Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.5.2001
 Af kaos kommer orden
 Ingen dårlig stemning hos Jaguar
 
23.5.2001
 Coulthard - McLaren ikke de bedste
 Venskabet påvirker ikke Dennis
 Ferrari forlænger med begge kørere
 

Hop til top24.5.2001

Af kaos kommer orden

Det er ikke let at skrive om Monacos Grand Prix. Dets historie strækker sig tilbage til før der var noget der hed formel 1. At skulle finde de interessante episioder og beskrive dem, vil kunne fylde en hel bog. At vælge ud er svært, derfor vil denne artikel koncentrere sig om den nyere tid, med enkelte afstikkere.

Monacos Grand Prix er i dag en anakronisme i F1. Tidens high-tech computer styrede biler, passer i virkeligheden dårligt sammen med det maleriske fyrstedømmes smalle gader. Fangio i en Alfa Romeo i 1950 passser meget bedre til banen og til byen. Men Monaco har overlevet, og vil forhåbentlig i mange år, være en bizar del af en sport, der for længst er blevet for stor til banen. Monaco skal minde os om, hvad der engang var væsentlig i F1, ikke penge og politik og tv-rettigheder, men ren og skær prestige. I Monaco har man lugten fra fortiden, hvor sporten var mindre kommerciel og mere sport.

Det første løb blev kørt gennem gaderne helt tilbage i 1929, og i 1950 blev historiens andet VM løb afholdt i Monaco. I dag virker Monaco som en fasttømret bestanddel af F1 kalenderen, men det var det ikke dengang. Faktisk var det først i 1955 at der igen blev kørt VM løb i Monaco, men siden har løbet siddet fast i kalenderen. Og det er der kommet mange dramatiske begivenheder ud af. Den sidste italienkse verdensmester, Alberto Ascari kørte i havnen i '55, men blev fisket op igen. Tre dage senere døde han under en testkørsel.

Men hvad husker man bedst fra Monaco? Der er mange muligheder. Regnvejret i 1984 måske? Nigel Mansell, der i en Lotus, overhalede Alain Prost og for første gang førte et løb, indtil han ramte barrieren og smadrede bagvingen. Den unge, og indtil da ret ukendte, Ayrton Senna, i en Toleman, der nådesløst halede ind på Prost i slutningen af løbet. Men han nåede ham ikke. For baneledelsen bestemte sig for at stoppe løbet efter kun 31 omgange - ifølge en engelsk kommentator, inden nogen druknede i kørerbrønden. Men Ayrton Senna husker man, men desværre har de fleste glemt tyskeren Stefan Bellof, der var kommet fra bageste række i en Tyrrell (der som de eneste ikke havde turbo) og mod slutningen halede kraftigt ind på Senna! Bellof blev året efter dræbt i et sportsvognsløb, og verdenen mistede et talent af samme dimensioner som Senna.

Vinderen fra '84, Prost, kørte sit måske bedste løb på banen ni år senere. I en Williams-Renault var den nu 38 årige franskmand favorit til at vinde både løbet og VM. VM vandt han, men ikke løbet i Monaco. Det startede ellers godt, lidt for godt endda og Prost fik 10 sekundes stop and go for tyvstart. Allerede der kom han bagefter, at han derefter stallede motoren gjorde ikke tingene bedre. Williams mekanikerne fik gang i bilen igen. Og så døde den igen. Den blev startet igen. Og Prost, der nu var håbløst bagefter, kørte sit livs løb. Overhalede alt og alle og kørte mere aggressivt end man var vant til. Og sluttede som nr. 4.

Men måske husker man episoden fra '85, hvor Patrese lavede en dum manøvre mod Piquet, bedre. Patrese i Alfa Romeo lå foran sin gamle teamkammerat Piquet i Brabham. Og da Piquet ville køre indenom , tog fanden ved Patrese, der resolut skar på tværs af banen og jordede Piquet, med det resultat at de begge udgik. Alligevel fulgtes de to pænt tilbage til pitten, et stykke af vejen ovenikøbet hånd i hånd.

Patrese har også hovedrollen i næste minde. Det var i 1982, hvor det blev bevist at et løb ikke er vundet før flaget er faldet. Alain Prost havde ført det meste af løbet, men mod slutningen mistede han kontrollen over bilen i havnechikanen. Derefter fulgte kaos. Pironi førte, men udgik, Patrese førte, men spandt af, de Cesaris førte, men løb tør for benzin, Daly førte, men led samme skæbne som de Cesaris. Patrese var kommet i gang igen og vandt. Hans held havde været at han var spundet af i hårnålen ved hotel Loews, og holdt et farligt sted. Så derfor var det tilladt for marshalls'ene på stedet at give ham et skub, hvorefter han

MMT  


Hop til top
Ingen dårlig stemning hos Jaguar

Jaguars nye andenkører afviser at der skulle være en dårlig stemning i det hårdt pressede team. Rygterne har ellers gået på at der er krisestemning hos det stort opsatte team der har lovet meget, men ikke har vist noget efter snart halvandet år i Formel 1.

Den spanske kører der blev hentet ind til løbet i Barcelona afviser rapporterne om at teamet er blevet splittet. "Modsat hvad der bliver skrevet i pressen, er holdånden ret god og vi arbejder sammen mod vores mål om at blive mere konkurrencedygtige," siger de la Rosa der peger på deres seneste test som han betragter som ret god.

De la Rosa har endnu til gode at gennemføre et grand prix for Jaguar, men håber på at det kan lade sig gøre denne gang i Monaco. Her har Jaguar en fjerdeplads fra sidste år at forsvare. At fejle i Monaco bliver straffet prompte. "Der er simpelthen ikke plads til fejltagelser i Monaco. Kørerne skal koncentrere sig 100% af tiden og en mindre fejl kan virkelig manifestere sig stort hernede," siger spanieren der sidste år ikke kom til start da han var impliceret i det store sammenstød på første omgang, og derefter stod uden mulighed for at deltage i løbet, da Jos Verstappen fik reserveraceren.

BB  


 

Hop til top23.5.2001

Coulthard - McLaren ikke de bedste

David Coulthard kommer til Monaco for at forsvare sin sejr fra sidste år, hvor han efter Michael Schumachers exit kunne tage sejren på den snørklede bybane. Han håber at gentage succesen, men mener ikke at McLaren p.t. er det bedste team.

Skotten ligger ellers blot fire point efter Michael Schumacher i mesterskabet efter sejren på A1-Ring for snart halvanden uge siden. Alligevel mener han ikke at McLaren er på niveau med Ferrari. "Vi har meget arbejde at lave - og vi er ikke det bedste team når det kommer til at få præstationen ud af raceren," siger Coulthard, der dog har historien på sin side, idet McLaren hele 11 gange har sejret i fyrstendømmet - og det er mere end hvad Ferrari har kunnet præstere gennem årene.

Han håber igen at være med fremme i kampen om sejren - hvor det er Michael Schumacher der er den store favorit til at vinde på søndag. Selv har Michael Schumacher peget på Coulthard som sin nærmeste rival i mesterskabet, men det tager skotten med stor ro. "Det betyder ikke noget. Jeg må tage løbene som de kommer og forsøge at gøre mit bedste," siger han.

Derudover bekræfter David Coulthard at han anvender launch control når løbet bliver givet frit på søndag, selvom der har været meget debat om hvorvidt det er forsvarligt, eftersom der på det seneste har været mange problemer med at få systemet til at fungere.

BB  


Hop til top
Venskabet påvirker ikke Dennis

Vi vidste det godt, at Ron Dennis og Mika Hakkinen forhold er mere end bare det almindelige arbejdsgiver/ansat-forhold som tusinder af andre. Men dette venskab er ikke før blevet kommenteret, selv ikke når beskyldninger om uretfærdig forskelsbehandling og favorisering dukkede op efter teamordrer til Hakkinens fordel.

Da David Coulthard missede starten af det spanske GP, omtalte Ron Dennis ham mere eller mindre som hjernedød, selvom det senere viste sig at skyldes en teknisk fejl. Da noget lignende skete for Hakkinen i Østrig, måtte Adrian Newey indrømmen at det tildels var finnens egen fejl, men der lød ikke et fordømmende ord fra Ron Dennis i denne anledning. Og det har fået favorisering-snakken til at gå igen.

Ron Dennis indrømmer at han har et mere venskabeligt forhold til Hakkinen, som stammer tilbage fra hans uhyggelige uheld i Australien 1995, der resulterede i flere dage i koma og kraniebrud. Men dette påvirker ikke McLaren-bossens dømmeevne, forsvarer Dennis sig. "Der er en opfattelse af, at jeg har et tættere forhold til Mika end til David. Der er en følelsesmæssig værdi i det. Men det er nødvendigt at forstå hvor, det kommer fra. Da jeg kom ind på hospitalet i Adelaide, blev jeg suget ind i hele sagens trauma. Jeg blev mentalt involveret i milepælene i Mikas reconvalescens op til det punkt hvor han var helt klar igen. Man er ikke menneskelig, hvis det ikke påvirker en, men det betyder ikke det mindste, når jeg skal træffe beslutninger om udfaldet af et GP og hvem, der kommer til at vinde. Det betyder overhovedet ikke, at jeg foretrækker Hakkinen frem for Coulthard."

"Vi er et team, der er fokuseret på at vinde, og det er det, som tæller. Begge kørere har vores fulde og ligeberettigede støtte, og det betyder, at David vil have al den støtte vi kan give ham til at vinde kørernes mesterskab," lover Ron Dennis. I det mindste ser Dennis ud til at have indset, at selv Hakkinen, der er fænomenal til at sætte ind i slutspurten, ikke har en seriøs chance for at vinde VM med sine foreløbig 6 point.
CBA  


Hop til top
Ferrari forlænger med begge kørere

Ferrari blev de første til at præsentere deres kørere for den kommende sæson - og mere til: Michael Schumacher fortsætter hos Ferrari indtil afslutningen af sæsonen 2004, mens Rubens Barrichello fortsætter yderligere et år og får dermed 2002 hos Ferrari.

Dermed blev der for alvor lagt låg på debatten og rygterne om at Rubens Barrichello måske var på vej ud af Ferrari -blandt andet efter kontroverserne om teamordre på A1-Ring. Derudover har Michael Schumacher også forlænget sin kontrakt med yderligere to år, hvilket udsætter et muligt skifte til et eventuelt andet team - i hvert fald først til 2005, hvis tyskeren til den tid stadig er med i Formel 1. Især var Rubens Barrichello meget lettet over at få sin fremtid på plads. "Jeg er meget tilfreds. Der har været mange rygter om min kontrakt, men jeg vidste at alle - lige fra præsident di Montzemolo og Jean Todt - at Ferrari-familien var meget afslappet omkring det," siger Barrichello der får en tredje sæson for Ferrari. Og brasilianeren er godt tilfreds - også selvom det er med udsigten til igen næste år at stå i skyggen af Michael Schumacher. "Jeg tror at begge parter er tilfredse - både jeg og Ferrari," siger den brasilianske kører der blot har sejret en gang for den stejlende hingst.

Flere sejre har Schumacher dog på kontoen for det legendariske italienske mærke. Den forsvarende mester ser frem til at kunne fortsætte den æra som er blevet påbegyndt efter hans VM-titel blev kørt i hus sidste år. "Jeg har ofte tidligere talt om hvor godt jeg har det her hos Ferrari og det i virkeligheden min anden familie," siger tyskeren om det særlige forhold han har fået til teamet - et team som han selvfølgelig også selv har været med til at skabe og føre frem mod sejre og den længe ventede VM-titel. "Jeg er meget glad for at have forlænget mit ophold med yderligere to år og jeg håber at det vil fortsætte med at give teamet succes," siger han. Tidligere på foråret forlængede flere topfolk i teamet også deres kontrakter, selvom de havde andre meget lukrative tilbud på hånden.

Netop det at topbosserne bliver er med til at sikre teamet den stabilitet der skal til for at teamet stadig kan holde sammen - den dag hvor de personer er væk, vil teamet sandsynligvis begynde at falde fra hinanden igen. Ikke så underligt at teamet til tider bliver kaldt for et galehus! "Jeg havde meget lidt bekymring ved at forlænge da Jean Todt, Ross Brawn, Paolo Martinelli og Rory Byrne havde forlænget deres kontrakter," siger han og er glad for at forhandlingerne om en forlængelse af opholdet gik på en god måde. Dermed er Schumacher de kommende år sikret en klækkelig betaling for at stille sine evner til rådighed - Ferrari menes at betale i omegnen af 250 til 300 millioner kroner om året til tyskeren. Så kommer der så alt det andet som Schumacher tjener på - sponsorer, merchandise og alt muligt andet! Nogen nød kommer han næppe til at mærke.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk