Ved lørdagens kvalifikation udviste Nicolas endnu en gang, at han virkelig ved hvordan hans racer skal køres.I gennem hele første tidtagning lå Nicolas nr. 2, men på sidste omgang slog en anden kører Nicolas tid og Nicolas måtte rykke ned som nr. 2. Dog ikke særlig længe! Kort efter blev nr. 1 diskvalificeret og Nicolas rykkede endnu en gang op som nr. 2.
Ved anden tidtagning lå Nicolas fra start til slut som nr. 2, så når løbet på Silverstone starter i morgen, ser vi det unge talent flot fremme i feltet og Nicolas slutter da også af med at sige til Formel-1.dk "Jeg regner/håber da med at komme i top 4".
Vi tror på dig og krydser fingre, Nicolas!
Albena-rallyet afvikles på asfaltveje, som favoriserer de lette forhjulstrukne citroënbiler.
"Derfor havde jeg slet ikke forventet, at vi kunne følge med" sagde Henrik Lundgaard lørdag. "Bruno Thiry møder op med fuldstændig fabriksassistance fra 38 mand og flere helikoptere. I vores team er vi tre biler, der må deles om tilsammen 25 mand - det gør også en stor forskel" sagde danskeren.
Albena Rallyet afvikles tæt ved Sortehavskysten, og er det første væsentlige EM-rally i år. At konkurrencen mellem Thiry og Lundgaard, der har Jens Chr. Anker i co-driver sædet, er så tæt, indikerer, at danskerne er blandt kandidaterne til EM-titlen.
/ritzau/
/ritzau/
"Vi er utroligt glade for, at vi kan præsentere Dansk Touringcar Challenge her på Ring Djursland, for der er tale om en klasse, som virkelig har formået at løfte dansk bilsport op på et plan, der kan måle sit på et internationalt niveau," siger løbsleder Bent Rasmussen.
"DTC-klassen har nemlig masser af professionelle teams, bilerne er hurtige og flotte, og så er det alle de prominente navne, som sidder bag rattet. Det er noget, tilskuerne kan lide, og i Dansk Touringcar Challenge får publikum samtidig det helt enestående tilbud, at de kan komme ind på selve banen og møde deres idoler på gridden, lige inden starten går. Præcis som man ser det i Formel 1-transmissionerne i fjernsynet!"
På Ring Djursland anføres den professionelle del af DTC-feltet af ikke mindre end tre kørere, som i næste måned stiller op i det berømte 24-timers løb på Le Mans.
Det er duoen John Nielsen og Thorkild Thyrring, der i DTC-sammenhæng kører for McDonald's Nissan Racing, mens Formel 3000-køreren Kristian Kolby på Ring Djursland vil få sin DTC-debut i Renault Motorsport Danmarks helt specielle Megane Stationcar. Kolby er iøvrigt teamkammerat med en anden "prof", som også har sin DTC-debut til gode, nemlig Casper Elgaard.
"Men deres modstandere i Dansk Touringcar Challenge, amatørerne, arbejder faktisk også på et så højt niveau, at det i grunden er lidt misvisende at bruge betegnelsen amatører om dem," understreger Peter Elgaard fra DTC-organisationen.
"Langt størstedelen af de forskellige teams har nemlig på den ene eller anden måde de respektive danske importører i ryggen, og de griber virkelig tingene professionelt an. Tag f.eks. trioen Michael Carlsen, Michael Schröter og Jesper Sylvest, der ved sæsonstarten tidligere på måneden satte tempoet. Carlsen er virkelig et stærkt kort med sin velprøvede Peugeot 306, som han slog alle de andre med, men også Schröter er blandt de hurtigste i år, selv om han desværre fortsat ser ud til at lide under det sorte uheld, som forfulgte ham sidste år. Og Sylvest, ja, han har allerede fra starten af sæsonen vist, at han har gode chancer for at genvinde sin titel, selv om han er skiftet til en helt ny og uprøvet Citroën Xsara Coupé."
På Ring Djursland vil der også blive debut til et helt nyt mærke i Dansk Touringcar Challenge. Det er Hyundai, der får sin DTC-debut med sin Coupé-model, som skal køres af sidste års toer i Yokohama Cuppen, Brian Mikkelsen. Men måske kommer endnu en debutant ud af kulissen. Hvis man hos Peugeot Sport Team får den rigtige gearkasse frem, så kan det nemlig blive på Ring Djursland, at den populære Jason Watt får sit motorsportscomeback!