Ferrari har efter de to første løb med de nye elektroniske hjælpemidler evalueret effekten af teamets eget system. Der hvor det nok har hængt mest, er i startproceduren. Michael Schumacher har ikke haft de mest vellykkede starter. Og er der noget der er vigtig udover en god kvalifikation i Monaco, så er det starten.
Tirsdag var Luca Badoer alene i aktion. Han kørte både på den lange og den korte udgave af banen. Fokus for hans arbejde var test af elektronikken og starterne. 13 starter lavede han. I alt kørte han 107 omgange. Deraf 31 på den korte bane med en bedste tid på 1:02.211.
Onsdag forsatte Luca Badoer testen. Og igen var det elektronikken og starterne der var mest fokus på. Sidst på eftermiddagen blev der dog også tid til en dæktest. Tiden fik et ordentligt dyk ned ad. Luca Badoer satte sin bedste nogensinde på banen med 59.54. Onsdag fik man selskab af Minardi teamet, der havde Alonso på banen. Hans bedste tid var mere end 3 sekunder langsommere end Badoers.
Torsdag tog Rubens Barrichello og Michael Schumacher så over for Luca Badoer. Udover at de begge arbejdede med setuppet til det kommende Grand Prix, havde de hver især et testprogram at gennemgå. Rubens Barrichello testede derudover også dæk. Hans bedste tid lød på 59.94. Michael Schumacher testede elektronikken og øvede starter. Derudover testede han også bremser. Michael Schumachers bedste tid torsdag, var 59.478 som er ny banerekord på Fiorano. Torsdagen var samtidig eneste testdag for Rubens Barrichello.
Fredag var Luca Badoer tilbage hvor han afløste Rubens Barrichello. Michael Schumacher lånte for en kort bemærkning Badoers bil, da motoren skulle skiftes i hans egen bil. I løbet af dagen satte Schumacher igen en ny banerekord. Den lyder nu på 59.385. Der var før testen bestemt at man skulle slutte fredag. Men pga. et noget omskifteligt vejr, og visse problemer med elektronikken, blev det besluttet at teste lørdag også.
Lørdag foretog man den sidste test. Samtidig blev der foretaget shakedown test på tre af de fire biler, der skal med til Monaco. Den sidste, Rubens Barrichellos reservebil, gennemgår shakedown testen kørt før, man tager til Monaco.
I slutningen af sidste uge underskrev de ledede firmaer i ACEA en erklæring, hvor de bekendtgjorde at de senest den 1. januar 2008 har oprettet deres egen serie. Det sker fordi de ikke tror på Formel 1 mere - de kommercielle interesser er blevet for store til at de ikke vil overlade styringen af sporten til Kirch eller andre. Sagen er den at Bernie Ecclestone - der selv siger at skal bæres ud inden han siger farvel til sit livsværk - er nået op i den alder hvor hans imperium skal deles eller gives videre. Den tilstand tror de førende bilmærker dog ikke meget på. Med Fiat i spidsen - der jo ejer Ferrari - har de trukket linien klar op: de vil ikke spille med efter Kirch.
Kirch har ellers forsøgt at gyde olie på vandene ved at indbyde ACEA til at være med i forhandlingerne og endda tilbudt dem en stor del af aktierne i SLEC. Men det vil stadig give Kirch chancen for at dominere sporten, idet de har en option på Bernie Ecclestones halvdel af SLEC. En option som de i øvrigt har i sinde at benytte sig af - og dermed ville ACEA under alle omstændigheder ikke få den indflydelse som de gerne ville have.
Derfor har Kirch - som et noget forkølet modspil til ACEAs meget kontante udmelding om at sige farvel til Formel 1 - fortalt at de ikke har i sinde at lade det konventionelle TV-signal vige til fordel for det digitale signal eller betalings TV. Frygten fra ACEC ligger netop i at den brede befolkning ikke vil få mulighed for at se Formel 1 hvis det bliver betalings-TV der får lov at sætte dagsorden. Taget i betragtning at Fiat, DaimlerChrysler, BMW, Ford, Renault og flere andre bruger adskillige millioner kroner om året på at præsentere sig selv i Formel 1, vil det være fatalt hvis det ikke kunne vises overfor de mange millioner seere der er til Formel 1 jorden over.
