BAR kommer med stor sandsynlighed til at betale for at slippe ud af kontrakten med Supertec, i en tid hvor teamet ikke går stille med dørene om at økonomien er ret belastet - men begge parter håber at beslutningen ikke vil ødelægge forholdet i resten af sæsonen. Bossen hos Supertec siger om bruddet: "BAR og Supertec har meget klart en god medvirken. Alligevel har vi begge fundet ud af at vores fremtidsstrategi vil være forskellig på nogle punkter. Jeg ønsker den alt held i fremtiden," var ordene fra Flavio Briatore som på nuværende tidspunkt eventuelt kun har Benetton tilbage i folden fra år 2000. Det får dog ikke den tidligere Benetton-boss til at pakke sammen. "Heldigvis har vi et godt produkt og et par af Formel 1-teams'ene har udtrykt interesse i at sikre sig Supertec-motorerne," fortsætter han. Det med et godt produkt er der vist et par teams der dog ikke er helt enige i... Det ventes at blandt andet Arrows og Minardi vil være interesseret - hvis de kan betale den skyhøje pris for motorerne. Endvidere har der på det seneste været rygter om at Supertec kan være en part i det 12. team som efter alt at dømme skal erstatte Hondas plads.
'Hør her, Flavio - Honda er meget bedre...'
Det kommer omend som noget af en bombe at BAR og Supertec allerede efter det fjerde løb i sæsonen er blevet 'trætte' af hinanden og allerede har underskrevet 'skilsmissen'. Det kan kun være fordi BAR har en ny motorpartner klar i kulissen, som kan opfylde BARs ønske om en langsigtet strategi - og mon ikke den nye motor hedder Honda? Teamet vil inden for kort tid offentliggøre hvem der bliver leverandør fra år 2000.
Tiderne fra Barcelona, torsdag den 20. maj 1999:
Kører | Team | Tid |
David Coulthard | McLaren | 1:22,06 |
Mika Salo | BAR | 1:22,09 |
Mika Hakkinen | McLaren | 1:23,03 |
Ralf Schumacher | Williams | 1:23,04 |
Michael Schumacher | Ferrari | 1:23,04 |
Alessandro Zanardi | Williams | 1:23,05 |
Jos Verstappen | Honda | 1:23,05 |
Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 1:23,07 |
Olivier Panis | Prost | 1:23,08 |
Jean Alesi | BB Flere kørere mener at det måske er ved at være på tide at droppe det nuværende flagsystem - med gule og blå flag. De sidste par år har det været nævnt at man kunne have et centralt system - så der
ikke opstod forskellige fejl ude på banen hos de mange marshalls. Ifølge Frentzen er det et problem at kommunikationen mellem kører og team ikke altid er det bedste - og det samme gør sig gældende for de forskellige flag som kørerne bliver vist. Han foreslår at der i stedet kommer lysdioder i raceren som giver kørerne direkte signal - derved bliver det meget mere effektivt. Men flere teams er ikke
helt med på ideen - der er i forvejen masser af lysshow nede i cockpittet så det vil måske forvirre endnu mere.BB For McLaren vil løbet i Barcelona blive et nøgleløb. Ifølge David Coulthard er det her at den sande styrke vil vise sig. Han er sikker på at de vil være hurtigst, "men hvis vi ikke er det, så har vi et stort
problem," siger skotten. Teamet er sikker på at banens layout vil passe godt til McLaren-raceren, der er en mellemting mellem en hurtig bane og en krævende bane for aerodynamikken. Ferrari har som oftest vist sig at være bedst på langsomme baner - blandt andet Monaco. Ron Dennis har
indstillet sig på at situationen i år er væsentlig dårligere end sidste år. Teamchefen mener at det vil svinge frem og tilbage igennem hele sæsonen - helt til det sidste løb!BB Der har været afholdt stortest på Barcelona-banen, hvilket er meget belejligt inden det spanske grand
prix løbet af stabelen den 30. maj. Alle teams tester på banen, og selvom der indtil videre ikke har været mange oplysninger fra banen er de to McLaren-racere på den første dag i front. Mika
Hakkinen satte den bedste tid foran sin holdkammerat, Coulthard. Overraskende var Ralf Schumacher helt fremme på tredjepladsen med Salo på samme tid - de to Ferrari-kørere noget efter... Bemærk at det er uofficielle tider - der vil sandsynligvis komme nogle mere præcise tider i løbet af dagen. Tiderne fra Barcelona, onsdag den 19. maj 1999:
|