Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.5.2003
 McLaren og Williams siger nej til 18 løb
 Sådan ser den ny McLaren racer ud
 
20.5.2003
 3 på stribe for Michael Schumacher
 Button på vej frem
 Jaguar på lille fremmarch
 Justin Wilson klarer sig fint
 

Hop til top21.5.2003

McLaren og Williams siger nej til 18 løb

FIA bosserne vil gerne have flere løb puttet ind i løbskalenderen, men i hvert fald 2 teams siger nej til dette. Det er simpelthen alt for dyrt.

Ifølge Reuters vil FIA bosserne have 18 løb på kalenderen måske allerede fra næste sæson. Men det siger både Ron Dennis og Sir Frank Williams nej til. Bernie Ecclestone skulle have udtalt at den eneste måde at redde løbet i Østrig på - og måske også på Spa i Belgien - er at udvide antallet af løb. Ron Dennis og Frank Williams er overbeviste om, at det ikke kan fungere.

Ron Dennis:
"I den nuværende aftale er der mulighed for at udvide fra 16 til 17 løb, men ikke mere. Der er ikke et eneste løb som vi tager til hvor vi ikke taber penge. Det koster os penge at tage til hvert eneste løb, og der er intet grundlag for nogen af os til at få flere løb puttet ind."

Ud over at det er underskudsgivende forretning for alle teams at køre løb, så er der også et menneskeligt aspekt at tage hensyn til.

Frank Williams:
"De fleste mennesker i Formel 1 kan ikke klare både 18 løb og et omfattende testprogram."

I år der 16 løb efter at Spa blev skubbet ud. Næste år er planen at der skal være 17 løb. Bahrain og Kina står så godt som klar med et Grand Prix. Desuden tales der om at Spa måske igen skal tilbage. Hvis dette skal muliggøres - hvis det står til de herrer Dennis og Williams - skal et eller flere af de europæiske løb sløjfes for at skabe plads til de andre.

PDL  


Hop til top
Sådan ser den ny McLaren racer ud

Igår udsendte West McLaren Mercedes det første officielle foto af den nye racer, men samtidig kom også meddelelsen om at den ikke kommer til start i Monaco.

En talsmand for McLaren teamet udtaler:
"Banen i Monaco er ikke en bane der kræver så meget performance af selve raceren, så premieren udsættes foreløbig yderligere et løb.

Teamchef Ron Dennis tilføjer:
"Der er ingen logik i at tage den nye racer med til Monaco, uanset hvor hurtig den er, Monaco er en bane som stiller større krav til køreren end til raceren. Så indtil videre arbejder vi videre med at gøre den ny MP4-18 endnu mere pålidelig."

Næste skridt i udviklingsarbejdet på MP4-18 modeller foregår i dag på Paul Ricard banen i Frankrig, hvor teamets testkører Alexander Wurz påbegynder et stort testprogram, som primært er rette mod aerodynamik og holdbarhed.


(Foto: West McLaren Mercedes)

Nogle af de mere markante og tydelige forskelle på den tidligere model og den nye MP4-18 er:


Herudover forlyder det at motoren er monteret lavere i chassiet, for at sænke raceren tyngdepunkt.

Den nye racer er udstyret med en helt ny Mercedes-Ilmor motor, kaldet FO 110P V10.

AN  


 

Hop til top20.5.2003

3 på stribe for Michael Schumacher

Michael Schumacher er på vej tilbage mod tronen igen for alvor. Med 3 sejre på stribe er han nu kun 2 points efter Kimi Raikkonen.

Det blev noget af et dramatisk løb for Michael Schumacher. Starten gik planmæssigt. Han bragte sig hurtigt i front - næsten som vanligt. Men så begyndte dramatikken. Ved det første pitstop kom der ild ved påfyldningstudsen. Det benzin som løb ud, gik der ild i. Men teamets brandmænd var hurtig ude og fik slukket ilden. I mens så man Michael Schumacher sidde iskold uden synlige reaktioner i bilen, vente på at blive sendt af sted igen. Og af sted gik det. Det tabte skulle indhentes. Montoya og Raikkonen var imellem tiden kommet i front. Jagten på første pladsen blev genoptaget. Straks blev Raikkonen sat under pres. Montoya begyndte at køre langsommere. Hans motor kunne ikke mere og gik op i røg, samtidig overhalede Michael Schumacher Kimi Raikkonen og første pladsen var tilbageerobret.

Men det dramatiske islæt var ikke væk. Fernando Alonso skred ud i det første sving da hans motor sagde stop. Motoren tabte olie på banen, men ingen advarsler om at banen kunne være glat blev givet. Det betød at Schumacher ramte noget olie og bilen skred ud, men han nåede at redde situationen. Og så var det "kun" at køre i mål.

Rubens Barrichello så man ikke så meget til. Kun i den sidste del af løbet hvor han nåede op til Raikkonen, var der fokus på Barrichello. Begge kørere mistede en del tid i deres første pitstop. Tankanlægget til Barrichellos bil virkede ikke så man måtte bruge Schumachers. Det kostede en del tid for Barrichello. Og mon ikke man med god samvittighed kan sige at defekten på tankanlægget kostede Barrichello andenpladsen. En anden faktor spiller dog også ind. Barrichello erkendte bagefter at han havde valgt de forkerte dæk, og nok kunne have klaret det noget bedre hvis han havde valgt rigtigt.

Ferraris ejere, Fiat, var ved søndagens løb repræsenteret på banen ved nye præsident, Umberto Agnelli. Teamet var derfor glade for at kunne præsentere Umberto Agnelli for et godt resultat trods vanskelighederne i pittet som man havde undervejs. Ferrari går nu i gang med forberedelserne til Monacos Grand Prix om små to uger.

PDL  


Hop til top
Button på vej frem

Noget tyder på at Jenson Button begynder at køre fra Jacques Villeneuve. Han har nu et forspring på 5 points til Villeneuve.

Jenson Buttons fjerdeplads i Østrig var BARs bedste placering i år. Button kørte vel nærmest et fejlfrit løb. Blot mangler speeden i bilen i forhold de røde Ferrari'er. Det var tydeligt da Button kom i en sandwich mellem de Ferrari'erne efter et pitstop. Der gik ikke lang tid før han var distanceret af de to. Fjerdepladsen var samtidig en tangering af hans hidtil bedste resultat i Formel 1.

Derimod var JV mere end almindelig uheldig - igen. Denne gang var det elektronikken i rattet på bilen som var skyld i hans dårlige resultat. I løbet af det første stint begyndte det at svigte. Han anede faktisk ikke hvilket gear han kørte i altid. Omdrejningsbegrænseren man bruger i pittet virkede heller ikke. Ved hans andet pitstop kunne man se at bilen stallede et par gange. Man skiftede så rattet, men JV måtte vente på at systemet skulle resettes inden det virkede igen.

Jenson Button:
"Jeg nød virkelig mit løb. Det er rart at være med helt fremme igen. Jeg havde nogle fremragende pitstops som var medvirkende til at bringe frem. Jeg havde en smule overstyring i bilen, men det var ikke noget der betød noget særligt."

Jacques Villeneuve:
"Jeg havde problemer næsten hele vejen gennem løbet. Elektronikken i rattet slog fra allerede på første omgang mener jeg. Intet virkede, så jeg måtte klare alt manuelt. Jeg havde ingen ide om hvilket gear jeg kørte i osv. Først ved det andet pitstop fik jeg skiftet rattet, men det kostede en masse tid. Jeg blev en omgang bagefter, og så er der ikke så meget at gøre. Jeg har nu haft problemer i 4 af de 6 løb. Det er ved at være meget frustrerende. Vi kommer jo ikke meget videre i udviklingen af bilen i racetrim, når sådanne ting opstår. Men jeg føler at vi trods alt er på vej fremad."

JV kørte faktisk i Top 6 da han fik sit langvarige pitstop. At holde en så godt som manuelt betjent bil i den position er vel ikke så ringe endda. Teamet var glade for Buttons flotte resultat, men også ærgerlig over at JV fik dette uheld. Begge biler lå til placeringer i pointene, men sådan skulle det ikke være. Teamet tager nu til Valencia banen for at forberede sig til næste løb i Monaco.

PDL  


Hop til top
Jaguar på lille fremmarch

For andet Grand Prix i træk fik Mark Webber kørt sig i pointene. Og igen blev det til en syvende plads. Nu kommer resultaterne tilsyneladende.

De løfter som Webber tidligere har vist i træning og kvalifikation, er nu begyndt at blive indfriet. I de to seneste Grand Prix'er er den talentfulde kører kommet i mål i pointene. Men også Antonio Pizzonia er begyndt at gøre væsen af sig.

Det virker som om at Jaguar er begyndt at få styr på bilen. I hvert fald er der begyndt at komme points på tavlen. Denne gang kom begge biler i mål. Og hvis ikke Mark Webber måtte en tur i pittet for at tage en 10 sekunders straf, kunne det måske være blevet til flere points i det østrigske Grand Prix. Straffen fik han og teamet for at have startet i pitlane - med ekstra benzin påfyldt. Løbet var ikke officielt startet da teamet fyldte benzin på bilen. Derfor straffen.

Teamet var da også godt tilfredse efter løbet. Man tog straks skylden for den uheldige benzinpåfyldning på sig. Årsagen til at det glippede var at man ikke havde regnet med to omstarter. Man fyldte benzin på i mellem den første og den start. Og det var jo altså først ved den tredje start at løbet officielt er gået i gang.

Mark Webber ser frem til det næste løb i Monaco. Det er en af hans absolutte favoritbaner. Teamet vil arbejde videre med at få bilen til at fungere bedre. Pizzonia led lidt under en lidt dårlig balance i bilen. Jaguar er på vej frem. De mange små ændringer ved bilen har hjulpet. Samtidig virker det også som om at man har det bedre internt i teamet. Det giver en større arbejdsglæde og så skulle resultaterne også helst komme.

PDL  


Hop til top
Justin Wilson klarer sig fint

Det var ikke meget man så til Minardi i det østrigske GP. Mest fokus var der på Jos Verstappen - i starten.

Minardi har ikke fået det til at fungere for Jos Verstappens bil i de to seneste GP'er. Specielt det østrigske GP var en kort fornøjelse for Verstappen. Det var ikke mange meter han fik kørt. Han nåede faktisk ikke en gang det første sving. Et eller andet ved launch kontrollen svigtede. Bilen døde faktisk allerede efter de første 100 m.

Til gengæld kom Justin Wilson igen i mål. Han finder sig mere og mere hjemme i bilen, og sammenholdt med de forbedringer han og ingeniørerne finder frem til, gør det at han nu kommer i mål med bilen. Det lille trængte team skal nu løse problemet med Verstappens bil inden det næste løb i Monaco.

Fra teamet forlyder det at man skal i gang med en større undersøgelse af softwaren i bilen. Man var skuffet over resultatet, men var også meget tilfredse med de fremskridt som Justin Wilson har gjort. Den unge englænder viser efterhånden med bilen at han ikke er så dårlig som mange har gjort ham til. Tværtimod så gør han store fremskridt.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk