Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.5.2000
 Peugeot venter en måned
 Fisichella og Trulli i alvorlig ulykke
 Benetton tilfredse med Pizzonia
 Skal Button køre for Jaguar?
 Trulli: Han var ikke spærret inde af Ralf.
 Valencia test onsdag
 
24.5.2000
 Køberen af Peugeot Sport fundet?
 Afklaring med EU på vej?
 Valencia - Frentzen hurtigst
 Rubens med dårlig strategi
 Jos Verstappen svarer tilbage
 Alonso til Minardi
 Fiorano test - Tirsdag
 

Hop til top25.5.2000

Peugeot venter en måned

Den franske motorleverandør til Prost-teamet, Peugeot overvejer stadig fremtiden eller har måske ikke lige i sinde at delagtiggøre Formel 1-verden med deres beslutning. Indtil videre er der dog sat en dato på hvornår Peugeot vil fortælle om deres planer - hvilket bedre tidspunkt er blevet valgt end det franske grand prix i starten af juli.

Rygterne om hvad der bliver Peugeots fremtid er mange, og lad det være sagt med det samme: de fleste regner med at Peugeot trækker sig ud efter denne sæson. Om det franske grand prix og Peugeots planer for fremtiden siger Corrado Provera: "Vi skulle være klar med en beslutning til den tid, så forvent ingen nyheder før det tidspunkt," siger sportschefen.

Derudover det en beslutning der skal tages længere oppe i Peugeots ledelse, og her er det økonomien der bliver det sprængende punkt. "Der er en stor sum penge at tænke på i første omgang, som uden tvivl vil blive større, og vi er ubesluttede om hvad vi skal gøre," siger Frederic Saint-Geours.

Men spørgsmålet er om Peugeot egentlig kan finde løsningen på det hovedbrud de har haft de sidste par år om hvorvidt de vil stoppe - måske ligger beslutningen der allerede. De bliver næppe meget klogere af at udskyde beslutningen i yderligere en måned.

BB  


Hop til top
Fisichella og Trulli i alvorlig ulykke

Det er et perfekt vejr i Spanien, specielt omkring Valencia banen, hvor en del af F1 feltet tester i disse dage. En næsten skyfri himmel, og temperaturer op til 28 grader. Men det hele var i dag ved at blive overskygget af en alvorlig ulykke på banen.

Fisichella på vej ud i gruset - bemærk Trulli smadrede bagvinge
Foto: Allsport

Giancarlo Fisichella, der var på en hurtig omgang, kørte op bag i Jarno Trullis bil. Jarno Trulli var netop kommet på banen, og skulle til at sætte tempo på bilen, da han ser Fisichella komme bagfra. Han trækker ud til siden, men på grund af, at banen er meget smal, når Fisichella ikke at trække nok til den anden side. Han kan derfor ikke undgå at ramme Trullis bil. Han rammer den på højre baghjul, bliver løftet op over Trulli, slår en saltomortale, og lander meget heldigt på hjulene igen ude i sandgraven. Begge kørere er fysisk uskadte, bortset fra at Fisichella har forstuvet en tommelfinger eller to.

Fisichella i en stor saltomotale - heldigvis skete der ikke italieneren noget
Foto: Allsport

Trulli kunne senere forsætte med at teste efter bilen var blevet repareret. Værre var det med Fisichella, som har pådraget sig et mindre chok. Da han var faldet lidt til ro, kunne han fortælle, at han ikke kan huske, hvad der skete efter at han havde ramt Trullis bil. Benetton'en er på det nærmeste totalskadet og er sendt tilbage til England, hvor den skal gennemgås af teamets teknikere.

PDL  


Hop til top
Benetton tilfredse med Pizzonia

Så fik Antonio Pizzonia endelig den ventede test. Brasilianeren skal evalueres med hensigt på at få det ledige job som testkører for teamet. Indtil videre står duellen mellem ham og en anden comming-star, Giorgio Pantano der kører i det tyske Formel 3.

I går fik de to duellanter så mulighed for at køre direkte mod hinanden - i hvert fald i tidstabellen. Giorgio Pantano havde raceren om formiddagen, mens Pizzonia fik 53 omgange i raceren efter middag. Og ud fra tiderne i onsdagens test kørte Pizzonia med det samme hurtigere - til trods for at Pantano har testet mere med Benetton.

Pizzonia klar til angreb - og på jagt efter testsædet
Foto: Allsport

Men intet er afgjort. "Begge har udført et kompetent stykke arbejde. Pantano ser ud til at været kommet ret godt ind," siger Pat Symonds om indslusningen af de nye kørere, der selvfølgelig også noterer sig at det er første gang at de kører en Formel 1-racer.

"Antonio Pizzonia har kun kørt med os en eftermiddag, og kører hele dagen i morgen, men han tilpassede sig ekstremt hurtigt," siger Symonds om den nye kører der blev evalueret. "Han tilpassede sig raceren meget godt, taget i betragtning at det er hans første kørsel i en Formel 1-racer og jeg er meget imponeret af ham," indrømmer Symonds.

Det er dog ikke kun hurtigheden der kommer til at være afgørende. Der er flere ting der skal vurderes inden de vælger hvem der får sædet. "Når man skal vælge en testkører, ser man på flere faktorer. Man behøver en der kan give god feedback og forklare hvordan raceren kører. Man skal også bruge en som kan køre med en repræsentativ fart," forklarer han. "De behøver ikke at være ligeså hurtige som løbskørerne, men de skal være i stand til at få raceren igennem dens faser," slutter Symonds.

Nu må Pantano blot vente og se om det bliver ham der får det ledige testsæde
Foto: Allsport

Nu bliver det spændende at se hvem der får sædet - og så er det sikkert også blevet noteret at begge kørere har været på et par småture udenfor banen - dog uden større skader på raceren.

BB  


Hop til top
Skal Button køre for Jaguar?

Den unge Button har vakt opsigt for sin professionalisme – både på og udenfor banen. Netop nu verserer der rygter om at Jaguar kunne være interesseret i at hyre talentet, selvom han har kontrakt med Williams 2 år endnu. Måske et udslag af markedsføring?

“Jeg ønsker at blive hos BMW-Williams nogle år endnu, men det er jo ikke op til mig. Hvis jeg er nødt til at skifte team, så gør jeg det, men lad os nu vente og se hvad der sker.”

Frank Williams skal udnytte sin option for 2001 på den unge kører inden udgangen af juni, men forsøger ihærdigt at få fat i den til Champcar-serien udlånte Juan Montoya fra Colombia. Der kører han med stor succes for Ganassi Racing, som har lov til at beholde ham endnu en sæson. Ganassi har lovet Sir Franck at overveje en forkortelse af engagementet, men det ser mest ud til det bliver ved overvejelserne.

Trods varm opbakning fra Jaguars ledelse spekuleres der i formel-1 kredse kraftigt i, om Johnny Herbert får lov at fortsætte. Trods en lovende indsats i vinterens tests har Herbert ikke fået vist særlig meget, da først sæsonen kom igang. Generelt har hans nye holdkammerat Eddie Irvine både kvalificeret sig – og kørt løbene – bedre end Herbert. På Nürburgring havde han dog takket være en klog taktik kørt sig op til en hæderlig 7.plads inden han med 9 omgange tilbage blev påkørt af Wurz og dermed sat ud af spillet. Team’et indrømmer dog at materiellet – især den manglende stabilitet – har gjort det umuligt for kørerne at score points indtil nu.

Det kunne jo også have været interessant at se, hvordan den unge Button ville have klaret en sådan modgang...

GRN  


Hop til top
Trulli: Han var ikke spærret inde af Ralf.

Det er ikke just de varmeste følelser der præger forholdet mellem Trulli og Fisichella, hverken efter løbet på Nürburgring i søndags eller måske ikke mindst efter gårsdagens alvorlige ulykke på Valencia.

Om det første kom Trulli med en bitter kommentar forleden: “Det er ikke sandt at han var spærret inde af Ralf. Jeg var ved at overhale og holdt min linie, da han brasede ind i mig og ødelagte mit bagophæng. Det var den værste situation jeg har været i, siden jeg begyndte at køre løb!”

Fisichella slap fra uheldet uden væsentlige skader – og vandt ovenikøbet et par placeringer. Trods Fisichella har undskyldt er Trulli ikke meget for at godtage hans forklaring.

Man må da håbe Trulli ikke har ment at have et udestående med Fisichella og dermed mere eller mindre at have lagt op til uykken på Valencia. Netop denne type ulykke har Michael Schumacher tidligere påtalt som en oplagt mulighed for alvorlig uheld, fordi en vogn, der kommer op på en anden vogns ubeskyttede hjul, uundgåeligt vil blive slynget op i luften. Og hvor den så havner bagefter, kan ingen vide.

GRN  


Hop til top
Valencia test onsdag

Det var perfekt vejr også på den anden testdag på banen ved Valencia. Næsten skyfrit og en dejlig temperaturer der på sit højeste nåede 28 grader.

Arrows teamet var på banen med Jos Verstappen bag rattet. Programmet for dagen for ham, var test af Bridgestone dæk, og forberedelse af setup til næste GP i Monaco. Han nåede i alt 58 omgange. Planen var at køre mere, men på grund af nogle mekaniske defekter, og uheldet hvor Fisichella og Trulli var involveret, nåede man ikke mere. Pedro de la Rosa overtager bilen torsdag og tester den sidste dag.

Benetton havde udover Fisichella (se omtalte af Fisichellas uheld andetsteds på formel-1.dk) også de to unge aspiranter, Giorgio Panatano og Antonio Pizzonia, med til testen. De to delte den anden bil, som teamet har med. De har hermed fået den ventede test. Panatano kørte i formiddags i alt 23 omgange, og om eftermiddags var det Pizzonias tur. Det var første gang han kørte i en F1 bil, og han kørte i alt 53 omgange. Det klarede han faktisk utrolig godt, han fik 5 hurtigste tid i dagens test. Og torsdag skal han teste igen, hvor Alexander Wurz også skal teste. Wurz skulle også have testet i dag, men det blev selvfølgelig aflyst på grund af Fisichellas uheld.

Antonio Pizzonia fik sin første F1-test for Benetton
Foto: Allsport

Sauber har også 3 kørere repræsenteret. I dag var det således Enrique Bernoldi og Pedro Diniz der var på banen. Som i går arbejdede man med aerodynamisk setup, specielt med henblik på Monanos GP. Der blev også testet forskellige compounds. Efter dagens arbejde, var der generel tilfredshed med det man har opnået i dagens løb. Pedro Diniz kørte i alt 102 omgange. Mika Salo tester den sidste dag.

Plac.KørerTeamTidOmg.
1Jos VerstappenArrows1:15,958
2Giancarlo FisichellaBenetton1:16,950
3Johnny HerbertJaguar1:17,669
PDL  


 

Hop til top24.5.2000

Køberen af Peugeot Sport fundet?

Der går mange rygter om Peugeot - og meget kunne tyde på at de har valgt at pakke sammen efter denne sæson. De seneste rygter vil vide at det er asiatisk konsortium bestående af investorer og industrier fra Japan, Malaysia, Thailand og Sydkorea der står bag købet af Peugeot Sport.

Hos Peugeot afviser man at sportsafdelingen skulle været blevet solgt, sådan at det bliver Asian Motor Technics (AMT) der overtager styringen fra januar 2001. Men rygterne bygger på et topmøde der blev afholdt under det europæiske grand prix, hvor folk fra AMT mødtes med Bernie Ecclestone og en ingeniør fra Ferrari - Enrique Scalabroni. Den argentinske Ferrari-designer har tidligere erfaring hos Peugeot og var en af mændene bag Peugeots succes i Le Mans.

Men hvad der var mindst lige så interessant, var at Peter Sauber også sad med til bords. Det har selvfølgelig fået rygterne til at svirre - og dermed ser det ud til at Sauber står først på listen til Peugeots motorer - hvordan konstruktionen så ellers bliver.

Corrado Provera vil ikke kommentere det konkrete rygte. "Alt er muligt, men i øjeblikket er der intet at annoncere. Hvis vi vælger at sælge Peugeot Sport, vil det kun være for at redde arbejdet for de 225 ansatte," siger han. Hvem der skal levere motorer til Prost fra næste år er usagt. AMT kan også være et emne.

BB  


Hop til top
Afklaring med EU på vej?

Det ser ud til at der er ved at komme en afklaring på skærmydslerne mellem FIA og EU. Sidste år iværksatte den daværende konkurrence-kommissær, Karel van Miert en undersøgelse af FIA og de virksomheder som Bernie Ecclestone kontrollerer. Siden hen er det blevet Mario Monti der har overtaget efterforskningen, og der har været mange angreb mellem de to organisationer.

Nu ser det dog ud til at de er blevet enige om at sætte sig til bords og få nogle konstruktive forslag på bordet. Disse forhandlinger begyndte for to uger siden - og de er indtil videre gået godt. "Vores samtaler går godt. FIA har givet et meget innovativt og konstruktivt forslag," siger Ameilia Torres, der er talsmand for EU-kommissionen.

Hvad der er FIAs forslag vil ingen af parterne offentliggøre, men på det område er der flere fremskridt end der tidligere har været. For FIA og Bernie Ecclestone er det vigtigt at uenigheden med EU falder på plads. Når det er løst vil Ecclestone sandsynligvis gå på børsen med Formula One Holdings. At der også er forsoning på vej, kunne ses af at det var formanden for EU-kommissionen, Romano Prodi der overrakte sejrstrofæet til Michael Schumacher efter løbet på Nürburgring.

Mere om kampen mellem FIA og EU:
FIA i åben krig med EU
Anklagepunkterne mod FIA

BB  


Hop til top
Valencia - Frentzen hurtigst

Så ruller de igen - blot få dage efter det europæiske grand prix står den igen på testarbejde. Tirsdag blev der således kørt på 'Circuito de Velocidad de la Comunidad Valenciana' - for nemhedens skyld kaldes den blot Valencia. Sol og varme gav gode betingelser for en god testdag på den 4,75 km. lange Valencia-bane.

Det var Heinz-Harald Frentzen der lagde ud med den hurtigste tid, på en dag hvor det var testkørerne der fik chancen på den spanske bane. Tyskeren var i en klasse for sig, og var således næsten to sekunder hurtigere end dagens nummer to. Frentzen, der havde en elendig weekend på Nürburgring brugte dagen til at teste dæk - der blev forsøgt med seks forskellige compounds, så det har været lidt af en arbejdsdag.

Første 'rigtige' test

Sauber havde deres testkører Enrique Bernoldi i aktion. Bernoldi kører til daglig i Formel 3000 hvor det er blevet til to pole positions, men hvor forskellige problemer har gjort at det ikke er blevet omsat i point. Nu fik han endelig chancen for at være i en 'rigtig' test. "I dag var det en enestående chance for mig, ikke kun at køre i en grand prix-racer på en racerbane, men også at sammenligne mig med almindelige Formel 1-kørere på en bane som ingen har stort erfaring på," siger Bernoldi der kørte 101 omgange for Sauber-teamet, og blev nummer to. "C19'eren er meget forskellig fra min Formel 3000-racer og kræver meget koncentration," siger en halvtræt Bernoldi. De kommende to dage tager Diniz og Salo over.

Jacky Eeckelaert forklarer hvorfor der køres i Valencia. "Valencia er meget lig Monte Carlo og kræver maksimal downforce, så derfor er det et ideelt sted til et sådant arbejde. Vi brugte morgenen til at arbejde med raceren i Monaco-opsætning, og så til Montreal om eftermiddagen," forklarer Eecklaert.

Pantano vs. Pizzonia

Giorgio Pantano fik den første dag i den ene Benetton B200. I dag (onsdag) kommer Pizzonia så på banen til sin første Formel 1-test. Fisichella kørte den anden racer og blev nummer 3 på den første testdag. Pantano var i øvrigt lidt over 1 sekund langsommere end Fisichella. Wurz kommer også til testen, og kører halvanden dag i Valencia.

Hos Jaguar var det Luciano Burti der måtte i arbejdstøjet. Han udførte test af set-up til det kommende løb i Monaco og teamet fik kigget på forskellige nye modifikationer af aerodynamikken. Herbert tager over i dag (onsdag).

Verstappen tilbage til test

Jos Verstappen tager to dage med test, efter at han måtte stå over i forrige uge, fordi han var blevet forkølet. Nu er hollænderen klar til at indhente det forsømte og kørte i går 52 omgange uden problemer. Teamet arbejdede, som alle andre, med opsætning af raceren til Monaco. Pedro de la Rosa kører først på torsdag, og får således kun en enkelt dag på Valencia-banen.

Testtider fra Valencia, tirsdag den 23. maj 2000

KørerTeamBedste tidOmg.
H.-H. FrentzenJordan-Mugen1:15,6382
Enrique Bern
BB  


Hop til top
Rubens med dårlig strategi

"Strategien var en katastrofe". Citat Rubens Barichello. Efter det Europæiske GP, var RB alt andet end tilfreds. Ferrari er ellers kendt for en fremragende strategi, men årsagen skal nok findes i, at Michael Schumacher er den kører der fører VM, og som følge deraf, bliver strategien lagt efter hans kørsel. RB var i pit engang mere end MS.

"Strategien var en katastrofe, noget som næsten aldrig sker i teamet, men denne gang kiksede det totalt. Jeg blev kaldt ind til det første pitstop alt for sent, det skete lige efter at jeg havde passeret pit-indkørslen, og den ekstra omgang kostede mig meget tid. Jeg kunne være placeret bedre end 4 pladsen, og det at slutte en omgang efter vinderen, i en bil som jeg med lidt held kunne have vundet i, er dybt skuffende."

Teamet har tidligere udtalt, at årsagen til Barrichellos ekstra pitstop, var problemer med tankanlægget som gjorde, at han ikke fik benzin nok fyldt på den ene af gangene, han var i pit. Det er nu ikke nemt at være kører nr. 1b i Ferrari teamet.

Michael Schumacher er blevet helt menneskelig. I hvert fald forlyder det fra det tyske, at MS efter pressekonferencen efter løbet, havde inviteret de McLaren kørere til te og kage. På trods af at MS og DC den seneste tid har råbt lidt til hinanden, så var det klart at det nok har været til ære for pressen. Inden løbet så man MS og de to rivaler fra McLaren hyggesnakke og pjatte, da de skulle ud til løbet. Det forsatte efter løbet, hvor der åbenbart har været indkaldt til venskabelig hygge. Det vides ikke, om de mennesker der står for kosten til kørerne, har været involveret i dette arrangement. Det kan være, at de har forbrændt ekstra kalorier i det kolde vejr på Nürburgring og omegn.

PDL  


Hop til top
Jos Verstappen svarer tilbage

Efter løbet i søndags, var Frentzen ikke særlig glad for Verstappens kørsel ved starten. Nu tager Verstappen så til genmæle.

"Det er almindeligt, at man laver plads og samtidigt forsvarer sin placering i en sådan situation. Jeg så ham i sidespejlene og trak lidt til siden, for at lade ham passere. Af en eller anden grund, så han det åbenbart ikke, og pressede mig i stedet af banen. Det var ikke det der var planlagt, så jeg gjorde det samme mod ham. Efter det ville jeg bare lade ham køre, men det samme var ved at ske igen. Så blev det for meget, og så kørte det bare ud over grænsen. Han kan kalde mig et fjols, men med det han præsterede, skulle han hellere selv tjekke i sine spejle en anden gang. Jeg gav ham en advarsel efter hændelsen, og jeg tror ikke han vil gøre det igen."

PDL  


Hop til top
Alonso til Minardi

Det lille italienske team, Minardi har oprustet. Teamet har sikret sig underskrift fra spanieren Fernando Alonso, der i øjeblikket kører i Formel 3000. Den blot 18-årige spanier har tidligere testet for Minardi, hvor han overraskede. "På det tidspunkt overraskede den 18-årige spanier Minardis tekniske folk, med at han tilpassede sig raceren med det samme, selvom han kørte en Formel 1-racer for første gang," siges der i den pressemeddelelse der bekendtgjorde at Alonso er en af de nye testkørere i teamet. Minardi har nemlig også sikret sig Giorgio Vinella som deres officielle 1. testkører.

Det anses mest som et træk fra Minardi for at beholde storsponsoren Telefonica, som menes at være på vej til Benetton. Blandt andet har Flavio Briatore vist en stor interesse for Alonso, men det er Minardi der fik papir på spanieren.

Med Alonso i teamet er der også kommet pres på Gaston Mazzacane til at køre optimalt, ellers vil sædet gå til den unge spanier.

BB  


Hop til top
Fiorano test - Tirsdag

Ferrari testede tirsdag deres F1-2000 nummer seks (chassis nr. 203), på Fiorano banen. Testens formål var justeringer af køreegenskaber samt test af nye aerodynamiske tiltag, og så var testen samtidig også med til forberedelserne til Monacos Grand Prix.

Testen begyndte kl. 10:30, og varede til kl. 19:00. Vejret var perfekt hele dagen
Luca Badoer var eneste køre på banen, og han kørte 83 omgange med en bedste tid på 1:02,118.

Onsdag fortsætter Luca Badoer testkørslerne på Fiorano.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk