Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.5.2010
 Monacos GP - de hurtigste omgangstider
 Grus i maskineriet
 
16.5.2010
 Webber forrest i Red Bull 1-2 sejr
 

Hop til top21.5.2010

Monacos GP - de hurtigste omgangstider

Monacos Grand Prix 2010 blev vundet af de to Red Bull kørere, med australieren Mark Webber på første pladsen og Sebastian Vettel fra Tyskland på anden pladsen, men når det komme til tiderne på løbets hurtigste omgange, er stillingen omvendt.
Sebastian Vettel var med tiden 1:15,192 den hurtigste Formel 1 kører på en omgange i Monacos gader, han var 0,126 sekund hurtigere end Mark Webber der satte næsthurtigste tid.

B>De hurtigste omgangstider fra Monacos Grand Prix:
Pl. Kører Team Tid Diff.
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:15,192
2 Mark Webber Red Bull-Renault 1:15,318 0,126
3 Robert Kubica Renault 1:15,353 0,161
4 Felipe Massa Ferrari 1:15,503 0,311
5 Michael Schumacher Mercedes 1:15,580 0,388
6 Fernando Alonso Ferrari 1:15,905 0,713
7 Nico Rosberg Mercedes 1:15,959 0,767
8 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:15,963 0,771
9 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:16,142 0,950
10 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:16,219 1,027
11 Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:16,381 1,189
12 Vitaly Petrov Renault 1:16,405 1,213
13 Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:16,493 1,301
14 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:18,401 3,209
15 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:18,775 3,583
16 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:19,074 3,882
17 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 1:19,270 4,078
18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:19,340 4,148
19 Karun Chandhok HRT-Cosworth 1:19,553 4,361
20 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:20,130 4,938
21 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:20,775 5,583
22 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:22,255 7,063
23 Jenson Button McLaren-Mercedes no time -
24 Nicolas Hülkenberg Williams-Cosworth no time -

AN  


Hop til top
Grus i maskineriet

Undervejs i det spanske Formel 1 Grand Prix, havde flere kørere tilsyneladende problemer og måtte sænke farten, uden at man udefra kunne se årsagen. Lewis Hamilton sænkede ikke farten, indtil han kørte af banen med det der umiddelbart lignede en punktering. Efter Grand Prixet har flere kørere klaget over mange sten på banen.

Sten har fået skylden for flere af kørernes resultater i det spanske Formel 1 Grand Prix. Især tre teams og deres kørere angiver sten på banen som årsag til at de enten ikke kunne fuldføre eller måtte sænke farten i den sidste del af Grand Prixet.

Værst gik det ud over Lewis Hamilton der i sin McLaren racer måtte se venstre forhjul nærmest kollapse og som sendte ham af banen og ud til dækmuren. Både McLaren og Bridgestone vil nu nærmere undersøge bilen nærmere. Umiddelbart mistænker Martin Whitmarsh at et eller andet på banen, sten eller vragdele, kan være skyld i at venstre forhjul kollapsede på Lewis Hamiltons racer.

Rubens Barrichello var også en af dem der mente at sten var årsag til hans manglende præstation undervejs i Grand Prixet. Han oplevede pludseligt mange vibrationer i bilen, og Sam Michael bekræfter at teamet måtte bede Rubens Barrichello sænke farten for i det hele taget at kunne fuldføre. Rubens Barrichello gjorde allerede efter lørdagens kvalifikation opmærksom på problemet. Beviset skulle være et billede han har taget af sin hjelm der angiveligt var fyldt med stenslag og mærker efter sten.

Sebastian Vettel havde åbenlyse problemer med sin racer. Han måtte ligesom Rubens Barrichello sænke farten i sin racer. I første omgang så det ud til at problemet var i bremserne. Og det er for så vidt også rigtigt. Man mener dog at sten er skylden til at mindst en af bremseskiverne var slået så meget i stykker at man blev nødt til at bede Sebastian Vettel sænke farten væsentligt for at sikre ham så mange points som muligt. Også hans bil skal nu undersøges nærmere for at finde årsagen.

PDL  


 

Hop til top16.5.2010

Webber forrest i Red Bull 1-2 sejr

Fire gange var Safety Car'en på banen i Monacos Grand Prix - uden at det af den grund hverken ødelagde løbet, eller virkede til at have den store betydning. Mark Webber vandt sit andet løb i træk og kom dermed i front i VM kamp. En placering han dog må dele med Sebastian Vettel der blev nr. 2 i dagens løb. Button der første indtil i dag, måtte udgå tidligt, mens Alonso satsede og klarede sig ret godt, indtil sidste sving.

Kampen om førstepladsen i løbet blev afgjort allerede i første sving, da Webber modstår presset fra Vettel og Kubica. Vettel får dog klemt sig forbi Kubica - og den rækkefølge holder de så hele vejen hjem. Kubica er måske ikke den mest tilfredse, da han nok føler han kunne have klaret det bedre - og det kunne han sikkert også. Men stadig - hvis han og Renault teamet før sæsonen var blevet spurgt om to podieplaceringer i de første seks løb var ok, havde de helt sikkert sagt ja. Den første SC periode kom allerede efter første omgang, da Hülkenberg smadrede sin Williams racer i tunnellen. Den endte med at holde stille lige ved udkørslen, men det var ikke videre praktisk, så altså SC på banen mens kadaveret blevet fjernet.

Den eneste der reagerede på denne SC periode var Alonso, der efter sit uheld i træningen lørdag, skulle starte fra pitten. Efter første omgang var han alligevel stadig nummer sidst, så han drønede i pit, skiftede til de hårde dæk - og dermed var han færdig med pitarbejdet for denne søndag. De bagerste kom han forbi ved egen hjælp og da pitstoppene ellers begyndte at tikke ind, kom han endnu længere frem i feltet. Tilgengæld var der så tilgengæld ikke mere i dækkene, til at han kunne satste og køre efter yderligere placeringer.

Indtil sidste sving lå Alonso på en ganske fornem 6. plads, men så kiksede det for ham. Den fjerde og sidste SC periode faldt på de allersidste omgange, efter at Trullis Lotus havde forsøgt at bestige Chanhoks HRT racer. De to biler holdt i Rascasse, den ene ovenpå den anden - og de skulle fjernes. Det betød af Safety Car'en trillede ind i pit på allersidste omgang - i sidste sving. Og i de flestes hoveder betød det i virkeligheden bare paradekørsel de sidste 200 meter.

Men ikke for Michael Schumacher, for ham har en åbning altid været en åbning og Alonso åbnede sig og det blev udnyttet og tyskeren hentede en ekstra placering gennem det sidste sving.

Løbets anden SC periode kom efter at Rubens Barrichello med stor entusiasme kastede sin Williams ind i samtlige autoværn på vej op ad bakken mod casinopladsen - og endte med næsen i kørselsretningen.

Den tredie SC periode var lidt mere alternativ da den blev forårsaget af et løsliggende kloakdæksel. Vi så sidste år hvad der kunne ske hvis en fjeder rev sig løs og ramte ham bagved i hovedet. Tanken om flyvende dæksler er i den sammenhæng ret skræmmende.

I løbet endte Massa på en anonym 4. plads, mens Hamilton knaldede til sin racer hele tiden, uden at det dog gav noget som helst andet end den 5. plads han sådan set var på hele vejen igennem.

Schumacher hentede som sagt 6. pladsen i allersidste sving, og var derudover ret anonym, ligesom Rosberg i den anden Mercedes, der fik 8. pladsen. Kunne måske have drevet til mere hvis han var kommet hurtig nok rundt, mens Webber skiftede dæk. I stedet for at få en fri bane foran sig, fik han i stedet en Red Bull med relativt god tid.

De to Force India racere hentede de sidste to pointgivende placeringer og markerede sig igen som feltets 6. bedste team.

Jenson Button der førte VM inden løbet, nåede tre omgange inden hans motor gav op. Og dermed røg han tilbage til en 4. plads i VM - i det begge Red Bull kørere og Alonso kom forbi ham.

Overhalinger er der sjældent mange af i Moncao, men underholdningsværdien i årets løb var rimelig - og bilerne i virkeligheden ganske jævnbyrdige. Vi kan stadig se frem til resten af sæsonen og VM kampen med optimismen i behold.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk