Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.5.2001
 Valencia test - onsdag
 Ingen teamordrer hos McLaren – endnu
 Trulli dedikerer resultatet til Alboreto
 Ballade hos McLaren?
 Coulthard og Villenueve skræmte?
 Alboretos ulykke: Årsag – eksploderet dæk
 De la Rosa skrev historie i søndags
 
1.5.2001
 Toyota følger med
 Schumacher dedikerer sejren til spædbarn
 Det britiske GP ikke i fare
 

Hop til top2.5.2001

Valencia test - onsdag

For anden dag i træk tog McLaren sig af de hurtigste tider under testen i Valencia, hvor der testes intensivt inden det igen går løs i Østrig om halvanden uge. Den uheldige helt fra det spanske grand prix, Mika Hakkinen satte dagens bedste tid.

Sammen med holdkammeraten David Coulthard tog de en ren sølvfront foran Williams-kørerne, mens solen bagte ned over den smalle og bugtede bane. Hos Williams blev der især arbejdet på at få deres traction control til at fungere – et system som flere teams stadig bakser med at få til at virke optimalt. "Til morgen testede jeg lidt dæk for Michelin, hvor jeg prøvede forskellige compounds forud for det østrigske grand prix. I morgen er vores plan at køre en løbssimulation," siger Ralf Schumacher. Juan Pablo Montoya havde et mindre problem til morgen, men fik alligevel god tid på banen. "I morgen skal jeg koncentrere mig om set-up arbejde for at få det bedste ud af min racer i Østrig," siger colombianeren der fik en andenplads i Spanien.

Hos Jaguar var de to grand prix-kørere i aktion – Irvine hurtigere end Pedro de la Rosa. Mark Webber viste at Benetton godt kan køre stærkt (hvis de bruger sidste års racer!!!) – den australske Formel 3000-kører var mere end 2 sekunder hurtigere end Jenson Button i den 'rigtige' Benetton-racer. Meget sigende om Benettons krise!

Testtider fra Valencia, onsdag den 2. maj 2001

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:13,50962
2.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:13,89138
3.Ralf SchumacherWilliams-BMW1:14,15566
4.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:14,61333
5.
BB  


Hop til top
Ingen teamordrer hos McLaren – endnu

Flere steder har der været spekuleret på, om den succes som David Coulthard hidtil har opnået i år, måske skulle føre til at der bliver indført team-order hos McLaren.

Men noget kunne tyde på, at det ikke sker. Forud er gået 5 Grand Prix’er hvor David Coulthard i hvert løb har scoret points. Noget som Mika Hakkinen endnu ikke har formået. Det kan der selvfølgelig være forskellige årsager til. Mekaniske defekter har i hvert fald sendt ham ud 2 gange i år.

Spørgsmålet er hvordan ledelsen i McLaren vil forholde sig fremover. Den administrerende direktør hos McLaren, Martin Whitmarsh, udtrykker det således:
”I princippet vil vi ikke bedre nogle af kørerne om at støtte den anden, indtil der skulle være en chance for at vinde mesterskabet. Dog kan jeg forstille mig, at man kan komme til et punkt, hvor den dårligst placerede kører ikke har en chance for at nå noget, at man kan forestille sig, at han bliver bedt om at køre for den anden.”

McLaren har gjort meget ud af, at fremstille sig som et team, hvor der ingen team-order er. Begge kørere skulle have de samme betingelser, altså være ligestillede. Der kan dog sommetider se ud til, at den ene af kørerne er mere lige end den anden.

PDL  


Hop til top
Trulli dedikerer resultatet til Alboreto

Det tegner godt for Jarno Trulli. Han scorede point for tredje løb i træk i søndagens spanske GP på Catalunya-banen. Derved når han op på i alt 7 point, der svarer til det samlede resultat fra hans hidtil bedste sæson 1999. Kun fem GP’er er blevet kørt i denne sæson, og Trulli skulle derfor være meget uheldig, hvis dette ikke bliver hans foreløbig mest succesfulde år i F1.

Fjerdepladsen er Trullis bedste resultat i år, og han har besluttet at dedikere den til sin landsmand Michele Alboreto, der døde i en ulykke under en test i lørdags. "Jeg vil gerne dedikere mit gode resultat til Michele Alboreto,” fortæller Trulli. ”Jeg fik lejlighed til at møde ham i sociale sammenhænge, og han var en virkelig dejlig person, ligesom han var en stor kører. Han vil blive forfærdeligt savnet især af dem i motorsporten, som han gav så meget."
CBA  


Hop til top
Ballade hos McLaren?

Måske, hvem ved? I hvert fald er Ron Dennis ikke ret populær, efter nogle udtalelser han fremsagde til David Coulthard efter søndagens Grand Prix i Spanien.

Ron Dennis’s utilfredshed opstod, da DC’s bil stallede ved starten af det spanske Grand Prix. Det fik Ron Dennis til at kalde DC noget mindre pænt, bl.a. skulle ”filmen være knækket” og andre lignende udtalelser. Det skal dog retfærdigvis siges, at Ron Dennis har trukket alle disse udtalelser tilbage, efter at det viste sig at der var problemer med softwaren i bilen. DC var altså total uden skyld i det skete.

Men reaktionen fra Ron Dennis har fået den tidligere Formel 1 stjerne – og McLaren kører - John Watson, til at fare i blækhuset. ”Det var meget dumt og uprofessionelt gjort af Ron Dennis. Han skulle have tiet stille indtil han kendte den faktiske årsag. Han ville helt sikkert ikke have sagt disse ord til Mika Hakkinen. Hakkinen har alle dage været Ron Dennis’s lille dreng. Ron Dennis’s reaktion i søndags viser endnu engang, at David Coulthard er ansat til at være andenkører i teamet. Jeg mener at David Coulthard i år har potentialet til at blive verdensmester. Ron Dennis har aldrig udtalt sig dårlig om Mika Hakkinen, fordi han føler at det er ham der har skabt ham til det han er i dag.”

Man kan tildels give John Watson ret. I hvert fald har David Coulthard scoret langt flere points i år end Mika Hakkinen. Ydermere har han scoret points i de hidtil kørte Grand Prix’er i år.

PDL

PDL  


Hop til top
Coulthard og Villenueve skræmte?

Michael Schumacher undrer sig. To af hans konkurrenter på banen i de seneste år har fået tilbudt at køre den anden Ferrari, men de har begge afslået. Og hvordan kan det nu være?

David Coulthard har indrømmet, at han fik tilbuddet tilbage i 1997, men ifølge skotten var det ikke tanken om den interne konkurrence med Schumacher, der afholdt ham at sige ja tak til Ferrari. Coulthard var under en ubrydelig kontrakt med McLaren, men det er ikke en forklaring Michael Schumacher godtager. Han mener, at det var hans tilstedeværelse i teamet, der skræmte såvel Coulthard som Villeneuve væk. Ferrari har en sentimental værdi for canadieren, der forbinder teamet med sin far, men han har udtalt, at det ikke gør ham ivrigere efter at køre i de røde racere. Desuden vil han ikke finde sig i forskelsbehandlingen. ”Teamet er bygget op om Schumacher,” har Villeneuve sagt.

Men Michael Schumacher afviser at, der foregår en forskelsbehandling. Han har ikke indflydelse på sine teamkammeraters fart eller motivation, siger han. "Folk forsøger at sige at jeg får mine teamkammerater til køre langsommere, men det er noget vrøvl. Jeg ved ikke hvorfor visse kørere ikke er kommet til Ferrari. Det var på tale at Coulthard kom, men han brød sig ikke om at gøre det, sålænge jeg var der. Villeneuve ville heller ikke komme, sålænge jeg var der. Så er det mig, eller er det bare de andre, der ikke vil komme?” spørger Schumacher.
CBA  


Hop til top
Alboretos ulykke: Årsag – eksploderet dæk

Bilen som Michele Alboreto kørte i, har været tilbageholdt siden ulykken til teknisk undersøgelse. Resultatet af undersøgelsen – et eksploderet dæk.

Michele Alboreto som så trist kom af dage i sidste uge, blev offer for et eksploderet dæk. Undersøgelserne som er blevet foretaget af teknikere fra Audi og Michelin, og nogle uvildige eksperter, har fastslået at en skarp genstand, måske en vragdel fra en anden bil, var årsag til at dækket eksploderede. Man har kunnet konstatere, at dækket ramte genstanden, og tabte luften ganske langsomt. Pga. af det faldende dæktryk, blev dækket overophedet og eksploderede pga. varmeudviklingen. Dermed er Audibilerne altså frikendt. Mange har frygtet, deriblandt også Tom Kristensen, at det måske kunne være en fejl på bilen, som var årsag til ulykken. Det var ifølge eksperterne ikke tilfældet. Dermed kan Audi forsætte forberedelserne til årets Le Mans løb. Testen som Michele Alboreto foretog, var en del af forberedelserne til Le Mans.

I en officiel meddelelse fra den offentlige undersøger i Cottbus hedder det:
”Tre uafhængige eksperter og yderligere tre eksperter fra Audi og Michelin har fastslået den mulige årsag til ulykken. Baseret på resultatet af de første forundersøgelser inden de nærmere tekniske undersøgelser, er det fastslået at en skarp genstand har forårsaget skade på det venstre baghjul. Dette har ledt til tab af dæktrykket, og kort derefter, til den totale ødelæggelse af dækket. Ulykken skete ved en hastighed af km/t 320.

Audi vil nu foresætte forberedelserne til Le Mans. Pga. af Michele Alboretos dødsfald, vil Audi bilerne køre med endnu ikke fastlagt hyldest til Michele Alboreto. Hvordan den vil tage sig ud, er endnu ikke fastlagt.

PDL  


Hop til top
De la Rosa skrev historie i søndags

Pedro de la Rosa som debuterede for Jaguar i søndags ved hans hjemlands Grand Prix, har bragt sig i historiebøgerne ved den anledning.

de la Rosa har nu kørt 34 Grand Prix’er, 16 i 1999 og 17 i 2000. Og så altså Grand Prix’et i søndags, selvom det ikke varede så længe. Det bringer totalen op på foreløbig 34 Grand Prix’er. Han overhaler dermed Marc Gene, som havde den tidligere rekord. Marc Gene er i øjeblikket testkører hos Williams.

Og netop Marc Gene venter at være tilbage næste år igen. Han har udtalt for nyligt, at der højest sandsynligvis vil være 3 spaniere i Formel 1 feltet næste år.
”I de sidste 3 år har vi haft det hele i Spanien – banerne, god tv dækning og spanske kørere. Da det blev mig fortalt, at jeg var en af de spanske kørere med flest Grand Prix’er – og jeg er kun 27 år – indså jeg, at der har været noget galt i Spanien tidligere. Jeg tror, at der næste er meget store chancer for at der igen er 3 spanske kørere i Formel 1. Jeg vil hellere køre midt i feltet, end at være testkører et år mere. Jeg har lært det jeg skal lære.”

I alt har Spanien haft 9 kørere i Formel 1. Af de 7 øvrige har kun 3 formået at score points. Den mest succesrige var Francesco Godia med 2 fjerdepladser tilbage i 1956. Den mest kendte har dog nok været Alfonso de Portago, som udover at køre i Formel 1, også deltog i det engelske Grand National, han var en strålende svømmer på højt international plan, samt at han var bagmanden for det spanske bobslædehold. Hans karriere i Formel 1 var lidt speciel. Han deltog i kun 6 Grand Prix’er, og i de 4 delte han bilen med andre kørere. Han fik ret faktisk 2 pladsen i det engelske Grand Prix i 1955, men pga. at han delte bilen med en anden kører, kunne han ikke få fuld pointhøst ud af det.

Foreløbig må vi nøjes med de la Rosa og Fernando Alonzo. Alonzo har vist gode takter, men sidder nok i den forkerte bil.

PDL  


 

Hop til top1.5.2001

Toyota følger med

Alle tolv Formel 1-team var til stede ved weekendens GP i Spanien. Tolv? Ja, selvom Toyota først til næste år officielt træder ind i den eksklusive kreds, kan de godt lide at være velforberedte. Derfor har de planlagt at dukke op ved de europæiske løb i år - 'for at tage noter' så at sige: "Næste år bliver Toyota det tolvte team, der konkurrerer i Formel 1-mesterskabet. I år skal vi lære alt om infrastrukturen og om hvordan vi skal tilpasse os. Vi skal vide hvordan vi opfører os, forstå de lokale regler og regulationer, møde autoriteterne såvel som de elleve andre team."

Toyotas motorhjem er at finde i området beregnet til F3000-folkenen og de andre støtteserier ved GP'erne, da de ikke har lov at holde sammen med de andre F1-team endnu. Det gør dog ikke noget: "Det vores politik at holde lav profil ved løbene i år, fordi Toyota ikke deltager i år." Motorhjemmet bruges hovedsageligt som mødested for teamets ansatte og som informationscenter. Selvom det er diskret, er det fuldt på højde med, der findes på den anden side af hegnet hos de rigtige Formel 1-team.

Selvom det er et splinternyt team Toyota møder op med, vil det altså være så velforberedt som overhovedet muligt. Det er ikke penge, der mangler, for Toyota-koncernen er to en halv gang så meget værd som Ford og tre gange så meget værd som Mercedes-Benz. Og det er ikke fordi Jaguar og McLaren-Mercedes har små budgetter. Den første racer er allerede klar, og før åbningsløbet i 2002 vil den allerede have mange testkilometer bag sig fra 'hjemmebanen' Paul Ricard og andre europæiske testbaner. Kørersammensætningen har ligget fast i lang tid nu, så Mika Salo og Alan McNish har god tid til at forberede sig. Forberedelse er i det hele taget et kodeord for Toyota. Taget i betragtning at de også ser ud til at have lært noget fra BAR og Jaguars bombastiske, men katastrofale entreer i F1-feltet, lover det godt for Formel 1's tolvte team.
CBA  


Hop til top
Schumacher dedikerer sejren til spædbarn

Mens Jarno Trulli har dedikeret sin fjerdeplads i Spaniens GP til Michele Alboreto, dedikerer Michael Schumacher sin noget heldige sejr til Ferrari-præsidenten Luca Montezemolos spæde datter, Guia, der blev født d. 23. april.

"Montezemolo spurgte mig, hvad jeg havde tænkt mig at give Guia, så jeg besluttede at dedikerer sejren til hende," fortalte Schumacher til italiensk tv. "Jeg vil også gerne sende mine bedste lykønskninger til Ludovica Montezemolo med bbarnets fødsel, og jeg håber, at jeg vil se babyen snart." Selv den tredobbelte verdensmester to små børn, og en nevø eller niece på vej fra Ralf Schumacher.
CBA  


Hop til top
Det britiske GP ikke i fare

Mund- og klovsygen, der hærger landbruget i Europa, får ikke betydning for det britiske GP alligevel, som det ellers var rapporteret. Frygten for sygdommen har vist sig endnu mere smitsom end selve sygdommen og har haft en række konsekvenser for de enkelte lande, men en aflysningen af GP'et på Silverstone burde altså ikke komme på tale.

Man gør hvad man kan for at få slækket på reglerne for områder, der ikke har haft problemer med sygdommen, forsikrede den engelske minister for landbrug, fiskeri og fødevarer Elliot Morley fra Northampshire-området fornyelig. Der har kun været anmeldt et enkelt tilfælde af mund- og klovsiden i et område inden for 15 km fra Silverstone, og derfor går myndighederne højere op i at sikre de mere udsatte områder. Ved mindre der dukker flere tilfælde op på besætningerne omkring banen, skulle løbet ikke være i sikkerhed. Så alle dem, der har sikret sig billetter til GP'et den 15. juli, kan altså ånde lettet op, eller i det mindste håbe på dyrene i Northampshire holder sig raske sommeren over.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk