Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.5.2000
 Benetton slår igen
 Trafik generede Hakkinen
 Bitter pille til Barrichello
 Coulthard kunne heller ikke
 Arrows fik endelig point
 Totalt nedtur for Jordan
 Herbert - Dømmes i forhold til Irvine
 Resultat godkendt
 Sejr til Schumacher i regnvejr
 Problemer for Schumachers sejr?
 FIA forbliver tavs
 Estoril ind i varmen igen
 Hakkinen skal være far
 
20.5.2000
 Lørdagens kommentarer fra Nurburgring
 McLaren tror på hattrick
 Schumacher ikke skuffet
 Heidfeld diskvalificeret
 Jordan får ikke Honda
 Frentzen raser over Verstappen
 Wurz såret over rygter
 

Hop til top21.5.2000

Benetton slår igen

Det går op og ned for Benetton - den ene weekend går det slet ikke for teamet, og i det følgende år kører det lige pludseligt for Benetton. Teamet kan efterhånden få titlen som elevatorholdet i 2000-sæsonen.

Derudover er det en stor succes for Benetton - de har overhalet Jordan i konstruktørernes VM, og ligger nu på 4. pladsen. "Giancarlo gjorde det fantastisk godt," roser Flavio Briatore. "Hans start var god og han var aggressiv igennem løbet, og det bedste vi kunne forvente var at slutte efter Ferrari og McLaren," siger han videre om Fisichellas 5. plads der sikrede teamet to vigtige point.

Fisichella var da også meget glad for at have sikret sig flere point. "Jeg er meget glad for de to point der går til mig og teamet," siger en glad italiener der har haft det svært i denne sæson og ingeniørerne får stor ros for deres arbejde. På de første meter var der lidt skubben, men det føler Fisichella ikke var hans problem. "Jeg fik en god start og uheldet med Ralf Schumacher og Trulli var ikke min fejl, men heldigvis blev min racer kun meget lidt beskadiget, så jeg var i stand til at køre uden problemer," forklarer Fisichella.

Italieneren får også ros af Pat Symonds. "Specielt Giancarlo gjorde det rigtig godt under disse forhold og kørte et aggressivt løb," siger teamets tekniske leder.

For Alexander Wurz blev det endnu et løb der ikke er værd at tænke tilbage på - dels var han aldrig rigtig med fremme og så sluttede det med en tur i gruset. Det skete efter et sammenstød med Johnny Herbert i et overhalingsforsøg. "Det var et underligt løb på grund af vejret," forklarer den udskældte østriger. "Ved starten fik jeg en god chance i det første sving og kom op på 11. pladsen. Så begyndte det at regne og jeg manglede vejgreb og var opmærksom på at sikre mig at jeg blev på banen," forklarer Wurz.

Til sidst forsøgte han at komme forbi Johnny Herbert - men det gik galt. "Jeg så min chance til at komme forbi Herbert og forsøgte det. Jeg er ked af det på Johnnys vegne men sådan er racing," undskylder Wurz. Flavio Briatore giver østrigeren et pænt klap på skulderen. "Alex havde en god start. Han angreb men kørte af, men det er vigtigt at være aggressiv så han gjorde det godt," siger Briatore. Nu får vi at se hvor længe det kan give ham pladsen i teamet.

BB  


Hop til top
Trafik generede Hakkinen

For Mika Hakkinen blev det en skuffelse at han ikke kunne holde Michael Schumacher bag sig. Finnen fik ellers en superstart, men på 11. omgang måtte han lade tyskeren gå forbi - og det træk blev måske afgørelsen af løbet.

Det var til sidst trafikken der gjorde at det ikke kunne blive til en sidste duel mellem de to kørere. "Jeg vil gerne have været kommet meget tæt på hvis ikke det havde været for de langsomme kørere," siger han.

Finnen valgte dog at bakke af da Michael Schumacher først var kommet forbi Barrichello og Coulthard - Hakkinen ville ikke indblandes i en duel om 3. pladsen. Selvom han måske ville have indhentet Schumacher var det et helt andet spørgsmål om han kunne komme forbi tyskeren. "Om jeg kunne overhale Michael - det ved jeg ikke. Men der er stadig forbedringer der kan laves i forhold til de langsomme kørere og med de blå flag," forklarer Hakkinen.

BB  


Hop til top
Bitter pille til Barrichello

Rubens Barrichello fik en lektion han sjældent vil glemme. Michael Schumacher gav brasilianeren tørt på - han overhalede ham med en omgang. Det var en bitter pille for Barrichello. "Jeg mente at vi kørte lige hurtigt på det tidspunkt," siger han om det tidspunkt hvor Schumacher satte ham tilbage med en omgang.

Men brasilianeren havde også haft et pitstop mere, hvilket selvfølgelig også hører med til historien. "Jeg havde et lille problem med at skifte ned, men jeg måtte lade ham komme forbi på grund af de blå flag og teamet sagde det til mig," forklarer Barrichello.

Han tager resultatet meget pænt - det blev blot til en 4. plads, men det var set i forhold til hans præstation meget godt. "Jeg mener vi fik hvad vi fortjente i dag som et team, og jeg må vente lidt længere. Min tid skal nok komme," siger han - men indtil videre har han ikke udnyttet sine muligheder.

BB  


Hop til top
Coulthard kunne heller ikke

Det lykkedes ikke for David Coulthard at omsætte pole position til sejr - det er endnu ikke sket i denne sæson. Derudover måtte han inkassere en øretæve i forhold til de to forreste - Michael Schumacher og Mika Hakkinen.

Skotten har stadig lidt problemer med de brækkede ribben som stadig plager ham. Men der var også problemer undervejs i løbet, men det var ukendt hvad der gik galt. "Jeg ved det faktisk ikke. Det var dog et mekanisk problem," siger han. Derudover var han ikke i stand til at holde føringen gennem det første sving. "Jeg missede starten da lysene gik ud, og jeg måtte kæmpe lige med det samme. Det var helt sikkert et af mine sværeste løb," forklarer Coulthard.

Coulthard havde et svært løb, men fik 3. pladsen
Foto: Allsport

Skotten er stadig med i kampen om VM, men Schumacher trak 6 point fra skotten ved dagens løb og Hakkinen har efterhånden fået lidt luft ned til Coulthard i VM-stillingen.

BB  


Hop til top
Arrows fik endelig point

Så lykkedes det endelig for Arrows at få hevet et point hjem - og det var en reel placering som ikke skyldes flere udgåede kørere. Dette noterede Pedro de la Rosa sig også. "Jeg er selvfølgelig meget glad og tilfreds for teamet," siger en glad de la Rosa. "Jeg havde nogle meget gode første omgange og var altid med i gruppen, men ikke fordi kørere udgik - det var velfortjente point," siger spanieren meget rigtigt.

Det er ikke første gang at de la Rosa får point - det lykkedes også i det australske grand prix i 1999, men til denne sæson står Arrows langt bedre, så det var blot et spørgsmål om tid førend de fik det første point. "I løbet kæmpede vi med top-teamsene og Pedro gjorde det rigtig godt ved at få raceren hjem uden at lave en fejl. Det lægger nu en god grund for teamet til at gøre det bedre," siger Tom Walkinshaw om Pedro de la Rosa og hans 6. plads.

Jos Verstappen måtte udgå efter at have kollideret med Eddie Irvine. "I regnen kørte raceren meget godt og jeg skulle forbi Irvine da jeg var hurtigere, men det var lidt for svært at komme forbi på grund af regnen og det var også svært at se. Jeg fik muligheden til at komme forbi og han bremsede meget sent og vi ramte hinanden. Heldigvis kunne jeg fortsætte, men i de næste fire sving blev styringen meget tung, og jeg er sikker på hvorfor, og bagenden af raceren gik af og jeg spandt af," siger en lidt skuffet hollænder.

BB  


Hop til top
Totalt nedtur for Jordan

Samlet blev det blot til 2 omgange for Jordan - og det må siges at være en total nedtur for teamet der sidste år sluttede som nummer 3 i VM. Indtil videre har Williams taget den placering og Benetton er også gået forbi Jordan-teamet.

Jarno Trulli var den første der blev elimineret - han blev ramt af rivalen fra hjemlandet, Giancarlo Fisichella. "Jeg fik en meget god start og forsøgte at overhale Ralf Schumacher og lige pludseligt mistede Fisichella kontrollen over sin racer og ramte mig bagi," forklarer Trulli der selvfølgelig var meget skuffet over at han ikke kunne omsætte 6. pladsen på grid'en til et godt resultat. "Min racer blev totalt skadet men jeg var i stand til at fortsætte - ellers kunne det have været blevet meget farligt," siger han videre.

Det blev til en total nedtur for Trulli og co.
Foto: Allsport

Det blev også til en nitte for Heinz-Harald Frentzen - han sluttede en kedelig weekend med en eksploderet motor. "Tingene gik blot ikke på vores måde og det er frustrerende fordi vi vidste at raceren var hurtig," siger en skuffet Frentzen, der sidste år havde et lignende kedeligt løb der gjorde at han var ude af VM-kampen. "Nu skal vi lægge dette løb bag os," siger han.

Eddie Jordan kunne også notere sig at der var inkasseret et decideret ringe resultat. "Det var tydeligvis en meget skuffende dag for os," siger Eddie Jordan der står i spidsen for et team der er ved at miste grebet om tredjepladsen i VM. Han undskylder sig med at det blot er motorsport, men nu skal der til at ske noget. "Vi må blot arbejde hårdere fordi resultaterne vil komme og jeg ser allerede frem til løbet i Monte Carlo om 14 dage," siger teamchefen. Spørgsmålet er så om det når at blive bedre til den tid…

BB  


Hop til top
Herbert - Dømmes i forhold til Irvine

Johnny Herbert er en af de kørere der sidder på et yderligt mandat i Formel 1. Herbert, der fik Formel 1-karrieren på ret køl efter sejren på Nürburgring i 1999, er nu kommet i problemer. Det har været svært for den aldrende brite at køre lige op med Jaguars nye mand, Eddie Irvine.

"Når alt kommer til alt, så er det lige meget hvor man placerer sig på grid'en - man bliver alene bedømt i forhold til hvordan man klarer sig i forhold til holdkammeraten," forklarer Herbert der kører sin anden sæson for Stewart/Jaguar.

Det er problematisk for Herbert, der har vundet tre løb i sin lange Formel 1-karriere. Han bliver derfor nødt til at bevare fokus på det som han står overfor nu. "Jeg fokuserer på det jeg skal gøre med Jaguar, og jeg ønsker at få det til at virke," forklarer Herbert.

Han vil helst ikke trække sig ud af Formel 1 ved at få en fyreseddel, men han ved godt at han skal til at stramme sig an. "Teamet står bag mig, men jeg ved at det kan gå bedre. Jeg har nydt min karriere, men det har også været op og ned," siger Herbert. Kærligheden til Formel 1 er der stadig: "Første gang jeg sad i en Formel 1-racer virkede det så normalt. Jeg vil virkelig mangle det hvis jeg skal stoppe," siger han.

BB  


Hop til top
Resultat godkendt

Resultatet af dagens europæiske grand prix på Nürburgring er blevet bekræftet - alle kørere har fået deres placeringer og således sker der ingen forskydninger i den endelige stilling.

Det tog blot lidt længere tid at få godkendt Michael Schumachers racer.

Michael Schumacher kan roligt tage en tår champagne - sejren er sikret!
Foto: Allsport

BB  


Hop til top
Sejr til Schumacher i regnvejr

Nürburgring viste sig fra sin lumske side – de første fem omgange kunne der køres på en tør bane, men så satte det ellers ind med byger. Da regnen først tog til, så blev det tydeligt hvilke kørere der p.t. er de bedste i Formel 1.

Mika Hakkinen fik en kanonstart, hvor han kørte ind imellem Coulthard og Schumacher der lå i den forreste række. Hakkinen tog føringen og Michael Schumacher kom forbi Coulthard på de første meter. Barrichello holdt sin 4. plads mens Jacques Villeneuve igen leverede en superstart på den første omgang.

Hakkinen tog teten på de første meter
Foto: Allsport

Regnen begyndte at vælte ned på 11. omgang og i det fedtede føre var Michael Schumacher i stand til at udføre en flot overhaling af Mika Hakkinen. Imens tog regnen til og tyskeren udbyggede sin føring, indtil baneforholdene gjorde at det var nødvendigt at finde regnvejrsdækkenen frem.

Det skulle vise sig at det blev en duel mellem Schumacher og Hakkinen om sejren, mens Coulthard og Barrichello blot faldt længere tilbage. Men det var ikke kun foran at der skete noget. Den første halvdel af løbet bød på intens og flot kørsel – mange overhalinger og tætte dueller. Bestemt noget en Formel 1-fan kan glæde sig over.

Det blev også til flere spin, hvor Jos Verstappen stod for den mest smadrede sin racer totalt. En tremandsduel mellem Pedro de la Rosa, Eddie Irvine og Ralf Schumacher endte i et større spin – hvor Irvine efter et mislykket overhalingsforsøg spandt og hvor Ralf Schumacher i forvirringen spandt rundt.

Der var forskel i tidspunktet på Ferraris og McLarens taktik. I sidste ende kom det dog ud på det samme. Hakkinen lå ellers til at kunne matche Schumachers tempo i regnvejret, men den tætte trafik gjorde at det aldrig blev til en direkte duel mellem de to store mestre i Formel 1.

Schumacher tog en fornem sejr i regnvejret på Nürburgring
Foto: Allsport

Løbet understregede at Michael Schumacher er god i regnvejr, men Hakkinen viste også at han kan køre godt med når det først bliver svært at køre Formel 1. Derudover blev Coulthard og Barrichellos præstation også sat i relief ved at de var en omgang efter den vindende Michael Schumacher. Coulthard hentede en 3. plads foran Rubens Barrichello – der var på de sidste omgange tæt kamp mellem de to andenkørere. Femtepladsen gik til Giancarlo Fisichella efter solid kørsel, mens Arrows endelig fik ram på pointene, da Pedro de la Rosa i fornem stil kørte sin Arrows-Supertec til en 6. plads. Resultatet af dagens løb på Nürburgring.

Dermed udbygger Michael Schumacher føringen i VM-stillingen, og ligner nu det bedste bud på en verdensmester i 2000 - er Ferrari endelig ved at få has på en titel som de har haft så svært ved at hjemtage?

BB  


Hop til top
Problemer for Schumachers sejr?

Hvis man stadig holder TV'et tændt og følger med på snakken om løbet på RTL, har det været bemærkelsesværdigt at der har været så stor diskussion omkring Michael Schumachers racer.

Der bliver diskuteret heftigt mens raceren er ved at blive inspiceret af løbsledelsen og noget kunne tyde på at det er softwaren som der måske kunne være problemer med.

Eksperterne i studiet lagde ud med at det blot var en normalt tjek, men efter at det er trukket noget ud er de kommet lidt i tvivl.

Mere om dette - indtil videre ventes der på at resultatet bliver officielt.

BB  


Hop til top
FIA forbliver tavs

Max Mosley og FIA ønsker ikke at sætte navnet på det team som de mener har snydt i 1999. FIA har nemlig et stort problem - de kan ikke bevise at det unavngivne team har snydt.

Mosleys udtalelser er faldet mange for brystet, da det sender en kedelig skygge over alle i Formel 1, der således har et kedeligt rygte hæftet på sig. Flere teamchefter og kommentatorer ønsker at der skal blive sat navn på teamet.

Men det lader til at det ikke kommer. FIA har valgt at stoppe eftersøgningen på beviser. Fordi FIA således har givet fortabt kommer der ikke navn på teamet - og så kan den kedelige skygge fortsat være over Formel 1-teamsene.

Måske skulle Max Mosley i stedet have holdt sin mund. Han plejer ellers ikke at være så åbenmundet til tider.

BB  


Hop til top
Estoril ind i varmen igen

Formel 1 vender nu tilbage til Estoril-banen i Portugal. Det er efterhånden fire år siden at der sidst har været kørt på banen, da FIA gjorde det klart at banen skulle ændres så den levede op til standarden for sikkerheden i Formel 1.

Men nu vender Formel 1 tilbage til den portugisiske bane, når der skal testes på banen i juli måned. Senere på året køres der også på Estoril, og banen forsøger da også at komme tilbage i Formel 1-kalenderen.

BB  


Hop til top
Hakkinen skal være far

Mika Hakkinen skal indenfor de kommende måneder være far - det er det som rygterne vil vide. Erja Hakkinen venter parrets første barn, og ifølge de sidste rygter er hun 3 måneder henne.

Hakkinen har afvist at kommentere rygterne, da han mener at det er et personlig emne. "Det er et personligt emne mellem min kone og jeg, og det er ikke noget jeg vil diskutere ved racerbanen," siger Hakkinen. Rygtet skulle være startet af en ven af parret.

Hakkinen kan blive syvende kører i Formel 1-feltet der er racerfar. Sidste skud på stammen i "Formel 1-junior" er Frentzens datter, Lea.

BB  


 

Hop til top20.5.2000

Lørdagens kommentarer fra Nurburgring

BAR Honda

Jacques Villeneuve:
"Jeg er ikke det mindste tilfreds med dagens niende plads, fordi bilen er meget hurtigere end til en niende plads på gridden. Jeg er kun 2/10 fra en femte plads, og det er der vi skulle have været. Jeg er en af de eneste i feltet der har valgt hårde dæk. De skulle gerne holde længere under løbet, så forhåbentligt giver det mig en fordel i morgen."

Ricardo Zonta:
"Hvis man sammenligner vores tider fra i går og i dag, så kan man se at vejret ødelage vores kvalifikation. Da jeg var ude sidste gang i kvalifikationen blev jeg fanget bag en anden bil som kørte så langsomt, at han var til gene for alle andre der var bag ham. Senere kørte han af banen, og ødelage min hurtige omgang. P.g.a det kom jeg for sent til at køre endnu en hurtig omgang."

Takefumi Hosaka:
"Vi havde sat bilerne op efter vejret i går, og dermed håbede vi på et godt resultat i kvalifikationen. Men p.g.a vejret var vi nødt til at vente på at banen tørrede op. Da kvalifikationen var ved at slutte, så var alle kørerne på banen, og det gjorde det svært at forbedre vores tider. Men vi håber på et bedre resultat i morgen."

Benetton Playlife

Flavio Briatore:
"Giancarlo Fisichellas placering er udmærket. Vi havde en del problemer med hans motor og vi vil undersøge den for fejl. På Giancarlos sidste forsøg blev han holdt tilbage af en langsommere kører, men en syvende plads er godt. Alex Wurz forbedrede sin position på det sidste forsøg, men Alex var hverken heldig med bilen eller vejret."

Pat Symonds:
"Vejret var skyld i at man fik en meget ujævn kvalifikation, men vi er meget tilfreds med Giancarlo Fisichellas placering i top 10, men hvis han ikke var blevet sinket af en anden bil under sit sidste forsøg, så var jeg sikker på at Giancarlo havde fået en bedre plads på gridden. Alex Wurz mistede sit moment da han skulle i gang med sit første forsøg. Senere blev han fanget i trafikken og det dårlige vejr. Heldigvis fik han forbedret sin placering på sidste forsøg. Men jeg er sikker på at han kunne havet gjort det bedre.

Giancarlo Fisichella:
"En syende plads er godt, men jeg er meget sur på Ralf Schumacher. Han bremsede hårdt ned før det sidste sving, og p.g.a. det mistede jeg tid. Han ødelagde ikke kun min omgang, men der var også 2 til 3 andre der fik ødelagt deres omgange. Der har været problemer med at starte min motor, som bevirkede at jeg ikke kom tids nok ud til at nå endnu en omgang, for jeg tror at jeg kunne have forbedret min tid."

Alexander Wurz:
"Det er hvad man kalder en mærkelig kvalifikation. Mit første forsøg var ikke godt, og jeg var nødt til at afbryde det. Mit andet forsøg var heller ikke godt, jeg havde en del understyring og jeg manglede grip. Så blev jeg fanget i det dårlige vejr. Så min sidste chance for at lave et godt resultat var da alle de andre ude på banen, men i det mindste fik jeg forbedret min tid, men jeg skuffet over kun at være nr. 15 for i går sluttede jeg på anden pladsen."

Jaguar Racing

Eddie Irvine:
"Jeg er ret tilfreds med bilens set-up. Jeg blev sinket af en af Prost bilerne på mit bedste forsøg. Jeg kunne godt nå femte pladsen, men når jeg har sagt det, så vil jeg sige at jeg ikke er skuffet. Jeg har nået at jage. Ang. selve løbet, så er der 2 ting der bliver afgørende i morgen. Det er vejret og starten. Hvis vi laver en god start, så tror jeg at vi har chancer for at få de første point i år."

Johnny Herbert:
"Jeg er meget skuffet. Det var ikke det jeg havde forventet, men det blev ikke bedre. Jeg er lidt forvirret over hvorfor jeg ikke kunne forbedre min tid fra i morges, da alle andre kunne forbedre deres tider. Hvad angår i morgen, så gælder der om at satse på de rigtige tidspunker, og hvis jeg kan lave en god start, ja så kan de kun hjælpe på slut resultatet.

Gary Anderson:
"Ligesom alle andre, så havde vi nogle gode omgange og nogle dårlige omgange, men det var også svært med de

BKP  


Hop til top
McLaren tror på hattrick

David Coulthard slog igennem og fik sin første pole position i næsten to år - og det er blot hans 9. pole position i karrieren. For skotten er det en stor personlig succes, idet han ikke er 100% fysisk i topform og desuden har han nu vist at han kan slå Mika Hakkinen i den disciplin som finnen ellers har vist sig at være den bedste i. "Selvfølgelig er jeg meget glad for at være på pole position," siger Coulthard med et stort smil.

Coulthard kom ud af næsten to års 'pole position-tørke'
Foto: Allsport

Det var især en god timing der gjorde at det blev ham der står forrest når der skal køres race i morgen eftermiddag. "Jeg var i stand til at køre en god omgang ligefør regnen begyndte, og selvom det var lidt kedeligt at vente i godt 25 minutter i garagen, var jeg rimelig sikker på at det ville blive svært at slå min tid," siger skotten der i øjeblikket ligger nummer 3 i VM.

Han holder dog begge ben på jorden - statistikken viser at det i øjeblikket ikke er manden på pole der vinder. "I morgen er det endnu en dag, og det kan ske meget i løbet, men jeg vil forsøge at blive den første kører der vinder fra pole position i år," siger han om målsætningen.

Mika Hakkinen måtte finde sig selv tilbage på 3. pladsen - slået af Coulthard og Michael Schumacher. Raceren var ifølge finnen ikke på toppen. "Jeg er ikke meget tilfreds med at være kvalificeret som nummer 3, men jeg har ikke følt mig 100% sikker i raceren weekenden igennem," forklarer han. Derfor skal han og teamet nu til at analysere data for at finde ud af forbedringer til raceren, selvom det er lidt sent at finde en løsning der gør finnen totalt tilfreds.

Selvom Coulthard tog pole position var Ron Dennis blot "rimelig tilfreds med vores placeringer på grid'en." Det var det som han konkluderede. "En god pole position til David. Vi var ikke i stand til at optimere Mikas racer, men det var alligevel en solid præstation af teamet under de forskellige vejrforhold," siger teamchefen videre. Uden at man skal lægge for meget i Ron Dennis' ord, så er det ikke fordi det regner ned over Coulthard med superlativer over at han har taget sin første pole position siden det canadiske grand prix i 1998…

BB  


Hop til top
Schumacher ikke skuffet

Andenpladsen i kvalifikationen er aldeles udmærket for Michael Schumacher i hans forsøg på at vinde det europæiske grand prix på Nürburgring. Han var ellers tæt på at tage pole position men David Coulthard var lige 0,138 sekund hurtigere.

Men sådan som det har udviklet sig i Formel 1 er pole position ikke med til at give sejren - man skal 11 løb tilbage førend en kører har omsat pole position til sejr - det var Mika Hakkinen der senest har været i stand til det på Hungaroring sidste år. Men det er ikke kun fordi statistikken siger at det har været sådan. "Jeg er ikke skuffet med andenpladsen. Jeg er sikker på at jeg kunne have været kørt hurtigere," beretter den førende i VM.

Det var nogle dårlige nedbremsninger der gjorde at han ikke tog pole. "Jeg lavede en fejl i 'Dunlop Kehre' på min hurtige omgang - og den samme fejl var der også i mit sidste forsøg," forklarer han.

Men det er ikke så ringe endda. "Det at starte i den første række tillader os at udarbejde en god strategi til løbet. Jeg er meget glad for raceren og da vi er hurtige, håber jeg at vi har stabile vejrforhold i morgen," slutter han. Der er lovet lidt blandet vejr - og med enkelte byger kan det blive et interessant løb.

Brawn og Schumacher er allerede igang med at finde taktikken til morgendagens løb
Foto: Allsport

Selvom Barrichello var over et halvt sekund efter Michael Schumacher var han også meget godt tilfreds med 4. pladsen i dag - måske i erkendelse af at det nok var det maksimale han kunne opnå. "Jeg er glad for racerens præstation. I mit første forsøg lavede jeg en lille fejl da jeg kom igennem et vådt stykke ved et sving. Ved mit andet forsøg kørte jeg bedre, men baneforholdene var stadig ikke på det bedste," forklarer brasilianeren der er opsat på at bevare og måske endda forbedre den tredjeplads han fik sidste år.

Han blev dog ramt af det dårlige vejr, da det begyndte at regne under hans tredje forsøg. Hvis ikke det havde regnet var det gået meget bedre. "Med bedre vejrforhold tror jeg at jeg kunne have været i forreste række," siger han videre. Indtil videre skal han forsøge at komme bedre af sted når starten går i morgen - ved løbet i Barcelona lå han efter Ralf Schumacher og det sinkede ham.

BB  


Hop til top
Heidfeld diskvalificeret

Formel 1-debutanten Nick Heidfeld kommer ikke til start i det europæiske grand prix. Tyskerens racer blev vejet og fundet for let.

Reglementet siger at raceren skal veje 600 kg. inklusiv kører, men Nick Heidfelds racer manglede to kilo for at leve op til FIAs reglement. Dermed blev Nick Heidfeld strøget af resultatet som diskvalificeret og han kommer derfor ikke til start. Han havde ellers kørt sig til en fornem 13. plads, men det var spildt arbejde.

Spildt arbejde - Heidfeld er ude af det europæiske grand prix
Foto: Allsport

Prost-teamet valgte at acceptere løbsledelsens afgørelse og har ikke indgivet protest, hvorfor beslutningen er endelig.

BB  


Hop til top
Jordan får ikke Honda

Jordan er sat tilbage i forhold til resten af toppen af Formel 1 - Honda har ingen intentioner om at give Eddie Jordan og hans team del i de Honda-motorer som BAR bruger. Det har Takefumi Hosaka fortalt pressen i går.

Den udmelding kan give Eddie Jordan flere grå hår i hovedet, da det er tydeligt at Jordan er ved at miste fodfæstet som topteam i Formel 1. Hosaka har udelukkende lagt op til at Jordan kan få motorer der leveres gennem Mugen. "Som alle ved bliver Honda leveret via Mugen til Jordan, og har også et samarbejde med BAR. Vi vil også bevare det forhold til næste år. Vi vil ikke arbejde direkte sammen med Jordan næste år - vi vil levere dem gennem Mugen igen," forklarer han.

Dermed er Jordan sat tilbage i forhold til BAR-teamet, og Jordan er dermed et af de få topteams som ikke har en partneraftale med en motorleverandør. Det kan blive svært for Jordan at holde sig med fremme, mens teams som BAR, Williams og Jaguar får et mere sammentømret forhold til deres motorleverandører.

BB  


Hop til top
Frentzen raser over Verstappen

Sidste år: Heinz-Harald Frentzen overrasker alt og alle med at tage pole position. Dermed blev han en seriøs kandidat til at tage VM-titlen. I år: En kedelig 10. plads til Frentzen og frustrationerne over at det går tilbage for teamet er begyndt at dukke op til overfladen.

Men tyskeren havde også sine problemer. Jos Verstappen nåede at genere ham så meget at hans hurtigste omgang blev ødelagt - og da han til sidst forsøgte sig, var det umuligt at forbedre sig fordi der var så tæt trafik. "Han gad vist ikke rigtig at se i sine spejle," raser han mod hollænderen. "Jeg er ekstremt frustreret da raceren havde potentiale til at være i tredje række," siger han - den plads som Frentzen så havde ønsket gik i stedet til Jarno Trulli.

Netop Trulli var meget glad i dag. "Raceren føltes rigtig god og det er en skam at vi ikke sluttede længere fremme, da vi helt sikkert var i stand til det," siger italieneren. "Mit andet forsøg føltes rigtig godt, men i de to sidste sving var det vådt, så jeg mistede et par tiendedele," forklarer han om de blandede forhold der var på banen i dag.

Han ser frem til et spændende løb. "Det bliver et meget interessant løb i morgen, og jeg er sikker på at raceren vil køre godt. Jeg tror endda vi har chancen for at slutte på podiet," mener han. Sidste år var Trulli på podiet da han reddede den bovlamme Prost-racer igennem på andenpladsen i det kaotiske løb.

BB  


Hop til top
Wurz såret over rygter

Alexander Wurz har været udsat for mange rygter om at han var på vej til at få sparket hos Benetton efter flere dårlige løb. Det er noget som har såret ham dybt, da han føler at det er totalt unfair. Det værste er dog at alle rygterne stammer fra det sted hvor folk skulle støtte ham - fra Østrig…

Wurz er blevet såret over de mange rygter - og fordi de stammer fra Østrig...
Foto: Allsport

"De historier der har været om min fremtid begyndte at komme i mit hjemland og det er det som sårer mig," siger en skuffet Wurz. "Hvis unfair rygter begynder at komme, er det aldrig rart - specielt når det kommer ud af ingenting," siger han om den sidste måneds rygter.

Han får dog støtte fra familie og venner, men de er selvfølgelig også bedrøvet over at der ruller så mange rygter. "Min familie og venner er oprevet ligesom jeg er, når resultaterne ikke kommer, men de er altid støttende - men dette er meget anderledes," siger han om rygterne som næsten virker dræbende. Det gik så ikke meget bedre da han blot blev nummer 15 i dag, mens Fisichella starter som nummer 7… Det er svært at være Alexander Wurz i øjeblikket.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk