Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.5.2000
 Lørdagens kommentarer fra Nurburgring
 McLaren tror på hattrick
 Schumacher ikke skuffet
 Heidfeld diskvalificeret
 Jordan får ikke Honda
 Frentzen raser over Verstappen
 Wurz såret over rygter
 
19.5.2000
 Ferrari nyheder - fredag
 Ralf - Jeg er blevet mere moden
 Stor ros til BMW
 Blodet er tykkere end Formel 1
 Smerten er der endnu
 Stepney afløses at to mand
 Rubens om kørsel i regnvejr
 Uenighed mellem Dennis og Haug
 Hakkinen - Behold Coulthard
 Hakkinen stopper ikke
 Jordan ind på nyt marked
 Ingen TV-serie af Villeneuve
 Hill - Intet som at sidde i en racer
 Williams nyt
 Prost vil ikke tigge
 Michelin nyt
 

Hop til top20.5.2000

Lørdagens kommentarer fra Nurburgring

BAR Honda

Jacques Villeneuve:
"Jeg er ikke det mindste tilfreds med dagens niende plads, fordi bilen er meget hurtigere end til en niende plads på gridden. Jeg er kun 2/10 fra en femte plads, og det er der vi skulle have været. Jeg er en af de eneste i feltet der har valgt hårde dæk. De skulle gerne holde længere under løbet, så forhåbentligt giver det mig en fordel i morgen."

Ricardo Zonta:
"Hvis man sammenligner vores tider fra i går og i dag, så kan man se at vejret ødelage vores kvalifikation. Da jeg var ude sidste gang i kvalifikationen blev jeg fanget bag en anden bil som kørte så langsomt, at han var til gene for alle andre der var bag ham. Senere kørte han af banen, og ødelage min hurtige omgang. P.g.a det kom jeg for sent til at køre endnu en hurtig omgang."

Takefumi Hosaka:
"Vi havde sat bilerne op efter vejret i går, og dermed håbede vi på et godt resultat i kvalifikationen. Men p.g.a vejret var vi nødt til at vente på at banen tørrede op. Da kvalifikationen var ved at slutte, så var alle kørerne på banen, og det gjorde det svært at forbedre vores tider. Men vi håber på et bedre resultat i morgen."

Benetton Playlife

Flavio Briatore:
"Giancarlo Fisichellas placering er udmærket. Vi havde en del problemer med hans motor og vi vil undersøge den for fejl. På Giancarlos sidste forsøg blev han holdt tilbage af en langsommere kører, men en syvende plads er godt. Alex Wurz forbedrede sin position på det sidste forsøg, men Alex var hverken heldig med bilen eller vejret."

Pat Symonds:
"Vejret var skyld i at man fik en meget ujævn kvalifikation, men vi er meget tilfreds med Giancarlo Fisichellas placering i top 10, men hvis han ikke var blevet sinket af en anden bil under sit sidste forsøg, så var jeg sikker på at Giancarlo havde fået en bedre plads på gridden. Alex Wurz mistede sit moment da han skulle i gang med sit første forsøg. Senere blev han fanget i trafikken og det dårlige vejr. Heldigvis fik han forbedret sin placering på sidste forsøg. Men jeg er sikker på at han kunne havet gjort det bedre.

Giancarlo Fisichella:
"En syende plads er godt, men jeg er meget sur på Ralf Schumacher. Han bremsede hårdt ned før det sidste sving, og p.g.a. det mistede jeg tid. Han ødelagde ikke kun min omgang, men der var også 2 til 3 andre der fik ødelagt deres omgange. Der har været problemer med at starte min motor, som bevirkede at jeg ikke kom tids nok ud til at nå endnu en omgang, for jeg tror at jeg kunne have forbedret min tid."

Alexander Wurz:
"Det er hvad man kalder en mærkelig kvalifikation. Mit første forsøg var ikke godt, og jeg var nødt til at afbryde det. Mit andet forsøg var heller ikke godt, jeg havde en del understyring og jeg manglede grip. Så blev jeg fanget i det dårlige vejr. Så min sidste chance for at lave et godt resultat var da alle de andre ude på banen, men i det mindste fik jeg forbedret min tid, men jeg skuffet over kun at være nr. 15 for i går sluttede jeg på anden pladsen."

Jaguar Racing

Eddie Irvine:
"Jeg er ret tilfreds med bilens set-up. Jeg blev sinket af en af Prost bilerne på mit bedste forsøg. Jeg kunne godt nå femte pladsen, men når jeg har sagt det, så vil jeg sige at jeg ikke er skuffet. Jeg har nået at jage. Ang. selve løbet, så er der 2 ting der bliver afgørende i morgen. Det er vejret og starten. Hvis vi laver en god start, så tror jeg at vi har chancer for at få de første point i år."

Johnny Herbert:
"Jeg er meget skuffet. Det var ikke det jeg havde forventet, men det blev ikke bedre. Jeg er lidt forvirret over hvorfor jeg ikke kunne forbedre min tid fra i morges, da alle andre kunne forbedre deres tider. Hvad angår i morgen, så gælder der om at satse på de rigtige tidspunker, og hvis jeg kan lave en god start, ja så kan de kun hjælpe på slut resultatet.

Gary Anderson:
"Ligesom alle andre, så havde vi nogle gode omgange og nogle dårlige omgange, men det var også svært med de

BKP  


Hop til top
McLaren tror på hattrick

David Coulthard slog igennem og fik sin første pole position i næsten to år - og det er blot hans 9. pole position i karrieren. For skotten er det en stor personlig succes, idet han ikke er 100% fysisk i topform og desuden har han nu vist at han kan slå Mika Hakkinen i den disciplin som finnen ellers har vist sig at være den bedste i. "Selvfølgelig er jeg meget glad for at være på pole position," siger Coulthard med et stort smil.

Coulthard kom ud af næsten to års 'pole position-tørke'
Foto: Allsport

Det var især en god timing der gjorde at det blev ham der står forrest når der skal køres race i morgen eftermiddag. "Jeg var i stand til at køre en god omgang ligefør regnen begyndte, og selvom det var lidt kedeligt at vente i godt 25 minutter i garagen, var jeg rimelig sikker på at det ville blive svært at slå min tid," siger skotten der i øjeblikket ligger nummer 3 i VM.

Han holder dog begge ben på jorden - statistikken viser at det i øjeblikket ikke er manden på pole der vinder. "I morgen er det endnu en dag, og det kan ske meget i løbet, men jeg vil forsøge at blive den første kører der vinder fra pole position i år," siger han om målsætningen.

Mika Hakkinen måtte finde sig selv tilbage på 3. pladsen - slået af Coulthard og Michael Schumacher. Raceren var ifølge finnen ikke på toppen. "Jeg er ikke meget tilfreds med at være kvalificeret som nummer 3, men jeg har ikke følt mig 100% sikker i raceren weekenden igennem," forklarer han. Derfor skal han og teamet nu til at analysere data for at finde ud af forbedringer til raceren, selvom det er lidt sent at finde en løsning der gør finnen totalt tilfreds.

Selvom Coulthard tog pole position var Ron Dennis blot "rimelig tilfreds med vores placeringer på grid'en." Det var det som han konkluderede. "En god pole position til David. Vi var ikke i stand til at optimere Mikas racer, men det var alligevel en solid præstation af teamet under de forskellige vejrforhold," siger teamchefen videre. Uden at man skal lægge for meget i Ron Dennis' ord, så er det ikke fordi det regner ned over Coulthard med superlativer over at han har taget sin første pole position siden det canadiske grand prix i 1998…

BB  


Hop til top
Schumacher ikke skuffet

Andenpladsen i kvalifikationen er aldeles udmærket for Michael Schumacher i hans forsøg på at vinde det europæiske grand prix på Nürburgring. Han var ellers tæt på at tage pole position men David Coulthard var lige 0,138 sekund hurtigere.

Men sådan som det har udviklet sig i Formel 1 er pole position ikke med til at give sejren - man skal 11 løb tilbage førend en kører har omsat pole position til sejr - det var Mika Hakkinen der senest har været i stand til det på Hungaroring sidste år. Men det er ikke kun fordi statistikken siger at det har været sådan. "Jeg er ikke skuffet med andenpladsen. Jeg er sikker på at jeg kunne have været kørt hurtigere," beretter den førende i VM.

Det var nogle dårlige nedbremsninger der gjorde at han ikke tog pole. "Jeg lavede en fejl i 'Dunlop Kehre' på min hurtige omgang - og den samme fejl var der også i mit sidste forsøg," forklarer han.

Men det er ikke så ringe endda. "Det at starte i den første række tillader os at udarbejde en god strategi til løbet. Jeg er meget glad for raceren og da vi er hurtige, håber jeg at vi har stabile vejrforhold i morgen," slutter han. Der er lovet lidt blandet vejr - og med enkelte byger kan det blive et interessant løb.

Brawn og Schumacher er allerede igang med at finde taktikken til morgendagens løb
Foto: Allsport

Selvom Barrichello var over et halvt sekund efter Michael Schumacher var han også meget godt tilfreds med 4. pladsen i dag - måske i erkendelse af at det nok var det maksimale han kunne opnå. "Jeg er glad for racerens præstation. I mit første forsøg lavede jeg en lille fejl da jeg kom igennem et vådt stykke ved et sving. Ved mit andet forsøg kørte jeg bedre, men baneforholdene var stadig ikke på det bedste," forklarer brasilianeren der er opsat på at bevare og måske endda forbedre den tredjeplads han fik sidste år.

Han blev dog ramt af det dårlige vejr, da det begyndte at regne under hans tredje forsøg. Hvis ikke det havde regnet var det gået meget bedre. "Med bedre vejrforhold tror jeg at jeg kunne have været i forreste række," siger han videre. Indtil videre skal han forsøge at komme bedre af sted når starten går i morgen - ved løbet i Barcelona lå han efter Ralf Schumacher og det sinkede ham.

BB  


Hop til top
Heidfeld diskvalificeret

Formel 1-debutanten Nick Heidfeld kommer ikke til start i det europæiske grand prix. Tyskerens racer blev vejet og fundet for let.

Reglementet siger at raceren skal veje 600 kg. inklusiv kører, men Nick Heidfelds racer manglede to kilo for at leve op til FIAs reglement. Dermed blev Nick Heidfeld strøget af resultatet som diskvalificeret og han kommer derfor ikke til start. Han havde ellers kørt sig til en fornem 13. plads, men det var spildt arbejde.

Spildt arbejde - Heidfeld er ude af det europæiske grand prix
Foto: Allsport

Prost-teamet valgte at acceptere løbsledelsens afgørelse og har ikke indgivet protest, hvorfor beslutningen er endelig.

BB  


Hop til top
Jordan får ikke Honda

Jordan er sat tilbage i forhold til resten af toppen af Formel 1 - Honda har ingen intentioner om at give Eddie Jordan og hans team del i de Honda-motorer som BAR bruger. Det har Takefumi Hosaka fortalt pressen i går.

Den udmelding kan give Eddie Jordan flere grå hår i hovedet, da det er tydeligt at Jordan er ved at miste fodfæstet som topteam i Formel 1. Hosaka har udelukkende lagt op til at Jordan kan få motorer der leveres gennem Mugen. "Som alle ved bliver Honda leveret via Mugen til Jordan, og har også et samarbejde med BAR. Vi vil også bevare det forhold til næste år. Vi vil ikke arbejde direkte sammen med Jordan næste år - vi vil levere dem gennem Mugen igen," forklarer han.

Dermed er Jordan sat tilbage i forhold til BAR-teamet, og Jordan er dermed et af de få topteams som ikke har en partneraftale med en motorleverandør. Det kan blive svært for Jordan at holde sig med fremme, mens teams som BAR, Williams og Jaguar får et mere sammentømret forhold til deres motorleverandører.

BB  


Hop til top
Frentzen raser over Verstappen

Sidste år: Heinz-Harald Frentzen overrasker alt og alle med at tage pole position. Dermed blev han en seriøs kandidat til at tage VM-titlen. I år: En kedelig 10. plads til Frentzen og frustrationerne over at det går tilbage for teamet er begyndt at dukke op til overfladen.

Men tyskeren havde også sine problemer. Jos Verstappen nåede at genere ham så meget at hans hurtigste omgang blev ødelagt - og da han til sidst forsøgte sig, var det umuligt at forbedre sig fordi der var så tæt trafik. "Han gad vist ikke rigtig at se i sine spejle," raser han mod hollænderen. "Jeg er ekstremt frustreret da raceren havde potentiale til at være i tredje række," siger han - den plads som Frentzen så havde ønsket gik i stedet til Jarno Trulli.

Netop Trulli var meget glad i dag. "Raceren føltes rigtig god og det er en skam at vi ikke sluttede længere fremme, da vi helt sikkert var i stand til det," siger italieneren. "Mit andet forsøg føltes rigtig godt, men i de to sidste sving var det vådt, så jeg mistede et par tiendedele," forklarer han om de blandede forhold der var på banen i dag.

Han ser frem til et spændende løb. "Det bliver et meget interessant løb i morgen, og jeg er sikker på at raceren vil køre godt. Jeg tror endda vi har chancen for at slutte på podiet," mener han. Sidste år var Trulli på podiet da han reddede den bovlamme Prost-racer igennem på andenpladsen i det kaotiske løb.

BB  


Hop til top
Wurz såret over rygter

Alexander Wurz har været udsat for mange rygter om at han var på vej til at få sparket hos Benetton efter flere dårlige løb. Det er noget som har såret ham dybt, da han føler at det er totalt unfair. Det værste er dog at alle rygterne stammer fra det sted hvor folk skulle støtte ham - fra Østrig…

Wurz er blevet såret over de mange rygter - og fordi de stammer fra Østrig...
Foto: Allsport

"De historier der har været om min fremtid begyndte at komme i mit hjemland og det er det som sårer mig," siger en skuffet Wurz. "Hvis unfair rygter begynder at komme, er det aldrig rart - specielt når det kommer ud af ingenting," siger han om den sidste måneds rygter.

Han får dog støtte fra familie og venner, men de er selvfølgelig også bedrøvet over at der ruller så mange rygter. "Min familie og venner er oprevet ligesom jeg er, når resultaterne ikke kommer, men de er altid støttende - men dette er meget anderledes," siger han om rygterne som næsten virker dræbende. Det gik så ikke meget bedre da han blot blev nummer 15 i dag, mens Fisichella starter som nummer 7… Det er svært at være Alexander Wurz i øjeblikket.

BB  


 

Hop til top19.5.2000

Ferrari nyheder - fredag

Begge Ferrari kørere var tilfredse med dagens fremgang.
Michael Schumacher sluttede efter dagens træning på en femte plads, mens Rubens Barrichello sluttede helt nede på en fjortende plads.

Jean Todt, team chef for Ferrari, var glad for det de udrettede i dag, men ellers kunne dagen ikke bruges til meget p.g.a. at vejret skiftede hele tiden. Jean Todt var glad for den måde F1-2000 kørte på, og forventer hård kamp om pole position lørdag.

Rubens Barrichello udtrykte tilfredshed med det teamet opnåede på den første dag. Tiderne betyder mindre, da der er stor forskel på gamle og nye dæk.

Rubens Barrichello's holdkammerat Michael Schumacher sagde at det var som alle andre fredage op til en Grand Prix weekend, og delte Jean Todt optimisme ang. bilen og den hårde kamp der skal udkæmpes i morgen om pole position.

BKP  


Hop til top
Ralf - Jeg er blevet mere moden

Ralf Schumacher har vist sig at være en god investering for Williams og BMW. Nu er han klar til at køre flere point hjem til teamet - sidste år førte Ralf Schumacher løbet og lå til at vinde sit første Formel 1-løb, men lykken vender nogle gange. Og det var egentlig ærgerligt for Ralf - han var en af de mest stabile i sidste sæson, og så var det lige det løb at raceren ikke ville mere...

Han har gode minder om Nürburgring. "Kerben er ikke så langt herfra og jeg voksede op tæt på banen og har kørt et par omgange på Nordschliefe. På den nye bane har jeg også haft nogle gode resultater i Formel 3 og sidste år førte jeg for første gang et løb," siger Ralf Schumacher der nu skal forsøge at køre BMW til succes på tysk grund.

Overrasket over succes

Ralf Schumacher er meget overrasket over at teamet ligger så godt til i VM-kampen. Det var næsten utopisk forud for sæsonen. "Før sæsonen havde vi store problemer. I Melbourne var det første gang at vi gennemførte en hel løbsdistance." Det har krævet masser af hårdt arbejde at få dem så langt frem - lige nu ligger de til at blive kåret som 'best of the rest' - og det er BMWs debutsæson...

Det har blandt andet været meget vigtigt for BMW og kørerne at det er Gerhard Berger der er chefen - han har en forståelse for Formel 1 og motorsport som nogle ingeniører ikke har. "Gerhard er et meget vigtigt medlem af teamet da han hjælper i forholdet mellem ingeniørerne og kørerne," forklarer han - og giver et eksempel. "Ingeniørerne ved at to motorer er ens da de har samme data, men når jeg fortæller dem at den ene virker bedre end den anden så forstår Gerhard det," siger han om den forskel der er på kørerens følelse af motoren i forhold til den mere videnskabelige forståelse af motoren og den måde den fungerer.

Ralf har haft succes i år - og var på podiet i Melbourne
Foto: Allsport

Blevet mere moden

Da Ralf Schumacher kom ind i Formel 1 i 1997 bød det på masser af bulede racere og sammenstød og flere gav ham stemplet som en fejl i Formel 1 - og at han alene levede på familienavnet. Men med tiden blev han mere moden - og fra at være den kører der udgik oftest og hurtigst, er han blevet en af de mest stabile. Det har Williams og BMW noteret sig - og han har forlænget kontrakten med teamet. "Det er et meget positivt signal, da begge parter føler at de arbejder godt sammen. Man bliver mere moden efterhånden som man vokser, specielt når jeg begyndte i Formel 1 som blot 21 år," forklarer han.

Han har i dag formået at etablere sig i sporten og det giver respekt i en verden hvor de er mange der står som grippe for at overtage ens sæde. "Når ens personlige status bliver større, bliver man etableret og det er det der er sket for mig," forklarer Ralf Schumacher.

Tyskeren har i år fået væsentlig mere pres fra holdkammeraten - og de to kørere har forstår hinanden, men så er det heller ikke mere. "Jenson og jeg forstår hinanden godt, selvom vi ikke har noget personligt forhold. Han er hurtig og det er godt," siger Ralf om unge Jenson Button.

De sidste svære tiendedele

Indtil videre har BMW-Williams lagt sig på pladserne efter McLaren og Ferrari - og det er nu det begynder at blive svært. "I øjeblikket er vi klart bag de to teams," mener Ralf - og siger videre. "De sidste tiendedele er faktisk de sværeste - det er næsten som at tabe sig," siger han.

Et af de steder hvor teamet kan gøre det bedre er at få motor og chassis til at fungere bedre - og så skal BMW-motoren også tabe sig lidt. "Motoren er ny og mangler lidt præstation, og den er også lidt for tung. Chassiset skal også have forbedre aerodynamikken," vurderer Ralf. Nu ser han frem til et udfordrende og spændende grand prix.

BB  


Hop til top
Stor ros til BMW

Nürburgring er historisk set Mercedes hjemmebane, men i år har BMW taget udfordringen op, nu hvor bilmærket for første gang kører på tysk grund. Norbert Haug har kun ros til de nye konkurrenter.

Det har ikke påvirket Mercedes dispositioner at BMW er kommet tilbage i Formel 1. "Hvis jeg skulle vælge ville jeg helt sikkert have valgt BMW som konkurrent. Vi er hårde rivaler på markedspladsen, men de er deltager med i en stilfuld konkurrence, som er meget vigtig for os," forklarer Norbert Haug. Han mener at det er en stor bonus at BMW er kommet med i Formel 1. "Jeg vil gerne sige at BMW har gjort et fantastisk stykke arbejde indtil videre. Det er godt for Formel 1 og for os at have et dyrt mærke som BMW med i Formel 1," siger han om det øgede fokus der er på kampen mellem de to dyre bilmærker i Tyskland. "Det bliver først dårligt for os hvis de kommer foran os..."

Mario Theissen fra BMW fangede den udtalelse med det samme - og sagde mange tak for de rosende ord fra Mercedes-bossen. "Det vil tage os et par løb inden vi har overhalet vores konkurrenter," hvorefter Haug lige gav igen - "det er jeg nu ikke så sikker på" - blev der joket mens der blev afholdt pressemøde i går.

BB  


Hop til top
Blodet er tykkere end Formel 1

For de to Schumacher-brødre kommer Formel 1 ikke til at skille dem ad. Ralf Schumacher har forsikret at der ikke er sket et brud i tilliden mellem de to brødre, selvom der har været en del rumlen i medierne omkring de to brødres forhold til hinanden efter det spanske grand prix.

Ralf Schumacher har tidligere på ugen dementeret at der skulle være problemer mellem dem og det har han bekræftet. "Formel 1 vil aldrig ændre vores forhold - uanset hvad der sker," forsikrer Ralf, der dog var mindre tilfreds over den måde storebroder Michael kørte mod ham i Barcelona, så der har været lidt surmulen i Schumacher-familien.

"Manøvren var meget hård og jeg blev vred da jeg mistede en plads på podiet," erkender Ralf. "Både Michael og jeg kan ikke lide at blive overhalet og vi kan også selv lide at angribe. Vi er store modstandere på banen og det har været tydeligt i de sidste to løb," siger Ralf.

De har dog fået talt igennem. "Vi har talt om det," siger Michael om episoden. "Men ikke på den måde som folk måske tror. Hvad skulle der være at løse?" spøger Michael Schumacher. Han mener at medierne har blæst det for stort op. "Man laver en historie ud af en ren kamp, og siger at der var et skænderi og alt det åndssvage nonens. Der var ikke noget - og ingen grund til blæse det stort op," raser Michael mod medierne.

Der kommer flere dueller mellem de to kørere - men det kommer ikke til at ødelægge noget mellem dem. "Vi kan køre mere på grænserne mod hinanden da vi kan tro på den anden og vide at den anden ikke vil lave beskidte tricks," siger Michael Schumacher. Man kan så spørge om Michael vil lave det på alle andre i stedet...

Vi kan så se frem til flere dueller mellem de to brødre - dem kommer der sikkert flere af indenfor de kommende år hvis BMW fortsætter udviklingen i det nuværende tempo.

BB  


Hop til top
Smerten er der endnu

Den svære tid for David Coulthard er ikke forbi. Skotten gennemførte næsten helt umenneskeligt det spanske grand prix med et par brækkede ribben og fik en fornem 2. plads - og det var ellers ikke fordi skotten blot cirkulerede rundt på banen og fik fordel af andre kørere udgik. Han er dog stort set 100% fysisk klar, men smerten er der endnu.

"Jeg har det godt og jeg er totalt fokuserede på hvad jeg kan få ud af raceren i denne weekend og forsøge at få endnu et godt resultat," siger Coulthard. "Det er et vigtigt løb og forhåbentligt kan vi få endnu et 1-2 resultat," håber skotten. Men det bliver ikke nemt. "Jeg vil helt sikkert ikke få det meget komfortabelt, men i alle de år jeg har været i Formel 1 har der altid været smerte," forklarer Coulthard.

Skotten har tidligere forklaret hvorfor han stillede til start i løbet - ene og alene fordi han ikke må vise noget tegn på svaghed. Ellers ville han være en færdig mand i Formel 1. Nu forsøger han at komme til kræfter. "Jeg må vente på at ribbenene er helet. Jeg har forsøgt at udføre så meget træning som jeg kan, men det har også været godt at hvile sig i Monaco hvor jeg har brugt tiden sammen med Heidi," siger Coulthard der også forsikrer at han psykisk er blevet helet. Men det har kostet. "Jeg mistede det moment jeg havde fået på Silverstone ved ulykken. Ingen kan gå igennem det uden at det påvirker en," forklarer han.

BB  


Hop til top
Stepney afløses at to mand

Nigel Stepney, der blev kørt ned af Michael Schumacher under et pitstop i Barcelona, har fundet sine afløsere hos Ferrari. Stepney har to roller: han er chefingeniør og så er han også en del af Ferraris pitcrew.

I rollen som chefmekaniker har Stepney været med til at udnævne Claudio Bisi, der tager over indtil Stepney er tilbage og klar igen om en måneds tid. Pietro Timpini kommer til fra testteamet og indtræder på Stepneys plads som benzinpåfylder.

Ferrari har haft travlt med at træne og øge sig på netop dette område, da det er her de vigtige sekunder bliver vundet - og det kan være forskellen på nederlag og sejr. "Jeg har hjulpet til med at planlægge dette og organisere det hele fordi jeg ikke ønsker at teamet skal lide under mit fravær. Jeg ønsker at minimere skaden," siger Stepney. Ferrari har ikke gode minder fra sidste år, hvor der var lidt for meget panik i pitten. Der var noget med et pitstop til Irvine med blot 3 dæk der var klar...

BB  


Hop til top
Rubens om kørsel i regnvejr

Rubens Barrichello giver en teoritime i hvordan en Formel 1-racer skal køres i regnvejr. Hvor hele hemmeligheden ligger giver han også et bud på. Løb der køres i regnvejr får det bedste frem i Formel 1-kørerne og skiller de gode fra de dårlige. Her er det køreren og ikke raceren der er i centrum. Løb på Nürburgring er hele tiden i fare for at blive ramt af et regnvejr - det er der altid sandsynlighed for, da banen ligger i et bjergrigt område hvor skyerne kan drive ind over banen og give regn.

Vores teorilærer ved noget om det at køre i regnvejr - Rubens Barrichello har tidligere vist fornemt kørsel i regnvejr. Eksempelvis i det europæiske grand prix i 1993 på Donnington hvor han lå med fremme på 3. pladsen. I 1997 slog han igennem med 2. pladsen i Monacos snævre gader og ved andre lejligheder har han også været med fremme.

Helt grundlæggende gælder det om at køreren har tiltro til raceren i regnvejr - uden det er det meget svært at yde det ekstreme. Og så kommer hemmeligheden: kan du kontrollere speederen optimalt er man hurtig i regnvejr. "Man skal føle sig sikker på bagenden af raceren, ellers er det svært at gøre det godt. Jeg kalkulerer meget præcist hvor meget tryk jeg giver speederen," siger Rubens Barrichello om den svære balancegang.

Barrichello forklarer den svære disciplin - at køre i regnvejr
Foto: Allsport

Ifølge Barrichello er det kun de kørere der har en ren stil der kører hurtigt i regnvejr, men det er vist kun teori. Michael Schumacher og Jean Alesi er vist ikke kendt som de mest stilrene i regnvejr - og de kan godt nok køre hurtigt... Noget andet der er vigtigt er evnen til at placere sig rigtigt på banen. Den traditionelle ideallinie brydes ned når der skal køres i regnvejr og der kommer mange forskellige ideallinier.

Der er dog et par ting man skal være ekstra opmærksom på - udsynet. "Udsynet kan være meget dårligt. Vi skal forsøge os med den nye type asfalt hvor det kan blive bedre," siger Barrichello. "Det skræmmende er at hvis man ikke kan se noget, og man holder lidt igen, kan en eller anden køre ind i en," siger han om faren for sammenstød ved den nedsatte sigtbarhed.

Men skal man se det i et større perspektiv er det vigtigt for Formel 1. "Vi behøver nogle regnvejrsløb igennem sæsonen. Jeg mener at det er ret spektakulært for tilskuerne - det er godt for publikum og for Formel 1," slutter Rubens Barrichello.

BB  


Hop til top
Uenighed mellem Dennis og Haug

Der ses meget forskelligt på et af de 'hotte' emner i Formel 1 her i foråret - ændringerne af reglementet vedrørende elektronikken der anvendes i Formel 1.

Ron Dennis mener at hans team er blevet de største tabere. "Der er ingen tvivl om at de elektroniske ændringer har straffet os mere end Ferrari," mener Dennis. "Vi mener at vi stadig mangler et par tiendedele på grund af ændringerne i elektronikken," forklarer han videre. Men det er Norbert Haug slet ikke enig i.

"Ron indikerer at vi var meget sofistikerede - og at vi ikke er det nu. Jeg kan ikke se at vi har en større ulempe - det ser jeg ikke," siger Norbert Haug som modspil til Ron Dennis holdning - og det er ikke første gang indenfor de sidste års tid at de to bosser ser forskelligt på tingene...

BB  


Hop til top
Hakkinen - Behold Coulthard

Mika Hakkinen ser helst at det bliver David Coulthard der bliver hans holdkammerat i næste sæson. Jacques Villeneuve er blevet sat i forbindelse med en plads i teamet, men den finske verdensmester vil helst have Coulthard ved sin side.

"Det er sådan at David er langsommere end jeg er, men han er også en fantastisk kører og en god holdkammerat," siger Hakkinen. Der kan være flere grunde til at Hakkinen helst ikke ser en anden kører i teamet - blandt andet at det kan forskyde magtbalancen og den støtte som Hakkinen nyder fra Ron Dennis. "Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem at vi ikke er i samme team i den kommende sæson," siger finnen direkte. "Vi har det godt med hinanden som team, og vi er først ved at forstå raceren og hvordan den arbejder," siger Hakkinen om hvordan teamet har det lige nu.

Intet er dog afgjort - McLaren og Villeneuve har forhandlet, så der er noget om snakken. De seneste rygter vil vide at Jacques Villeneuve offentliggør hans kommende arbejdsgiver i 2001. Det ventes enten at blive Benetton/Renault eller McLaren.

BB  


Hop til top
Hakkinen stopper ikke

Så har vi også hørt det fra hans egen mund: Mika Hakkinen har ingen planer om at lægge hjelmen på hylden efter denne sæson, sådan som det har været rygtedes. Det er der slet ikke rum for i hans kontrakt. "Jeg ville ikke gå på pension efter denne sæson - overhovedet ikke!" forsikrer han. Hakkinen har nemlig allerede en kontrakt med McLaren i den kommende sæson, og ser ingen grund til at han skulle forlade teamet. "Min kontrakt er så lang at jeg ikke kan trække mig tilbage efter sæsonen. Alle skal trække sig ud på et tidspunkt, men i øjeblikket har jeg ingen planer om det," siger Hakkinen.

Han har nemlig ikke mistet kærligheden til Formel 1-sporten, selvom der har været et stort pres på finnen de sidste par år, og at han netop af denne grund ville stoppe hos McLaren, og enten stoppe karrieren eller finde et andet team. Men sådan forholder det sig ikke. "Jeg elsker race ligeså meget som da jeg var en lille dreng. Nogle af jer føler det måske lidt underligt, men at køre race er faktisk sjovt," siger den dobbelte verdensmester.

Så fik vi sat det på plads - og endnu et rygte blev aflivet...

BB  


Hop til top
Jordan ind på nyt marked

Jordan-teamet har taget nye metoder i brug for at komme ud til de mange Formel 1-fans. Eddie Jordan og co. har præsenteret en ny CD-rom som bliver et omfattende interaktivt værk om hvad Jordan Grand Prix og Formel 1 i det hele taget er.

CD-rommen indeholder masser af billeder og sammenlagt to timers videoklip om Jordan-teamet. Endvidere indeholder den også interviews med folk fra teamet samt en interaktiv rundtur på fabrikken ved Silverstone.

"Dette er yderligere et spændende initiativ fra Jordan. Efter præsentationen af vores nye hjemmeside ved det britiske grand prix for en måned siden, viser denne CD-rom Jordans villighed til at bruge den seneste teknologi for at give fans et indblik i teamet," forklarede Eddie Jordan ved præsentationen.

Prisen ligger på godt 300 danske kroner - yderligere information findes på Jordans hjemmeside.

BB  


Hop til top
Ingen TV-serie af Villeneuve

Australske medier indikerede at Jacques Villeneuve ville være bagmanden i en miniserie om hans far, Gilles Villeneuve. Men det bliver nu pure afvist. Sønnen Jacques har ikke i sinde at blive "forenet" med sin far - et emne der altså fortsat vil være tabu for BAR-køreren.

"Jacques er ikke involveret i nogen miniserie om hans far, og det er hans forlovede heller ikke," siger en talsmand hos BAR. Der er nemlig en grund til at dette er uforeneligt. "Jacques forsøger hele tiden at holde hans familie ude af hans racerliv," siges der videre. Så følelserne er de samme - og så kan det også noteres at de australske medier ikke er helt så gode til at få deres rygter til at passe...

Villeneuves manager, David Moore siger det mere direkte. "Igen - der er ingen sandhed i det rygte - det er helt forkert. Hvordan kan nogle begynde sådanne rygter?" spørger han undrende. Måske lige at tage det lidt for fortrydeligt op, men Formel 1 er skabt til rygter. Det lever af rygter, så det bliver ikke sidste gang at Moore kommer til at undre sig over den kultur...

BB  


Hop til top
Hill - Intet som at sidde i en racer

Nu har Damon Hill haft tid til at reflektere lidt over livet og tiden efter Formel 1. Farten er stadig en vigtig del af hans liv. Han har i et TV-talkshow fortalt om hvordan har det med Formel 1 - før og nu.

Et af de store skridt var i 1997 hvor han skiftede til Arrows - efter at han havde fået sparket af den arbejdsgiver der havde gjort ham til verdensmester i 1996. "Jeg havde intet valg. Frank Williams havde allerede skrevet under med en anden, og så var der Jordan, som ikke havde gjort meget med det de havde, Stewart, som endda ikke havde bygget en racer og Arrows som var under ny ledelse," forklarer han. "Det var enten Arrows eller slut," siger Hill, men det er nok lige at sætte det lidt på spidsen.

Senere var der rygter om at Damon Hill var på vej til McLaren og det bekræfter Hill at der var noget om - men der var blot et lille problem: han havde allerede der skrevet under med Arrows. Og så var Arrows også villig til at betale lidt mere for Hill end de andre team, hvilket heller ikke skal overses...

Svært at stoppe

Igennem store dele af 1999-sæsonen var det en løbende historie om hvornår Damon Hill ville lægge hjelmen på hylden - det franske grand prix, hvor Damon Hill direkte fortalte at han var bange for at køre og at det efter sæsonen var slut, satte gang i en masse rygter. Hill var selv mest stemt for at stoppe efter det britiske grand prix - men den plan gik i vasken. "På det tidspunkt var jeg ikke i stand til at sige hvad der ville ske," forklarer han. "Det var min hensigt at stoppe ved det britiske grand prix, men tingene gik ikke på den måde," siger Hill.

Det var i det hele taget svært at tage afsked med den sport som han siden 1994 i særdeleshed har været med til at præge. "Det er umuligt at forlade Formel 1 uden problemer," siger han. Det er nok det sværeste valg, men omvendt kunne Hill ikke rigtig "tillade" sig at køre med på så højt niveau, når det virkede meget halvhjertet.

Fremtid med Toyota?

Der har været rygter om at Damon Hill kunne få en plads hos det kommende Toyota-team som manager, men det har han lagt lidt låg på. "Jeg kan ikke rigtig se mig selv som leder af et team. Jeg tror ikke det vil være muligt på den måde som tingene er i sporten," forklarer han. Jordan tilbød briten en ledende plads i teamet, men dette afviste Hill med samme begrundelse. Han føler ikke at han har sine forcer på disse områder - men der kan ske meget endnu...

Hill nyder tilværelsen som Formel 1-pensionist, men der mangler stadig et eller andet. "Der er en masse jeg kan lave - jeg har kørt en masse på ski og snowboard, men der altså ikke noget som at sidde i en racer," siger briten. Og farten trækker stadig i Hill. "Jeg kan underholde mig med alle hurtige aktiviteter," griner Hill. Indtil videre har han da overværet et par Formel 1-løb, så sporten udgør stadig en vigtig del af hans tilværelse.

BB  


Hop til top
Williams nyt

Den øjensynlige "never ending story" om Jenson Button, og hans sæde hos Williams-BMW går videre. Den anden hovedperson i dette spil, er Juan Pablo Montoya, som kører i CART serien i USA. Jenson Button kan bliver erstattet af Montoya, fordi Montoya har kontrakt med Williams. Han kører i øjeblikket på en kontrakt der er lavet mellem Williams og Chip Ganassi. Den udløber ved udgangen af 2001, men Frank Williams har kikket på det, der er skrevet med småt i kontrakterne, og har i samråd med Contract Recognition Board, fundet ud af, at han har en option på, at kan hente Montoya før tid.

Men der kan dog dukke nye ting op. Ifølge rygter, vil Williams-BMW på fredagens pressemøde, hvor man øjensynlig vil offentliggøre den nye sponsoraftale med det tyske forsikringsselskab Allianz, også offentliggøre, at man har skrevet en ny langtidskontrakt med Jenson Button. Hvad der står i denne kontrakt om Jenson Buttons fremtidsmuligheder, vides af gode grunde ikke. Men det betyder, at man binder Jenson Button til teamet. Det betyder også, at hvis man henter Montoya i det amerikanske, så er det muligt for Williams-BMW, at leje Jenson Button ud til andre teams. Det er nye aspekter til sagen, men intet er absolut afgjort. Men hvad siger Jenson Button selv? "Jeg vil helt klart foretrække at blive hos Williams-BMW, men hvis det ikke kan være anderledes, så må jeg køre i et andet team." Et nyt spørgsmål der så dukker op, er, hvis Montoya skal køre for Williams, hvor længe skal Jenson Button så være lejet ud? Det ser ud til, at han virkelig er begyndt at føle sig rigtig godt hjemme i teamet.

Det er der også andre før ham der har gjort. Nigel Mansell, Damon Hill og Heinz Harald Frentzen er nogle af dem. Disse tre har dog forladt teamet, da man bl.a. ikke kunne blive enige om lønnen i forbindelse med kontraktforlængelser. Mansell og Hill, var regerende verdensmestre, da deres samarbejde med Williams ophørte. Om dette, har Frank Williams til et engelsk bilblad udtalt: "I forhold til Mansell og Hill, var det et spørgsmål om penge, vi kunne ikke blive enige om betingelserne i pengespørgsmålet, så de forlod teamet. I Frentzens tilfælde, var det helt andre ting der gjorde sig gældende. Han var meget hurtig, når han var virkelig koncentreret - det kunne der ingen tvivl være om. Problemet var, at han ikke var hurtig hver gang. Zanardi var virkelig god i Cart, aggressiv og hurtig, men da han kom tilbage til F1, var problemet, at F1 bilerne og i særdeleshed vores, var blevet meget vanskeligere at køre." Det bekræfter nogle af de ting der siges om Frank Williams, nemlig at han står på sit, og at han er "god" til ikke at overbetale sine kørere.

PDL  


Hop til top
Prost vil ikke tigge

Prost-teamet kan komme i en alvorlig klemme - efter denne sæson er det oplagt at Peugeot og Prost ikke længere samarbejder, efter at der har været mange problemer i denne sæson. I sidste ende kan teamet været nødsaget til at tigge Bernie Ecclestone om hjælp når der skal findes en ny motor til 2001-sæsonen.

Men det er helst ikke noget Alain Prost vil ty til med det samme. "Jeg vil ikke spørge om hjælp fra Ecclestone," siger teamchefen. Men han er godt opmærksom på Bernies magt til at få tingene gennemført. "Ingen - heller ikke Bernie - ønsker at et team mangler en motor," siger Alain Prost. Historien har da også vist at Formel 1-bossen har stor magt - han var i stand til at overtage Ford til at droppe deres planer om kun at levere motorer til Jaguar, men da Minardi stod og manglede en motor fik han Cosworth på bedre tanker.

Det kan meget vel blive det samme der gør sig gældende for Prost-teamet. Men i første omgang forsøger de selv at finde en partner til næste sæson. "Der er forskellige muligheder, nogle mere interessante end andre," forklarer han. Intet er dog afgjort men Mercedes har blandt andet være nævnt. Men den tyske bilgigant har vist ikke i sinde at levere motorer til Prost-teamet uden pression.

"Jeg kan ikke se hvorfor vi skal give motorer til Prost," siger Norbert Haug ligeud. Der skal stor overtalelse til førend Mercedes vil overveje det. "Bernie Ecclestone skal overbevise mig!" siger Haug.

Så Prost-teamet kan komme i en alvorlig klemme, og kan se sig nødsaget til at se andre steder for at finde en motor - og det kan sætte teamet yderligere tilbage. Ikke fordi de er så langt fremme i øjeblikket...

BB  


Hop til top
Michelin nyt

Som bekendt træder det franske dækfirma Michelin, ind i F1 fra årsskiftet, som leverandør til nogle af teamene. Og allerede nu er man i fuld gang med at teste og samle data.

Pierre Dupasquier, Michelin: "De første test har bekræftet resultatet af de simulationer som vi har lavet på computer. Foreløbig har vi arbejdet i to retninger, nemlig med en hel del forskellige compounds og dækkonstruktioner, for at finde et grundprogram at arbejde ud fra. I takt med at vores program skrider frem, vil vi koncentrere os mere om mere specifikke løsninger til de enkelte baner."

Tom Kristensen: "Jeg føler mig virkelig beæret over at være den første kører til at være med til at teste og udvikle for Michelin i deres bestræbelser på at vende tilbage til F1. Jeg er meget imponeret over de fremskridt de allerede har gjort mellem testene. Michelins ingeniører er meget opmærksomme og påpasselige med deres arbejde. Jeg nyder virkelig at arbejde med dem."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk