Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.5.2005
 Ændret kvalifikationssystem
 Hvilke Red Bull kørere skal køre på Nürburgring?
 
23.5.2005
 Monacos GP - De hurtigste omgangstider
 Monacos GP - Set og sket - Bunden
 Monacos GP - Set og sket - Top 5
 

Hop til top24.5.2005

Ændret kvalifikationssystem

I går blev det officielt bekræftet, at kvalifikationssystemet i Formel 1 nu igen bliver ændret, og det sker med virkning fra Europas Grand Prix på Nürburgring den kommende weekend.

Lige siden man i Formel 1 sporten gik bort fra kvalifikationssystemet med to gange en times kvalifikation, med hver 12 omgange til rådighed for kørerne, så har der været stor kritik at kvalifikationerne, både fra kørere, teams, baner, publikum samt ikke mindst TV stationerne.

Op til denne sæson ændrede FIA igen på kvalifikationssystemet, således af der kørtes to kvalifikationsrunder, en om lørdagen og en om søndagen, hvorefter de to tider blev lagt sammen, og herudfra formerede man så startgridden.
Det var FIA's håb at denne form for kvalifikation ville gøre det mere retfærdigt, ligesom der gav publikum yderligere en mulighed for at se Formel 1 racerne på banen søndag formiddag, efter at warmup'en var blevet afskaffet.

Det har dog vist sig at systemet ikke holdt, og at TV selskaberne ikke var villige til at afsætte tid til to kvalifikationer, ligesom publikum ikke fandt det særligt interessant med kun en bil på banen af gangen.

Dette har fået FIA World Motor Sport Council og Formula One Commission til endnu en gang at ændre kvalifikationssystemet, men alt havd de har gjort er 'blot' at gå tilbage til det format som blev brugt sidste sæson - altså en kvalifikationsrunde lørdag eftermiddag, hvor kørerne er på banen en og en, for at sætte deres kvalifikationstid på en flyvende omgang.

Hvem vinder, og hvem taber, på denne 'nye' udvikling?
Team, kørere og dækfabrikanter er sikker tilfredse med at kunne spare lidt på materiellet, TV selskaberne kan lettere finde plads til en frem for to kvalifikationsrunder, så de er sikker også tilfredse.
Taberne bliver igen banerne og tilskuerne, banerne får sværere ved at trække folk til når ikke der er mere Formel 1 kørsel end tilfældet nu bliver, og for tilskuerne bliver underholdningsværdien tilsvarende lavere!

Er det mom det FIA ønsker?

Hvorom alting er, så er det en enstemming beslutning mellem FIA og de ti Formel 1 teams, og ændringen træder i kraft med det samme, således at der til Europas Grand Prix den kommende weekend kun køres en kvalifikationsrunde om lørdagen, den afvikles i tidsrummet fra klokken 13:00 til 14:00.
Startrækkefølgen til denne enlige kvalifikationsrunde bilver i omvendt rækkefølge at det foregående Grand Prix løbs resultat, altså er vinderen af det foregående løb sidste mand ude i kvalifikationen.

AN  


Hop til top
Hvilke Red Bull kørere skal køre på Nürburgring?

Red Bull teamet har truffet en afgørelse om hvilke af deres kørere der skal køre det næste GP. Valget er .

Red Bull har offentliggjort hvilken af deres kørere der skal køre på Nürburgring sammen med David Coulthard. Valget er måske lidt overraskende faldet på Liuzzi. Til gengæld får Christian Klien chancen igen fra og med det canadiske GP.

Christian Horner, Red Bull:
"Efter at have evalueret begge kørere i hver deres tre løb, har teamet besluttet at Tonio også kører det næste GP i Tyskland. Christian vil så være tilbage i raceren igen fra og med Canadas GP efter at han har bidraget væsentligt til teamet i de tre løb som den tredje kører."

PDL  


 

Hop til top23.5.2005

Monacos GP - De hurtigste omgangstider

Michael Schumacher blev kun nr. syv i Monaco, men det var ham som kørte løbets hurtigste omgang. Sammen Raikkonen var han næsten et sekund hurtigere end de nærmeste konkurrenter.

De hurtigste omgange i Monaco:

PDL  


Hop til top
Monacos GP - Set og sket - Bunden

I bunden skete der ingenting, i hvert fald ikke i pointene. Red Bull fik for første gang i denne sæson ingen points.

De fem nederste teams, fik slet ingen points denne gang. BAR var undskyldt i og med at de ikke kørte. Men Sauber og Red Bull skuffede. Red Bull fik ingen points denne gang. Sauber lå til at få points, men kiksede i slutfasen. Jordan og Minardi er hvor de hele tiden har været, om end at Minardi sørgede for at få gang i løbet i dag.

Red Bull - 14 points:
Red Bull fik for første gang i denne sæson ikke points med hjem. Det var ellers ikke fordi at det ikke var meningen, men da Albers i Minardi spandt rundt, så måtte Coulthard stoppe op for at undgå Albers. Det opdagede M. Schumacher for sent, da han sandsynligvis ikke kunne se Albers holde stille. M. Schumacher måtte have en ny næse på hans bil, men sammenstødet med Coulthard gjorde at bagvingen og affjedringen på Coulthards bil blev så beskadiget at han måtte udgå. Så var der kun Liuzzi tilbage. Han lå på det tidspunkt placeret langt tilbage, og kæmpede midt i feltet i lang tid. Men bilen eller kører var hård ved dækkene. På omgang 61 var det slut da bilen kom så meget i ubalance at Liuzzi ramte autoværnet dækket punkterede. Han måtte udgå da man ikke kunne reparere bilen tilfredsstillende. Skuffelse hos Red Bull, der havde forventet om ikke andet så nogle points. Coulthard forklarede faktisk stemningen i teamet bedst efter en meget vanskelig weekend med to ord: "Sort uheld."

Sauber - 7 points:
Nr. 9 og nr. 11 til henholdsvis Massa og Villeneuve. Det var hvad Sauber teamet kunne konkludere efter GP'et i Monaco. Og det var ikke nogen heldig weekend. Begge kørere var godt nok fremme i pointene, men undervejs gik det galt. Massas dæk begyndte at smuldre og han mistede vejgreb. Det sænker automatisk farten, og koster placeringer. Men ikke nok med det. Villeneuve skulle frem i verdenen, da han havde bilen til det - også ifølge teamet - men ulykkeligvis har de to kørere et uheldigt møde med hinanden ved Ste Devote, som blev dyrebart. De mistede placeringer og points. Peter Sauber var da heller ikke særlig tilfreds, men mon ikke de ordner det internt i teamet.

BAR - 0 point:
Ikke med i løbet denne gang.

Jordan - 0 point:
Jordan teamet har ikke meget at skrive hjem om. Karthikeyan kunne slet få bilen til at fungere, og ramte autoværnet ret tidligt i løbet. Det ødelagde noget ved det hydrauliske system i bilen. Han var i pit et par gange for at få løst problemet, men det lykkedes ikke og man valgte ret hurtigt at trække ham ud af løbet. Dermed var missionen klar for Monteiro. Kør og indsaml informationer. Bilen har lige så lidt nogen chancer som Minardi, og da man tester næsten lige så lidt som Minardi, så gælder om at få kørt nogen kilometer under løb. Det lykkedes for Monteiro om end han var lidt i vejen for konkurrenterne når han skulle overhales med en omgang eller mere.

Minardi - 0 point:
Christian Albers var i fokus i dag. Og det var ikke fordi han skulle overhales med en eller flere omgange. Nej, han bragte spændingen ind i løbet da han spandt rundt og nærmest blokerede for al trafik. Også på et andet punkt kom han i fokus. Det var nemlig første gang at den nye Minardi PS05 kom i mål. Dermed fik teamet gode data at analysere. Friesacher var hurtigst af de to indtil han spandt rundt. Derefter føltes bagenden på hans bil meget løs, og det gik det heller ikke bedre end at han spandt rundt lige efter tunnelen senere i løbet og fik spredt en masse stumper og vragdele på banen. Det fik dog ingen betydning for konkurrenterne. Albers oplevede også en løs bagende på bilen. Nærmest ligesom en punktering, forklarede han efter løbet. Måske at et andet setup kunne forhindre den følelse. Nu må Minardi igen arbejde videre som de plejer. Next stop Nürburgring om en lille uge.

PDL  


Hop til top
Monacos GP - Set og sket - Top 5

For en gangs skyld et rigtigt spændende Monaco GP. Dog først efter at C. Albers i Minardi fik startet underholdningen. Det flyttede også lidt rundt på teamene i den samlede stilling.

Selvom at Minardi ikke fik startet lidt af den stressede situation ca. en tredjedel inde i løbet, kan det have givet et lignende resultat. For hvem ved om ikke Renault alligevel ville have fået problemer med bil og dæk. Det bliver ikke opklaret, men man kan gisne om det. Ferrari fik points men det holdt hårdt. Williams fik næsten maksimalt udbytte, Toyota skuffede til en vis grad, mens McLaren må være den store sejrherre i dag med ligeså mange hentede points som Williams, men med sejren en tand bedre. Renault mistede til gengæld en del terræn.

Renault - 63 points:
Renault kunne kikke langt efter Kimi Raikkonen, som bare stak af fra starten. Begge biler led under et utroligt dækslid, meget værre end det man har oplevet tidligere i denne sæson. Den første der tabte fart pga. dæksliddet var Fisichella der bare kørte langsommere og langsommere de sidste 25 omgange af løbet. Meget bedre var det ikke for Alonso som beklagede sig over at dæksliddet var markant de sidste 20 omgange for hans vedkommende. Dæksliddet gjorde også at man manglede grip og derfor kunne de to Williams kørere, overhale Alonso i den sidste fase af løbet. Fisichella var den mest negative af de to, idet han udtrykte at han aldrig har kørt et så vanskeligt et løb og var meget skuffet. Helt så galt var det ikke hos Alonso, selvom han dog ikke var tilfreds. Han var mere glad for de points han fik på kontoen. Briatore erkendte at konkurrenterne havde udført et bedre job end Renault denne gang. Pat Symonds mente ikke at det var det helt store problem - i dag - at man kaldte begge kørere ind samtidigt. Næ, det største problem ifølge ham var dækkene. Nu skal teamet analysere hvad der gik galt, og så arbejde videre derfra.

McLaren - 51 points:
14 points hentede McLaren teamet i dag. 10 til Raikkonen og 4 til Montoya, som gjorde det han skulle efter at have startet bagerst i feltet. Flot fremrykning i feltet til femtepladsen. Samtidigt var det McLarens sejr nr. 13 i fyrstedømmet, noget ingen andre teams har præsteret. Om Raikkonen er der vel ikke meget at sige. Han førte fra start til mål, og var aldrig truet. Montoya optog kampen lige fra start, og kørte - om end det ikke er let at overhale i Monaco - op på femtepladsen. Dog hjulpet lidt af andre kørere undervejs efterhånden som de fik problemer med bilerne. Raikkonen var som vanligt glad for sejren, men denne sejr er vigtigere, sagde han efter løbet. En sejr i Monaco er altid noget særligt. Montoya var glad for sin egen præstation, og kunne vel ikke forlange mere. Han var yderst tilfreds med bilen, som gjorde det lettere for ham at køre op gennem feltet. Ron Dennis og Norbert Haug havde heller ikke noget at beklage sig over. Det eneste var et øjebliks forvirring omkring kalkulationerne pitstops efter safetycar perioden.

Toyota - 43 points:
Det gik slet ikke Toyotas vej i dag. De fik dog alligevel 3 points med hjem fra Monaco, men det var ikke det resultat de havde håbet på. Først 2 ødelagte biler ved hjælp af Ralf Schumacher, dog ikke hans skyld i det ene af tilfældene. Dernæst en tidstraf, og så endelig skulle R. Schumacher starte bagerst. Men som Montoya fik han vel det bedste ud af situationen om end at han var temmelig presset af to Ferrarier til sidst. Og det var heller ikke mere end lige at han bevarede sjettepladsen på målstregen. Trulli var ikke særlig glad efter løbet. Han lagde for så vidt godt ud med helt fyldte tanke. Ved det eneste pitstop som han skulle foretage, var han lidt uheldig, og kom ud bag Fisichella, der på det tidspunkt så småt var begyndt at tabe tempoet. Der bød sig dog en chance for overhaling, og den tog Trulli, men det da foregik hen over kantsten og hvad har vi, så kom bilen ud af balance. Det ekstra pitstop som han foretog efterfølgende, sendte ham ud af pointene. Så glæd

PDL  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Plac:Kører:Team:Hurtigste tid:Omgang:
1.M. SchumacherFerrari1:15.84240
2.K. RaikkonenMcLaren1:15.92141
3.F. AlonsoRenault1:16.60019
4.G. FisichellaRenault1:16.77620
5.J. TrulliToyota1:16.81238
6.R. BarrichelloFerrari1:16.91651
7.M. WebberWilliams1:16.97177