B>De hurtigste omgangstider fra Monacos Grand Prix:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:15,192 | |
2 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:15,318 | 0,126 |
3 | Robert Kubica | Renault | 1:15,353 | 0,161 |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 1:15,503 | 0,311 |
5 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:15,580 | 0,388 |
6 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:15,905 | 0,713 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:15,959 | 0,767 |
8 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:15,963 | 0,771 |
9 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:16,142 | 0,950 |
10 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:16,219 | 1,027 |
11 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:16,381 | 1,189 |
12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:16,405 | 1,213 |
13 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:16,493 | 1,301 |
14 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:18,401 | 3,209 |
15 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:18,775 | 3,583 |
16 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:19,074 | 3,882 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 1:19,270 | 4,078 |
18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:19,340 | 4,148 |
19 | Karun Chandhok | HRT-Cosworth | 1:19,553 | 4,361 |
20 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:20,130 | 4,938 |
21 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:20,775 | 5,583 |
22 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:22,255 | 7,063 |
23 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | no time | - |
24 | Nicolas Hülkenberg | Williams-Cosworth | no time | - |
Sten har fået skylden for flere af kørernes resultater i det spanske Formel 1 Grand Prix. Især tre teams og deres kørere angiver sten på banen som årsag til at de enten ikke kunne fuldføre eller måtte sænke farten i den sidste del af Grand Prixet.
Værst gik det ud over Lewis Hamilton der i sin McLaren racer måtte se venstre forhjul nærmest kollapse og som sendte ham af banen og ud til dækmuren. Både McLaren og Bridgestone vil nu nærmere undersøge bilen nærmere. Umiddelbart mistænker Martin Whitmarsh at et eller andet på banen, sten eller vragdele, kan være skyld i at venstre forhjul kollapsede på Lewis Hamiltons racer.
Rubens Barrichello var også en af dem der mente at sten var årsag til hans manglende præstation undervejs i Grand Prixet. Han oplevede pludseligt mange vibrationer i bilen, og Sam Michael bekræfter at teamet måtte bede Rubens Barrichello sænke farten for i det hele taget at kunne fuldføre. Rubens Barrichello gjorde allerede efter lørdagens kvalifikation opmærksom på problemet. Beviset skulle være et billede han har taget af sin hjelm der angiveligt var fyldt med stenslag og mærker efter sten.
Sebastian Vettel havde åbenlyse problemer med sin racer. Han måtte ligesom Rubens Barrichello sænke farten i sin racer. I første omgang så det ud til at problemet var i bremserne. Og det er for så vidt også rigtigt. Man mener dog at sten er skylden til at mindst en af bremseskiverne var slået så meget i stykker at man blev nødt til at bede Sebastian Vettel sænke farten væsentligt for at sikre ham så mange points som muligt. Også hans bil skal nu undersøges nærmere for at finde årsagen.
Kampen om førstepladsen i løbet blev afgjort allerede i første sving, da Webber modstår presset fra Vettel og Kubica. Vettel får dog klemt sig forbi Kubica - og den rækkefølge holder de så hele vejen hjem. Kubica er måske ikke den mest tilfredse, da han nok føler han kunne have klaret det bedre - og det kunne han sikkert også. Men stadig - hvis han og Renault teamet før sæsonen var blevet spurgt om to podieplaceringer i de første seks løb var ok, havde de helt sikkert sagt ja. Den første SC periode kom allerede efter første omgang, da Hülkenberg smadrede sin Williams racer i tunnellen. Den endte med at holde stille lige ved udkørslen, men det var ikke videre praktisk, så altså SC på banen mens kadaveret blevet fjernet.
Den eneste der reagerede på denne SC periode var Alonso, der efter sit uheld i træningen lørdag, skulle starte fra pitten. Efter første omgang var han alligevel stadig nummer sidst, så han drønede i pit, skiftede til de hårde dæk - og dermed var han færdig med pitarbejdet for denne søndag. De bagerste kom han forbi ved egen hjælp og da pitstoppene ellers begyndte at tikke ind, kom han endnu længere frem i feltet. Tilgengæld var der så tilgengæld ikke mere i dækkene, til at han kunne satste og køre efter yderligere placeringer.
Indtil sidste sving lå Alonso på en ganske fornem 6. plads, men så kiksede det for ham. Den fjerde og sidste SC periode faldt på de allersidste omgange, efter at Trullis Lotus havde forsøgt at bestige Chanhoks HRT racer. De to biler holdt i Rascasse, den ene ovenpå den anden - og de skulle fjernes. Det betød af Safety Car'en trillede ind i pit på allersidste omgang - i sidste sving. Og i de flestes hoveder betød det i virkeligheden bare paradekørsel de sidste 200 meter.
Men ikke for Michael Schumacher, for ham har en åbning altid været en åbning og Alonso åbnede sig og det blev udnyttet og tyskeren hentede en ekstra placering gennem det sidste sving.
Løbets anden SC periode kom efter at Rubens Barrichello med stor entusiasme kastede sin Williams ind i samtlige autoværn på vej op ad bakken mod casinopladsen - og endte med næsen i kørselsretningen.
Den tredie SC periode var lidt mere alternativ da den blev forårsaget af et løsliggende kloakdæksel. Vi så sidste år hvad der kunne ske hvis en fjeder rev sig løs og ramte ham bagved i hovedet. Tanken om flyvende dæksler er i den sammenhæng ret skræmmende.
I løbet endte Massa på en anonym 4. plads, mens Hamilton knaldede til sin racer hele tiden, uden at det dog gav noget som helst andet end den 5. plads han sådan set var på hele vejen igennem.
Schumacher hentede som sagt 6. pladsen i allersidste sving, og var derudover ret anonym, ligesom Rosberg i den anden Mercedes, der fik 8. pladsen. Kunne måske have drevet til mere hvis han var kommet hurtig nok rundt, mens Webber skiftede dæk. I stedet for at få en fri bane foran sig, fik han i stedet en Red Bull med relativt god tid.
De to Force India racere hentede de sidste to pointgivende placeringer og markerede sig igen som feltets 6. bedste team.
Jenson Button der førte VM inden løbet, nåede tre omgange inden hans motor gav op. Og dermed røg han tilbage til en 4. plads i VM - i det begge Red Bull kørere og Alonso kom forbi ham.
Overhalinger er der sjældent mange af i Moncao, men underholdningsværdien i årets løb var rimelig - og bilerne i virkeligheden ganske jævnbyrdige. Vi kan stadig se frem til resten af sæsonen og VM kampen med optimismen i behold.