Emnet fleksvinger har været oppe at vende flere gange i denne sæson. Fleksvinger er kort fortalt vinger der er lige og "står" mere op når bilen holder stille eller kører langsomt, men som "lægger" sig ned når farten og dermed trykket på vingerne øges.
I starten af sæsonen blev især Ferrari mere end bebrejdet for at bruge systemet, som er ulovligt. Ferrari har siden ændret deres konstruktion, så den falder i tråd med den beskrivelse som FIA efterfølgende de første løb, havde sendt ud. Problemet nu er at flere teams stadig synes at Ferraris vinger flekser.
Flekser Ferraris vinger forsat for meget eller udnytter de bare mulighederne i reglementet?
(Foto: Ferrari)
Og da FIA tilsyneladende ikke har i sinde at gøre mere ved problemet end den seneste udsendte anvisning på hvordan man måler vingerne, så tyder meget på at mindst 2 teams i fremtiden i deres forsatte jagt på aerodynamiske forbedringer, vil lave lignende udviklinger i stil med den vingekonstruktion som Ferrari tilsyneladende anvender.
Ifølge flere internetsider, så arbejdes der hos Williams - som mangler en del i topfart i øjeblikket - samt McLaren med udvikling og test af nye vingekonstruktioner, der kan flekse. Hvordan de opnår effekten indenfor legale rammer, er så rent gætværk. Og ifølge mindst en af disse sider, så skulle McLaren chefen Martin Whitmarsh have udtrykt at man hos McLaren har afventet et udspil fra FIA side, som så ikke er kommet, og at man derfor hos McLaren vil arbejde videre med især vingekonstruktioner der kan komme ind under kategorien - fleksvinger. Williams vil tilsyneladende gå samme vej, om end at det ikke er bekræftet.
Kommer der sager i fremtiden vedr. fleksvinger, ser teamene det som FIAs egen skyld, idet der ikke fra FIAs side er kommet helt klare retningslinier om problemet. Med andre ord, ser vi igen et eksempel på at reglementet udnyttes til det yderste - og måske lidt over stregen.
De smalle gader i Monaco giver i disse dage anledning til bekymring blandt kørerne. Problemet som kørerne ser det er, at med mange biler på banen, skal der ikke meget til at en kører på en flyvende omgang, hurtigt kan miste tid. Som eksempel kan man forestille sig en kører der netop har overstået en flyvende omgang, eller en der venter på fri bane for at gøre sit forsøg. Begge kører i dette tilfælde med en væsentligt reduceret hastighed. Risikoen for at de kommer til at sænke hastigheden for en bagfra kommende kører på en flyvende omgang, er temmelig stor i de smalle gader i fyrstendømmet.
Både Mark Webber og Jacques Villeneuve har nu offentligt udtrykt deres bekymring. Mark Webber er mest bekymret for de såkaldte rookies der er i feltet i år. Hvordan de håndterer situationen i de smalle gader, er umiddelbart uforudsigeligt, ifølge Mark Webber. Hans største bekymring er forskellene på farten. Og det er netop her faren ligger. Det er dermed også en opfordring til kollegaerne i feltet om at holde godt øje i spejlene.
Villeneuve blokkerede for Fisichella på Nürburgring - hvordan vil kvalifikationen forløbe i Monaco?
(Foto: BMW)
Jacques Villeneuve er pudsigt nok på linie med kollegaen. Faktisk er det sådan at Jacques Villeneuve godt kan frygte det værste i forbindelse med kvalifikationen. "Et enkelt sammenstød mellem 2 kørere, kan forårsage et massesammenstød." Sjovt nok kommer denne udtalelse fra en kører som på Nürburgring selv blev straffet for at have blokeret for en konkurrent. Hvad enten det var tilsigtet eller ej, så blev JV straffet. JV har på intet tidspunkt været tilfreds med afgørelsen, som han mener, er lavet for at statuere et eksempel.
Monaco er den langsomste og den smalleste bane på kalenderen. Derfor er bekymringen også forståelig. Det der er knap så forståeligt er, at en meget stor del af kørerne tidligere har prøvet at kvalificere sig til et Grand Prix hvor man har kørt med mange biler på banen. Den gamle et-times kvalifikation med alle biler på banen, er ikke mange år tilbage i tiden. Og hvordan gik det? Ganske udmærket.
Paul Ricard
Ligesom tirsdag var der 12 kørere på den franske banen, og igen var det Renault køreren Fernando Alonso der var hurtigst. Et par tiendedele sekund efter ham kom teamets testkører Heikki Kovalainen på 2. pladsen.