Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.5.2000
 Køberen af Peugeot Sport fundet?
 Afklaring med EU på vej?
 Valencia - Frentzen hurtigst
 Rubens med dårlig strategi
 Jos Verstappen svarer tilbage
 Alonso til Minardi
 Fiorano test - Tirsdag
 
23.5.2000
 Verstappen på sykursus
 Villeneuve tilbage til Williams?
 Bekymring om holdbarheden
 Michael Schumacher i kamp for fred
 

Hop til top24.5.2000

Køberen af Peugeot Sport fundet?

Der går mange rygter om Peugeot - og meget kunne tyde på at de har valgt at pakke sammen efter denne sæson. De seneste rygter vil vide at det er asiatisk konsortium bestående af investorer og industrier fra Japan, Malaysia, Thailand og Sydkorea der står bag købet af Peugeot Sport.

Hos Peugeot afviser man at sportsafdelingen skulle været blevet solgt, sådan at det bliver Asian Motor Technics (AMT) der overtager styringen fra januar 2001. Men rygterne bygger på et topmøde der blev afholdt under det europæiske grand prix, hvor folk fra AMT mødtes med Bernie Ecclestone og en ingeniør fra Ferrari - Enrique Scalabroni. Den argentinske Ferrari-designer har tidligere erfaring hos Peugeot og var en af mændene bag Peugeots succes i Le Mans.

Men hvad der var mindst lige så interessant, var at Peter Sauber også sad med til bords. Det har selvfølgelig fået rygterne til at svirre - og dermed ser det ud til at Sauber står først på listen til Peugeots motorer - hvordan konstruktionen så ellers bliver.

Corrado Provera vil ikke kommentere det konkrete rygte. "Alt er muligt, men i øjeblikket er der intet at annoncere. Hvis vi vælger at sælge Peugeot Sport, vil det kun være for at redde arbejdet for de 225 ansatte," siger han. Hvem der skal levere motorer til Prost fra næste år er usagt. AMT kan også være et emne.

BB  


Hop til top
Afklaring med EU på vej?

Det ser ud til at der er ved at komme en afklaring på skærmydslerne mellem FIA og EU. Sidste år iværksatte den daværende konkurrence-kommissær, Karel van Miert en undersøgelse af FIA og de virksomheder som Bernie Ecclestone kontrollerer. Siden hen er det blevet Mario Monti der har overtaget efterforskningen, og der har været mange angreb mellem de to organisationer.

Nu ser det dog ud til at de er blevet enige om at sætte sig til bords og få nogle konstruktive forslag på bordet. Disse forhandlinger begyndte for to uger siden - og de er indtil videre gået godt. "Vores samtaler går godt. FIA har givet et meget innovativt og konstruktivt forslag," siger Ameilia Torres, der er talsmand for EU-kommissionen.

Hvad der er FIAs forslag vil ingen af parterne offentliggøre, men på det område er der flere fremskridt end der tidligere har været. For FIA og Bernie Ecclestone er det vigtigt at uenigheden med EU falder på plads. Når det er løst vil Ecclestone sandsynligvis gå på børsen med Formula One Holdings. At der også er forsoning på vej, kunne ses af at det var formanden for EU-kommissionen, Romano Prodi der overrakte sejrstrofæet til Michael Schumacher efter løbet på Nürburgring.

Mere om kampen mellem FIA og EU:
FIA i åben krig med EU
Anklagepunkterne mod FIA

BB  


Hop til top
Valencia - Frentzen hurtigst

Så ruller de igen - blot få dage efter det europæiske grand prix står den igen på testarbejde. Tirsdag blev der således kørt på 'Circuito de Velocidad de la Comunidad Valenciana' - for nemhedens skyld kaldes den blot Valencia. Sol og varme gav gode betingelser for en god testdag på den 4,75 km. lange Valencia-bane.

Det var Heinz-Harald Frentzen der lagde ud med den hurtigste tid, på en dag hvor det var testkørerne der fik chancen på den spanske bane. Tyskeren var i en klasse for sig, og var således næsten to sekunder hurtigere end dagens nummer to. Frentzen, der havde en elendig weekend på Nürburgring brugte dagen til at teste dæk - der blev forsøgt med seks forskellige compounds, så det har været lidt af en arbejdsdag.

Første 'rigtige' test

Sauber havde deres testkører Enrique Bernoldi i aktion. Bernoldi kører til daglig i Formel 3000 hvor det er blevet til to pole positions, men hvor forskellige problemer har gjort at det ikke er blevet omsat i point. Nu fik han endelig chancen for at være i en 'rigtig' test. "I dag var det en enestående chance for mig, ikke kun at køre i en grand prix-racer på en racerbane, men også at sammenligne mig med almindelige Formel 1-kørere på en bane som ingen har stort erfaring på," siger Bernoldi der kørte 101 omgange for Sauber-teamet, og blev nummer to. "C19'eren er meget forskellig fra min Formel 3000-racer og kræver meget koncentration," siger en halvtræt Bernoldi. De kommende to dage tager Diniz og Salo over.

Jacky Eeckelaert forklarer hvorfor der køres i Valencia. "Valencia er meget lig Monte Carlo og kræver maksimal downforce, så derfor er det et ideelt sted til et sådant arbejde. Vi brugte morgenen til at arbejde med raceren i Monaco-opsætning, og så til Montreal om eftermiddagen," forklarer Eecklaert.

Pantano vs. Pizzonia

Giorgio Pantano fik den første dag i den ene Benetton B200. I dag (onsdag) kommer Pizzonia så på banen til sin første Formel 1-test. Fisichella kørte den anden racer og blev nummer 3 på den første testdag. Pantano var i øvrigt lidt over 1 sekund langsommere end Fisichella. Wurz kommer også til testen, og kører halvanden dag i Valencia.

Hos Jaguar var det Luciano Burti der måtte i arbejdstøjet. Han udførte test af set-up til det kommende løb i Monaco og teamet fik kigget på forskellige nye modifikationer af aerodynamikken. Herbert tager over i dag (onsdag).

Verstappen tilbage til test

Jos Verstappen tager to dage med test, efter at han måtte stå over i forrige uge, fordi han var blevet forkølet. Nu er hollænderen klar til at indhente det forsømte og kørte i går 52 omgange uden problemer. Teamet arbejdede, som alle andre, med opsætning af raceren til Monaco. Pedro de la Rosa kører først på torsdag, og får således kun en enkelt dag på Valencia-banen.

Testtider fra Valencia, tirsdag den 23. maj 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:15,6382
Enrique Bern
BB  


Hop til top
Rubens med dårlig strategi

"Strategien var en katastrofe". Citat Rubens Barichello. Efter det Europæiske GP, var RB alt andet end tilfreds. Ferrari er ellers kendt for en fremragende strategi, men årsagen skal nok findes i, at Michael Schumacher er den kører der fører VM, og som følge deraf, bliver strategien lagt efter hans kørsel. RB var i pit engang mere end MS.

"Strategien var en katastrofe, noget som næsten aldrig sker i teamet, men denne gang kiksede det totalt. Jeg blev kaldt ind til det første pitstop alt for sent, det skete lige efter at jeg havde passeret pit-indkørslen, og den ekstra omgang kostede mig meget tid. Jeg kunne være placeret bedre end 4 pladsen, og det at slutte en omgang efter vinderen, i en bil som jeg med lidt held kunne have vundet i, er dybt skuffende."

Teamet har tidligere udtalt, at årsagen til Barrichellos ekstra pitstop, var problemer med tankanlægget som gjorde, at han ikke fik benzin nok fyldt på den ene af gangene, han var i pit. Det er nu ikke nemt at være kører nr. 1b i Ferrari teamet.

Michael Schumacher er blevet helt menneskelig. I hvert fald forlyder det fra det tyske, at MS efter pressekonferencen efter løbet, havde inviteret de McLaren kørere til te og kage. På trods af at MS og DC den seneste tid har råbt lidt til hinanden, så var det klart at det nok har været til ære for pressen. Inden løbet så man MS og de to rivaler fra McLaren hyggesnakke og pjatte, da de skulle ud til løbet. Det forsatte efter løbet, hvor der åbenbart har været indkaldt til venskabelig hygge. Det vides ikke, om de mennesker der står for kosten til kørerne, har været involveret i dette arrangement. Det kan være, at de har forbrændt ekstra kalorier i det kolde vejr på Nürburgring og omegn.

PDL  


Hop til top
Jos Verstappen svarer tilbage

Efter løbet i søndags, var Frentzen ikke særlig glad for Verstappens kørsel ved starten. Nu tager Verstappen så til genmæle.

"Det er almindeligt, at man laver plads og samtidigt forsvarer sin placering i en sådan situation. Jeg så ham i sidespejlene og trak lidt til siden, for at lade ham passere. Af en eller anden grund, så han det åbenbart ikke, og pressede mig i stedet af banen. Det var ikke det der var planlagt, så jeg gjorde det samme mod ham. Efter det ville jeg bare lade ham køre, men det samme var ved at ske igen. Så blev det for meget, og så kørte det bare ud over grænsen. Han kan kalde mig et fjols, men med det han præsterede, skulle han hellere selv tjekke i sine spejle en anden gang. Jeg gav ham en advarsel efter hændelsen, og jeg tror ikke han vil gøre det igen."

PDL  


Hop til top
Alonso til Minardi

Det lille italienske team, Minardi har oprustet. Teamet har sikret sig underskrift fra spanieren Fernando Alonso, der i øjeblikket kører i Formel 3000. Den blot 18-årige spanier har tidligere testet for Minardi, hvor han overraskede. "På det tidspunkt overraskede den 18-årige spanier Minardis tekniske folk, med at han tilpassede sig raceren med det samme, selvom han kørte en Formel 1-racer for første gang," siges der i den pressemeddelelse der bekendtgjorde at Alonso er en af de nye testkørere i teamet. Minardi har nemlig også sikret sig Giorgio Vinella som deres officielle 1. testkører.

Det anses mest som et træk fra Minardi for at beholde storsponsoren Telefonica, som menes at være på vej til Benetton. Blandt andet har Flavio Briatore vist en stor interesse for Alonso, men det er Minardi der fik papir på spanieren.

Med Alonso i teamet er der også kommet pres på Gaston Mazzacane til at køre optimalt, ellers vil sædet gå til den unge spanier.

BB  


Hop til top
Fiorano test - Tirsdag

Ferrari testede tirsdag deres F1-2000 nummer seks (chassis nr. 203), på Fiorano banen. Testens formål var justeringer af køreegenskaber samt test af nye aerodynamiske tiltag, og så var testen samtidig også med til forberedelserne til Monacos Grand Prix.

Testen begyndte kl. 10:30, og varede til kl. 19:00. Vejret var perfekt hele dagen
Luca Badoer var eneste køre på banen, og han kørte 83 omgange med en bedste tid på 1:02,118.

Onsdag fortsætter Luca Badoer testkørslerne på Fiorano.

AN  


 

Hop til top23.5.2000

Verstappen på sykursus

Meget alsidig weekend for Verstappen denne weekend. Han er en person med mange jern i ilden. Først alle gøremålene med at skulle sætte bilen op, så kvalificere sig og tillige med blive udsat for en del kritik fra nogle af konkurrenterne. Så selve løbet, hvor det ikke gik alt for godt, efter et spin på den regnvåde bane. Men ikke nok med det, nu han er han også kommet i FIAs søgelys. I hans merchandise, hvor man blandt sælger kasketter, også den officielle Jos Verstappen kasket, har man fundet en kasket, hvor FIAs officielle F1 logo er på. Det er der sådan set ikke noget galt i, men problemet er, at Jos Verstappen ikke har betalt for at få lov til at bruge logoet. Det betyder, at logoet skal fjernes indtil Jos Verstappen finder ud af, om han vil bruge logoet eller ej. Det forlyder fra upålidelige kilder, at Jos Verstappen er set siddende i hans motorhome, sammen med konen og adskillige team medarbejdere, for at fjerne logoet fra kasketterne.
PDL  


Hop til top
Villeneuve tilbage til Williams?

Craig Pollock og Jacques Villeneuve har gang i et eller andet. De sidste måneder har rygterne svirret ex-verdensmesterens fremtid og de to herrer har ikke afvist noget som helst. Seneste træk er at lade Villeneuve udtale sig om muligheden for et skift til Williams, hvis tålmodigheden med BAR slipper op. "Jeg ville elske at køre for Williams igen - alle ville. Se på den bil de har i år. Det er et superb design. Deres ledende designer Partick Head har gjort et fantastisk arbejde der," siger canadieren, og afviser at netop samarbejdsproblemer med Head skulle afholde ham fra at vende tilbage. "Vi havde stor respekt for hinanden. Selvfølgelig blev tingene lidt overophedet til tider, men det var bare to individer, som udtrykte forskellige meninger," udtrykker han det. "Jeg har stor respekt for Patrick. Han ved virkelig hvad han gør."

Der har tilsyneladende ikke været nogle samtaler mellem de to parter, men samme Head blev udspurgt om muligheden for en tredje kører i konkurrencen mellem Button og Montoya i weekenden: "Vi har problemer nok i forvejen. Jeg tror det er højst usandsynligt - men det er i den slags situationer at man ser sig godt for før man tager en stor beslutning."

"Det er ikke sandsynligt at der sker foreløbigt, men man kan aldrig vide," siger 29-årige Villeneuve. "Jeg havde en skøn tid hos Williams. Vi vandt løb sammen og vandt et verdensmesterskab og det er grunden til at jeg racer - for at vinde."

"Jeg ved ikke hvad der vil ske endnu. Det ville være fedt for mig hvis alt faldt på plads hos BAR, men hvis ikke er jeg nødt til at se på andre steder." Hvis Williams beslutter sig for at de har nok kører at vælge imellem foreløbig, står Villeneuve stadig på Benetton, Arrows og McLarens ønskesedler, i følge Craig Pollock. "En kørers karriere er ikke lang og man er nødt til at få så meget ud af det som muligt. Penge er vigtigt, men det er det at vinde også," siger Jacques Villeneuve.

CBA  


Hop til top
Bekymring om holdbarheden

Nu kan BAR ikke længere bygge deres forventninger til en solid og holdbar racer. Hverken Villeneuve eller Zonta gennemførte. BAR-teamet var i første omgang ikke rigtig glade for regnvejret. Villeneuve havde ellers leveret en ny superstart og kørte med i top-6 da den første omgang var kørt. Men da først regnen begyndte at sile ned, varslede det problemer for BAR og Villeneuve, der gled tilbage.

Teamet blev især forvirret over regnen og canadieren blev lidt længere ude på banen, og det kom i sidste ende til at koste pladsen med fremme. Teamet gik ellers efter en 1-stop strategi, men hvor der skulle improviseres var det svært for teamet. Han kørte på 7. pladsen indtil 47. omgang hvor Honda-ingeniører valgte at trække ham ud af løbet, fordi der var et problem undervejs.

"Jeg ved ikke hvad der skete. Jeg kom ind til mit andet stop og på min omgang på vej ind, blev det fortalt mig at jeg skulle køre raceren ind og slukke den," siger Villeneuve - og det viste sig så at det var et motorproblem der gjorde at han måtte stoppe før tid. "Forholdene var meget svære da det først begyndte at regne fordi man ikke kunne se meget," siger han om forholdene på banen. "De fortalte mig over radioen at Mika Hakkinen var bag mig, men jeg måtte blot forsøge at gætte hvor han var," siger han om en enkelt episode.

Villeneuve ligger her i pointene - foran Pedro de la Rosa, men BAR fik ingen point
Foto: Allsport

Zonta overlevede i første omgang regnen, men et par spin gjorde at hans løb sluttede før tiden. "Af en eller anden grund kunne jeg ikke få så mange omdrejninger til at få en god start, og jeg var bag Herbert indtil det første pitstop, hvor det begyndte at regne meget. Efter skiftet var raceren god og jeg kørte godt, men efter mit andet stop begyndte jeg at få problemer med at skifte ned i gear," forklarer han - og det skulle også have været grunden til at han parkerede raceren i gruset. "Baghjulene blokerede da jeg bremsede og skiftede på et tidspunkt ned, og jeg spandt ud i gruset - og det var det!"

Hos Honda er man nu indstillet på at gøre noget ved holdbarheden. "Efter to uheldige løb, må vi nu revurdere det hele, og finde ud af hvor vi kan gøre forbedringer til det næste løb," siger Takefumi Hosaka.

BB  


Hop til top
Michael Schumacher i kamp for fred

Michael Schumacher er klar til at stille op i en fodboldkamp til fordel for fred i Mellemøsten. Tyskeren er klar til at spille sin fortrukne plads som angriber på torsdag, i en kamp mellem et stjenehold der møder et udvalgt hold af italienske sangere…

Michael Schumacher er igen klar til at spille fodbold - her er det en kamp i Monaco sidste år
Foto: Allsport

Kampen skal spilles på det olympiske stadion i Rom, og Schumacher er i form. Han trænede i sidste uge med hos den tyske klub Kaiserslautern. Dog kan tyskeren få problemer med at få en fast plads som angriber - blandt andet stiller Gabriel Batistuta fra Fiorientina og George Weah fra Chelsea op i kampen, der også har flere andre tidligere fodboldspillere på holdet.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk