Et uheld i den sidste af formiddagens frie træninger, har nu fået placeret ansvaret. Den skyldige er ifølge stewards Juan Pablo Montoya. Uheldet blev skabt da Ralf Schumacher kørte ud fra pittet. Derved kørte han ud foran Montoya der var på en hurtig omgang. Montoya overhalede derefter Ralf Schumacher og lavede tilsyneladende en brake-test på sin tidligere holdkammerat hos Williams. Ralf Schumacher bremsede dernæst så godt som han kunne på stedet, men lige efter ham kom David Coulthard der også kom ud fra pittet. Og lige bag dem kom Jacques Villeneuve, der lige som Montoya var på en hurtig omgang. Ralf Schumachers nødvendige nedbremsning skabte en kædereaktion bagude, som fik både Coulthard og Villeneuve til at køre op bag i både Ralf Schumacher og hinanden.
Efter træningen og tidskørslen har stewards kikket nærmere på video og telemetri, samt haft de fire kørere til afhøring. Efter en votering kom resultatet så. Montoya fradømmes sin tid i kvalifikationen og skal dermed starte som nr. 18. Montoya havde ellers kvalificeret sig i femte hurtigste inden søndagens afgørende kvalifikation. Ikke uventet var de tre forulykkede kørere ikke i tvivl om hvem der havde skylden. Deres enighed kom til udtryk ved den dom som stewards senere afsagde over Montoya. Lige så enige som de tre kørere var, ligeså uenig var Montoya og også Ron Dennis.
Montoyas kommentar efter dommen:
"Det er yderst frustrerende. Alt hvad jeg ved, er, at Ralf skar ind lige foran mig og var meget tæt på at ramme mig, og så antager folk at jeg brake-testede ham. Men min omgang var ødelagt, og alt hvad jeg gjorde var at trække til side, fordi jeg vidste at Villeneuve var bag mig. Så vidt jeg ved, er den der skabte ulykken David Coulthard."
Ron Dennis var mindst lige så lidt begejstret for domsafsigelsen som Montoya:
"Jeg antager at det er et spørgsmål om pres og spændinger. Kimis præstation var helt fabelagtig, men Juan Pablos nye startplacering gør tingene noget vanskelige og betyder at vi skal se nærmere på hvordan vi får scoret vigtige points med hans bil, at få ham og bilen i top otte, hvilket ikke var lige det vi havde regnet med at skulle gøre. Det er en beslutning som ikke kan appelleres fordi hændelsen er sket i en uofficiel træningssession, og det er så det. Ulykker og hændelser er alle en del af Grand Prix racing. At ødelægge hans (Montoya. red.) weekend er, mener jeg, en anelse at overreagere."
Der er absolut ingen tvivl om at hverken Montoya eller hans chef, Ron Dennis, er stærkt uenige i dommen. Måske er Montoya offer for omstændighederne, eller også har stewards haft en dårlig dag, eller måske ladet sig påvirke af et ukendt pres udefra. Hvem ved?
Teamchefen hos Rocketsport, Paul Gentilozzi, har haft fat i telefonen og har ringet til den tidligere CCWS kører, Mario Haberfeld, for at få ham til at møde op i Mexico som reservekører for teamet. Sagen er nemlig den, at den ene af teamets normale kørere, Timo Glock, forulykkede temmelig alvorligt tidligere på måneden under test i Milwaukee. Det er ikke helt sikkert om Timo Glock er i stand til at køre, så Mario Haberfeld står klar i kulissen.
Timo Glock håber selvfølgelig på at han bliver så klar at han kan kører, men først i sidste øjeblik besluttes det om han får lov eller ej.
Løbet sendes på Eurosport søndag aften fra kl. 21,45.
I dagens første fri træning var det Juan Pablo Montoya der var hurtigst, han sluttede de 45 minutter af med at være 0,206 sekund foran Giancarlo Fisichella der kom ind på anden pladsen i hans Renault racer.
4. fri træning:
Tid | Hændelse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:15 | Så tændte det grønne lys i pitudkørslen, og den sidste af de fire frie træninger er i gang. Igen har kørerne 45 minutter til deres rådighed. Der holder ingen kørere i kø ved pitudkørslen! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:17 | Raikkonen og Alonso kører ud fra pitten. >BR>Nu kommer også Trulli på banen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:19 | Liuzzi, Massa samt Villeneuve og Montoya på banen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:20 | Alonso - 1:16,243 - 1. pl. Raikkonen - 1:16,828 - 2. pl. 0,585 sek. skiller det kørere. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:22 | Trulli1:17,477 - 3. pl. Raikkonen - 1:16,015 - 1. pl. Han er nu 0,228 foran Alonso Liuzzi - 1:17,610 - 4. pl. Villeneuve - 1:18,366 - 5. pl. Massa - 1:16,917 - 3. pl. Flot kørt af Massa, der slet ikke var ude i dagens først fri træning! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:23 | Der er nu 9 biler på banen. Coulthard - 1:16,997 - 4. pl. M. Schumacher - 1:19,455 - 8. pl. Raikkonen - 1:15,685 - 1. pl. Han er nu 0,558 sek. foran Alonso. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:25 | Liuzzi - 1:16,698 - 4. pl. BR>Coulthard - 1:16,684 - 3. pl. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN I dag skal Formel 1 kørerne på banen tre gange, ført i to frie træninger af hver 45 minutter, og i eftermiddag i den første af de to kvalifikationsrunder, det liver i øvrigt sidste gang at kørerne skal køre en kvalifikationsrunde om fredagen.
3. fri træning:
|