Ikke så underligt har Kirch set at den rivaliserende serie kan blive et problem. "Kirch Gruppe tager udspillet om et konkurrerende mesterskabet alvorligt," siger Hartmut Schultz fra Kirch. "Ejerne af SLEC og Bernie Ecclestone vil evaluere det sammen i de kommende dage. Vi er klar til at tale med teams om deres deltagelse eller øgede indflydelse i SLEC," lyder det fra den tyske mediegigant der i første omgang ikke tog den store notits af ACEAs planer - nu er de gået skridtet videre og lader ikke til at være indstillet på at stoppe førend der gives dem en større indflydelse. Og forsikringen er klar: "Vi vil gerne gøre det klart at der fra Kirch Gruppe og SLEC er nogle projekter om at føre Formel 1 over på pay-per-view TV," siger Schultz og mener at det fortsat skal være public service kanalerne der viser Formel 1 så det når ud til så mange som muligt. Dermed forsøger de at lægge sig tæt på de ord som der kom fra ACEA i fredags - her lød det som følger fra 'udbryderne': "Målet for fabrikanterne er at promovere sig i sportens interesser og at sikre at løbene er så frie som muligt til at blive vist til publikum jorden over, og at indkomsten er til fordel for dem som investerer mest for at yde mest mulig konkurrence."
Formel 1 sporten er dermed ikke sikret sin overlevelse. Uden de store bilmærker vil det være en sport der vil falde fra hinanden. Men indtil 1. januar 2008 kan der nå at ske rigtig meget - og selvom der bliver spillet meget med musklerne, så er det en magtkamp der bliver meget interessant at følge.
Sagen er dog den at Räikkönen enten bliver diskvalificeret eller idømt en straf på 25 tillægssekunder. Uanset hvad, så vil det give Olivier Panis den fjerdeplads som Räikkönen ellers sikrede sig for Sauber. "Reglerne vedrørende gule flag der bliver vinket, er vigtigt for sikkerheden. Det er en tvingende nødvendighed at vide om FIA vil eller ikke vil tillade kørere at gøre det når der bliver vist gult flag. Vores appel er motiveret af at få klarhed over denne lov," siger Craig Pollock, der således forsøger at dreje sagen væk fra at det i virkeligheden vil være til fordel for BAR hvis Sauber-køreren får en straf.
Løbsledelsen på A1-Ring afviste BARs protest med henvisning til at der ikke var indberettet noget fra flagposter, samt at der ikke forelå nødvendigt bevis ud fra videoklip. Og så har BAR også et horn i siden på Sauber, efter at det schweiziske team angav Panis efter det australske grand prix for en forseelse - hvor Panis overhalede Heidfeld under gult flag. Men nu de have hævn - undskyld: klarhed!
Montoya er bestemt ikke en novice hvad angår kendskab og kunnen på gadebanerne, hvilket han har vist i ChampCar - og så er han ikke uden kendskab til hvordan asfalten drejer i Monaco. I 1998 leverede han en fænomenal indsats til at tage det der blev en 6. plads - men han måtte kæmpe sig op gennem feltet fordi hans kvalifikationstid var blevet annulleret - og der var meget fokus på Montoya mens en kendt dansker, kendt som Jason Watt førte løbet indtil. ja vi kender historien!
"Jeg er meget godt kendt med banen i Monaco, da jeg har brugt meget tid i fyrstendømmet, så jeg kører på disse gader ofte," siger colombianeren. "Sidste gang jeg kørte her var i 1998 i et Formel 3000-løb og der havde jeg et meget spændende løb," husker han.
Selvom der er meget glamour og glitter omkring løbet i Monte Carlo, så er det ikke al showet der tiltaler ham mest - løbet i Monaco er blot et løb som ethvert andet. "Jeg føler ikke nogen speciel atmosfære omkring Monaco - for udover at bruge meget tid her - så handler det om at koncentrere sig om det arbejde der er for hånden, og det er det vigtigste," siger han.