Starten gik rigtigt godt og Nicolas lå hurtigt som nr. 2, men der gik ikke lang tid før de måtte have en omstart pga. et uheld som bl.a. involverede Nicolas' teamkammerat. Omstarten gik også godt. Nicolas kom igen op som nr. 2, men inden han havde kørt første omgang havde mesterskabets førende kører, Pizzonia, og Nicolas koncentrerede sig derfor om at gøre afstanden mellem hamselv om nr. 4 større. Denne strategi syntes at virke perfekt og Nicolas kunne endelig få smagt på den berømte vinder champagnen.
Selvom Nicolas er yderst tilfreds med weekenden fortæller han dog grinende til Formel-1.dk "Løbet var faktisk rigtigt kedeligt. Der var løbet igennem 50 m op til nr. 2 og 100 m. til nr. 4, så jeg glæder mig til de næste løb med den nye motor".
Hvis det går lige så godt som dette løb eller bedre, så tror jeg bestemt der er flere der glæder sig til kommende løb!
For Tom Kristensen var der tale om et kært gensyn med prototypen, der midt i marts bragte ham, Frank Biela og Emanuele Pirro hæder i 12-timers-løbet i Sebring. På grund af sit BTCC-program for Honda og en række test for Michelins Formel 1-team havde danskeren ikke kørt i Audi'en længe, men det var nu ikke noget større problem:
"Selvfølgelig skulle jeg lige tilbage i vognens rytme, specielt fordi jeg har været så koncentreret om standardvogne og Formel 1 på det seneste. Men R8'eren er ikke så svær at have med at gøre, så vi blev hurtigt venner igen," siger Tom Kristensen, der efter tilpasningen konstant kørte de hurtigste tider i firmands-teamet.
"Vi havde kun få problemer, og dem tilskriver vores ingeniører, at Jerez-banen har en anden struktur end Le Mans. Som Formel 1-bane er Jerez mere snørklet og byder på flere sideværts belastninger end Le Mans med sine lange, lige stræk. Det giver en større belastning på vitale dele, men Audi-teamet var meget opmærksom på under hele testen at checke gearkassen og bremsernes tilstand, hvilet ikke gav anledning til bekymring," siger Tom.
"Heller ikke overgangen fra dag- til nattemperaturer gav R8'eren nykker, således var jeg i stand til at køre samme tider om natten som om dagen. Det kunne jeg, fordi de lavere temperaturer på selve asfalten er gode for dækkene, mens den koldere luft giver en højere ydelse i motoren, hvilket opvejer den dårligere sigtbarhed. De store forskelle i temperaturer svarer meget godt til dem, vi kommer til at opleve på Le Mans, og derfor testede vi også forskellige compounds med vores dæk-partner Michelin. Her gælder dog helt specielle forhold på Le Mans, da det meste af banen er almindelig landevej og derfor har en glattere asfalt end en rendyrket racerbane som Jerez. Men vi havde heldigvis tid til også at teste disse forskelle, og jeg tror, vi er rigtig godt 'dækket' ind," siger Kristensen.
Siden han senest havde siddet i Audi'en var R8'eren blevet modificeret til Jerez-testen, igen for at tilpasse bilen de forhold, der gør sig gældende på Le Mans.
"R8 er som grundkonstruktion bygget til Le Mans, men var alligevel stærk nok til at vinde en dobbeltsejr på en bane som Sebring, der i layout er helt anderledes med mange sving. Nu er bilen ved at være justeret færdig til årets altdominerende mål, nemlig verdens mest berømte løb i Frankrig. Siden Sebring er det hydrauliske system, der styrer gearskiftene, blevet optimeret, så de sekventielle skift nu er mere konstante og nærmest umulige at fejlbetjene. Det er en kæmpefordel i et 24-timers-løb. På samme måde har teamets ingeniører ændret motorgangen, så vores V8-turbo nu har en bedre benzinøkonomi, men stadig masser af power."
"Alt i alt er min konklusion efter Jerez-testen, at en af teamets tre Audi-prototyper bør vinde Le Mans. Vi har nøgternt vurderet den bedste bil, men intet er garanteret her i livet, se bare Toyota, der havde samme optimisme sidste år, som vi har i år. Sidste år vidste Toyota ikke, hvor stærke BMW var, og vi aner heller ikke helt, hvor stærke Panoz er, eller hvor store fremskridt, de andre konkurrenter har gjort siden kvalifikations-træningen for tre uger siden. Af samme grund vil jeg ikke vædde hvad som helst på, at det bliver en Sølvpil, der ryger helt til tops, men alt andet lige har vi de bedste chancer. Mere kan jeg ikke forlange," siger 1997-mesteren.
tomkristensen.com
Han følte at der var gode muligheder for at køre hurtigere. "Imidlertid spandt jeg på 3. omgang, netop hvor mine dæk var blevet varmet op til at køre stærkt. Jeg kom i gang igen, men dækkene var desværre blevet ødelagt," forklarer Kristian Kolby. Han måtte derfor slutte den første træning som nummer 26.
Imidlertid silede regnen ned lige før starten af den anden træning, hvorfor kun de sidste 10 minutter af sessionen blev tør. Kristian Kolby sluttede på en skuffende 27 plads.
"Efter at jeg snurrede i første tidtagning, kunne jeg ikke få bilen til at køre rigtigt igen. Den manglede simpelthen de sidste par hundrede omdrejninger," udtaler Kristian Kolby.
Da man gennemgik raceren fandt man ud af at der var problemer med motoren. "En lille dims til 26,50 kr. med moms ødelagde dette løb for mig," slutter Kristian Kolby.
Nu står den på et DTC, et løb mere i Monaco og så Le Mans.
Læs mere på KristianKolby.dk