Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.5.2005
 Montoya skal starte bagerst
 Mario Haberfeld på standby
 Monacos GP - 4. fri træning
 Monacos GP - 3. fri træning
 
20.5.2005
 Coulthards klage får støtte
 

Hop til top21.5.2005

Montoya skal starte bagerst

Løbsledelse og kommissærer har truffet en måske noget kontroversiel beslutning efter den første kvalifikation i Monaco.

Et uheld i den sidste af formiddagens frie træninger, har nu fået placeret ansvaret. Den skyldige er ifølge stewards Juan Pablo Montoya. Uheldet blev skabt da Ralf Schumacher kørte ud fra pittet. Derved kørte han ud foran Montoya der var på en hurtig omgang. Montoya overhalede derefter Ralf Schumacher og lavede tilsyneladende en brake-test på sin tidligere holdkammerat hos Williams. Ralf Schumacher bremsede dernæst så godt som han kunne på stedet, men lige efter ham kom David Coulthard der også kom ud fra pittet. Og lige bag dem kom Jacques Villeneuve, der lige som Montoya var på en hurtig omgang. Ralf Schumachers nødvendige nedbremsning skabte en kædereaktion bagude, som fik både Coulthard og Villeneuve til at køre op bag i både Ralf Schumacher og hinanden.

Efter træningen og tidskørslen har stewards kikket nærmere på video og telemetri, samt haft de fire kørere til afhøring. Efter en votering kom resultatet så. Montoya fradømmes sin tid i kvalifikationen og skal dermed starte som nr. 18. Montoya havde ellers kvalificeret sig i femte hurtigste inden søndagens afgørende kvalifikation. Ikke uventet var de tre forulykkede kørere ikke i tvivl om hvem der havde skylden. Deres enighed kom til udtryk ved den dom som stewards senere afsagde over Montoya. Lige så enige som de tre kørere var, ligeså uenig var Montoya og også Ron Dennis.

Montoyas kommentar efter dommen:
"Det er yderst frustrerende. Alt hvad jeg ved, er, at Ralf skar ind lige foran mig og var meget tæt på at ramme mig, og så antager folk at jeg brake-testede ham. Men min omgang var ødelagt, og alt hvad jeg gjorde var at trække til side, fordi jeg vidste at Villeneuve var bag mig. Så vidt jeg ved, er den der skabte ulykken David Coulthard."

Ron Dennis var mindst lige så lidt begejstret for domsafsigelsen som Montoya:
"Jeg antager at det er et spørgsmål om pres og spændinger. Kimis præstation var helt fabelagtig, men Juan Pablos nye startplacering gør tingene noget vanskelige og betyder at vi skal se nærmere på hvordan vi får scoret vigtige points med hans bil, at få ham og bilen i top otte, hvilket ikke var lige det vi havde regnet med at skulle gøre. Det er en beslutning som ikke kan appelleres fordi hændelsen er sket i en uofficiel træningssession, og det er så det. Ulykker og hændelser er alle en del af Grand Prix racing. At ødelægge hans (Montoya. red.) weekend er, mener jeg, en anelse at overreagere."

Der er absolut ingen tvivl om at hverken Montoya eller hans chef, Ron Dennis, er stærkt uenige i dommen. Måske er Montoya offer for omstændighederne, eller også har stewards haft en dårlig dag, eller måske ladet sig påvirke af et ukendt pres udefra. Hvem ved?

PDL  


Hop til top
Mario Haberfeld på standby

Mario Haberfeld, tidligere kører hos Conquest og Walker Racing, er blevet tilkaldt som mulig reservekører for Timo Glock.

Teamchefen hos Rocketsport, Paul Gentilozzi, har haft fat i telefonen og har ringet til den tidligere CCWS kører, Mario Haberfeld, for at få ham til at møde op i Mexico som reservekører for teamet. Sagen er nemlig den, at den ene af teamets normale kørere, Timo Glock, forulykkede temmelig alvorligt tidligere på måneden under test i Milwaukee. Det er ikke helt sikkert om Timo Glock er i stand til at køre, så Mario Haberfeld står klar i kulissen.

Timo Glock håber selvfølgelig på at han bliver så klar at han kan kører, men først i sidste øjeblik besluttes det om han får lov eller ej.

Løbet sendes på Eurosport søndag aften fra kl. 21,45.

PDL  


Hop til top
Monacos GP - 4. fri træning

Her i den sidste af de fri træninger forud for Monacos Grand Prix 2005, får vi måske det første fingerpeg om styrkeforholdet mellem kørerne, samt et lille forhåndsindtryk af hvordan de til køre i eftermiddagens kvalifikationsrunde.

I dagens første fri træning var det Juan Pablo Montoya der var hurtigst, han sluttede de 45 minutter af med at være 0,206 sekund foran Giancarlo Fisichella der kom ind på anden pladsen i hans Renault racer.

4. fri træning:
TidHændelse
10:15 Så tændte det grønne lys i pitudkørslen, og den sidste af de fire frie træninger er i gang.
Igen har kørerne 45 minutter til deres rådighed.

Der holder ingen kørere i kø ved pitudkørslen!
10:17 Raikkonen og Alonso kører ud fra pitten.
>BR>Nu kommer også Trulli på banen.
10:19 Liuzzi, Massa samt Villeneuve og Montoya på banen.
10:20 Alonso - 1:16,243 - 1. pl.
Raikkonen - 1:16,828 - 2. pl.
0,585 sek. skiller det kørere.
10:22 Trulli1:17,477 - 3. pl.

Raikkonen - 1:16,015 - 1. pl.
Han er nu 0,228 foran Alonso

Liuzzi - 1:17,610 - 4. pl.
Villeneuve - 1:18,366 - 5. pl.

Massa - 1:16,917 - 3. pl.
Flot kørt af Massa, der slet ikke var ude i dagens først fri træning!
10:23 Der er nu 9 biler på banen.

Coulthard - 1:16,997 - 4. pl.
M. Schumacher - 1:19,455 - 8. pl.

Raikkonen - 1:15,685 - 1. pl.
Han er nu 0,558 sek. foran Alonso.
10:25 Liuzzi - 1:16,698 - 4. pl.BR>Coulthard - 1:16,684 - 3. pl.
AN  


Hop til top
Monacos GP - 3. fri træning

I dag skal Formel 1 kørerne på banen tre gange, ført i to frie træninger af hver 45 minutter, og i eftermiddag i den første af de to kvalifikationsrunder, det liver i øvrigt sidste gang at kørerne skal køre en kvalifikationsrunde om fredagen.

3. fri træning:
TidHændelse
09:00 Med skiftet fra rødt til grønt i pitudkørslen, så er den 3. fri træning nu igang.
BR>Første mand på banen er Friesacher, og han følges af Albers og Monteiro.
09:02 Friesacher og Albers er nu tilbage i pitten, samtidig med at Karthikeyan, Raikkonen, Montoya og Liuzzi kører ud på banen.
09:04 Monteiro tilbage i pitten sammen med Karthikeyan, Raikkonen og Montoya.
Kun Liuzzi bliver ude på banen.
09:05 Dagens første tid:
Liuzzi - 1:24,705

Albers på banen igen.
09:07 Liuzzi - 1:23,137

Friesacher på banen.
09:09 Liuzzi - 1:21,486 - 1. pl.
Albers - 1:29,114 - 2. pl.
09:10 Albers - 1:27,356 - 2. pl.
Friesacher - 1:29,897 - 3. pl.

Liuzzi tilbage i pitten.
09:12 Albers - 1:25,729 - 2. pl.
Friesacher - 1:25,862 - 3. pl.
De to minardi kørere er begge over fire sekunder langsommere end Liuzzi fra RedBull teamet.
AN  


 

Hop til top20.5.2005

Coulthards klage får støtte

David Coulthard har beklaget sig over manglende sikkerhed ved tests. Der er sket alvorlige ulykker, heldigvis uden personskade, ved flere tests i de senere år.

David Coulthard har ved det seneste møde i GPDA, kørernes sammenslutning, beklaget sig over manglende sikkerhed ved tests. Der er mangel på sikkerhedsfolk eller slet ingen ved mange tests. Det betyder at en kører kan komme grueligt galt af sted inden der kommer folk til hjælp ved en ulykke. Senest røg Alex Wurz af banen på Paul Ricard med over 200 km/t. Nu får David Coulthard støtte i sin kritik af sikkerheden, og måske lidt uventet kommer støtten fra nogen der ved noget om den slags, nemlig fra den administrerende direktør for Safetrack Fire and Medical Ltd., Susan Morris.

Dette firma gjorde allerede i 2000 FIA opmærksom på problemet. Firmaet har i en lang årrække stillet servicepersonale til rådighed ved motorløb på alle planer. Susan Morris er kommet med følgende meddelelse:

"Jeg har med interesse læst rapporten om David Coulthards bekymringer omkring sikkerheden ved private Formel 1 tests. Han fortæller bl.a. at "Mine største ulykker er sket ved tests" og "afsløret at flere baner måske kun var bemandet med én marshall i hvert sving og kun udstyret med en ildslukker."

Susan Morris oplyser også at især tre marshalls flere gange i 1999 og 2000 gjorde opmærksom på den manglende sikkerhed ved sådanne tests. Det gjaldt især den manglende bemanding, redningsudstyr og medicinsk udstyr.

"Hastighederne ved private tests er lige så høje som under løbsbetingelser, og mange af ulykkerne de to steder, ligner da også hinanden. Forskellen er bare at under løbsbetingelser er der masser af marshalls tilstede overalt på banerne." "Ved tests", fortæller Susan Morris, "har mange af disse marshalls ikke en gang adgang til den rigtige påklædning. Dvs. at man ikke har brandsikret tøj til rådighed og lign. Man har ikke adgang til udstyr der kan skære kørerne fri hvis de sidder fastklemt. Og hvad man måske ikke har overvejet er, at i tilfælde af alvorlige ulykker, hvor personer bliver skadet, kan teams, arrangører og baneejerne bliver kaldt i retten i civile søgsmål netop vedr. sikkerheden."

"Alvorligheden i ovennævnte gik de tre førnævnte marshalls så meget på, at de tog kontakt til FIA og fik et møde i stand med Prof. Sid Watkins, nu forhenværende Formel 1 læge, og Charlie Whiting. De to FIA folk tog vel imod de ideer de tre marshalls fremlagde, og opfordrede dem til at arbejde videre. De tre marshalls stykkede derefter et brev sammen til alle teams, men modtog kun respons fra Ferrari, McLaren, Williams og det daværende Stewart team. Alle de fire teams støttede op om ideen, men udtrykte samtidigt at det måtte være en opgave for FIA eller de ansvarlige på banerne. Og så kører det allerede i ring. Desværre er der ikke sket noget siden. Først nu hvor David Coulthard tager sagen op igen, bliver der talt om problemet offentligt."

De tre marshalls er alle ansat i Safetrack Fire and Medical Ltd. og sammen med Susan Morris vil man nu igen prøve at involvere alle parter, sådan at tilstandene kan blive forbedret. Susan Morris udtrykker også at noget må ske inden en eller flere kørere bliver alvorligt skadet eller måske endda dræbt ved en ulykke. "Sker det alligevel", siger Susan Morris, "så må årsagen ikke findes i manglende sikkerhed på, ved og omkring banen."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk