Først og fremmest har der været rygter om at Mika Hakkinen havde intentioner om at lægge hjelmen på hylden efter denne sæson - men det afvises af både McLaren og Hakkinen. Ron Dennis er meget glad for sine to kørere. "Hvis tingene fortsætter som det er nu, er der ingen logik i at udskifte nogle af kørerne," siger teamchefen der har indrømmet at der har været kontakt til Jacques Villeneuve.
Derudover står Hakkinen og Coulthard ret lige i forhold til hinanden i VM-stillingen, og derfor er der ikke udpeget en førstekører endnu. "Det vil tage nogle løb før den ene af kørerne er foran," siger Dennis - og indtil videre er det Mika Hakkinen der ligger bedst af de to McLaren-kørere.
Så måske er begge kørere sikret til 2001? Hvor skal Villeneuve så hen - Benetton er et godt bud. Williams er også kommet på banen - men Gerhard Berger har afvist at der er plads til flere kører. "Vi har allerede tre kørere - hvad skal vi med en mere," har BMW-bossen udtalt.
Frentzen nåede weekenden igennem at få et meget anstrengt forhold til det orangefarvede racere, og Jos Verstappen i særdeleshed. De to kommer næppe til at spille kort sammen de kommende uger... "At blokere en i kvalifikationen er noget af det værste der kan ske i en løbsweekend," siger Frentzen. Det skete lørdag, hvorfor Frentzen blot blev nummer 10. Og det blev ikke bedre - i stedet er der kommet krig mellem de to kørere. "Jeg troede at Jos ville undskylde hans opførsel, men i stedet brugte hollænderen kørernes parade til at indikere overfor mig, at jeg ikke skulle komme tæt på i løbet - ellers ville han kører mig af," siger en rasende Frentzen der i øjeblikket ikke kan klare synes af en Arrows.
Så nu er der ikke videre varme følelser mellem de to. "Jeg har altid været positiv overfor Jos, men i dag har det vist sig at være en fejltagelse," raser Frentzen.
Problemerne bestod blandt andet i et langsomt pitstop til Hakkinen, samt at Coulthard kørte med et andet set-up. "Davids racer var mere sat op til forholdene i tørvejr, og det gjorde det noget sværere," siger han om det der gjorde at det ikke blev hans folk der tog sejren.
Det blev ikke til sejr - men nu er McLaren blevet konstate
Foto: Allsport
Men McLaren kan nu glæde sig over at være med fremme når det kommer til holdbarhed. "Vi kom selvfølgelig her for at vinde, men to anden- og tredjepladser og to 1-2 sejre i de sidste fire løb viser at vi er konstante," vurderer Ron Dennis.
Norbert Haug noterede sig at Mika Hakkinen leverede en flot indsats. "Mika var den hurtigste kører i regnvejret i længere tid, men hans fremskridt blev ødelagt af langsommere kørere i de vigtige øjeblikke," siger Norbert Haug, der kunne konstatere at Mercedes ikke fik den store succes på hjemmebanen.
"Jeg lavede det der nok var en af mine bedste starter i karrieren ved at tage føringen fra tredjepladsen på grid'en," forklarer den forsvarende verdensmester. Han havde følt at der var problemer med raceren om lørdagen, hvorfor han ikke var i stand til at tage pole, som han ellers er mester i. "Problemerne som vi var ramt af i kvalifikationen var blevet løst og balancen i min racer var meget god," forklarer han.
Men selvom raceren var blevet bedre, gik det ikke perfekt - og det endelige resultat var heller ikke så opmuntrende for finnen. "Jeg mistede værdifuld tid ved mit første pitstop hvor der var et problem med det højre baghjul. Jeg var dog i stand til opbygge et markant forspring til Schumacher midtvejs, men uheldigvis blev jeg på de sidste omgange inden mit pitstop holdt tilbage af langsommere kørere, og mistede for meget tid til at blive foran ham efter stoppet," forklarer Hakkinen.
Sidst i løbet kom han tæt på Schumacher, men trafikproblemer gjorde at der aldrig kom en stor finale på løbet med en duel mellem de to verdensmestre.
Derudover er det en stor succes for Benetton - de har overhalet Jordan i konstruktørernes VM, og ligger nu på 4. pladsen. "Giancarlo gjorde det fantastisk godt," roser Flavio Briatore. "Hans start var god og han var aggressiv igennem løbet, og det bedste vi kunne forvente var at slutte efter Ferrari og McLaren," siger han videre om Fisichellas 5. plads der sikrede teamet to vigtige point.
Fisichella var da også meget glad for at have sikret sig flere point. "Jeg er meget glad for de to point der går til mig og teamet," siger en glad italiener der har haft det svært i denne sæson og ingeniørerne får stor ros for deres arbejde. På de første meter var der lidt skubben, men det føler Fisichella ikke var hans problem. "Jeg fik en god start og uheldet med Ralf Schumacher og Trulli var ikke min fejl, men heldigvis blev min racer kun meget lidt beskadiget, så jeg var i stand til at køre uden problemer," forklarer Fisichella.
Italieneren får også ros af Pat Symonds. "Specielt Giancarlo gjorde det rigtig godt under disse forhold og kørte et aggressivt løb," siger teamets tekniske leder.
For Alexander Wurz blev det endnu et løb der ikke er værd at tænke tilbage på - dels var han aldrig rigtig med fremme og så sluttede det med en tur i gruset. Det skete efter et sammenstød med Johnny Herbert i et overhalingsforsøg. "Det var et underligt løb på grund af vejret," forklarer den udskældte østriger. "Ved starten fik jeg en god chance i det første sving og kom op på 11. pladsen. Så begyndte det at regne og jeg manglede vejgreb og var opmærksom på at sikre mig at jeg blev på banen," forklarer Wurz.
Til sidst forsøgte han at komme forbi Johnny Herbert - men det gik galt. "Jeg så min chance til at komme forbi Herbert og forsøgte det. Jeg er ked af det på Johnnys vegne men sådan er racing," undskylder Wurz. Flavio Briatore giver østrigeren et pænt klap på skulderen. "Alex havde en god start. Han angreb men kørte af, men det er vigtigt at være aggressiv så han gjorde det godt," siger Briatore. Nu får vi at se hvor længe det kan give ham pladsen i teamet.
Det var til sidst trafikken der gjorde at det ikke kunne blive til en sidste duel mellem de to kørere. "Jeg vil gerne have været kommet meget tæt på hvis ikke det havde været for de langsomme kørere," siger han.
Finnen valgte dog at bakke af da Michael Schumacher først var kommet forbi Barrichello og Coulthard - Hakkinen ville ikke indblandes i en duel om 3. pladsen. Selvom han måske ville have indhentet Schumacher var det et helt andet spørgsmål om han kunne komme forbi tyskeren. "Om jeg kunne overhale Michael - det ved jeg ikke. Men der er stadig forbedringer der kan laves i forhold til de langsomme kørere og med de blå flag," forklarer Hakkinen.
Men brasilianeren havde også haft et pitstop mere, hvilket selvfølgelig også hører med til historien. "Jeg havde et lille problem med at skifte ned, men jeg måtte lade ham komme forbi på grund af de blå flag og teamet sagde det til mig," forklarer Barrichello.
Han tager resultatet meget pænt - det blev blot til en 4. plads, men det var set i forhold til hans præstation meget godt. "Jeg mener vi fik hvad vi fortjente i dag som et team, og jeg må vente lidt længere. Min tid skal nok komme," siger han - men indtil videre har han ikke udnyttet sine muligheder.
Skotten har stadig lidt problemer med de brækkede ribben som stadig plager ham. Men der var også problemer undervejs i løbet, men det var ukendt hvad der gik galt. "Jeg ved det faktisk ikke. Det var dog et mekanisk problem," siger han. Derudover var han ikke i stand til at holde føringen gennem det første sving. "Jeg missede starten da lysene gik ud, og jeg måtte kæmpe lige med det samme. Det var helt sikkert et af mine sværeste løb," forklarer Coulthard.
Coulthard havde et svært løb, men fik 3. pladsen
Foto: Allsport
Skotten er stadig med i kampen om VM, men Schumacher trak 6 point fra skotten ved dagens løb og Hakkinen har efterhånden fået lidt luft ned til Coulthard i VM-stillingen.
Det er ikke første gang at de la Rosa får point - det lykkedes også i det australske grand prix i 1999, men til denne sæson står Arrows langt bedre, så det var blot et spørgsmål om tid førend de fik det første point. "I løbet kæmpede vi med top-teamsene og Pedro gjorde det rigtig godt ved at få raceren hjem uden at lave en fejl. Det lægger nu en god grund for teamet til at gøre det bedre," siger Tom Walkinshaw om Pedro de la Rosa og hans 6. plads.
Jos Verstappen måtte udgå efter at have kollideret med Eddie Irvine. "I regnen kørte raceren meget godt og jeg skulle forbi Irvine da jeg var hurtigere, men det var lidt for svært at komme forbi på grund af regnen og det var også svært at se. Jeg fik muligheden til at komme forbi og han bremsede meget sent og vi ramte hinanden. Heldigvis kunne jeg fortsætte, men i de næste fire sving blev styringen meget tung, og jeg er sikker på hvorfor, og bagenden af raceren gik af og jeg spandt af," siger en lidt skuffet hollænder.
Jarno Trulli var den første der blev elimineret - han blev ramt af rivalen fra hjemlandet, Giancarlo Fisichella. "Jeg fik en meget god start og forsøgte at overhale Ralf Schumacher og lige pludseligt mistede Fisichella kontrollen over sin racer og ramte mig bagi," forklarer Trulli der selvfølgelig var meget skuffet over at han ikke kunne omsætte 6. pladsen på grid'en til et godt resultat. "Min racer blev totalt skadet men jeg var i stand til at fortsætte - ellers kunne det have været blevet meget farligt," siger han videre.
Det blev til en total nedtur for Trulli og co.
Foto: Allsport
Det blev også til en nitte for Heinz-Harald Frentzen - han sluttede en kedelig weekend med en eksploderet motor. "Tingene gik blot ikke på vores måde og det er frustrerende fordi vi vidste at raceren var hurtig," siger en skuffet Frentzen, der sidste år havde et lignende kedeligt løb der gjorde at han var ude af VM-kampen. "Nu skal vi lægge dette løb bag os," siger han.
Eddie Jordan kunne også notere sig at der var inkasseret et decideret ringe resultat. "Det var tydeligvis en meget skuffende dag for os," siger Eddie Jordan der står i spidsen for et team der er ved at miste grebet om tredjepladsen i VM. Han undskylder sig med at det blot er motorsport, men nu skal der til at ske noget. "Vi må blot arbejde hårdere fordi resultaterne vil komme og jeg ser allerede frem til løbet i Monte Carlo om 14 dage," siger teamchefen. Spørgsmålet er så om det når at blive bedre til den tid…
"Når alt kommer til alt, så er det lige meget hvor man placerer sig på grid'en - man bliver alene bedømt i forhold til hvordan man klarer sig i forhold til holdkammeraten," forklarer Herbert der kører sin anden sæson for Stewart/Jaguar.
Det er problematisk for Herbert, der har vundet tre løb i sin lange Formel 1-karriere. Han bliver derfor nødt til at bevare fokus på det som han står overfor nu. "Jeg fokuserer på det jeg skal gøre med Jaguar, og jeg ønsker at få det til at virke," forklarer Herbert.
Han vil helst ikke trække sig ud af Formel 1 ved at få en fyreseddel, men han ved godt at han skal til at stramme sig an. "Teamet står bag mig, men jeg ved at det kan gå bedre. Jeg har nydt min karriere, men det har også været op og ned," siger Herbert. Kærligheden til Formel 1 er der stadig: "Første gang jeg sad i en Formel 1-racer virkede det så normalt. Jeg vil virkelig mangle det hvis jeg skal stoppe," siger han.
Det tog blot lidt længere tid at få godkendt Michael Schumachers racer.
Michael Schumacher kan roligt tage en tår champagne - sejren er sikret!
Foto: Allsport
Mika Hakkinen fik en kanonstart, hvor han kørte ind imellem Coulthard og Schumacher der lå i den forreste række. Hakkinen tog føringen og Michael Schumacher kom forbi Coulthard på de første meter. Barrichello holdt sin 4. plads mens Jacques Villeneuve igen leverede en superstart på den første omgang.
Hakkinen tog teten på de første meter
Foto: Allsport
Regnen begyndte at vælte ned på 11. omgang og i det fedtede føre var Michael Schumacher i stand til at udføre en flot overhaling af Mika Hakkinen. Imens tog regnen til og tyskeren udbyggede sin føring, indtil baneforholdene gjorde at det var nødvendigt at finde regnvejrsdækkenen frem.
Det skulle vise sig at det blev en duel mellem Schumacher og Hakkinen om sejren, mens Coulthard og Barrichello blot faldt længere tilbage. Men det var ikke kun foran at der skete noget. Den første halvdel af løbet bød på intens og flot kørsel – mange overhalinger og tætte dueller. Bestemt noget en Formel 1-fan kan glæde sig over.
Det blev også til flere spin, hvor Jos Verstappen stod for den mest smadrede sin racer totalt. En tremandsduel mellem Pedro de la Rosa, Eddie Irvine og Ralf Schumacher endte i et større spin – hvor Irvine efter et mislykket overhalingsforsøg spandt og hvor Ralf Schumacher i forvirringen spandt rundt.
Der var forskel i tidspunktet på Ferraris og McLarens taktik. I sidste ende kom det dog ud på det samme. Hakkinen lå ellers til at kunne matche Schumachers tempo i regnvejret, men den tætte trafik gjorde at det aldrig blev til en direkte duel mellem de to store mestre i Formel 1.
Schumacher tog en fornem sejr i regnvejret på Nürburgring
Foto: Allsport
Løbet understregede at Michael Schumacher er god i regnvejr, men Hakkinen viste også at han kan køre godt med når det først bliver svært at køre Formel 1. Derudover blev Coulthard og Barrichellos præstation også sat i relief ved at de var en omgang efter den vindende Michael Schumacher. Coulthard hentede en 3. plads foran Rubens Barrichello – der var på de sidste omgange tæt kamp mellem de to andenkørere. Femtepladsen gik til Giancarlo Fisichella efter solid kørsel, mens Arrows endelig fik ram på pointene, da Pedro de la Rosa i fornem stil kørte sin Arrows-Supertec til en 6. plads. Resultatet af dagens løb på Nürburgring.
Dermed udbygger Michael Schumacher føringen i VM-stillingen, og ligner nu det bedste bud på en verdensmester i 2000 - er Ferrari endelig ved at få has på en titel som de har haft så svært ved at hjemtage?
Der bliver diskuteret heftigt mens raceren er ved at blive inspiceret af løbsledelsen og noget kunne tyde på at det er softwaren som der måske kunne være problemer med.
Eksperterne i studiet lagde ud med at det blot var en normalt tjek, men efter at det er trukket noget ud er de kommet lidt i tvivl.
Mere om dette - indtil videre ventes der på at resultatet bliver officielt.
Mosleys udtalelser er faldet mange for brystet, da det sender en kedelig skygge over alle i Formel 1, der således har et kedeligt rygte hæftet på sig. Flere teamchefter og kommentatorer ønsker at der skal blive sat navn på teamet.
Men det lader til at det ikke kommer. FIA har valgt at stoppe eftersøgningen på beviser. Fordi FIA således har givet fortabt kommer der ikke navn på teamet - og så kan den kedelige skygge fortsat være over Formel 1-teamsene.
Måske skulle Max Mosley i stedet have holdt sin mund. Han plejer ellers ikke at være så åbenmundet til tider.
Men nu vender Formel 1 tilbage til den portugisiske bane, når der skal testes på banen i juli måned. Senere på året køres der også på Estoril, og banen forsøger da også at komme tilbage i Formel 1-kalenderen.
Hakkinen har afvist at kommentere rygterne, da han mener at det er et personlig emne. "Det er et personligt emne mellem min kone og jeg, og det er ikke noget jeg vil diskutere ved racerbanen," siger Hakkinen. Rygtet skulle være startet af en ven af parret.
Hakkinen kan blive syvende kører i Formel 1-feltet der er racerfar. Sidste skud på stammen i "Formel 1-junior" er Frentzens datter, Lea.