McLaren har ikke nået det store i år. Ved enkelte lejligheder har kørere brilleret men de helt store resultater mangler. Chancen er der i Monaco, hvor baneforholdene giver helt andre betingelser. Kan McLaren få vendt skuden denne gang?
McLaren testede i sidste uge på Paul Ricard banen i Frankrig. Det skete på den korte udgave af banen som kan laves i mange forskellige konfigurationer. Her testede teamet især dæk med henblik på kørslen i Monacos gader. Køling er en vigtig faktor i gaderne, og derfor testede McLaren også en forbedret køling på bilerne, ligesom en del elementer til setuppet blev testet igennem.
Dækvalget til Monaco er for så vidt indlysende, hvilket Martin Whitmarsh da heller ikke lægger skjul på. Han fortæller blandt andet at man stort set kun har testet dæk i den allerblødeste ende af compoundskalaen. Downforce er også et yderst vigtigt element når der tales om Monacos GP. High downforce er absolut nødvendigt i de smalle gader og sving. Desuden har McLaren arbejdet med visse ændringer på chassiset, for at sikre at vejgrebet er optimalt ligesom man vil sikre at motoren kan præstere det maksimale moment ved de rigtige omdrejninger.
Blød compound og maks. downforce er opskriften hos McLaren
(Foto: McLaren)
Kørerne er begge enige om - ligesom så mange andre - at for sikre et godt løb, så skal man kvalificere sig godt. Raikkonen taler om et perfekt setup hvor man i svingene skal stå fast, for det er her at man virkelig kan hente tid. Med andre ord - et perfekt vejgreb samt en tracktionkontrol der bare skal stå helt rigtigt.
Montoya vil ligesom Raikkonen anvende en bil med et kontant setup, men med den forskel at støddæmpernes vandring er lidt længere end på en ordinær bane. Stadig med samme hårdhed og fasthed, men med større vandring fordi det netop er en bybane med diverse ujævnheder, som man normalt ikke finder på en racerbane.
Både Norbert Haug og Martin Whitmarsh er temmelig kyniske og neutrale i deres udtalelser. Whitmarsh dog med en anelse optimisme godt skjult i hans udtalelser. Er det stilen hos McLaren, eller er man klar over at det i øjeblikket bare ikke kan er bedre end resultaterne viser? Den kliniske stil er måske ok, men kan være lidt for arrogant i længden. Kortene - både de tekniske og emotionelle - bliver i hvert fald hold tæt til kroppen. Der er dog ingen tvivl om at begge kørere gerne vil længere frem i rækkerne. De vil helst vinde racerløb, og så må teamet jo sørge for bilen. Dog er der er ikke plads til utilsigtede parkeringer på kerbkanter og lign.
Det har længe været kendt at Williams har været på markedet efter nye motorer, da deres kontrakt med Cosworth udløber efter indeværende sæson og da det stadig er uvist om Cosworth forsætter deres engagement i F1. Det har fået Frank Williams til at kigge sig om efter andre mere langsigtede og økonomisk rentable løsninger og det er her Toyota kommer ind i billedet.
Hvilke motorer får Williams i næste sæson?
(Foto: Bridgestone)
Med den øgede konkurrence og med stadig flere teams der opretter b-hold til hjælp af udviklingen, ville Williams, pga. deres mangeårige erfaring være en god samarbejdspartner for Toyota, på samme måde som de bomstærke og stabile Toyota motorer ville være en stor gevinst for Williams.
Planen ser imidlertidig ud til at falde til jorden allerede inden den er forhandlet færdig. Efter sigende skulle højtstående Toyota folk under et nyligt afholdt bestyrelsesmøde, have stemt imod en sådan løsning af to grunde:
For det første var de bange for at et engagement med Williams ville blive for ressource krævende og for det andet turde de ikke løbe riskioen, at støtte et hold som har potentiale til jævnligt at slå deres eget fabriksteam.
Kuldsejler forhandlingerne, må Honda siges at være et godt bud på en fremtidig samarbejdspartner til Williams. De to kender hinanden for deres samarbejde i årene 1984-1987.
Nu sker det. Det som Toyotas mange fans og også omverdenen har set frem til, nemlig debuten for den nye TF106B version. Toyota har for længst erkendt at A-versionen led under visse mangler og måske også konstruktionsfejl. Disse ting skulle nu være rettet. Et af de store problemer har været at finde fart i bilen, og især at finde vejgreb. Her har problemet været at få varme nok i dækkene til at generere et ordentligt grip.
Toyota kørerne får nye biler i Monaco
(Foto: Toyota F1)
Den nye bil har været igennem en gennemgribende test på flere baner. Pudsigt nok omtaler Trulli ikke bilen med et eneste ord, hvorimod R. Schumacher glæder sig til at køre den nye bil under løbsbetingelser. Til gengæld er Trulli glad for at køre i Monacos gader hvorimod R. Schumacher altid har været modstander af løbet. Men køres skal der jo altså.
Gascoynes umiddelbare afløser, Pascal Vasselon, er meget spændt på hvordan den nye bil klarer sig i Monacos gader. Der er lavet mange vitale ændringer på bilen, så dette bliver den første alvorlige prøve for bilen. Og hvorfor lige Monaco? Jo her er betingelserne for at se om de ændringer der er lavet for at optimere vejgreb osv. så absolut tilstede. Det aerodynamiske er testet ved andre lejligheder, og er ikke så vigtig her i den forbindelse, idet alle kører med stort set maksimal downforce.
Ny bil eller ej, så gælder det om at sikre sig den bedst mulige startplacering. Derfor vil man ganske givet se begge Toyota kørere bruge meget tid i torsdagens træningssessioner til at få kørt bilen ind på banen. Selvom at man kan bruge "hjemmebanen" Paul Ricard i et meget stort omfang, eftersom at man kan lave banens konfigurationer om til at ligne næsten enhver bane, så er Monaco umulig at efterligne. Man kan nærme sig noget, men alligevel er der meget stor forskel. Derfor er det vigtig med mange kilometer og runder på den snævre Monaco bane for Toyota kørerne.