Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.5.2009
 Ferrari taber sag
 Schumacher rekord slået
 Retssag afgøres i dag
 
19.5.2009
 Ferrari slæber FIA i retten
 Fremtiden for Hockenheim afklares i morgen
 Richards sætter team på hold
 Red Bull klar med ny diffuser
 

Hop til top20.5.2009

Ferrari taber sag

Ferrari tabte deres sag mod FIA efter at den blev prøvet ved domstolen i Paris i dag. Det betyder dog ikke at problemerne for næste års mesterskab er blevet afklaret.

Ved retssagen i Paris kom det yderligere frem at en række teams nu også barsler med at komme med i Formel 1 fra næste år hvis budgetloftet på 40 millioner pund bliver indført. Der er tale om flere teams som pt. deltager i lavere kategorier i blandt andet Formel 3 og GP2 samt i sportscar. Og netop den udsigt har fået Ferrari op i det (ellers i forvejen) røde felt.

For teamet er intet mindre end chokeret. "De kunne dårlig tro deres egne øjne for dem som arbejder for Ferrari da de læste papirerne til morgen og fandt navnene på de teams som har givet udtryk for at de vil køre med i Formel 1 næste år," lyder det fra det officielle Ferrari. "Når man ser på listen, som blev lækket i går i Paris, kan man ikke fnide nogle berømte navne hvor nogen vil have lyst til at bruge 400 euro for en plads på tribunerne til et Grand Prix. Kan et verdensmesterskab med teams som dem - med al respekt - have den samme værdi som dagen Formel 1, hvor Ferrari, de store fabriker og teams som har skabt sportens historie? Ville det ikke være bedre at kalde det for Formel GP3?," lyder den meget bitre kommentar fra Ferrari.

Listen af teams der da hellere ikke videre prangende: Lola, USF1 - som længe har været kendt, ligesom en ny spiller er Wirth Research, Epsilon Euskadi, der er med i World Series of Renault og Le Mans Series, RML, Formtech, Campos Motorsport og iSport, der også er med i GP2.

Formel 1 kom næppe tættere på en løsning efter dagens afgørelse - omvendt skal FIA ikke trækkes længere med en appel men kan i stedet nu forsøge at få et kompromis på plads. Men selv det ligner en svær balancegang!

BB  


Hop til top
Schumacher rekord slået

Da Nick Heidfeld kørte over målstregen i det spanske Grand Prix for små 2 uger siden, slog han en af landsmanden Michael Schumachers mange rekorder. Nick Heidfelds BMW Sauber racer udviser en fornem stabilitet.

En af Michael Schumachers rekorder er blevet slået. Det skete da Nick Heidfeld kørte over målstregen i det spanske Grand Prix. Rekorden der blev slået, var for at gennemføre flest Grand Prixer i træk. Michael Schumachers tidligere rekord var på 24 Grand Prixer i træk. Nu hedder den nye rekord 25, og hver gang Nick Heidfeld gennemfører et Grand Prix fremover uden at udgå, vil det være ny rekord.


"Quick Nick" har sat ny rekord i hans BMW Sauber racer
(Foto: BMW Motorsport)

Ikke siden det japanske Grand Prix i 2007, har Nick Heidfeld utidigt måttet stige ud af raceren. I det japanske Grand Prix skete det den seneste gang, og det kun 2 omgange før mål. Ellers kunne man godt forestille sig at rekorden var blevet slået tidligere. Man kan så konstatere at BMW Sauber har gennem årene har været i stand til at bygge en bil der er præget af usædvanlig stabilitet - i hvert fald i Nick Heidfelds tilfælde.

PDL  


Hop til top
Retssag afgøres i dag

Meldingerne fra de franske myndigheder indikerer at der allerede senere i dag foreligger dom i den sag som Ferrari har rejst mod FIA omkring ændringerne i reglementet fra 2010.

Som beskrevet i går har Ferrari taget juridiske skridt for at forsøge at stoppe ændringerne til 2010 som vil medføre et budgetloft samt ændrede forhold der kan splitte motorsportens topklasse i to tekniske retninger.

Det forventes at dommen bliver afsagt klokken 14.00. Skulle udfaldet blive en sejr til Ferrari vil FIA med det samme anke dommen.

BB  


 

Hop til top19.5.2009

Ferrari slæber FIA i retten

Kampen om fremtidens Formel 1 har fået endnu en tvist. Fredag har Ferrari anlagt sag mod FIA ved domstolen i Paris for at få omstødt ideen med et frivilligt budgetloft. Ferrari mener at de har vetoret i tekniske spørgsmål.

I det hele taget er det en ganske interessant udvikling som tingene har taget. FIA har blødt en smule op i forhold til den to-delte serie, men fastholder at der skal indføres et budgetloft fra 2010. Men det mener Ferrari ikke omfatter dem, da de har vetoret i tekniske spørgsmål, en ret som de har haft siden 1998.

Retten kan først høre sagen senere på ugen, hvilket er meget tæt på datoen for hvor tilmeldingerne til næste års VM lukker. FIA har meldt ud at de appellere hvis udfaldet går dem imod. Max Mosley, der igen befinder sig i orkanens øje, mener ikke at Ferrari har skyggen af en sag og at det kun er tomme trusler. FIA præsidenten mener at de har glemt at bruge deres vetoret da den var gyldig. "De var med på mødet den 17. marts og der skulle de have benyttet den hvis de ikke var enige. I stedet sad blot med," siger han og mener at Ferrari nu blot forsøger at smutte fra tidligere indgåede aftaler.

Og her kommer nok det som har været den største irritation for FIA, nemlig samlingen af de deltagende teams i FOTA. "Da de gik væk for at danne FOTA. De har ellers normalt været loyale overfor FIA, arbejdet sammen med os," forklarer han. Mosley mener at det kun handler om for Ferrari at følge med der hvor der måske kan være mest at hente.

Og så går Mosley ikke af vejen for at give Ferrari tørt på - de skal ikke tro at de har mere at skulle sige end andre fordi de har haft den største indflydelse på sporten igennem årtier. "Ideen med at de er uundværlige er noget vrøvl. Det er næsten som stakkels Senna. Han var den vigtigste kører i 1994 men blev meget tragisk slået ihjel - men Formel 1 kørte videre. Lotus var også meget vigtige, ligeså var Brabham..." Mosley går dog ikke videre til at sige at Ferrari kan stille sig op i køen af tidligere tiders berømte teams, men det kan blive tilfældet hvis ikke der findes en løsning mellem de stridende parter.

BB  


Hop til top
Fremtiden for Hockenheim afklares i morgen

I denne sæson er det Hockenheim-frit Formel 1-år, og så skulle de ellers være vendt tilbage i kalenderen i 2010. Men økonomien omkring banen er gået helt i baglås og derfor er fremtiden for banen i en tynd tråd. Onsdag mødes folkene omkring banen med Bernie Ecclestone for at finde ud af hvad fremtiden kan bringe.

Der skal nogle løsninger på bordet for at det kan lade sig gøre at afholde løb på den tyske bane i 2010. Og det ser ikke ud til at være muligt hvor der årligt har været dundrende underskud. Meget afhænger af om der gives penge til banen fra de lokale myndigheder i staten. Og de håber at forbindelserne mellem ministeren for staten og Ecclestone kan være med til at lokke nogle penge op af lommen så der igen kan køres Formel 1 på Hockenheim.

Løsningen skal i givet fald findes i disse dage for at få alle detaljer på plads omkring løbet så der kan køres Grand Prix igen i 2010.

BB  


Hop til top
Richards sætter team på hold

Hvor flere andre nye teams melder sig klar under fanerne for Formel 1 i 2010 med udkastet til en klasse der underlægges strenge budgetkrav, har andre sat planerne lidt på hold. Den tidligere teamchef hos BAR og Benetton, David Richards venter på ny udvikling i kampen mellem den nuværende Formel 1 teams og FIA.

Krigen mellem FIA og de etablerede teams går på introduktionen af et budget maksimum og specielt det faktum at man kan komme til at opleve Formel 1 som et to-delt mesterskab. Det er især Ferrari der kæmper meget hårdt imod de begræsninger som FIA vil lægge på teams'ene. Det var ellers ventet at David Richards, med opbakning fra pengemænd i Mellemøsten, ville være på vej til at træde ind i Formel 1 med sit eget team. Men udviklingen mellem de nuværende teams og FIA har sendt ham i tænkeboks. "Vi er meget bekymrede over de kontroverser som disse forslag har givet til de eksisterende teams og den usikkerhed som det har medført. Det er vigtigt for os og vores partnere at der er stabilitet i sporten, med en bred løsning for fremtidens Formel 1 og det er et kritisk punkt i vores beslutning om vi kommer med eller ej," siger han.

Datoen for at træde ind i Formel 1 er 29. maj, men her ventes det ikke at hele feltet for 2010 vil være på plads med de nuværende knaster. For nuværende forventes måske blot tre eller fire af de nuværende teams at sige ja tak til FIAs Formel 1 mesterskab i 2010. Der kan dog efterfølgende fortsat komme tilmeldinger til Formel 1, ligesom det måske også forventes at FIA udsætter datoen til striden er blevet løst.

BB  


Hop til top
Red Bull klar med ny diffuser

Det forventes at Red Bull Racing kommer til start i Monte Carlos snørklede gader med en ny diffuser som ligger indenfor den kreative tolkning af reglementet som flere andre teams har benyttet i starten af sæsonen.

Oprindelig var meldingen fra Red Bull at der blev arbejdet meget hårdt på det, men at det kun er lige ved og næsten at bagenden af raceren kunne blive modificeret så den nye diffuser ville kunne benyttes. Men teamets topkører, Sebastian Vettel har til østrigsk TV fortalt at den er klar til Monaco. Effekten af diffuser bliver måske ikke så markant i Monte Carlo hvor de fleste sving er langsomme, men fremover vil effekten nok slå mere igennem.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk