksom på sig selv. Det drejer sig om James Courtney, som kører i den britiske Formel Ford serie. En serie som Jenson Button vandt for kun et par år siden. James Courtney ser ud til at være suveræn i denne serie. Årets tre første løb er alle vundet. Mange iagttagere har allerede fået øjnene op for den unge australier. De første var nok en af leverandørerne af biler i Formel Ford klassen, Van Diemen, som har ansat ham som fabrikskører. Gæt for øvrigt på, hvem der er den store motivationsfaktor for James Courtney i øjeblikket. Det er såmænd Jenson Button.

PDL  


Hop til top
En fysioterapeuts F1-weekend

Formel 1 er kendt for rå kraft, smidighed, hurtighed og det at være udholdende. Enhver Formel 1-racer skal være kraftfuld for at kunne holde de andre deltagere bag sig, og raceren skal kunne glide rent rundt på banen. Den skal være hurtig til alle tider - og ikke mindst udholdende. Men en af de største 'dele' i raceren skal også være god stand - det er selvfølgelig køreren.

Som en del af Sportal-netværket er formel-1.dk glade for at kunne videregive nogle synspunkter fra Benettons fysioterapeut, Mike Chapman som han har givet i et interview.

Der er to basale grunde til at Formel 1-kørerne skal have en træner med til løbet. "For det første giver det fysisk støtte og for det andet giver det psykisk støtte," siger Chapman. Når det kommer til den fysiske side af køreren, gælder det om at køreren er i topform gennem hele sæsonen. Ved løbene bliver de således passet og plejet.

Men den psykiske side af Formel 1 er mindst lige så vigtig en del af Formel 1. "Den psykologiske side er nærliggende fordi hvis man har en sund profil, så giver det en god psyke. Men vi skal også støtte dem," siger Chapman og forklarer hvori hans støtte kan bestå. "Wurz og Fisichella er to forskellige gutter fra to forskellige kulturer og de har to forskellige måder at klare tingene på. Somme tider er jeg en buffer mellem dem og Formel 1-cirkuset, andre gang hjælper jeg dem til at slappe af, og taler med dem for at give en god atmosfære omkring dem," siger han om den måde kørerne skal bygges op rent psykologisk.

De to kørere er følelsesmæssigt forskellige. "Giancarlo er mere emotionel, med et slags latin-temperament, men Alex viser det ikke så meget som Giancarlo at han også har følelser," siger han om de to kørere og fortsætter sin analyse af Alexander Wurz: "Han har en god humor og reaktionsevner, men han kan godt være lidt reserveret. Det som er rigtig godt at de kommer godt ud af det med hinanden og selvom de er forskellige karakterer passer de godt sammen i teamet," siger han rosende om Benettons kørere i denne sæson.

Men Chapmans arbejde går meget længere end blot det at støtte dem når det er allerhårdest. Chapman er næsten også deres 'hushjælp.' Han ankommer om torsdagen hvor han kan sørge for at miljøet bliver så godt som muligt. Torsdagen bruges til at se på eventuelle skader og så tager kørerne ofte en lille tur rundt på banen hvor de enten jogger eller cykler.

Fisichella må lide for skønheden - men det kan give det overskud som giver de gode resultater
Foto: Allsport

Når der køres skal han blandt andet sørge for at få kørerne op om morgenen. Ved træningerne og tidskørslerne befinder han sig i garagen. Nogen gange kan hans tilstedeværelse være af stor betydning. "Der har kun være en eller to episoder hvor jeg måtte få dem ud af raceren, for eksempel i Ungarn sidste år hvor Giancarlo fik et lille plasticskår i hans øje under lørdagens træning. Han kaldte på mig da han troede det var et støvgran, men vi måtte slutte hans træning og få ham på hospitalet. Heldigvis fik vi reddet det hurtigt og han var tilbage til kvalifikationen," siger Chapman om en alvorlig episode under et grand prix.

Mike Chapman er glad for at hans to kørere er i god form - det kunne blandt andet ses efter løbet i Brasilien, på Interlagos-banen der er en af de hårdeste at køre på. Men det er ikke ligetil når der skal planlægges et fitness-program, da de to kørere er forskelligt bygget - Fisichella som den lille og Wurz som den største (faktisk den største i Formel 1 og af flere vurderet til at være lidt for stor.) Derfor træner de to kørere forskelligt. "Alex er gearet til at køre længere aerobictræninger, som en længere løbetur eller cykeltur, mens Giancarlo mere skal udføre noget kraftfuld sportsudøvelse og kan lide at spille fodbold," siger Mike Chapman.

Tiden bliver også brugt i træn

BB  


Hop til top
Montoya til Toyota?

Den columbianske CART stjerne, Juan Pablo Montoya, står højt på Toyotas ønske liste over kørere til deres debut sæson. Montoya er i øjeblikket bundet til en kontrakt med Chip Ganassis CART team til og med 2001. Så det er muligt at Toyota må vente indtil 2002 før de kan få ham ind i på deres team, med mindre at de vil købe ham fri.

Der har også tidligere været tale om at Montoya skulle til Williams teamet i 2001, og at Williams har en option på Montoya, som gør at han kan komme fri af sin Ganassi kontrakt.
Men med en stærkt kørende Ralf Schumacher samt Jenson Button som også følger godt med, så er det svært at se hvad Frank Williams skal med ham i øjeblikket.

AN  


Hop til top
Teamordre hos McLaren?

Er Mika Hakkinen begyndt at føle sig presset. Efter løbet på Silverstone, hvor han måtte "nøjes" med at blive toer, blev han spurgt om teamordre. Svaret var: "Måske, men lad det nu være."

Hakkinen, som i øjeblikket er nr. 3 i VM, 22 point efter Michael Schumacher, er ved at vågne op. Situationen er anderledes i år, hvor han er kommet langt efter i pointene. Er det hans frustration, eller er der et pres der gør, at han reagerer som han gør? Eller er han langt om længe ved at finde ud af, at bruge sit dobbelte verdensmesterskab internt i teamet?

I hvert fald har han udtalt til en tysk avis, at det er ved at være på tide at man snakker sammen i teamet om, at der skal "udnævnes" en førstekører.

"Vi har stadig mange problemer, og mangler at vise vores reelle styrke. Jeg ser ikke David som nogen egentlig trussel mod Schumacher og mig selv. De er dog begge hårde konkurrenter i øjeblikket." siger altså Hakkinen. Og tilføjer om presset imod ham: "Livet i de sidste to år har været et helvede. Ingen mennesker kan stå for det pres som jeg lagde på mig selv. Jeg håber, jeg aldrig kommer til at opleve det igen. Nu er det nemmere. Jeg har ikke hele verdens pres på mine skuldre mere." og siger i samme forbindelse, at han er overbevist om, at han kan vinde VM igen.

Hvis han ikke ligger pres på sig selv ved at udtale, at han kan vinde VM igen, hvad er det så? Skuespil for galleriet?

PDL  


 

Hop til top1.5.2000

BAR mod Salo - Vol. 3

Sagen mellem BAR teamet og Mika Salo drejer sig om 500.000 dollars.

Autorace skrev den 27. April om den forestående retssagen mellem BAR teamet, og management selskab Sporting Elite der repræsenterer Mika Salo.

Sagen er i korte træk følgende. BAR teamet mener at Mika Salo stadig var på kontrakt hos dem, da han erstattede Michael Schumacher hos Ferrari, da denne brækkede benet efter ulykken på Silverstone.

Kilder tæt på Sporting Elite Limited siger at man har 2 uger til at komme med en udredning til BAR teamet. Endvidere antyder BAR teamet at det ikke er 500.000 dollars man vil have. Helt præcist er beløbet 540.000 dollars.

BKP  


Hop til top
Divergerende meninger om rygte

Der bliver ikke noget ud af rygterne om Jenson Button II i Formel 1, hvis det står til Benetton, men hovedpersonen der er dukket op i overskrifterne tror der kan blive noget om snakken...

Alexander Wurz har skuffet igen i år og sammen med Johnny Herbert er han rangeret øverst på listen over kørere der meget vel skal til at se sig om efter andet arbejde. Som Wurz afløser skulle Antonio Pizzonia - der blot er 19 år - være det bedste bud, hvilket blev udtalt af en unavngiven person hos Benetton.

Pizzonia forsøger at dæmpe forventningerne. "Jeg er meget stolt over den interesse der er for mig fra Benetton, men jeg forsøger at fokusere på at vinde det britiske Formel 3-mesterskab," siger den unge brasilianer. Han tror dog selv på at der bliver en test meget snart. "Jeg håber på at teste for Benetton indenfor et par uger," siger han, men vil fortsat være mest fokuseret på Formel 3!

Men hos Benetton er man totalt uforstående overfor rygterne. En talsmand fra teamet har udtalt: "Der er ingen sandhed i de rapporter at vi har skrevet kontrakt med Antonio Pizzonia. Vi har ikke talt med ham; han har ikke besøgt Benetton og der er ikke planer om at mødes med ham!"

To udtalelser der står i stor kontrast til hinanden - Pizzonia der på den ene side tror på testen og Benetton der dementerer på det kraftigste. Nu venter vi og ser - Benetton dementerede også da der var rygter om at Renault havde købt hele teamet. Vi ved hvad der skete efterfølgende!

Andre kørere der liner op til en plads i teamet er Jacques Villeneuve der er øverst på Renaults ønskeliste. Han var manden bag deres sidste VM-titel, men mon canadieren har lyst til at begynde forfra hvis det begynder at køre for BAR-teamet. David Coulthard er også et godt bud - skotten har stor erfaring fra McLaren og medmindre at Hakkinen går til et andet team - Jaguar har været nævnt - så kan skotten måske fristes til at søge nye og mere langsigtede udfordringer hos Renault - som han også tidligere har kørt for hos Williams.

BB  


Hop til top
Orange Arrows nyheder - mandag

Begge Orange Arrows kørere er opmuntrede efter testen på banen ved Barcelona.
De 2 Arrows kørere Pedro de la Rosa og Jos Verstappen indrømmer at testen på Circuit de Catalunya i sidste uge, har løftet alles håb for at nå et godt resultat ved det Spanske Grand Prix.
Pedro de la Rosa og Jos Verstappen kørte i alt 296 omgange på de tre dage man testede på Circuit de Catalunya. Ingen andre teams kørte ligeså mange omgange under de fire dages test som Orange Arrows teamet gjorde. Det kunne tyde på at man har løst de problemer der har været med det forreste hjulophæng.

Pedro de la Rosa siger " Jeg glæder mig meget til at køre på min hjemmebane, og selvfølgelig vil jeg gerne gøre det bedre end i det Britiske Grand Prix. Vi havde nogle små problemer på Circuit de Catalunya, men dem har teamet løst, og nu er bilen næsten perfekt, men vi skal blive ved med at udvikle på den."

Jos Verstappen siger ligesom Pedro de la Rosa, at bilen er blevet meget bedre, og under testen på Circuit de Catalunya i sidste uge var han specielt glad for den måde, den kørte igennem de meget hurtige sving. Jos Verstappen mener at man har alle muligheder for at opnå et godt resultat i den kommende weekend.

BKP  


Hop til top
Ingen særbehandling til storebror

I det britiske GP så mange hvordan Ralf Schumacher overhalede sin storebror på de første omgange, og senere i løbet absolut ikke tillod ham at overhale. Mange undrede sig lidt, fordi det har været kendt, at Ralf sommetider lod Michael komme lidt lettere forbi end andre. Men på Silverstone var der ikke plads til broderkærlighed.

Ralf giver ikke ved døren - heller ikke overfor Michael
Foto: Allsport

Fra teamet er man glædeligt overrasket. Sir Frank Williams specielt og tildels også Patrick Head er kendte for at favorisere kørere med en god kampånd. Det forlyder fra teamet at man efter løbet spurgte Ralf, hvorfor han kørte sådan: "Ralf var helt afklaret. Han gjorde det klart, at han hellere ville risikere en ulykke, end at lade nogle komme forbi. Det er forbløffende, men viser at hvor tætte de end er privat, så er der ingen forskel på Michael og de andre kørere under løbene" Siger James Robinson fra Williams teamet.

Sir Frank Williams: "Jeg er glad for resultatet. Det var bedre end vi kunne håbe på. Jeg ku' li' den måde som Ralf afviste hans bror på. Jenson Button klarede også sin opgave fint igennem hele weekenden. "

Michael Schumacher viser stadig lidt hensyn, når det gælder hans bror. "Da vi kom til Bridge, var jeg ca. trekvart billænge foran Ralf, da han begyndte at trække på tværs af banen. Ralf virkede opsat på at "lukke døren", og jeg blev nødt til at holde igen. Der var ingen grund til at risikere en ulykke med min bror."

Det kunne tyde på, at Ralf er ved føle sig "udlært", og at han er meget sikker i sine beslutninger på banen. Lige sådan må han føle sig hjemme i bilen. Om det på lang sigt, så vil være klogt at holde fast ved stilen, er måske mere tvivlsomt, det er ikke altid klogt at efterligne sine forbilleder alt for meget.

PDL  


Hop til top
Jaguar nyt

Jaguars test på Barcelona banen har været en blandet fornøjelse. Det gode er, at man har afprøvet nogle nye aerodynamiske løsninger, og har fundet dem værende bedre end de hidtidige. Man har også fundet et godt grundset-up til GP'et. Og man har testet dæk med et godt resultat.

Det dårlige er, at man endnu ikke har fundet en løsning på koblingsproblemerne. Koblingen virker i perioder sådan, at enten tager den ved, eller også gør den ikke. Det er enten eller. Man er bagud med udviklingen af de aerodynamiske forbedringer, idet man ikke råder over en vindtunnel. Det gør man nu egentlig, men den er placeret i Californien. Transporttiden er forsinker afprøvningen af nye komponenter.

Eddie Irvine kører i regnen på Silverstone
Foto: Allsport

Et problem er måske også, at man ikke bruger teamets testkører i tilstrækkelig grad. Seneste test for Luciano Burti var lige før det brasilianske GP. Under testen i Barcelona kom han dog i ilden igen.

"Jeg er glad for at være i bilen igen. Jeg har ikke testet siden forberedelserne til mit hjemlands GP." Siger Burti, som ikke fik kørt ret meget den første dag, han skulle teste. Et problem med gearkassen gjorde, at han røg af banen efter fem omgange, og bilen var ikke i så god stand bagefter, og det var så den dag.

Og så er Johnny Herbert ved at være træt af alle de mange spørgsmål der går på, om han er sikker på sin plads i teamet. Han udtaler at han har haft et møde med Jaguars bestyrelsesformand, Dr. Reizle, som har sagt, at de skal forsætte med at udvikle bilen sammen.

I samme forbindelse er der forlydender, der meget kraftigt antyder, at Johnny Herbert ikke får forlænget sin kontrakt, når den udløber efter denne sæson. Han får dermed ikke glæde af den måske omfattende ændring af strukturen internt i teamet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk